Jump to content

Senast sedda film

okka
 Share

Recommended Posts

Bara jag som inte alls begrep mig på Scott Pilgrim vs. the World? :(

Jag såg filmen flera månader efter den kommit på bio, flera månader efter den fått sin grymma kritik och sin fina score på imdb. Trots att jag visste detta så hade jag en lite halvnegativ inställning när jag väl såg den. Men ja, man måste nog kunna sätta sig in i den atmosfär som serietidning har för att gilla filmen. :) Detta lyckades jag med efter jag sett filmen ett par gånger. :) Jag säger inte att man måste se filmen flera gånger för att gilla den, det är en lite drygt att säga så men nej, det är inte bara du. Jag vet många människor och filmkritiker som varken har med denna film på sin top 5, 10 eller 20 lista över årets bästa filmer. :)

Redigerad av Saleen
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Karate Kid 1, 2 & 3

Klassiker är ju inte nog för att beskriva den här filmserien. Fylld av gamla citat och grejor man har sett i nyare filmer och filmer som kom ut efter dem. Filmen följer Rockys mönster, hur alla filmer slutar och karaktärerna. Miyagi är ju klockren som alltid.

Finns inte så mycket jag kan säga som inte har blivit sagt. Trean är förutsägbar och rätt tråkig overall. Tvåan kändes off. Ettan är grymt bra.

4.5/5

Redigerad av Mordos
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

The Ghost Writer

En spökskrivare får i uppdrag att skriva färdigt memoarerna om den föredetta Brittiska Premiärministern Adam Lang när den tidigare författaren omkommer under mystiska omständigheter. Samtidigt hamnar Lang i blåsväder när han anklagas för krigsbrott för att ha överlämnat misstänka terrorister till CIA där de sedan blev torterade. Mitt i krisen inser han att det är något som inte stämmer.

Förvånande komisk film. Jag skrattade gott flera gånger. Och hade det inte varit för det så hade jag nog somnat innan filmen tog slut. Det är ingen nagelbittande hög fart i filmen precis. Det tar typ större delen av filmen innan något ens händer. Men där var ett intresant mysterium iallafall som gav mig lite intresse. Synd bara att de valde att koncentrera sig på det. Att filmen dessutom är väldigt grå och trist gör inte det hela bättre. Men musiken var bra och levde upp de annars tråkiga scenerna.

Handlingen och regin shiftar mellan att vara riktigt bra och urbotat dum. Som

när fru Lang har lagt sig naken i hans säng och frågar om det gör något och han bara svarar "givetvis inte", klär av sig naken och lägger sig. Samma kan sägas om scener i slutet.

Sedan måste jag säga att slutet är till större delen väldigt dåligt på gräns till uselt.

Men ändå är jag glad att jag har sett filmen för det var en lite trevlig film att slötitta på en gång men ingen jag någonsin kommer se igen.

4,5/10

Solomon Kane

1600 talet var en tid av ondska, häxor och magi. Solomon Kane var en mördare och rövare tills dagen då The Devils Reaper kom för hans själ.

Efter det tog han tillflykt i ett kloster och svort att aldrig mer ta en annan människas liv. En dag skickas han ut i världen för att finna sin plats och sin försoning. Men när djävulens arme sprider sig över världen så blir han tvungen att åter ta upp svärden.

Baserad på berättelserna om Solomon Kane's ständiga strid mot ondska av Robert E. Howard (Conan's skapare) och fungerar som en pre-quel till dem.

Filmen börjar bra men får sedan sina svängar. Men trots det en mycket spännande och underhållande historia även om filmens början var den bästa biten i hela filmen.

Intresant idé att använda pesten som djävulens verk att sprida sig mellan människor och ta över deras kroppar.

Gillar man mörk medeltids fantasy om en krigare så kommer man gilla den här.

7/10

Crazy Heart

Bad Blake är en gammal försupen legendarisk Country sångare som lever sitt liv ständigt resande mellan olika gig på småbarer. Men en dag träffar han och förälskar sig i den unga journalisten Jean Craddock och det får honom att börja fundera på sitt liv.

Förvånandsvärt bra. Kanske just för att jag hade förvänt mig en tråkig sångar-film.

En gripande film om att supa bort sitt liv för att man inte har haft något bättre för sig och sedan inse att man aldrig haft något pga sitt supande.

Fast när han tappar bort pojken kunde ha gjorts bättre. Det hade känts mer passande om man verkligen kände att det hela var helt hans fel men faktum är att pojken smög iväg medans Bad betalade och det kunde ha hänt vem som helst. Det hade varit mycket mer effektivt om Bad glömde bort honom och gick ifrån honom eller något sådant.

Sedan måste jag erkänna att jag förstår inte Jean. Visst förstår jag att hon fick nog. Men att sedan inte vilja ha något alls med honom att göra trots att han nykrar till sig och skaffar sig ett bra liv.

Visst, en gammal gubbe är väl igentligen inget för en ung tjej och hon klarar sig nog bättre utan men som sagt så finner jag det hela ologiskt.

Och den eviga frågan. Varför faller unga tjejer för gammla försupna gubbar? :rolleyes:

Iallafall, en bra film med bra musik.

7/10

Knight and Day

Dagen då June träffar den alltid glade och sympatiske Roy på flygplatsen så förändras allt. Plötsligt är hon i en ständig kamp på liv och död, ständigt jagad av fientliga agenter.

Riktigt bra och spännande action komedi i toppklass. Men mot slutet så flippar den en aning.

När June plötsligt blir action-tokig. För att inte säga när han går fram till henne under skottlossningen och kysser henne. Och jag fattar inte hela grejen med att hon låter sig själv bli kidnappad. Så urbotat korkat.

Och det hela blir lite förmycket typiskt komedi-slut.

Men annars så är filmen väldigt bra och mycket underhållande.

7,5/10

Redigerad av Crusader
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Never Let Me Go

"As children, Ruth, Kathy and Tommy, spend their childhood at a seemingly idyllic English boarding school. As they grow into young adults, they find that they have to come to terms with the strength of the love they feel for each other, while preparing themselves for the haunting reality that awaits them" - IMDB

Trots eller tack vare ett tema som är långt ifrån verkligheten är detta ett intressant och ganska gripande drama om kärlek och livet ur ett annorlunda perspektiv. Jag visste inte filmens övergripande tema eftersom jag valde att inte läsa något om filmen innan jag såg den. Detta gjorde att filmen tog en vändning en bit in vilket varken jag eller personerna filmen var beredda på.

Hela filmen är väldigt grå och stillsam. Om man orkar med detta kan jag rekommendera den, för den är verkligen intressant.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Whip It

17-åriga Bliss är trött på alla skönhetstävlingar som hennes mamma envisas om att hon ska ställa upp i. Men när hon går på en Roller Derby tävling så får hon en egen dröm, att bli en Roller Derby stjärna. Som "Babe Ruthless" blir hon känd för sin snabbhet. Men det är en brutal sport och dessutom har hon ljugit om sin ålder.

Brutalt rolig film. Så otroligt kul att se tjejer slå is skiten och få stryk. ^_^

Roligast var när hon skulle få sin bästa vän att spy. :lol:

Det hela blir såklart mindre roligt när allt går åt skogen.

Så nu förtiden när en kille dumpar en så äter man gratäng istället för glass? :P

Slutet var snopet. Ovanligt. Men jag gillade att hennes mamma inte totalt tvärvände utan fortfarande var lite mot det hela.

Underhållande drama som är klart sevärd.

6,5/10

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

The Experiment

Tjugosex män ställer upp i ett psykologiskt experiment i ett fängelse där några ska vara vakter och några ska vara fångar. Men rätt snart så börjar det hela att gå väldigt galet.

---------------------------------------------------o------------------------------------------------------

Väldigt spännande film med en av mina favoritskådespelare Forest Whitaker, i en av rollerna.

Se den!

http://www.youtube.com/watch?v=tqmh_wzF0E4

--------------------------------------------------o--------------------------------------------------------

Unthinkable

En videofilm dyker upp, där en amerikansk extremistisk muslim (starkt spelad av Michael Sheen) hotar smälla av tre stycken kärnvapenbestyckade bomber på olika platser i USA. Han är trovärdig och en antiterroistgrupp inom FBI får uppgiften att luska reda på var, och om, de här bomberna finns. Fast tiden är knapp och när extremisten grips inleds förhör som tack vare (eller på grund av) H, en mycket mystisk Samuel L Jackson, snabbt tar allt värre vändningar. Det otänkbara är inte längre vad som händer om bomberna inte hittas, det är metoderna som H använder för att få fram den nödvändiga informationen.

---------------------------------------------------o------------------------------------------------------

Sjukt spännande film med Samuel L Jackson som slaktare.

---------------------------------------------------o-------------------------------------------------------

127 HOURS

James Franco spelar en bergsklättrare som älskar naturen och trivs bäst ute i bergen.

Han är kunnig och expert på det mesta inom området.

Men även den bäste hamnar i svårigheter.

Ett snedsteg får Aron Ralston att falla ner i en bergspricka och ett stenblock kilar fast hans arm varpå han är fast.

Med enbart en armekniv, knappt 1 liter vattten och div. klättringsredskap kämpar han för sitt liv. En kamp som sliter inte bara fysiskt utan även psykiskt. Historien som återberättas är sann och upplevd av den riktige Aron Ralston. Han filmade och tog bilder under de dagar han satt fastklämd och dokumenterade hur han var på väg mot sin död.

Påminner lite om frozen. Man sitter filmen igenom med lite halvpanik. Men filmen är även ganska rolig, tack vare den humor som han bibehåller trotts den situation han befinner sig i.

Redigerad av Vice.
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Unthinkable

En videofilm dyker upp, där en amerikansk extremistisk muslim (starkt spelad av Michael Sheen) hotar smälla av tre stycken kärnvapenbestyckade bomber på olika platser i USA. Han är trovärdig och en antiterroistgrupp inom FBI får uppgiften att luska reda på var, och om, de här bomberna finns. Fast tiden är knapp och när extremisten grips inleds förhör som tack vare (eller på grund av) H, en mycket mystisk Samuel L Jackson, snabbt tar allt värre vändningar. Det otänkbara är inte längre vad som händer om bomberna inte hittas, det är metoderna som H använder för att få fram den nödvändiga informationen.

Sjukt spännande film med Samuel L Jackson som slaktare.

Instämmer, grymt bra film.

• Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Where the Wild Things are

Max är en överaktiv pojke med ett hett temprament. Innom honom bor där ett vilddjur som ibland släpps lös och gör saker som som han sedan ångrar.

En dag iklädd sin monsterdräkt så slår det över totalt för honom och han hamnar i en fantastisk värld full av depprimerade människoätande monster. Där blir han kung.

Baserad på en berömd bilderbok vid samma namn. Men jag får helatiden kännslan av att de som gjorde filmen tog boken för seriöst, som en bibel. Uppenbarligen så betydde den mycket för dem, kanske lite för mycket. För resultatet blir ett långtråkigt knasigt drama som jag tvivlar på att barn skulle gilla. Dessutom så är det svårt att få sympati för Max för hans raseriutbrott kommer totalt onödigt.

Jag har också problem med raseriutbrott när saker blir förmycket och jag vet att det kan vara en liten sak som får det att rinna över och hur man kan bli som ett monster och göra saker som man ångrar men Max blir det typ helatiden och helt i onödan.

Ärligt talat så tror jag att Max kommer sluta i fängelse för mord. Kanske tillochmed som seriemördare. Eller kanibal. :P Hemskt jobbig unge iallafall.

Filmen är välgjord och de har verkligen lyckats får monsterna att visa känslor. Men den är också långtråkig och depprimerande. Slutet

är ju inte precis upplyftande där hans försök att göra dem glada och bygga upp nåt åt dem bara slutar med att allt blir skit och alla mår sämre än innan.

5,5/10

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

127_Hours_10_1199212_0.jpg

Den bästa filmen jag sett på väldigt länge, James Franco är en favoritskådis och han visar hur extremt begåvad han är i denna filmen, han är helt ensam nästan hela filmen igenom vilket ska te en mycket bra skådis att klara av, men han gör det helt klockrent. Slutet är så episkt att jag fick gåshud och grät samtidigt.

9/10

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Alica in Wonderland (2010)

Alice är en frispråkig och kvick ung dam. För 13 år sedan tog hon en magiska resan till Wonderland men avfärdade det som en konstig dröm. Men på hennes förlovningsfäst så börjar hon se den lilla kaninen med västen igen. Hon följer efter honom, ramlar ned genom ett långt hål och är åter i Underlandet. Men underlandet är en mycket mörkare plats än Alice minns det. Det är förutsagt att Alice kommer att rädda Underlandet. Men hon kan inte sluta undra, är det en dröm eller är hon verkligen där?

Uppföljare på den klassiska sagan. Den shiftar mellan att vara löjligt bra och bara löjlig. Ibland väldigt söt och gulligt och ibland brutal med snack om slakt, blod och mord.

Översättningen känns lite tokig. "Wonderland" översätter de till "Mirakellandet". Fast beslutet att det riktiga namnet på världen är "Underland" har nog med det att göra.

Fast jag förstår inte all klagan på att Johnny Depp's alla karaktärer är likadana. jag tycker tvärt om att han är bra på att göra väldigt unika karaktärer och Mad Hatter kändes inte som någon av hans andra roller IMO.

Helt OK fantasy film men den kunde ha varit så mycket bättre. Speciellt handlingen. Dessutom så hade det varit bra om de hade bestämt sig för om det var en barnfilm eller ett fantasyäventyr.

6,5/10

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Black Death (2010)

Osmund bor i ett kloster på 1300-talet och Pesten härjar över Europa. Kyrkan predikar om att det är Guds sätt att rensa världen från ondska men Osmund är inte övertygad. När Tempelriddare ber om an guide till en by skyddad från Pesten ser han det som ett tecken och följer med. Men Tempelriddarna har ett annat uppdrag. Att hitta den Demon och Necromancer som skyddar byn och förgöra den.

Hemsk film som visar just hur ondskefulla "Guds riddare" var. Här har de anställt mördare, våldtäktsmän, torterare och soldater för att göra "Guds verk". En väldigt viktig scen är när en av riddarna tillsynes ska rädda en kvinna som blivit anklagad för att vara Häxa bara för att sedan skära halsen av henne. Men hans förklaring får en sedan att se hans sätt att se på det.

Striderna var råa och häftiga. Påminde mig om Dragon Age. (kan de inte göra en Dragon Age film som är såhär?)

Mycket bra film med en hel del överaskningar. Men själva slutet var en besvikelse. Det kändes som att den inte kunde bestämma sig för hur de ville ha det. Om Guds riddare var skurkarna eller folket i byn. Det sänker betyget en del för mig för upp till de sista 10 minuterna så var filmen riktigt riktigt bra.

Men jag rekomenderar den ändå till folk att se.

8,5/10

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Daybreakers (2009)

Ett virus från en fladdermus har förvandlat större delen av jordens befolkning till vampyrer. De överlevande människorna har bara 2 val, bli vampyrer själva eller bli boskap åt vampyrerna. Men brist på blod har lett till hungersnöd. Edward Dalton är en Bloddoktor med uppdrag att hitta ett sätt att tilverka konstgjort blod som vampyrerna kan leva på. Men en dag träffar han en grupp människor med ett annat mål, att bota vampyrismen och förvandla alla till människor igen.

Om alla i världen blev vampyrer, vad skulle de då leva på?

Filmen börjar starkt med den lilla flickan som tar sitt liv.

Det coola är alla gammla vampyrtecken de har med. Inte bara att solljuset bränner dem till aska, kalla döda kroppar och att de inte åldras utan även att de inte kan synas i speglar, dödas av träpålar i hjärtat och vissa blir gigantiska fladdermöss.

Mycket av filmen speglar energikrisen med att använda olja, bara här är det blod istället. Vissa anser att man kommer alltid lyckas skaffa blod och andra vill ha en ny metod av konstgjort fabrikstillverkat blod.

Intresant att det inte bara är människor utan även djur och växter som har blivit vampyrer.

Men jag föredrog

när det var Vampyr-Edward och en grupp människor så vändningen när han blir människa och de andra människorna dog säkte filmen lite eller var iallafall förtidigt.

Jag önskar nog att filmen hade varit längre. Och den blev lite väl blodig och splattrig i slutet.

Men en bra och spännande film.

7/10

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

paranormal activity 2

En inbrottsdrabbad familj monterar in övervakningskameror i sitt hus för att fånga eventuella tjuvar på video. Det kamerorna registrerar är dock något mycket mer skrämmande.

Sjukt dålig film. Absolut inget händer på 1.30 timmar och sedan händer lite under de resterande 10 minuterna, sedan slutar filmen. Spara den tiden av era liv till något bättre

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Okuribito/Avsked (2008)

När den orkester Daigo spelar i läggs ned vet han inte vad han ska göra med sitt liv så han flyttar tillsammans med sin fru, Mika, till hans hemstad. En dag svarar han på en underlig jobbannons och får jobbet som går ut på att förbereda kroppar under begravningscermoni. Det är ett jobb om ingen vettig människa vill ha och därför gömmer han det för alla, inklusive Mika. Men mer och mer börjar han insé att han faktiskt gillar sitt nya jobb.

Japanskt Drama-Komedi. Mycket typisk Japansk begravningshumor i den här filmen. Något som verkar vara populärt där. Och visst skrattar man en held del även då man ibland nästan känner att man inte borde.

Men filmen är också väldigt fin med underbar musik. Och budskapet är klart: Det är lätt att äklas och se ner på folk som tar hand om döda kroppar tills en närstående dör. Den visar också skillnaden mellan den gammla skolan och den nya i Japansk begravning.

Filmen har vissa väldigt fina stunder som t ex när i slutet när Mika med stolthet säger vad hennes makes jobb är eller när Daigo gör vid sin pappa i slutet.

Mycket bra film som jag starkt kan rekomendera.

9/10

The Green Hornet 3D

Britt Reid är en festande playboy vars liv faller i spillror när hans stränga far dör och överlämnar hela sitt nyhetsimperium till honom. Men så träffar Britt Kato, ett tekniskt geni samt kampsportsexpert och de blir snabbt bästa vänner.

I brist på idéer om vad de ska göra med sina liv så bestämmer de sig för att bli superhjältar. Men först ska de bygga upp ett rykte som stadens värst bovar för att dölja vad de verkligen är.

Komedi baserad på den klassiska hjälten från radio-serien, TV-serien och serietidningarna med samma namn. Utspelar sig i samma universum som The Lone Ranger (John Reid) fast mycket mycket senare.

Jag hade absolut inga förväntningar om filmen. Inte konstigt med tanke på att det ända jag kände till av karaktären är vad jag såg i den lilla cameo i Batman TV-serien från 60-talet.

För det första så hade jag inte väntat mig en komedi. Filmen är inte en action film med komiska inslag utan en komedi med action inslag. Man ser många sammankopplingar med de gammla Rosa Pantern filmerna och förstår nu var de fick sina idéer från. Eller radioprogramet om den klantiga hjälten och hans kampsportande sidekick/butler i Fallout 3.

Green Hornet äår inte alls den typ av hjälte man är van vid att se. Han är klantig, egotrippad, inkompitent utan några större färdigheter och överlever bara för att hans assistent är ett kampsportande tekniskt geni.

Jag måste säga att Green Hornet's ursprung påminner en hel del om Stål-Kalle's (en personlig farvorit). Båda startar med att klä ut sig för att hämnas på de som har behandlat dem illa, inkompitenta i början och har ett tekniskt geni som gör coola grejor till dem. Men sedan inser att de faktiskt kan göra något för rättvisan och hjälpa folk.

Iallafall, en underbar superhjältekomedi även om huvudkaraktären kan vara lite jobbig ibland.

8,5/10

Länk till kommentar
Dela på andra sidor