Jump to content

Senast sedda film

okka
 Share

Recommended Posts

The Princess Bride (1987)

För 5 år sedan förlorade Buttercup sin sanna kärlek till havs och tvingas nu att gifta sig med landets Kronprins. Dagarna före bröllopet så kidnappas hon och förs till landet på andra sidan havet för att mördas och därmed starta ett krig mellan de båda länderna. Men en mystisk maskerad främling följer efter dem.

Klassisk Fantasy-komedi. Mycket rolig och underhållande om än en aning för fjantig för min smak ibland. Den är lite gjord som en klassisk 30-tals matené och även då jag inte har läst boken så tror jag det är meningen att den ska vara överdriven som en gammal gammal sagobok. Uppenbarligen gjord för barn.

Men som sagt, också väldigt rolig och oseriös vilket gör att man har mycket roligt när man ser den.

6,5/10

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Skulle nån kunna tipsa om en bra bilfilm? Filmen ska va ungefär som fast and furious filmerna. Dem jag har sett hittills är:

The transporter 1-3

Taxi fast längesen

Gone in 60 secounds (2000)

Getaway in stockholm om den nu räknas

fast and furious alla filmerna.

Hittade en tråd från 2007 men var osäker på om jag skulle bumpa den eller inte. Tack i förhand.

Den kanske tråkar ut dig, men Vanishing Point är en skön gammal 70-tals film.

vanishing_point_1283868138_1194300_0.jpg

Handar om en snubbe som slår vad om att han kan ta sig från punkt A till punkt B skitsnabbt.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

The Seeker: The Dark Is Rising/Dark is Rising: En Ring av Järn (2007)

Will Stanton och hans familj har flyttat till England. Oftast ignorerad av alla i sin familj utom sin lillasyster Gwen, känner han sig ensam och utstött.

Men dagen då han fyller 14 förändras allt. Han börjar känna sig annorlunda, får otroliga krafter och mystiska saker börja hända runt honom.

När en grupp kallad The Old Ones kontaktar honom förklarar de att han är The Seeker. Han måste finna de 6 Signs of Light innan mörkret tar över. Ständigt jagad av The Raider försöker Will inse sitt öde för han har bara 5 dagar på sig att rädda världen.

Jag har hört mycket dåligt om filmen men jag tyckte faktiskt att den var förvånande bra. Kanske beror det på att jag inte har läst boken?

Men allt är inte bra. Regin och bildspråket är bråkigt, störigt och skakigt. Regisören har en klar förkärlek för slow-mo, hopp mellan bilder, blinkande ljus osv. Och en jäkla massa hoppande. Mot slutet med slutstriden så blev det lite väl mycket och själva slutdelen var en besvikelse.

Och efter att ha sett de bortklippta scenerna så undrar jag varför de klippte bort alla scenerna med Walker? Jag tyckte de var bättre. Det var en massa onödigtb bortklipta scener IMO bara för att göra filmen kortare.

Underhållande att se om man bortser från de störiga delarna. Handlingen och karaktärerna är det som gör filmen bra. Tyvärr så är det nästan lika mycket irriterande saker som förstör.

Och var den Svenska titlen "En Ring av Järn" kommer från förstår jag inte.

6/10

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Beyond Christmas: Classics in Collor (1940)

3 äldre herrar, affärsmän och gammla vänner, slår vad om hurvidar en främling skulle lämna tillbaka en plånbok med 10 Dollar på Julafton. Den första slösas bort av ett rikt par men Jim, en Texas Cowboy med en fantastisk röst, strandad i New York's vinterkaos, och Jean, en lärarinna på en barnklinik, lämnar tillbaka de andra 2 och blir inbjudna på Julmiddag.

Mannen och kvinnan faller för varandra direkt och en sann vänskap växer mellan de och de äldre herrarna samt deras Rysska hushållerska. Efter det så umgås de ständigt med varandra hela vintern och de äldre herrarna känner sig som unga på nytt.

Under en affärsresa omkommer de äldre männen i en flygolycka men återvänder som goda andar för att se till att Jim och Jean gifter sig och blir lyckliga tillsammans men när Jim ger sig in i showbis så börjar saker komma ivägen och tiden börjar rinna ut för en efter en kallas de till livet efter detta.

Mycket fin Julfilm om än lagom överdriven ibland. Ung kärlek som snabbt blomstrar mellan 2 ensamma själar. 3 äldre herrar som arbetar förmycket men hittar lycka igen.

Givetvis så är det tragiskt när de dör och ännu mer när en av dem går till helvetet.

men han blir förlåten.

Roligast var

när den sista gammla mannen tackade nej till att åka till himmlen men blev sedan erbjuden en till eftersom hans mamma tjatade så.

:P

Mycket internationell film då typ varje karaktär har olika härkomst. Vi har en gammal irländare, en gammal från Oklahoma, en gammal engelsk soldat, en Texas Cowboy, en kvinna från Connecticut samt ett hushåll som alla är flyktingar från World War II's Europa's olika länder bla en fördetta adelskvinna från Ryssland som är hushållerska.

6/10

TRON (1982)

Cyberspace är en värld full med program som gör sin dagliga syssla för sina skapare, The User. Men ett självmedvetet program, Master Control (MCP), har tagit över Cyberspace genom att absorbera andra program och göra sig smartare.

I den riktiga världen finns Kevin Flynn, oseriös lekfull ägare av en arkadhall och föredetta anställd på ENCOM. Han försöker ständigt hacka sig in på Master Control för att hitta bevis för att ENCOM's VD stal de spel Flynn hade utvecklat och presenterade dem som sina egna. Tillsammans med 2 föredetta arbetskamrater bryter Flynn sig in på ENCOM för att använda Tron, ett nytt självberoende säkerhetsprogram, till att hitta beviset. Men Master Control använder en ny laser till att kropsligen föra Flynn från verkligheten in till Cyberspace för att ta hand om Flynn personligen.

Fånge i Cyberspace så presenteras Flynn bara av 2 val: gå med MCP eller kämpa till döden i TV-spel utmaningar. Men han hittar ett 3:e val, fly tillsammans med Tron och besegra Master Control.

Mycket bra och annorlunda Fantasy. En klar klassiker som håller lika bra ännu. Mycket spännande och underhållande.

En kavalkad av bra skådespelare. Jeff Bridges som Flynn, Bruce Boxleitner som Tron, David Warner som Sark, Peter Jurasik som Crom.

Jag ser mycket fram mot att se TRON: Legacy ikväll. Och jag känner mig sugen på att spela Tron: Evolution också. :P

9/10

TRON: Legacy (2010)

Sam's far, Kevin Flynn, försvann spårlöst för många år sedan. Nu styrs hans företag av en pengahungrig styrelse. Men en dag blir Sam lockad till sin fars gammla Arkadhall där han hittar ett hemligt rum. När han sätter igång sin fars gammla dator så transporteras han plötsligt till The Grid, en Cybervärld skapad av hans far i ett försök att skapa den perfekta världen. Nu är den dock en mörk och kall värld styrd av en tyran vars planer sträcker sig utanför The Grid.

En OK film vilket är problemet. Den kunde ha varit så mycket mer. Filmens problem är många.

Bästa sättet att beskriva det är med "Lord of the Rings". "Tron" var "Bilbo" och "Legacy" försöker vara "Fellowship of the Ring", början på en saga. Men den når inte så längt. För det första så var de aldeles för fega när de gjorde filmen och gick inte hela vägen. De bygger upp en mycket kompliserad historia men bestämmer sig sedan för att avsluta filmen utan att lämna några större lösa trådar, osäkra på seriens framtid redan innan de har startat den trots att de har flera planerade uppföljare. Första "Tron" var en enkel men episk avslutande historia, som "Bilbo". Så naturligt vis så borde början på den nya serien bli som "Lord of the Rings", mer kompliserad, mer episk och som ett ända långt äventyr. Men istället blir "Legacy" något mittimellan. En kompliserad men avslutande historia som fick en att känna "är det här allt de hade att komma med?".

Storyn var inte heller så värst bra och även då den var kompliserad så saknade den djup och mycket kändes meningslöst. Faktum är att första delen i The Grid är faktiskt långtråkig. Men musiken var bra.

Ett stort problem är att filmen har aldeles för få viktiga karaktärer. Den lider av de typiska actionfilm-bristerna med att döda alla bi-karaktärer utom huvudkaraktären väldigt tidigt. Det gör första halvan av filmen mycket tråkig. Medans orginalet fick en att känna att även bi-karaktärerna var viktiga och ge dem bra scener så är "Legacy" raka motsatsen. De flesta karaktärer är med i högst 15 sekunder och dödas snabbt och enkelt av skurkarna som verkar vara överlägsna alla, utom Sam givetvis. Resultatet är att filmen har 4 huvudkaraktärer, några suporting och sedan en massa som bara är med ett par sekunder.

Ett annat problem är Tron, titel karaktären.

Inte nog med att de börjar med att döda honom utan de förvandlar honom till en anonym minion till huvudskurken och ger honom en mycket dålig avslutning. Här hade de chansen att gör honom till en Darth Vader, en hjälte som blir förvandlad till filmens huvudskurk men sedan blir sig själv igen. Istället så typ är han den där maskerade anonyma soldaten som plötsligt inser att han är god och offrar sig.

3Dn var inte heller så imponerande. Faktum är att man märker inte av den alls. Jag satt och undrade "När ska 3Dn sätta igång" men upptäkte tyvärr att den redan var det. Visst, jag väntade mig inga häftiga effekter helatiden men jag hade väntat mig att man någon gång iallafall skulle märka att det var 3D.

Sedan kommer vi till filmens största problem vilket är att den är väldigt påfrestande för ögonen. Varför vet jag inte men troligen alla Neon-effekter tillsammans med 3Dn. Efter 3/4 delar av filmen så hade jag ont i ögonen och ville bara att filmen skulle vara slut snart så att de kunde vila. Jag känner fortfarande av det. Och jag ver inte ensam för min kompis hade samma problem och fick ta av sig 3D glasögonen ibland.

Sedan måste jag säga att "Legacy"'s version av Cybervärlden var för regellös. Mycket med orginalet var att karaktärerna fick hålla sig till reglerna i cyberspace men här kunde de typ göra precis som de ville. Istället för att vara en cybervärld på nätet där alla program samlas så var det som en underlig kopia av vår egen med samma regler. Ta The Game t ex där de typ kunde spela hur de ville utan regler. Och väggarna var gjorde av glas som splitrades när de blev träffade istället för i första filmen där det var som kraffält som försvan när de träffades något sdom kändes mycket mer som en cybervärld.

Kanske hade jag tyckt bättre om filmen om jag inte hade sett Tron först eller iallafall inte hade sett båda samma dag för det blev att jag jämförde mycket.

Jag kan rekomendera filmen som en typisk modern action-film med Fantasy/Sci-Fi men förvänta er inte förmycket av den eller något mer än en typisk ensamstående action-film eller att den ska vara lika bra som orginalet.

6,5/10

The Santa Clause (1994)

Scott Calvin råkar orsaka Jultomtens död. Enligt reglerna så måste han nu ta på sig att bli den nya Jultomten.

Klassiker. Lite barnslig ibland men väldigt rolig och underhållande. Önskar bara att man hade fått se mer av året då han förvandlas och folks reaktioner.

7/10

Redigerad av Crusader
  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Miracle on 34th Street/Miraklet i New York/

Det hände i New York (1947)

Doris Walker har uppfostrat sin dotter, Susan, att inte tro på Tompten, läsa sagor, leka eller fantisera. Men när hon anställer en äldre godhjärtad man till att vara årets Tomte på varohuset Macy's och det visar sig att han påstår sig vara den riktiga Tomten så ställs hon inför ett problem. Men alla verkar älska den nya Tomten, alla utom företagets Kurator.

Underbar stämningsfull klassiker. Visst blir den lite överdriven och komisk mot slutet men det är en härlig Julfilm. Och lösningen slutet är väldigt smart utänkt.

En film som man bara måste se!

9/10

Black Christmas (1974)

En psykopat terroriserar en grupp tjejer i ett studenthus med obehagliga telefonsamtal. Men vad de inte vet är att psyopaten har gömt sig på vinden av deras hus och planerar att döda dem en efter en.

Klassiker som är lite annorlunda än de typiska slasher... men bara lite. Medans fdär är inget sex eller naket så är knappast tjejerna moraltanter. Tvärtom så är de själviska, otrevliga, dricker förmycket osv. Karaktärerna är en aning extrema och överspelade. Den supande husmästarinnan, den vidrigt otrevliga fyllotjejen, den extremt galne skitsofrene psykopaten, det väldigt känsliga konstnären, den prydda oskuldstjejen, den moderna femenistiska tjejen, den klantige och korkade polisen osv. Men trots det en OK och spännande film.

Slutet gillade jag dock inte så mycket och blev väldigt besviken. Men det är ett mycket typiskt 70-tals slut.

6,5/10

Karlsson på Taket

Lille-Bror har fått en ny kompis. En halvskallig vidrig liten gubbe på husets tak som har en propeller på ryggen och bara väntar på att få ett tillfälle att lura och utnytja ett stackars naivt barn.

Som ni kanske ser så är jag inget större fan av Karlsson på Taket och har heller aldrig varit det. Denna vidriga lilla själviska gubbe är världens jobbigaste, suraste, själviska, vidrigaste Karlsson och jag fattar inte hur hur någon kan älska honom.

Men en intresant grej är att barn skapar oftast den här hemska typen av låtsaskompisar som gör vad de själva inte får eller vågar. Och när de blir äldre kallas det personlighetsklyvning och de blir skickade till ett mentalsjukhus.

Jag vet inte vad för ont Astrid Lindgrens barn hade gjort för att hon skulle plåga dem med det här!

Inte heller kan jag fatta att de har kört en Karlsson på Taket TV-serie i Ryssland i över 40 år med samma skådespelare.

Men filmen är bra gjord och har rätt bra skådespelare.

3/10

Redigerad av Crusader
  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

It's a Wonderful Life (1946)

George Bailey ska ta sitt liv. Men hans familj och alla hans vänner ber för hans skull. Vad var det i hans liv som ledde till den här deppritionen och önskan att avsluta sitt liv? Och kan Änglen Clarence göra något åt det?

James Stewart i högform. Underbar film om vilken betydelse man kan ha för omgivningen. Men blir tårögd i slutet när alla ställer upp för George pga att han alltid har ställt upp för dem. Han anser att även då han inte fiock en chans att uppfylla sina drömmar så har han ändå levt ett underbart liv och hjälpt så många att förbättra sina liv. Trots att han bara har så att han och hans familj precis klarar sig så är han ändå världens rikaste man med tanke på alla vänner han har och hur älskad han är.

Mycket vackert och mycket betydelsefullt. En underbar film som alla borde se.

9,5/10

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Karlsson på Taket

Lille-Bror har fått en ny kompis. En halvskallig vidrig liten gubbe på husets tak som har en propeller på ryggen och bara väntar på att få ett tillfälle att lura och utnytja ett stackars naivt barn.

Som ni kanske ser så är jag inget större fan av Karlsson på Taket och har heller aldrig varit det. Denna vidriga lilla själviska gubbe är världens jobbigaste, suraste, själviska, vidrigaste Karlsson och jag fattar inte hur hur någon kan älska honom.

Men en intresant grej är att barn skapar oftast den här hemska typen av låtsaskompisar som gör vad de själva inte får eller vågar. Och när de blir äldre kallas det personlighetsklyvning och de blir skickade till ett mentalsjukhus.

Jag vet inte vad för ont Astrid Lindgrens barn hade gjort för att hon skulle plåga dem med det här!

Inte heller kan jag fatta att de har kört en Karlsson på Taket TV-serie i Ryssland i över 40 år med samma skådespelare.

Men filmen är bra gjord och har rätt bra skådespelare.

3/10

För en gångs skull måste jag säga att jag håller med dig. Ord rakt igenom.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Mickey's Christmas Carol (1983)

Scrooge är den snålaste masnnen i stan. Men på Julaftonsnatten får han en sista chans att ändra sig när 3 andar hälsar på honom.

Underbar vacker Disney version av den klassiska sagan med alla de gammla Disney-karaktärerna i rollerna. Det ända igentligen dåliga med den här versionen är att den är aldeles för kort och delarna med andarna har klipts ned. Man får alltid en "Är den redan slut" känsla.

8,5/10

The Chronicles of Narnia: The Lion, the Witch and the Wardrobe (Extended Version) (2006)

De 4 syskonen Peter, Susan, Edmund och Lucy Pevensie kommer, via en magisk gardrob, till det magiska landet Narnia där fantastiska varelser existerar och djur talar. Landet styrs av den gryma White Witch, självutnämnd drottning över Narnia som hon har förvandlat till ett evigt vinterland. Men ett uppror är på gång. Allt som krävs är 4 människobarn som enligt legenden ska leda dem till frihet, samt Aslan, den rätta Kungen av Narnia. Men vad de inte vet är att Edmund har förått dem till White Witch i löfte om att han ska få bli Kung vid hennes sida.

Mycket bättre än orginalet och saknar de flesta av sakerna som irriterade mig i orginalet. Det ända är väl att Lucy och Susan fortfarande hade väldigt lite att göra i själva kriget. Jag skulle t ex ha velat se mer av Susans pilbåge än bara 1 skott.

9/10

The Chronicles of Narnia: Prince Caspian (2008)

Peter, Susan, Edmund och Lucy Pevensie kallas tillbaka till Narnia av Prins Caspian, den rätta ärvingen till Telmarine tronen. Snart upptäcker de att mycket ha förändrats sedan de var där sist. Människor kallade Telmariner har erövrat Narnia och drivit de mystiska varelserna och talande djuren under jorden som nu räknas mer som sagoväsen.

Prins Caspian är på flykt från sin maktgirige farbror. Hans ända chans är om han kan förena Narnia mot den gemensamme fienden.

Narnia växer upp. Känns som väldigt stor skillnad mellan första och andra. Typ som mellan Bilbo och Lord of the Rings. Mycket brutalare också. Alltid kul att se barn döda en massa människor utan att vreagera på det. :P Önskar bara att de inte ändrade scenen när Lucy skulle skära halsen av

förädar-dvärgen

. :D

Riktigt bra. Och även då den inte kändes lika episk som första filmen eller lika mycket saga så är den bättre. Mycket pga att den är vuxnare.

Striderna var riktigt tuffa och coola. Jag gillade hur bra syskonen var på att slåss (fast de har ju haft en livstid att öva ;) ).

Jag gillade också starkt twisten

med att den tillsynes snällare Lorden var lika ond som kungen.

:)

En sak jag aldrig riktigt förstått är att Peter och Susan sägs ha lärt sig allt de behöver lära sig i Narnia (speciellt Susan

som ju senare är förbjuden att återvända när de andra återvänder pga att hon har blivit för ytlig

). För IMO så känns det som att det är Edmund och Lucy som har lärt sig mäst och utvecklats mäst.

Jag ser iallafall fram emot att se nästa film imorgon.

9,5/10

Redigerad av Crusader
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Hard Boiled (1992)

Action är bäst när den kommer från Hong Kong. Actionscenerna är rena konstverk. John Woo's förmåga att se hur man kan använda allt i sin omgivning till sin fördel i en shootout gör att actionscenerna aldrig blir tråkiga (kanske slutscenen är lite för lång och lite för repetitiv, men det gör inget). Precis som många andra kinesiska filmer finns det ju också ett visst djup i Hard Boiled. Hur lever man ett liv där ena ens hälft tillhör Triaderna, och den andra polisen?

Riktigt bra film.

9/10

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

The Chronicles of Narnia: The Voyage of the Dawn Treader (2010)

Lucy och Edmund återvänder till Narnia, den här gången tillsammans med deras odräglige kusin Eustace Scrubb, och återförenas med Kung Caspian och Reepicheep ombord på skeppet The Dawn Treader.

Fred råder i Narnia för första gången på evigheter och The Dawn Treader är bara ute på ett mindre uppdrag för att ta reda på vad som hände med de alierade till Caspians far efter att de flydde sitt hemland.

Men från öster sveper en ny ondska in i form av en mystisk grön dimma över havet och återigen visar sig Narnias framtid stå på spel.

Överaskande mycket bättre än jag hade väntat mig. Den jobbiga kusinen Eustace, en mycket hatad karaktär, hade de lyckats göra lite mer underhållande och att skratta åt. Dock blev karaktären bättre (

när han blev Drake och inte kunde prata längre.

).

Ett trevligt och spännande äventyr med en av de hemskaste monster jag kan minnas (fattar inte varför de dubbade den här till Svenska för alla små barn kommer springa gråtandes ut biografen).

Lite lösa trådar fanns där som t ex vad den gröna dimman igentligen var och dens ursprung men utöver det så var det ett bra äventyr som gav in precis vad man ville ha av en äventyrsresa till havs i Narnia.

9/10

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

The Kids Are All Right (2010)

http://www.imdb.com/title/tt0842926/

En film vars handling inte går ut på att rädda världen aka Tron eller dyl. Det är en film som handlar om mer vanliga människor och om saker som verkligen kan hända. Dessa filmer saknar jag lite, så jag vart riktigt nöjd med denna! Focus Films med dess lite mer indiestil på en del filmer är något som jag kommer hålla ögonen på i framtiden. I och med dess lite mer realistiska ton så blir det såklart enklare för oss dödliga att förstå och känna igen oss i handlingen och med karaktärerna.

Rekommenderar att se denna film! :) 7,5/10! :)

Liknande andra filmer: Somewhere, Sunshine Cleaning, Lost in Translation.

Redigerad av Saleen
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

The Plank/Plankan

Klassikern som visades varje NyÅr när jag var barn. Jag hittade tidigare den talande versionen men den är inte alls lika rolig som den här stumma versionen.

Jag skrattade så jag höll på att ramla av soffan. Underbar klassisk Brittisk komik.

10/10

Agatha Christie's Murder Most Foul (1964)

Miss Marple sitter i Juryn på en rättegång med en tillsynes uppenbart skylldig man åtalad för mord. Men Miss Marple är inte övertygad. Efter att ha fått rättegången ogiltligförklarad så ger hon sig ut för att ta reda på vem som verkligen begick mordet. Ledtrådarna leder henne till en treatergrupp och logiken säger henne att en av dem måste vara mördaren.

Tog mig ett litet tag att vänja mig vid den här Miss Marple (som troligen de flesta ser som orginalet). Istället för den lilla gammla mjuka snälla tanten som fanns med i de senare filmerna så är den här Miss Marple en stor tuff kraftig krutkärring till skräcködla som inte är rädd att dra upp rockärmarna och sätta foten i dörrspringan samtidigt som hon är en Toung-in-Cheek komisk mästare på hemliga uppdrag.

Rolig och underhållande men inte så värst spännande. Visst dör ett flertal personer men jag lyckas aldrig bry mig om brottet och jag kände aldrig att det var något jag kunde reda ut utan underhållninga var snarare de udda personerna och hur de betedde sig.

6/10

Tim Burton's Corpse Bride (2005)

Den rika fiskförsäljaren Van Dort's son, Victor, ska gifta sig med den fattiga Lord Everglot's dotter, Victoria. Trots de aldrig tidigare har mötts så faller de pladask för varandra. Men när Victor tränar inför bröllopet på en gammal Kyrkogård så råkar han gifta sig med en död Brud vars eget bröllop slutade med hennes tragiska död. Nu är Victor fast i underjorden och måste hitta ett sätt att ta sig tillbaka till den levande världen samtidigt som Victoria desperat försöker hitta ett sätt att befria honom.

Mycket bra och trevlig film. Bättre än jag väntade mig.

Men den avslöjar saker lite för tidigt.

Slutet var väldigt fint.

De Disney-iga dans-och-sång nummerna passade inte alltid in IMO. De sänkte tempot och ändrade helt stämningen i filmen.

7,5/10

Up (2009)

Carl Fredricksen och hans fru Ellie spenderade hela sitt liv tillsammans med att drömma om att åka till Sydamerika och hitta det mytomspunna Paradise Falls där tiden ska ha stått still.

Men livet kommer ivägen och när de väl har chansen att åka så är det försent.

När Carl som ensam 78 åring ska skickas till ålderdomshem så ser han bara en lösning. Han ska uppfylla löftet han gav Ellie för så många år sedan och flytta huset till Paradise Falls. Med en stort gäng uppblåsta ballonger flyger Carl iväg i sitt hus och styr mot Sydamerika. Men den unga, och inte allt för intelligenta, Scouten Russell har av misstag följt med på färden.

Nog den första filmen som har fått mig att fälla en tår i början av filmen. De tragiska bitarna som när de får missfall och inser att de aldrig kommer få barn utan även då hon insjuknar just som han ska överaska henne med en resa och hur hon sedan går bort.

En tragiskt komisk film där man ofta skrattar för att det är så tragiskt och synd om Carl.

En hel del härlig humor som skurkhunden med den smurfiga rösten. Roligast var gammlagubbstriden. :D

Mycket underhållande även om jag hade velat att själva resan tog längre tid.

8,5/10

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Har kollat på 2 dokumentärer idag.

Where in the world is Usama bin Laden

Rolig dokumentär från killen som gjorde Super Size Me. Ger perspektiv på hur arabvärlden tänker på USA.

4.5/5

True dat, riktigt bra film. Allt som ger perspektiv och insikt är bra!

Restrepo

Dokumentär om soldater som är i det farligaste stället i hela Pakistan. Vissa soldater i kriget får aldrig se någon strid alls. De här killarna har ungefär 6 - 8 eldstrider om dagen. Det händer inte så mycket, men den är en bra dokumentär för den försöker inte göra något speciellt. Den bara visar "så här ser det ut i den farligaste delen i Pakistan."

4.5/5

Coolt. 'Sup med Mellanösternfrossan?

Såg Bröllopsfotografen. Ulf Malmros är grym, som alltid, och det var kul att se Rebecca & Fiona-Rebecca spela en roll. Likväl hennes morsa, såg jag i eftertexterna (kan ha varit moster också). Rolig film, sköna karaktärer, otroligt mycket bättre än jag trodde att den skulle vara!

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Restrepo

Dokumentär om soldater som är i det farligaste stället i hela Pakistan. Vissa soldater i kriget får aldrig se någon strid alls. De här killarna har ungefär 6 - 8 eldstrider om dagen. Det händer inte så mycket, men den är en bra dokumentär för den försöker inte göra något speciellt. Den bara visar "så här ser det ut i den farligaste delen i Pakistan."

4.5/5

Jääkligt bra.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor