Jump to content

Senast sedda film

okka
 Share

Recommended Posts

"Vesper Dry Martini" heter drinken (Som Bond faktiskt uppfann i Boken och som sedan dess blivit en känd drink). Dry Martini är inte en drink i sig utan har med vad för sorts vin man använder.

Och den exakta repliken han säger är:

Bond: A dry martini. One. In a deep champagne goblet.

Hovmästaren: Oui, monsieur.

Bond: Just a moment. Three measures of Gordon's, one of vodka, half a measure of Kina Lillet. Shake it very well until it's ice-cold, then add a large thin slice of lemon-peel. Got it?

Sedan döper han den till "Vesper" vilket är varför den kallas "Vesper Dry Martini". Jag skrev att han skapade "sin Dry Martini", alltså hur han vill ha den. :ermm:

Redigerad av Crusader
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Dry Martini är visst en drink i sig.

Drinken han ändrar sig till och beställer istället är inte en Dry Martini, utan en egen drink linkande Dry Martini, som han kallar för Vesper.

James Bond: I think I'll call it a Vesper.

Vesper Lynd: Because of the bitter aftertaste?

James Bond: No, because once you've tasted it, that's all you want to drink.

Om han kallar den för Vesper Dry Martini i böckerna kan jag ej uttala mig om då jag ej läst dom.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

"Dry" står för vinet. Att den görs på torrt vin. Inte en del av namnet. Det finns ett oändligt antal sorters Dry Martini, inte bara en som heter "Dry Martini".

Den Dry Martini han beställer döper han till "Vesper" men det är en Dry Martini. Dessutom så säger han klart och tydligt "Dry Martini".

Jaja, det är iallafall inte så viktigt så man behöver diskutera det en massa. :ermm:

Redigerad av Crusader
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Det är din uppfattning, ja. Men det betyder inte att den är korrekt. Och om du kollar repliken jag postade så säger han "Dry Martini" innan han berättar hur han vill ha den. I filmen OCH boken kallar de den Dry Martini och "Vesper" är nåt han döper den till senare. DET är faktan. Sen kan du bestäma att du inte tycker att det är en Dry Martini men det är din uppfattning, inte sanningen.

Som sagt det finns en massa olika varianter. T ex heller man i Olivsaft så blir en Dry Martini en Dirty Martini. Från början gjordes Dry Martini från gin och då fick man säga Vodka om man ville ha det men nu förtiden så är det Vodka du får om du beställer en Dry Martini. "Vodka Martini" var ett namn som uppfanns i en cocktail bok på 1950 talet.

En riktig Dry Martini från början var stirred. Shaken Dry Martini hette från början Bradford Dry Martini. Med andra ord, drinken har många namn beroende på hur den görs, hur många delar av de olika sorterna och vilka sorter.

Redigerad av Crusader
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Det är din uppfattning, ja. Men det betyder inte att den är korrekt. Och om du kollar repliken jag postade så säger han "Dry Martini" innan han berättar hur han vill ha den. I filmen OCH boken kallar de den Dry Martini och "Vesper" är nåt han döper den till senare. DET är faktan. Sen kan du bestäma att du inte tycker att det är en Dry Martini men det är din uppfattning, inte sanningen.

Som sagt det finns en massa olika varianter. T ex heller man i Olivsaft så blir en Dry Martini en Dirty Martini. Från början gjordes Dry Martini från gin och då fick man säga Vodka om man ville ha det men nu förtiden så är det Vodka du får om du beställer en Dry Martini. "Vodka Martini" var ett namn som uppfanns i en cocktail bok på 1950 talet.

En riktig Dry Martini från början var stirred. Shaken Dry Martini hette från början Bradford Dry Martini. Med andra ord, drinken har många namn beroende på hur den görs, hur många delar av de olika sorterna och vilka sorter.

...och det är din uppfattning, som inte betyder att den är korrekt.

Inse att eran "diskussion" är är helt orelevant.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

...och det är din uppfattning, som inte betyder att den är korrekt.

Inse att eran "diskussion" är är helt orelevant.

Det är inte min uppfattning, det är fakta. Allt jag har skrivit har jag tagit från boken, filmen, Martini guider osv. Kolla upp Vesper Martini om ni inte tror mig.

Iallafall, jag försökte avsluta diskussionen innan men någon annan skulle envist ha rätt.

Redigerad av Crusader
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Det är inte min uppfattning, det är fakta. Allt jag har skrivit har jag tagit från boken, filmen, Martini guider osv. Kolla upp Vesper Martini om ni inte tror mig.

Iallafall, jag försökte avsluta diskussionen innan men någon annan skulle envist ha rätt.

Vesper Martini är jag helt med på att den heter. Vad jag säger är att den allmänna uppfattningen av just Dry Martini är torrt vin och gin.

och StellHell din tjocke jävel, diskussionen var ju redan slut.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Såg på American Pie 5 igår.

Ja, hmm den var ju inte så bra.

Väldigt förutsägbar och tråkig. Visst man skrattade nån gång då och då men jag måste säga att det har gått ner för American Pie filmerna.

Och det är dåligt att ingen av dom gammla karaktärerna är med förutom Mr Levenstein.

Så denna film får :(:) av tio möjliga.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor