Jump to content

Senast sedda film

okka
 Share

Recommended Posts

9 (nine)

http://www.imdb.com/title/tt0472033/

Väldigt bra film, att Tim Burton har varit med och hjälpt till på filmen förvånar mig absolut inte. Väldigt typiskt Tim Burton stil hela filmen igenom med en liten obehaglig, vad ska man kalla det för? Skräck känsla? Ni borde fatta vad jag menar som har sett Tim Burton filmer!

Jorden har brutit ut i ett tredje världskrig mellan människa och maskin där maskinerna har vunnit. I den här filmen får vi följa 9 som är en trasdocka som försöker att rädda den sista biten av mänsklighet på jorden!

Bra gjord film, bra röstskådespel, lite seg film till en början då jag åtminstone inte förstod hela idéen med hela historian fören slutet!

7/10

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

[●REC]²

En insatsstyrka

ledda av en Präst ger sig in i huset i jakt på ett botemedel mot den demon som har tagit över människorna i huset.

Snacka om att få en film-serie att spåra ur. Från Zombies till demoner. Vatikanen som gör hemliga expriment på barn i hopp om att hitta ett biologiskt botemedel mot demonsk besatthet och dödar alla vittnen. Det hela blir ännu konstigare med dörrar och badkar som bara kan ses i mörker och samma sak med huvuddemonen som är en fallen ängel. Det hela blir lite för mycket. Regin gillar jag inte heller. Allt är väldigt rörigt och händelser blir väldigt skrikiga och jobbiga. Inte minst det med ungdommarna där tjejen skjuter brandmannen och sedan zombien och som man aldrig får se hur det gick för.

Jag hoppas att prequeln [●REC] Genesis och uppföljaren [●REC] Apocalypse blir bättre och skippar de religiösa delarna nu när de har förklarats.

5,5/10

Jag kände mig tvungen att titta på den efter att jag läste det där, och jag måste bara säga att du använde spoiler-taggen riktigt dåligt. En del saker som du har skrivit får man inte veta förrän långt in emot slutet! Länge sedan som jag såg ettan, men jag minns inte

att dom faktiskt klassades som zombies

i den. Idén tycker jag är bra, men utförd kasst, haha. En del bra skådespelare, men karaktärerna är kassa. Däremot ett stort plus(!) är

självmordet, shiiit!

Bra scen.

Efter ett tag blir

det tröttsamt med demoner som attackerar den som håller i kameran

. Dålig film, men man kan titta på den om man vill känner jag.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Wall Street (1987)

Jag såg Wall Street utan undertexter, och det är inte lätt att hänga med hela tiden bland allt börssnack och alla ekonomitermer, men i grund och botten är detta en förbannat bra film. Hänsynslösheten som präglar Wall Street, och all affärsverksamhet över huvud taget, målas skickligt upp av geniet Oliver Stone. Gordon Gekko är så pass trovärdig att man efter ett tag börjar fundera över om han kanske har rätt, girighet är bra, för det driver männskligheten frammåt. Det är först fram mot slutet som man verkligen inser vilken psykopat han verkligen är. Bra skådespel av både Douglas och Sheen (speciellt Douglas). Regin är verkligen i världsklass. Denna film hade lätt kunnat tråka ut mig, men Stone och hans magiska filmknep fångade mig från första sekund, och inte vid något tillfälle undrade jag om jag skulle skita i resten av filmen och gå och lägga mig.

Urbra film!

9 av 10

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Wall Street är en av mina absoluta favoriter. 10 av 10 tycker jag.

Jag funderade på att ge den en svag 10:a faktiskt, men jag tyckte att den blev lite rörig här och där. Ska lätt se om den med undertexter, det underlättar nog. När någon skriker "Sell the DX-10 at the Dow for 10% market rates minus the tax income" eller något liknande skitsanbbt i någon rörig scen så tappar man lätt bort sig :)

Redigerad av Renard
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Mad Max 2: The Road Warrior

Första gången jag såg Mad Max 2 var jag rätt ung. Jag förstod jag ingenting av handlingen, förstod inte varför alla klädde sig så konstigt och körde rostiga muskelbilar, eller varför ett gäng så jävla gärna ville ha en massa olja. Kort sagt förstod jag ingenting av filmen över huvud taget och dömde ut den som en ren och skär skitfilm. Nu, efter att som 19:åring ha sett den igen är den en av mina absoluta favoriter.

Inga ord kan förklara den där speciella känslan Mad Max 2: The Road Warrior har. Kombinationen av kläderna, bilarna, miljön och storyn skapar en helt egen liten "post-apocalypse" värld, full av sinnessjuka gäng som skoningslöst torterar och dödar så många oskyldiga som de kan.

Helt jävla makalös film!

10/10! 100/100!! 1000/1000! :w000t:

Redigerad av Renard
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Mad Max 2: The Road Warrior

Första gången jag såg Mad Max 2 var jag rätt ung. Jag förstod jag ingenting av handlingen, förstod inte varför alla klädde sig så konstigt och körde rostiga muskelbilar, eller varför ett gäng så jävla gärna ville ha en massa olja. Kort sagt förstod jag ingenting av filmen över huvud taget och dömde ut den som en ren och skär skitfilm. Nu, efter att som 19:åring ha sett den igen är den en av mina absoluta favoriter.

Inga ord kan förklara den där speciella känslan Mad Max 2: The Road Warrior har. Kombinationen av kläderna, bilarna, miljön och storyn skapar en helt egen liten "post-apocalypse" värld, full av sinnessjuka gäng som skoningslöst torterar och dödar så många oskyldiga som de kan.

Helt jävla makalös film!

10/10! 100/100!! 1000/1000! :w000t:

Älskar Mad Max! Mer kult kan det inte bli :D Gillar hur miljöerna flippar mer och mer mellan varje film.

Redigerad av L_Voll
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Halloween: Uncut (1978)

Halloween 1963. 8 åriga Michael Myers mördar brutalt sin storasyster tillsynes utan anledning.

Halloween 15 år senare rymmer Michael Myers från mentalsjukhuset och återvänder hem. Väl där börjar han förfölja unga Laurie Strode och hennes vänner.

Samtidigt försöker hans Psykiatiker, Dr. Sam Loomis, desperat varna folk.

Vad ska man säga? Kult klassiker. Ett av John Carpenters mästerverk. Kvaliteten på filmen kanske inte är någon höjdare (Dåligt ljud osv.) men det hindrar den inte från att vara bra.

Ett par bra skådespelare. Jamie Lee Curtis som här startar sin karriär som "The Queen of Scream" (fast igentligen inte fick någon speciell hyllningen fören hon gjorde "John Carpenter's The Fog" ett år senare), Donald Pleasence som blev en oväntad fanfavorit som den dommedags predikerande Dr. Loomis och hade en lön som nästan motsvarade filmens budget och givetvis Nick Castle vars tolkning av Michael Myers med största säkerhet hade mycket med att karaktären blev så populär som "Evil Captain Kirk" "The Shape".

Mycket bra regi, kuslig och stämningsfull atmosvär och musik, spännande från början till slut.

Visst, allt är inte bra. Scenerna med de andra ungdommarna är rätt löjliga och dåliga. Det vanliga med ungdommar som dödas en efter en utan att någon vet om det (kanske inte vanligt just då). Och Dr. Loomis som plötsligt, efter att ha stått på vakt i flera timmar, ser att Myers bil står parkerad en liten bit bort. Men i grunden så är den väldigt bra och spännande. På många vis också mallen för hur Slasherfilmer sedan blev.

Med den långsamma början och snabba avslutningen så känns kanske filmen mer som upptakten till 2:an. Men jag kan tänka mig hur folk reagerade när de i slutet fattade att Michael Myers inte är helt mänsklig.

En liten rolig miss är de 7 skott som Dr. Loomis skjuter i slutet med sin 6-skjutare. :P

8/10

Halloween II (1981)

Tar vid där första filmen slutade.

Laurie Strode förs till sjukhuset. Samtidigt fortsätter Mychael Myers att terrorisera området medans Dr. Loomis och Sheriffen desperat letar efter honom.

Sadistiska regisör... riktiga sprutor!

Fattar inte varför tjejer alltid faller för svin som Budd. Kommer nog aldrig att fatta det heller.

Jaqg tyckte jättesynd om Sheriffen som inte visste att hans dotter var död och när han fick veta det. Tyvärr var han inte med mer sen. jag gillade honom och Dr. Loomis som radarpar.

Mycket explosivt slut. På vissa sätt så önskar jag lite att det hade slutat där även om vissa av uppföljarna faktiskt är bra så var det en bra avslutning på Michael Myers och Dr. Loomis offrande för att stoppa honom.

I den här filmen får man se många saker som kännerteknar serien senare. T ex den nu obligatoriske oskylldige personen som blir dödad i tron om att den var Mychael Myers något som sedan förekommer i nästan alla av filmerna.

Att bestämma sig för att göra Laurie till Michael's syster var IMO lite onödigt. Jag gillade hur det var i första filmen att det var för att hon gick fram till dörren på hans barndomshus medans han var där inne och att hans edan gav sig efter hennes vänner pga att han såg dem med henne. Men samtidigt så ger det en djupare betydelse med det faktum att han mördade sin storasyster. Men jag önskar att de hade förklarat hur hans föräldrar dog med tanke på att de båda dog 2 år senare.

Inte alls lika bra som första filmen. Visst spänningen och stämningen är kvar men det hela blir mer av en typisk slasher med att Michael går och dödar folk en efter en tillsynes utan motiv. Och en avsaknad av handling gör att det blir lite segt. Men det hjälper om man precis har sett första filmen för då blir den som en upptakt till den här.

Kul att se Ana Alicia i en liten roll som sjuksköterska. Annars är som vanligt några bra skådespelare. Jamie Lee Curtis som en mycker tystare "Queen of Scream" (vad hade hon, 3 repliker), Donald Pleasence gjorde IMO sin bästa Dr. Loomis. Dick Warlock var helt OK som Mychael Myers aka "The Shape" men masken ser inte alls lika bra ut här som i första filmen. När Michael fick tid att byta mask fattar jag inte. :P

En hel del slöseri av karaktärer i filmen, tyvärr. De presenterar en karaktär och dödar den sedan snabbt. Jag hade gärna sett någon försöka fly och hinna kämpa lite. Den största slöserin var karaktären Jimmy som pressenterades som den manliga hjälten men som de sedan, för någon oförklarlig anledning, lät halka och slå ihjäl sig. Totalt meningslöst.

En liten miss också. Michael Myers sägs vara 21 när han i första filmen var 23. Vilket stämmer?

Helt OK iallafall. Början och slutet är tillochmed rätt bra men imellan där så har den sina svaga punkter men är ändå underhållande på ett klassiskt Slasher sätt.

6,5/10

Redigerad av Crusader
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tittade på Toy Story 3 igår och såg hela barndomen bara flyga iväg :( Detta är verkligen inte en barnfilm, det här är en film för oss som växte upp med Toy Story 1 och 2. Jag hatar closure.

BAAAAW :cry: /10

Man blir sadface men samtidigt är jag så grymt glad att de inte gjort filmen för att hitta ny publik hos de yngre (alla gillar väl iofs. Toy Story ändå?) utan

att det verkligen känns som en "hej då till Woody och Buzz-film". De har lyckats fånga känslan helt makalöst bra.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Dick Warlock var helt OK som Mychael Myers aka "The Shape" men masken ser inte alls lika bra ut här som i första filmen. När Michael fick tid att byta mask fattar jag inte. :P

Det är faktiskt samma mask som i första filmen även om det är svårt att tro, det sägs att den låg under producenten Debra Hills säng i 3 år tills det var dags att spela in Halloween II. Från början var det ju inte tänkt att 1:an skulle få någon uppföljare alls eftersom det var en lågbudgetfilm som man trodde skulle bli bortglömd bland alla andra filmer, så blev det ju inte riktigt (8 uppföljare, 1 remake + en uppföljare till remaken och ännu en på gång).

Redigerad av SimonJ
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Var på bio och såg The Social Network i tisdags afton. För den icke insatte handlar filmen om Mark Zuckerberg grundandet av Facebook. Mitt första intryck var att jag tyckte filmens tempo var något för högt men vande mig efter några minuter. Helt klart intressant film i denna era av sociala medier och man undrar ju hur nära filmen ligger vad som hände i verkligheten. En hel del humor också.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor