Jacker Skrivet 29 oktober, 2010 Rapportera Share Skrivet 29 oktober, 2010 (redigerad) Lite filmer jag sett på senare tid. Orkar inte skriva några omdömen. 2001: A Space Odyssey 4/5 Blade Runner 3/5 Ed Wood 4/5 Ghost Busters 2/5 Groundhog Day 5/5 Inglorious Basterds 5/5 It's A Mad, Mad, Mad, Mad World 3/5 Kick-Ass 5/5 Scarface 5/5 Snabba Cash 5/5 Taxi Driver 5/5 The Informant 3/5 The Good, The Bad And The Ugly 5/5 This Is Spinal Tap 5/5 Wall-E 5/5 Många höga betyg, jag vet. Men de är faktiskt mina genuina siffror. Under de senaste åren har mitt filmtittande dalat lite, men nu har jag fått ett ryck och kollar en hel del under helger! Och jag försöker bara hålla mig till filmer som fått bra kritik. Redigerad 4 november, 2010 av Jacker Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
kobbe Skrivet 30 oktober, 2010 Rapportera Share Skrivet 30 oktober, 2010 Kollade den senaste scoby-doo! igår Dom är väl sådär men helt klart dugliga att kolla på. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Crusader Skrivet 31 oktober, 2010 Rapportera Share Skrivet 31 oktober, 2010 Halloween III: Season of the Witch (1982) Mr. Cochran är världens största leverantör av Halloween masker med hela 3 olika varianter. Men i år har han planerat något speciellt. När ett brutalt mord inträffar på sjukhuset så börjar Dr. Dan Challis tillsammans med den unga Ellie Grimbridge undersöka vad som kan ligga bakom det hela. Spåren leder till den lilla Irländska by där Mr. Cochran har sin fabrik. Rätt bra typisk tidig 80-tals Sci-Fi/Fantasy/Skräckis som har inget med de tidigare filmerna (eller senare heller för den delen) att göra. Upplägget är väldigt mycket som en James Bond film med en ond mastermind med en världsomfattande plan, en stilig medelålders hjälte som förför kvinnor och försöker stoppa den onda planen, blir tillfångatagen där skurken berättar hela sin plan innan hjälten sätts i en dödsfälla som han givetvis lyckas klara sig från. Kanske en liten hint av Doctor Who också. En rätt härlig film med mystik, steampunk teknologi och Tekno-magi. Min systerson blev helt såld och bestämde sig för att han måste köpa filmen. Själv tyckte jag den iallafall var bra för att vara från de dåliga B-skräckisarnas tid. Visst hängde man upp sig på vissa saker som att de som gjorde filmen verkade tro att hela världen firade Halloween, att ha 3 Halloween masker att välja på var coolt, att någon kunde mygga upp en mång-miljard industri på att sälja Halloween-masker en gång om året. I slutet blev det lite rörigt men med ett par intresanta twister. Själva slutet tyckte jag var sådär medans min systerson älskade det. Gillar man gammla 80-talsk B-skräckfilmer så ska man klart se den här. Den är värd att se. Men annars ska man nog hålla sig borta. 6,5/10 Altitude (2010) En grupp ungdommar ska åka på sin årliga Roadtrip till Canada för att se på en konsert. Sara som just har tagit flyglicens tycker att de ska flyga dit, något hennes flygrädda pojkvän Bruce inte gillar. Men något händer när de lyfter och planet kan inte rätta sig igen utan åker bara högre och högre upp. Och något väntar på dem uppe bland molnen. En Lovecraftian film baserad på en kort skräckberättelse av Arthur Conan Doyle. Spännande, kusligt och mycket bra. En del oväntade intresanta twister i filmen, minst sagt. Mycket bra skådespelare som spelar trovärdigt. En film som man borde se om man gillar Lovecraft, Twilight Zone eller bara gillar mystisk skräck. 7,5/10 Fragile: A Ghost Story (2005) En ny sjuksköterska får jobb på ett gammalt Engelskt barnsjukhus där barnen får mystiska benbrott. Personalen tiger om det hela men barnen pratar om en mystisk person kallad Charlotte the Mechanical Girl. Kusligt, spännande Spansk rysare (fast med Engelska skådespelare, för det mästa). Gillar man spökhistorier i sjukhusmiljö så ska man se den här! 7/10 Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
_ThuuG Skrivet 31 oktober, 2010 Rapportera Share Skrivet 31 oktober, 2010 Harold and Kumar Go to White Castle, igår. Jag har sett den ett par gånger förut dock. 10/10. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Crusader Skrivet 2 november, 2010 Rapportera Share Skrivet 2 november, 2010 Halloween 4: The Return of Michael Myers (1988) 10 år har gått sedan Michael Myers terroriserade sin hemstad i jakt på sin syster och Dr. Loomis satte fyr på honom. Men Michael Myers är inte död. Dagen före Halloween vaknar han plötsligt upp och rymmer. Den här gången är han ute efter sin systerdotter. Men en ärrad Dr. Loomis bestämmer sig för att göra allt för att hindra honom innan det är försent. Mycket bra film i samma anda som orginalet fast inte lika långsam och mycket våldsammare. Bra skådespelare för det mästa. Speciellt Danielle Harris är riktigt bra som Jamie (hon spelar dessutom Annie Brackett i de nya Halloween filmerna) som skamligt fick sparken från rollen i 6:e filmen. Slutet minns jag också som väldigt överaskande även om jag hade en dålig aning när Jamie rörde vid Michael Myers hand. Ondskan verkar smittas. Kanske därför han jagar släktingar, för att göra dem till hans arvingar och föröka sig. kanske bara de kan bli som han? Brady avskydde jag verkligen. Jag hade föredragit om de inte hade gjort honom till ett sexgalet svin. Lindsey har blivit stor. Kul att de återanvände en karaktär från första filmen. Men kunde de inte ha givit henne en större roll än en liten scen? Som traditionen är så blir en oskylldig stackare dödad i tron om att den är Michael Myers. Igentligen så borde varken Dr. Loomis eller Michael Myers vara med i den här filmen. Alla som minns slutet på 2:an minns hur omöjligt det skulle vara för Dr. Loomis att överleva. Michael Myers är en annan sak men det bran ur hans ögon och hans mun vilket gav bilden av att han helt brann upp. Men precis som i Sammville (där en karaktär syntes blir sprängd bara för att visa sig ha överlevt) så bände de fram den fortsättning de ville ha utan att gå in på detaljer hur det var möjligt. Mycket bra film iallafall. 8/10 Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Siana Skrivet 2 november, 2010 Rapportera Share Skrivet 2 november, 2010 Blad Runner 3/5 http://data.fuskbugg.se/dipdip/bladrunner.jpg --- Scott Pilgrim vs The World sedd. Njäe, begrep mig inte riktigt på den filmen. Konceptet var väl underhållande men jag tyckte det blev trist i längden. Plus för sköna skådisar och vissa roliga skämt. 6/10 2 Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Crusader Skrivet 2 november, 2010 Rapportera Share Skrivet 2 november, 2010 (redigerad) http://data.fuskbugg.se/dipdip/bladrunner.jpg --- Halloween 5: The Revenge of Michael Myers Jamie har legat på en mentalkninik för barn sedan den hemska Halloween för 1 år sedan då hennes morbror kom efter henne. Nu är Mickael Myers tillbaka igen men ingen tror på det utom Dr. Loomis som förtvivlat försöker få Jamie att konfrontera sin rädsla och hjälpa honom att stoppa Mickael Myers innan det är försent. Ööh, en gammal fiskargubbe hade en extremt skottskadad Mickael Myers i sin stuga i ett helt år? Kunde de inte komma på något bättre? Som att inte visa hur han tog sig bort från brunnen och bara låta honom återvända mystiskt? Dr. Loomis tappade visst förståndet tillsist och blev helt galen. Han fick iallafdall ge utlopp för sin ilska i slutet innan hjärtattacken. Tyvärr visste jag redan att Rachel skulle dö för jag hade läst en intervju med skådespelerskan att dödsscenen var hennes idé. Från början skulle hon blir stycken i halsen men hon ville att hennes karaktär skulle ha en värdigare död eftersom hon trots allt var hjältinnan i förra filmen. De roliga ljudeffekterna med de stolliga poliserna... jag var INTE road!!! Mikey? Varför faller alltid tjejer för sånna "coola" idioter och deras jäkla bil? Heh, och den blonda tjejens kille som mer verkade intreserad av Mikey än henne. Musiken var inte så värst bra tyckte jag. Inte heller regin som var rätt usel ibland. Föresten, om någon undrar varför Jamie haltar i slutet av filmen så är det för att hon blev knivhuggen i benet när hon var i tvättnedkastet. Men filmbolaget tyckte det var för hemskt så de tvingade dem att klippa bort just den biten så det ända man ser är att hon skriker till och hans kniv blir blodig. Inte alls lika bra som förra filmen men rätt OK ändå. Tyvärr så tyckte filmföretaget att det hela var en flopp och det ledde till att de började lägga sig i produceringen av film nr 6, som skulle ha påbörjats strax efter, mycket mer. Det hela ledde till 6 års försening innan filmen kom ut. Dessutom bestämde de sig för att det var billigare att anställa en ny skådespelerska som Jamie än att förhandla om och gav Danielle Harris sparken från projektet. Plus att de ändrade slutet av den här filmen till att Jamie spårlöst försvann. 6,5/10 Dags för mig att fortsätta min resa genom Universals klassiska Monsterfilmer med: Creature From the Black Lagoon (1954) [Creature 1] Arkeologen Dr. Carl Maia hittar, under en utgrävning i Amazonas, ett 150 Miljoner år gammalt fosil av en hand som verkar vara en perfekt hybrid mellan man och fisk. I hopp om att ha hittat den felande länken om hur människan steg upp ur havet, så ger han sig av med lungfisk experten Dr. David Reed och ett forskar team för att hitta resten av skelettet. Men vad de inte vet är att dessa varelser existerar fortfarande i Amazonas djupa vatten och vill inte bli upptäkt. En av de klassiska monsterikonerna (Alltså inte Brooke Shields, som kom från den BLÅ Lagunen. ) som gblev en form av sterotyp för undervattensmonster på 2 ben. Första filmen filmad i 3D under vatten och bygger på gammla legender om varelser i Amazonas. Ett av filmens misstag är att man redan från början får veta att varelserna existerar fortfarande och visst, det var en del av poängen. Men i dagens monsterfilmer så låter de avslöjandet vänta även då man igentligen fattar hur det ligger till. Det bygger upp spänningen. Visseligen så ser man bara handen men filmen hade känat på att vänta en liten stund med ens det. Men det är som sagt hur skräckfilmer gjordes på den tiden. Sedan så känns det onödigt att de först visar varelsen som ett blodtörstigt monster som dödar utan orsak men sedan försöker visa upp den som ett oskylldigt djur som blir stört i sitt hem, är nyfiken, rädd och bara vill försvara sig. De tidiga dödsfallen känns som försök att hålla fast publiken och ge dem lite skrämsel tidigt i filmen men borde IMO ha skippats. Som det är nu så blir resultatet annorlunda när varelsen flyr förskräkt och den eleka girige mannen skjuter på den. Eftersom de redan har visats som ett mordiskt monster så kändes det som rätt sak att göra men tanken var ju säkerligen att man skulle känna för varelsen och att det var den som blev orättvist behandlad. Men det känns som att scenerna när monstret dödar i början var en efterkonstruktion så jag undrar om det inte var filmbolaget som ville ha det så medans filmskaparna ville göra monstret till ett offer som man tyckte synd om typ som med King Kong. Och så det gammla vanliga, varför skulle ett undervattens träskmonster vara intreserad av en människo-kvinna? En sak som förvånade mig är hur utbildande filmen är. Den vill både skrämmas och lära folk om evolution-teorin, som på den tiden just hade börjat axepteras som fakta och var det mäst spännande som fanns. Filmen börjar med att berätta hur Jorden kom till (med religiösa undertoner för att inte stöta sig) och hur livet uppstod ur havet. De drar också snabbt igenom livets utveckling från havsvarelser till landvarelser och det är uppenbart att det är just den fasinationen som gjorde att de skapade den här filmen. Tanken på en felande länk mellan människa och fisk, när livet steg upp ur havet och slutligen blev människa. Tänk om några bestämmde sig för att stanna kvar? Nu vet vi ju att resan från vattnet till människa tog mycket längre tid och att de första däggdjuren var mycket små men innan dess så var det lätt att fantisera fram idéer om hur människan steg upp ur havet. Och förhoppningar om hur det skulle kunna hjälpa oss att utveklas och kunna t ex. överleva livet på andra planeter. En annan intresant sak är hur moderna de försöker vara. T ex så är en av de första sakerna de visar oss att huvudkaraktären David och hans flickvän Kay har varit ihop ett tag, sover tillsammans, är inte gifta och har inga planer på att gifta sig heller. Och de framhävs aldrig som syndare och det predikas aldrig som att det är fel. Mycket snyggt filmad med väldigt fin och kuslig träskatmosvär. Bra skådespelare, bra specialeffekter och monstret är bra spelat. Mycket bra och spännande trotts vissa fel. Jag rekomenderar klart att alla ser den här filmen men kanske att de ignorerar en viss brutal monsterscen i början. 9/10 Åsa-Nisse på hal is (1954) Racer-sjukan har tagit Åsa-Nisse. Med sin nyuppfunna förgasare tänker han bli en världsberömd racerförare. Åsa-Nisse är alltid Åsa-Nisse. Alltid rolig om kanske oftast ojämn och inte alltid bra. Härligt att titta på när man inte har något bättre för sig. När han ska laga radion är en klassiker. Likaså racet i slutet. 5,5/10 Redigerad 6 november, 2010 av Crusader Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Renard Skrivet 7 november, 2010 Rapportera Share Skrivet 7 november, 2010 Såg just The Lost Boys. Helt värdelös dialog, men den är ju jävligt kult av en anledning. Speciella karaktärer och effekter. Sämsta repliken? "YOU'RE DEAD MEAT!" Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
eXotic Skrivet 7 november, 2010 Rapportera Share Skrivet 7 november, 2010 (redigerad) Okej, jag hamnade här till sist ändå. Jag orkar inte skriva om alla filmer jag hunnit se under helgen, men två stycken skiljde sig ganska mycket från det man brukar se. Jag såg först en film som jag inte minns vad den heter, men det var någon snubbe som skrivit en bok som han kallade för The Book, boken blev stulen av en tjej på en fest och under nästan resten av filmen letar han efter boken. Minns som sagt inte vad den heter, men den var rätt schyst, stort plus att tjejen var skitsnygg. Sedan såg jag Fatso i natt, jävlar vad jag garvade vid vissa scener! Den handlar om en tjock, porrberoende, serietecknande, socialt handikappad tjockis som bor i en lägenhet han ärvt av sin farmor. Han lever på att översätta manualer från tyska till norska. En dag flyttar en svensk tjej in (She was haaaawt!!!), tror det var tjockisens farsa som lät henne hyra en plats där eller något i den stilen, och då förändras tjockisens, som heter Rhino förresten, liv ganska drastiskt. Alltså den här filmen... Det kan vara något av det konstigaste jag sett. Till en början trodde jag den skulle vara ungefär som Napoleon Dynamite, den hade lite samma stuk. Men den här var mer vrickad och mer idiotisk och mer konstig och mer larvig och ta mig fan mer rolig än självaste Noppe! Jag vet inte riktigt hur man ska beskriva filmen, så jag gör det med en smileykombination. Redigerad 7 november, 2010 av eXotic Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Lajnux Skrivet 7 november, 2010 Rapportera Share Skrivet 7 november, 2010 Såg Jackass 3D igår, sjukt najs. 8/10 Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
P-C Skrivet 8 november, 2010 Rapportera Share Skrivet 8 november, 2010 Blade Runner 3/5 It's A Mad, Mad, Mad, Mad World 3/5 Snabba Cash 5/5 Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
DrStupid Skrivet 8 november, 2010 Rapportera Share Skrivet 8 november, 2010 Blade Runner tyckte jag inte heller var jättebra första gången jag såg den iofs, tyckte den var random och seg mest. Det är på senare titter jag verkligen har fått öga för den. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Siana Skrivet 8 november, 2010 Rapportera Share Skrivet 8 november, 2010 Jag såg Amélie från Montmartre idag. Helt okej feelgood-film, men jag tyckte den var lite seg och handlingslös. Lite överskattad enligt mig. 6/10 Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Crusader Skrivet 9 november, 2010 Rapportera Share Skrivet 9 november, 2010 Halloween 6: The Curse of Michael Myers (1995) Efter 6 år i fångenskap hos en galen sekt, rymmer Jamie Loyd med sitt nyfödda barn till sin hemby, Haddonfield. Men barnets far, Jamies onda morbror Mickael Myers, är henne hack i häl. Men den här gången är Mickael Myers väntad. Tommy Doyle, som var ett av barnen som överlevde den hemska Halloween-natten 1978, har i flera år övervakat Myers hus i väntan på återkomsten. I huset bor nu den intet ont anande familjen Strode. Inte så dålig som jag minns den men deffinitivt den sämsta i Halloween serien. Röran i Produceringen märks inte så mycket i början men blir mycket uppenbar senare när filmen lider mot sitt väldigt dåliga slut med sina extrema logiska luckor. Man får aldrig veta om kultledaren överlevde eller inte. Hur visste Dr. Loomis var Dr. Terence Wynn hade sitt hemliga sjukhus? Där är andra saker som är dåliga också. Pappans huvud som exploderar gör att ögonen himmlas. En annan sak är Jamies död. Man tycker att hon förkänade en bättre död än så. Dessutim så irriterar det mig att de sparkade Danielle Harris och ansträllde en billigare skådespelerska som Jamie Loyd för att bara så snabbt som möjligt döda karaktären så brutalt som möjligt. Och idén att hon föder Mickael Myers, sin morbrors, barn är väldigt... äkligt. Sedan så ser hon så mycket äldre ut. Karaktären ska vara 15 år gammal men hon ser mer ut som runt 20. Förklaringen till Mickael Myers mördande är en rätt bra och logisk förklaring och gör även att Halloween 3 passar lite bättre in i serien. Att kultledaren, och Cowboy-mannen, var Dr. Terence Wynn, Dr. Loo0mis boss från ettan, var en intresant vändning om än ologiskt. Ologiskt att Dr. Terence Wynn själv skulle skjutsa runt Mickael Myers i en skåpbil och leda masakern på polishuset i förra filmen. Men att han var kultledaren gjorde att det var en karaktär man kände till som var skurken. Värst av allt är att floppen gjorde att filmbolaget totalt struntade i att avklara storylinen och valde att göra nästa film som Mickael Myers absolut sista film för att avsluta karaktären helt och hållet och samtidigt låtsas som om de senaste 3 filmerna aldrig har hänt. Det gör att vi aldrig får en uppföljning, eller avslutning, på grejen med kulten och barnet. Troligen hade vi fått en "The Son of Myckael Myers" om inte Rob Zombie tog över serien och startade om den. Jag är sådan att jag hatar lösa trådar i en filmserie även om det kom från en dålig film. En film som nästan är lika bra som den är dålig men som kunde ha varit mycket bättre om t ex Danielle Harris fortsatte spela Jamie och var filmens huvudkaraktär och om Kult-grejen hade gjorts mycket bättre. Men ärligt talat så vet jag inte om den här filmen hade kunnat räddats. 4/10 Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
SimonJ Skrivet 9 november, 2010 Rapportera Share Skrivet 9 november, 2010 Halloween 6: The Curse of Michael Myers (1995) deffinitivt den sämsta i Halloween serien. 4/10 Om du tycker att Halloween 6 är den sämsta så kan du ju inte ha sett Halloween: Resurrection, eller? Visst, Halloween 6 är dålig, men inte ens i närheten av vilken hög med skit Resurrection är. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Crusader Skrivet 9 november, 2010 Rapportera Share Skrivet 9 november, 2010 Jag tyckte faktiskt om Resurrection när jag såg den på Bio. Får se vad jag tycker när jag ser om den senare i veckan. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Jacker Skrivet 9 november, 2010 Rapportera Share Skrivet 9 november, 2010 Jag tyckte faktiskt Blade Runner var lite torr, Mad World föll mig inte så pass mycket i smaken och Snabba Cash var intensiv och välskriven för att vara en svensk kriminalthriller. Säg vad du vill, men det är så jag tycker. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Mordos Skrivet 9 november, 2010 Rapportera Share Skrivet 9 november, 2010 wat, jag trodde Jacker skulle få orgasmer av Blade Runner. Den skriker ju Jacker. Vafan Jacker. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
L_Voll Skrivet 10 november, 2010 Rapportera Share Skrivet 10 november, 2010 (redigerad) Efter att ha sett en väldans massa dåliga norska filmer har jag inte mycket tro på norsk film. Det är helt otroligt hur skitfilmen Fritt vilt III hypats sönder i detta land. Men så upptäckte jag filmen Trolljegeren och tänkte att jag kanske skulle ge den en chans. Den mäktiga postern gjorde nog sitt, men jag läste mycket gott om den och den har en 8:a på imdb. http://upload.wikimedia.org/wikipedia/en/7/7e/Trolljegeren_poster.jpg Idag såg jag filmen på bio och den var helt klart sevärd. Filmen är en mockumentär om några studenter som vill göra en dokumentär om en björnjägare. Det visar sig att jägaren inte jagar björn, utan något helt annat. Skådespelet var bra och kändes realistiskt. Min kompis trodde att det var en riktig dokumentär tills man fick se första trollet, vilket kanske säger en del(om honom?). Det var en hel del norsk humor som jag inte riktigt förstod, vilket kanske gjorde filmen lite sämre. Trolljegeren är inte värd en åtta men väldigt bra för att vara norsk och roligt tema för oss nordbor. IMDB Titta på trailern ffs: Redigerad 10 november, 2010 av L_Voll Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
SimonJ Skrivet 10 november, 2010 Rapportera Share Skrivet 10 november, 2010 Jag tyckte faktiskt om Resurrection när jag såg den på Bio. Får se vad jag tycker när jag ser om den senare i veckan. Haha, okej. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Recommended Posts