Jump to content

Vilka ska du rösta på i Riksdagsvalet 2006 ?

SallaD
 Share

Vilka ska du rösta på i Riksdagsvalet 2006?  

160 röster

You do not have permission to vote in this poll, or see the poll results. Please sign in or register to vote in this poll.

Recommended Posts

Hade du tagit reda på allt det för att sedan posta det här, jag gjorde på ca 5 minuter för att

påpeka att det finns mer faktorer som spelar roll, du hade ju inte ens räknat med dem.

Min poäng är att det kostar mer än vad du tror.

Och det märks ju att vi behöver befolkningsökning när vi behöver riva gamla fina

1800 tals hus, rensa bort parker mm. för att sedan bygga hyreshus. Fint.

Jag håller självklart med om att det är fint att rädda liv och att vi borde göra det, men

jag anser fortfarande att vi har tagit emot mer än vi har klarat av, se bara på arbetslösheten,

för ca. 35-40 år sedan så hade stora delar av befolkningen ett jobb direkt efter att man

slutade gymnasiet, och nu har stora delar av landet arbetslöshet istället.

Det finns andra sätt att rädda liv, tänk på det. Men jag undrar verkligen hur många av er

som skriver här regelbundet ger pengar till t.ex. röda korset mm?

Ja, sen har vi en "mångkulturell" nationaldag istället som vi hade här i Västerås då har

vi ju verkligen kulturen kvar, det märks.

Tweak - "Jag rycker inte totalt" Jag blir bara förbannad när du inte kan skillnaden på rasist

och icke rasist, Eller främlingsfientlighet ock icke främlingsfientlighet.

För jag är inte rasist, jag har åsikter kring invandringen, inget annat.

Vilka faktorer?

Jag har aldrig varit med om att gamla byggnader rivs eller att parker tas bort för att ge plats åt bostäder. Men om det är så där du bor är det stadsplanerarnas fel, inte invandrarnas. Arbetslösheten har ingenting med invandringen att göra (att invandrare har svårt att få jobb är p.g.a. rasistiska arbetsgivare).

På nationaldagen firar man det man är stolt över i sitt land, och det kanske är just att det är månkulturellt? Om inte det "officiella" firandet passar dig kan du fira det individuellt. Och, nej, jag tycker inte man är rasist för att man hissar flaggan och sjunger nationalsången.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

• Inlägg 377
  • Ålder
  • Senaste inlägg

Toppbidragare

Vilka faktorer?

Jag har aldrig varit med om att gamla byggnader rivs eller att parker tas bort för att ge plats åt bostäder. Men om det är så där du bor är det stadsplanerarnas fel, inte invandrarnas. Arbetslösheten har ingenting med invandringen att göra (att invandrare har svårt att få jobb är p.g.a. rasistiska arbetsgivare).

På nationaldagen firar man det man är stolt över i sitt land, och det kanske är just att det är månkulturellt? Om inte det "officiella" firandet passar dig kan du fira det individuellt. Och, nej, jag tycker inte man är rasist för att man hissar flaggan och sjunger nationalsången.

De faktorer jag nämnde kanske?

Miljarder kronor

Studiestöd: 22,1

Utbildning och universitetsforskning: 47,1

Samhällsplanering, bostadsförsörjning och byggande 9,5

Allmänna bidrag till kommuner 60,2

Arbetsmarknad: 70,2

Ekonomisk trygghet för familjer och barn: 61,5

-

De rivs för att man ska kunna bygga hyreshus som det senare tyvärr kommer

att flytta in många invandrare i eftersom att de inte alltid har råd med annat.

Arbetslöshet har visst mycket med invandringen att göra, ganska naturligt att det

blir så när man får in fler personer i ett land, då försvinner jobben. Kan också bero

mycket på att man inte har rätt utbildning mm.

Och man firar väll även Sverige för dess Kultur och Tradisoner inte bara att

man är stolt över det, för det är väll en självklarhet om man ens vill fira. Då kan jag tycka

att det är fel att göra den dagen till en mångkulturell dag. Klart att alla får vara med att fira

men det är ju själva Sverige och dess kultur man ska fira.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

-

Arbetslöshet har visst mycket med invandringen att göra, ganska naturligt att det

blir så när man får in fler personer i ett land, då försvinner jobben. Kan också bero

man är stolt över det, för det är väll en självklarhet om man ens vill fira. Då kan jag tycka

att det är fel att göra den dagen till en mångkulturell dag. Klart att alla får vara med att fira

Du har inte tänkt på att det skapas nya företag? Nya människor är nya marknader. Nya människor kan även skapa företag.

Redigerad av L_Voll
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Du har inte tänkt på att det skapas nya företag? Nya människor är nya marknader. Nya människor kan även skapa företag.

Bingo, Jag är inte dum.

Nu kan du ju förklara varför vi har en sån stor arbetslöshet i Sverige

om du nu tror att alla skapar företag? Alla företag gå inte bra.

Du verkar tro att man gör det lätt, men du har inte tänkt att man behöver

utbildning, pengar, affärsidee mm?

Och kom inte och säg att vi har arbetslöshet p.ga. att alla arbetsgivare är

rasister för då blir jag förbannad.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Bingo, Jag är inte dum.

Nu kan du ju förklara varför vi har en sån stor arbetslöshet i Sverige

om du nu tror att alla skapar företag? Alla företag gå inte bra.

Du verkar tro att man gör det lätt, men du har inte tänkt att man behöver

utbildning, pengar, affärsidee mm?

Och kom inte och säg att vi har arbetslöshet p.ga. att alla arbetsgivare är

rasister för då blir jag förbannad.

Bingo, jag är inte dum. Jag vet att inte alla invandrare skapar företag, men du skrev det som allt försvinner och inget skapas. Ju mer människor det finns i ett land, ju mer företag finns det. Följden är mera jobb, så är det.

Nej, det är inte bara invandrare som är arbetslösa.

OBS! Många arbetsgivare är rasister, så är det.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

-

Jag har fortfarande inte varit med om att det rivits gamla hus för att ge plats åt nya byggnader. Faktum är att bara några hundra meter från där jag bor revs det gamla hyreshusområdet Lien, där det bodde mycket invandrare, för att ge plats åt en fritidspark med bl.a. fotbollsplan, skateboardramper, freesbygolfbana, basketplan, osv. Som sagt, är det så där du bor beror det på dålig stadsplanering.

Bristen på nya företag beror på att det är alldeles för svårt att driva ett i dagens Sverige. Alla klarar inte av de kopiösa mängder pappersarbete som krävs, för att inte tala om vilket rabalder det är att anställa någon. Om du väl lyckas måste man gå med rejäl vinst, eftersom företagsskatten ligger på 50%. Småföretagare, som vi behöver, har det svårt.

Om du inte är rasist borde du sluta skylla på invandrarna.

Redigerad av Jacker
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har fortfarande inte varit med om att det rivits gamla hus för att ge plats åt nya byggnader. Faktum är att bara några hundra meter från där jag bor revs det gamla hyreshusområdet Lien, där det bodde mycket invandrare, för att ge plats åt en fritidspark med bl.a. fotbollsplan, skateboardramper, freesbygolfbana, basketplan, osv. Som sagt, är det så där du bor beror det på dålig stadsplanering.

Bristen på nya företag beror på att det är alldeles för svårt att driva ett i dagens Sverige. Alla klarar inte av de kopiösa mängder pappersarbete som krävs, för att inte tala om vilket rabalder det är att anställa någon. Om du väl lyckas måste man gå med rejäl vinst, eftersom företagsskatten ligger på 50%. Småföretagare, som vi behöver, har det svårt.

Om du inte är rasist borde du sluta skylla på invandrarna.

Men för i helvete, jag skyller inte på invandrare jag skyller på invandringen.

Och senast imorse så såg jag detta: http://tv4.se/nyheter/481662.html

Lika bra exempel som att det riva byggnader. Här där jag bor har de även tänkt att riva

hela centrum för att bygga 3 stora hyreshus.

EDIT: Och även om det var lätt att starta företag tror du att det hade tillfört så många nya jobb

egentligen?

Redigerad av eliizar
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Men för i helvete, jag skyller inte på invandrare jag skyller på invandringen.

Och senast imorse så såg jag detta: http://tv4.se/nyheter/481662.html

Lika bra exempel som att det riva byggnader. Här där jag bor har de även tänkt att riva

hela centrum för att bygga 3 stora hyreshus.

EDIT: Och även om det var lätt att starta företag tror du att det hade tillfört så många nya jobb

egentligen?

Ditt "rivningsproblem" har fortfarnade inget med invandring att göra, utan dålig stadsplanering.

Ja, det är väl jävligt logiskt? Kompetensen finns, det finns många entreprenörer. Problemet är att en massa byråkrati står ivägen som ingen har lust att ägna sig åt. Min pappas kusin är restaurangägare, men han funderar på att sälja sin andel för att han tycker att det inte känns som att driva en restaurang p.g.a. allt pappersarbete.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Ditt "rivningsproblem" har fortfarnade inget med invandring att göra, utan dålig stadsplanering.

Ja, det är väl jävligt logiskt? Kompetensen finns, det finns många entreprenörer. Problemet är att en massa byråkrati står ivägen som ingen har lust att ägna sig åt. Min pappas kusin är restaurangägare, men han funderar på att sälja sin andel för att han tycker att det inte känns som att driva en restaurang p.g.a. allt pappersarbete.

Den dåliga stadsplaneringen medför rivningsproblemet, eftersom att folk

måste bo någonstans. Och det är inte bara rivning det handlar om, t.ex.

nerläggning också som jag påpekade i föregående inlägg.

Edit: Och jag tror inte att de som planerade våra städer för ett antal år sedan

hade trott att vi skulle ha en sådan pass stor folkökning som vi nu har haft.

Men det är ju sossarna som har stått för detta.

Men fortfarande, tror du att det hade löst arbetslöshetsfrågan om det var lätt att

driva något eget? Klart att det hade medfört fler jobb men knappast såpass

mycket så att det skulle lösa hela frågan. Det verkar som på dig att det skulle

lösa allt om bara det inte var för allt pappersarbete.

Det är så mycket mer man måste ha, pengar, affärside, lokal, kompetens,

medarbetare, tillstånd, mm.

Och i och med att det kommer fler och fler till Sverige kommer det bli svårare och

svårare att bedriva eget då det kommer vara för stor konkurrans, om det är nu

egenföretags verksamhet vi talar om.

Redigerad av eliizar
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Den dåliga stadsplaneringen medför rivningsproblemet, eftersom att folk

måste bo någonstans. Och det är inte bara rivning det handlar om, t.ex.

nerläggning också som jag påpekade i föregående inlägg.

Men fortfarande, tror du att det hade löst arbetslöshetsfrågan om det var lätt att

driva något eget? Klart att det hade medfört fler jobb men knappast såpass

mycket så att det skulle lösa hela frågan. Det verkar som på dig att det skulle

lösa allt om bara det inte var för allt pappersarbete.

Det är så mycket mer man måste ha, pengar, affärside, lokal, kompetens,

medarbetare, tillstånd, mm.

Och i och med att det kommer fler och fler till Sverige kommer det bli svårare och

svårare att bedriva eget då det kommer vara för stor konkurrans, om det är nu

egenföretags verksamhet vi talar om.

Finns gott om plats att bygga på, vi bor precis inte i ett tätbefolkat land.

Ja, det löser mycket. Det är för mycket byråkrati med att driva ett företag idag. Resten, som du räknar upp, är inte ett problem. Och som jag tidigare påpekade, 50% av vinsten går bort i skatt - så det dessutom blir svårt att komma runt för en del.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Finns gott om plats att bygga på, vi bor precis inte i ett tätbefolkat land.

Ja, det löser mycket. Det är för mycket byråkrati med att driva ett företag idag. Resten, som du räknar upp, är inte ett problem. Och som jag tidigare påpekade, 50% av vinsten går bort i skatt - så det dessutom blir svårt att komma runt för en del.

Nä, men vill du att vi ska bygga bort våran fina landsbyggd och fårt fina landskap istället?

För det är ju där det finns plats. Ska vi bygga tills det inte finns någon plats kvar och

allt som har varit har blivit bostäder? Vad lever man i för land då?

Och därför är egenföretags verksammhet ingen lösning på problemet.

Och även om det var det så kommer det här med att folk måste bo någonstans.

Jag tycker att vi för bollen vidare och låter något annat land ta emot invandrare

för att vi har gjort vårat.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

I vilket Sverige bor du? Vi är Europas tredje största land till ytan, vi är inte heller tätbefolkade. Natur finns det gott, det behöver vi inte oroa oss för.

Jag säger att det måste bli enklare att driva företag, genom att minska på byråkratin och sänka skatterna. Nya företag - nya jobb.

Redigerad av Jacker
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

I vilket Sverige bor du? Vi är Europas tredje största land till ytan, vi är inte heller tätbefolkade. Natur finns det gott, det behöver vi inte oroa oss för.

Jag säger att det måste bli enklare att driva företag, genom att minska på byråkratin och sänka skatterna. Nya företag - nya jobb.

Men vi kommer fortfarande inte kunna förse alla med jobb om vi fortsätter ta in

så många vi gör idag. Klart det blir nya jobb men inte tillräkligt.

Jag bor i Sverige, Sverige som nästan leder ligan med att ta in invandrare, och det

är ju bra tycker jag, men inte när det går så långt att det uppstår problem och

vi måste riva eller lägga ner verksamheter för att folk ska kunna bo här.

Och tillräckligt med jobb har vi inte heller. Men ett fint land är det som jag är rädd om,

våra skogar och landskap är något vi ska vara rädda om och inte bygga över.

Även om det inte är mycket, för då är risken den att vi hamnar i en ond cirkel där vi

bara fortsätter och bygger och tänker som du:

Vi är Europas tredje största land till ytan, vi är inte heller tätbefolkade. Natur finns det gott, det behöver vi inte oroa oss för.
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag menar inte på att vi ska bygga hänsynslöst. Finare områden ska man ta vara på, men det finns fortfarande stora, stora ytor att bygga på.

Folk som kommer hit tar väl med sig sina idéer, så att antalet företag skulle växa i takt med befolkningen låter väl logiskt?

Jag tycker redan att man har börjat bygga hänsynslöst. Och man har redan

börjat med att lägga ner saker hänsynslöst för att göra det till bostäder.

Är det inte hänsynslöst att skära ner på ålderdomshem för att göra om det

till hyreshus så säg...

Jo det låter logiskt, men något annat som är logiskt är konkurrans. För många

företag skulle inte fungera i längden. Och jag tror inte heller att starta eget

är något långsiktigt lösning för arbetslöshet.

EDIT:

Ceone, ok t.om. jag tycker det där var rasistiskt. De ska inte har rätt till bättre arbeten

tycker du? Förklara dig.

Redigerad av eliizar
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tycker redan att man har börjat bygga hänsynslöst. Och man har redan

börjat med att lägga ner saker hänsynslöst för att göra det till bostäder.

Är det inte hänsynslöst att skära ner på ålderdomshem för att göra om det

till hyreshus så säg...

Jo det låter logiskt, men något annat som är logiskt är konkurrans. För många

företag skulle inte fungera i längden. Och jag tror inte heller att starta eget

är något långsiktigt lösning för arbetslöshet.

EDIT:

Ceone, ok t.om. jag tycker det där var rasistiskt. De ska inte har rätt till bättre arbeten

tycker du? Förklara dig.

Som sagt, som sagt... Dålig stadsplanering, och det är inte skäl till att hindra folk från att bosätta sig här.

Ja, konkurrans existerar, men i.o.m. att företagen växer anställer dem fler och fler.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Som sagt, som sagt... Dålig stadsplanering, och det är inte skäl till att hindra folk från att bosätta sig här.

Ja, konkurrans existerar, men i.o.m. att företagen växer anställer dem fler och fler.

Nu tycker jag såhär, nu har vi diskuterat såpass länge om det här och vi har

kommit till en nivå där vi iallfall förstår varandra och varandras åsikter.

Vi kan älta om det här hur mycket som helst, ord står mot ord och vi kommer

upprepa oss till förbannelse.

Jag hoppas att du respekterar mina åsikter lika mycket som jag respekterar dina.

Och jag hoppas verkligen inte att du ser mig som en rasist. Jag har bara åsikter kring

invandringen det är allt om det.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor