kicken Skrivet 7 augusti, 2007 Rapportera Share Skrivet 7 augusti, 2007 21 Gram Handling: Just vid dödsfallet förlorar människokroppen en aning i vikt. Det är inte mycket det handlar om, knappt mätbart, 21 futtiga, men betydelsefulla gram. Ingen kan förklara varför denna viktförlust uppstår, men många är de som är övertygade om att det är det slutgiltiga vetenskapliga beviset för att själen verkligen existerar. 21 gram väver ihop tre människors liv; en matematiker som behöver en hjärttransplantation, en ensamstående mor tillika rehabiliterad narkotikamissbrukare och en religiös f.d. förbrytare. Dessa tre möts i tragik, men även i försoning. Synpunkt:' W O W ! En av de bästa filmerna jag någonsin sett, platsar absolut in på min "Top 5". Väldigt välgjord och dramatisk, rörande, känslig, drastisk. Till handlingen liknar den filmerna Crash och Memento sjukt mycket och man kan även se drag från Pulp Fiction. Benicio är fantastisk i rollen som f.d förbrytare, inte konstigt att han blev nominerad till en Oscar för den rollen, mycket bra. Detta är en film man helt klart måste se, utan tvekan. Betyg: 5/5 10/10 100/100 Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
JSHC Skrivet 8 augusti, 2007 Rapportera Share Skrivet 8 augusti, 2007 Ocean's 13 Har alltid gillat Ocean's-filmerna, alltid riktigt skön humor och när man tror det är kört, har de alltid något eller någon som tar dom tillbaks på banan. Inget annat för den här filmen, trodde inte det skulle hålla med 3 bra filmer, men det gjorde det, riktigt bra story och användande av gamla karaktärer, orkar inte skriva så mycket mer nu då det är väldigt varmt osv Betyg: De som gillat de andra filmerna kommer troligtvis gilla denna också Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
VickeX Skrivet 8 augusti, 2007 Rapportera Share Skrivet 8 augusti, 2007 -83 Handling: Filmen börjar med att personalen i en bunker på en amerikansk flygbas får order att avfyra sina kärnvapenmissiler mot Sovjetunionen. Det hela visar sig vara ett test men en alltför stor del av personalen vägrar att avfyra missilerna. Avfyrningssystemet datoriseras av ett system som kallas WOPR, War Operation Plan Response. I Seattle bor tonåringen David som hellre spelar dataspel eller hackar sig in i datasystem än bryr sig om att studera. Med skolkamraten Jennifer tar han sig in i vad han tror är datasystemet hos ett spelföretag och sätter igång och spelar ett nytt spel, Global Thermonuclear War. Men ingen vet att de har kopplat in sig hos WOPR vid den amerikanska militärens bas NORAD i Cheyenne Mountain och att man där tror att ett verkligt sovjetiskt anfall har startats. (saxat från Wiki) Tankar: Fjärde gången jag ser den, älskar den. Gjort sedan första gången jag såg den för några år sedan. Övrigt: Filmen nominerades till tre Oscars men vann ingen. Rollista (de mest centrala personerna): Matthew Broderick - David Lightman John Wood - Dr. Stephen Falken Ally Sheedy - Jennifer Mack Barry Corbin - General Jack Beringer Betyg: 8.5/10.0 (den är lite seg på sina ställen, men annars en mycket bra film) Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
antepanteboy Skrivet 8 augusti, 2007 Rapportera Share Skrivet 8 augusti, 2007 (redigerad) Wild Hogs Man blir riktigt sugen att åka på en MC resa när man ser den här filmen, då det är dess handling 4 Medelålders män med olika perspektiv på livet bestämmer sig för att ta en roadtrip till havet, det blir en resa fylld av humor, tältande, nakenbad, och förstörande av riktiga hårdingars Motorcyklar Jag diggar den riktigt mycket, rekomenderar den starkt 4\5 Redigerad 8 augusti, 2007 av antepanteboy Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
KvaddadPadda Skrivet 8 augusti, 2007 Rapportera Share Skrivet 8 augusti, 2007 Kubrick-kvällar, idag och igår. Började med A Clockwork Orange. Berättelsen om Alex DeLarge, killen som "lever för våldtäkter, ultravåld och Beethoven". Behöver väl inte beskriva filmens story närmare, då de flesta redan sett den, och de som inte har det bör utforska handlingen själv genom att se filmen. Jag tycker den här filmen är snudd på överskattad. Visst, det är en riktig kultfilm som är riktigt, riktigt bra, men jag kan inte riktigt se det lilla extra som ska göra filmen till ett mästerverk. Kubrick blandar våldet med läcker musik väldigt bra. Grymt bra skådespel av Malcolm McDowell (som när jag kollar upp honom, har medverkat i tv-serien Heroes, som gamle Linderman, utan att jag märkt det. Bah!). Hans dialekt och blickar är oförglömliga. Vad är det då som inte gör filmen till ett mästerverk i mina ögon? Jag vet inte. Filmen är riktigt go att se på, men ändå så känns den inte fulländad. Precis på samma sätt som inte Dr. Strangelove känns fulländad, också det en mycket bra film. Är jag kanske för ung för att första mig på Kubrick till 100%? Ni som anser att den är ett riktigt mästerverk, beskriv det gärna så ska jag ha det i åtanke nästa gång jag ser den! Betyg? Nej. Känns som att jag inte kan ge den det. 8-9 på en tio-skala, 4-5 på en fem-skala. Stark fyra eller svag femma. You pick one. ------------------- Fortsatte med Full Metal Jacket. Krigsskildring om soldater i marinkåren som tränas upp och sedan skickas till Vietnam. Visar vad krig (och träningen inför det) kan göra med människor. Vad finns att säga? Ruggigt bra film. Underbara karaktärer. Bara introduktionsscenen (när de träffar sin sergeant första gånen) är guld värd. Finns lite mindre trevliga scener, och det stärker realismen på något sätt. Många roliga scener också, främst på träningslägret. Hade Apocalypse Now i åtanke när jag såg den. På något sätt kändes den här lite mindre färglös, fotot i Apocalypse kändes bättre och färgstarkare. Fast när jag tänker efter så... krig ska väl inte vara någon färgsprankade resa i stil med en LSD-tripp? Nej, tänkte jag, den här förmedlar kanske kriget bättre. Och jag vet inte. Mycket bra filmer båda två i alla fall. Betyg? Svårt, igen. Samma som på Clockwork får jag väl säga. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Carlis Skrivet 10 augusti, 2007 Rapportera Share Skrivet 10 augusti, 2007 Fight Club Har otroligt nog inte sett filmen tidigare, men det hade lika gärna kunnat vara så för filmen var en grym besvikelse, riktigt dålig i mina ögon. 3/10 Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
AngryAxel Skrivet 10 augusti, 2007 Rapportera Share Skrivet 10 augusti, 2007 Fight Club Har otroligt nog inte sett filmen tidigare, men det hade lika gärna kunnat vara så för filmen var en grym besvikelse, riktigt dålig i mina ögon. 3/10 Suck, den är ju underbar! Hursomhelst, såg Harry Potter and the Order of the Phoenix på bio, häromdagen. Meh, den lämnade ett svagt intryck. Alltför mycket viktigt hade klippts bort, och karaktärerna var inte som man tänkt sig - Men men, det är de väl aldrig. Plus får den dock för att den enligt alla konstens regler var välgjord, med bra audio och specialeffekter. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Saleen Skrivet 10 augusti, 2007 Rapportera Share Skrivet 10 augusti, 2007 (redigerad) Såg Sicko, av Michael Moore. http://www.imdb.com/title/tt0386032/ Dokumentär som handlar om USA´s sjukvårdssystem. USA är världens rikaste land och hamnar på 35:e plats när det gäller sjukvården, efter kommer Slovenien och Cuba, Hur kommer det sig? Se filmen så märker ni. Jag tycker att filmen är klockren, gillar den lika mycket som Fahrenheit 9/11 och därför får den... *trumvirvel* 5/5. Redigerad 10 augusti, 2007 av Saleen Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
The Dude Skrivet 10 augusti, 2007 Rapportera Share Skrivet 10 augusti, 2007 Fight Club Har otroligt nog inte sett filmen tidigare, men det hade lika gärna kunnat vara så för filmen var en grym besvikelse, riktigt dålig i mina ögon. 3/10 Vad gillar du för filmer egentligen, jag har nog aldrig mött något som ratat Fight Club? Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
KvaddadPadda Skrivet 10 augusti, 2007 Rapportera Share Skrivet 10 augusti, 2007 Big Fish Inte 'in the mood' att skriva en lång recension, utan kan sammanfatta filmen såhär: Underbar! Gripande! Vacker! Ett måste! Burtons bästa! 5/5 Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Kebab Skrivet 10 augusti, 2007 Rapportera Share Skrivet 10 augusti, 2007 Såg Sicko, av Michael Moore. http://www.imdb.com/title/tt0386032/ Dokumentär som handlar om USA´s sjukvårdssystem. USA är världens rikaste land och hamnar på 35:e plats när det gäller sjukvården, efter kommer Slovenien och Cuba, Hur kommer det sig? Se filmen så märker ni. Jag tycker att filmen är klockren, gillar den lika mycket som Fahrenheit 9/11 och därför får den... *trumvirvel* 5/5. Tror jag såg lite om den på Jay Leno här om dagen.. Tack för att du påminde mig, den här ska jag se. Vad gillar du för filmer egentligen, jag har nog aldrig mött något som ratat Fight Club? Jag gillar den inte heller. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Saleen Skrivet 10 augusti, 2007 Rapportera Share Skrivet 10 augusti, 2007 Tror jag såg lite om den på Jay Leno här om dagen.. Tack för att du påminde mig, den här ska jag se. Jag gillar den inte heller. hehe, inga problem. Ska se en lite äldre dokumentär som han gjort snart, Bowling for Columbine. Återkommer senare ikväll hur jag tycker den var. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
okka Skrivet 10 augusti, 2007 Skapat av Rapportera Share Skrivet 10 augusti, 2007 The lives of others Riktigt bra! Höjdare! Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Maimstream Skrivet 11 augusti, 2007 Rapportera Share Skrivet 11 augusti, 2007 Shaun of the Dead. Det är filmen VickeX sitter och tänker på nu, men inte kan komma namnet på. Mysig rom-com-zom, som Extra Östergötland kallade den. Nu ska jag ut på gatorna! Eerggh! Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
VickeX Skrivet 11 augusti, 2007 Rapportera Share Skrivet 11 augusti, 2007 Shaun of the Dead. En bra film, har ni inte sätt den - se den! Kan även tipsa om en film gjord av samma personer, Hot fuzz. Den är som Kopps fast tvärt om. Grymt bra. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Tweak Skrivet 11 augusti, 2007 Rapportera Share Skrivet 11 augusti, 2007 The lives of others Riktigt bra! Höjdare! Yay, den köpte jag av en snubbe i Grekland på dvd, får bli att se den då. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Carlis Skrivet 11 augusti, 2007 Rapportera Share Skrivet 11 augusti, 2007 Vad gillar du för filmer egentligen, jag har nog aldrig mött något som ratat Fight Club? Jag gillar istortsätt allt förutom överdrivna action filmer you know "en kille petar på ett hus och hela världen sprängs" fast inget slår en riktigt bra komedi film Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
GTApimpfoolife Skrivet 11 augusti, 2007 Rapportera Share Skrivet 11 augusti, 2007 The Bone Collector Inte bra, inte dålig. 5/10 Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
P-C Skrivet 11 augusti, 2007 Rapportera Share Skrivet 11 augusti, 2007 Big Fish Inte 'in the mood' att skriva en lång recension, utan kan sammanfatta filmen såhär: Underbar! Gripande! Vacker! Ett måste! Burtons bästa! 5/5 Håller med till hundra fucking procent! Evan Almighty Betyg: Nej. Den förtjänar inget betyg. Den förtjänar bara att brinna. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
RavenE Skrivet 11 augusti, 2007 Rapportera Share Skrivet 11 augusti, 2007 Evan Almighty Betyg: Nej. Den förtjänar inget betyg. Den förtjänar bara att brinna. Kunde inte skrivit det bättre. Hade i och för sig inga stora förväntningar av den. Bruce Almighty <3 Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Recommended Posts