Crusader Skrivet 13 september, 2010 Rapportera Share Skrivet 13 september, 2010 (redigerad) Visst fanns där en del att förbättra men jag fick ändå ut ett underhållningsvärde i den som äventyrsfilm. Perfekt för att sitta med en skål popcorn och lite Cola och titta på. One-Eyed Jacks (1961) Rio och Dad var bästa vänner tills Dad lämnade Rio åt sitt öde och flydde Mexico med allt Guld de hade stulit medans Rio fick sitta i ett mardrömsfängelse. 5 år senare lyckas Rio fly fängelset och ger sig av för att hämnas på Dad, som nu har blivit en hederlig Sheriff. Men så träffar han Dad's styvdotter. OK western film med Marlon Brando och Karl Malden. Men inte mycket mer än OK. Slutet var lite av en besvikelse och jag hoppades på en twist som aldrig kom. Lite verkligare än många andra westernfilmer men det kändes som att den saknade en massa scener. 5,5/10 Skåningar (1944) Det är dags för skånske bonden Mårten Esbjörnsson's 3 söner att gifta sig. De åker runt till de närliggande gårdarna för att uppvakta de andra böndernas döttrar. Det blir bröllop med Ålagille, Äggakaga och Spedekaga. Mer intresant än bra. Att titta tillbaka 100 år är att se en främande värld. Flickorna gör sig fina för bondpojkarna ska komma och välja vem de vill ha till hustru och bönderna gör allt för att de ska välja just deras dotter. Ingen tid för kärlek utan de ska gifta sig för det hör till livet och det hela blir som en ritual. Givetvis en hel del humor. En av mina absoluta favoritscener är när Mårten träffar en man och säger "Goda", "Hur är det" och sedan "Ajjö me daj" var på han sedan förklarar för en annan att det var hans bror som han inte hade träffat på 25 år så han var tvungen att prata lite med honom. Gillar man gammla svenska långfilmer utan större handling eller är intreserad på hur skåne var i början på 1900-talet så ska man se den här. 4,5/10 Impact (2008) Under ett enormt Meteorit regn slår en stor Meteor in i månen. Lite spliter från krachen faller ned på Jorden utan större förstörelse och allt verkar ha slutat väl. Men när mystiska översvämningar och elektriska stormar börjar drabba Jorden, och ingen vet orsaken, så börjar det misstänkas att allt inte är över än. Igentligen en miniserie. Spännande och bra med några oväntade twister. Första halvan är riktigt spännande men andra halvan blir segare och koncentrerar sig mer på drama och dramatik (fast riktigt tårdrypande). Dessutom blir det mer Sci-Fi med exprimentell gravitationsmaskin och en resa till månen för att fixa problemet och det förstör lite IMO även om delen på månen är väldigt spännande. Sedan var såklart slutet lite väl med alla konflikter avslutade och fred på jorden. Men de gottgjorde det med att Jorden fick en cool klyven måne istället. 7/10 Meteor (2009) En gigantisk Meteor blir träffad av en mindre och ändrar riktning mot Jorden med en massa små Meteoriter som åker före och skapar förödelse i sin väg. Samtidigt utspelar sig en massa olika kriser för olika personer var av de flesta beror på Meteoritern. Också igentligen en miniserie. Väldigt rörig och påminner mycket om 24 i upplägget. Alla problem och kriser som inträffar personerna här är helt galet. Jag menar ta t ex en tjej, hon får moterstopp, hennes boss blir påkörd, hon kommer in på en Polisstation där poliserna visar sig vara fångar som tagit över, hon tar en polisbil men blir aressterad av riktiga Poliser och sedan fortsätter det med ett våldsamt möte med giriga kapitalister och en massa annat. Men den är spännande och överaskande med over the top storylines och udda, lite som en kort säsong av 24. Fast castingen förstår jag inte riktigt. Huvudrollskaraktären är en Polis som har en katt och råtta lek med sin föredetta partner som i sin tur är en psykopatisk mördare som mördade sin fru och alla han möter (nej seriöst, ALLA) eftersom hans partner kom på att han var korrupt och ville att han skulle överlämna sig själv. Därför jagar galningen sin föredetta partners dotter för att mörda henne (vilket han aldrig gör utan bara tar henne gisslan helatiden) och de har inget alls med Meteoriterna att göra mer än att de ser dem kracha. Och 3:e huvudrollen dör 20 min in i första avsnittet. Spännande och mycket underhållande men inte nödvändigtvis jättebra. Det känns som att de som gjorde den ville göra en så häftig action som de bara kunde och var starkt inspirerade av 24. Med sin händelserika berättelse och livliga udda musik så var det kul att se och det var inga tråkiga 3 timmar. 6,5/10 Predators (2010) En grupp främlingar, alla experter på att döda, vaknar upp medans de faller med fallskärm över en okänd jungel. Snart visar det sig att något jagar dem och de måste sammarbeta för att ha någon chans att överleva samtidigt som defööker komma på var de är och hur de ska ta sig hem. Mycket värdig uppföljare till Predator (Rovdjuret) filmerna. Mycket spännande och väldigt bra med en bra grupp skådespelare. Inte en tråkig stund och en del intresanta twister. Mot slutet så började jag bli väldigt orolig för det började kännas som att de tänkte sabba hela filmen med ett väldigt väldigt dåligt slut men som tur är så var det hela bara för att lura oss och allt redade ut sig på ett tillfredställande sätt. Ett par saker var jag inte var såld på. Jag gillade inte hur de hanterade grejen med den fångade Predatorn och bara hade honom dödad sådär utanvidare och det med skeppet kunde ha gjorts bättre. Klart värd sina 16 års väntan och jag ser mycket fram emot uppföljaren som jag hoppas blir en direkt uppföljare (annars blir jag nog lite besviken). 9,5/10 Shark Swarm (2008) En rik affärsman låter dumpa fosfor i havet runt en liten hamnby för att döda fiskarna och få de i staden att sälja honom sin mark. Men fosforn har en oväntade effekt på hajar som blir väldigt aggresiva och börjar simma tillsammans i stim och äter allt som kommer i deras väg. OK hajfilm som kunde ha gjorts bättre. Regisören verkar ha trott att antalet döda bedömmer hur bra en hajfilm är för i den här filmen dör fler än jag kan räkna upp (jag tappade räkningen vid 30 och då var där en massa kvar). Rena masakern. Många gånger helt meningslösa 10-sekunders scener på okända dykare som plötsligt blir anfallna av stimet. Det finns givetvis en massa större scener med karaktärer man har sett tidigare i filmen men ett stort problem är att attackscenerna är så korta och i grunden går ut på att en massa hajar simmar fram till någon som råkat trilla i vattnet, blod kommer upp till ytan och sedan ser man inte mer. Ibland ser man bara dem ramla i vattnet och hajarna simma mot dem. Man får inte se deras kamp på liv och död vilket gör att vissa mycket spännande scener får ett snöpligt hastigt slut just som de är som bäst. Dessutom har de ingen uppföljning på attackerna för hela byn fortsätter som ingenting och ingen verkar märka att ca 30 pers har försvunnit de senaste par nätterna. Hajattackerna verkar bara vara med för skojs skull utan att tillföra handlingen något liknande slasherfilmer där de aldrig hittar liken och de överlevande aldrig får veta vilka som har dött. Ett bra exempel är de sadistiska scener de har med en liten flicka (runt 6 år skulle jag gissa) som först får se sin barnvakt bli neddragen i vattnet utan att komma upp igen (men ingen annan ser det och hennes föräldrar lyssnar inte på henne), sedan blir en badvakt som, mot hennes vilja och på föräldrarnas begärna, tar ut henne i en uppblåsbar madtrass brutalt uppäten framför henne medans hon ser det hela genom en genomskinlig botten på madrassen (återigen så lyssnar hennes föräldrar inte) och sist får hon se sina föräldrar bli anfallna. Jag säger då det, den flickan kommer aldrig mer bada och hon lär få spendera sitt liv på en psykavdelening. Sedan finns där ett par oavklarade scener med t ex där 2 är ute i en båt, en blir dödad men man får aldrig veta vad som hände den andra och han nämns inte igen. Men några bra och intresanta scener finns det bla den första, vad jag vet, hajattacken på land av en död haj. Mycket spännande och rätt underhållande iallafall. Om de bara hade gjort den bättre och gjort bättre attackscener. Scenerna var ofta rätt uppfinningsrika men de var aldeles för korta och slutar när de blir spänande. Hellre några bra attackscener än en massa småscener. Ärligt talat, runt 40 dödade av hajar i en hajfilm är att överdriva. Gillar man hajfilmer och inte är kräsen så ska man klart se den här. Det finns ont om bra hajfilmer utöver Jaws (Hajen) och den här tillhör iallafall inte de sämsta. Bra skådespelare och intresant handling räddar också en del av filmen. 5,5/10 Dragon Wars: D-War (2007) Vart 500:de år föds en flicka med möjligheten att bli en del av en legendarisk Drake. Samtidigt återvänder den onde jätteormen Buraki med sin armé för att döda flickan och själv bli en legendarisk Drake och få all den makt som tillkommer. Den här gången är det i Los Angeless om det stora kriget kommer stå mellan människor och Drakar. Syd Koreansk/Amerikansk episk Fantasy med alla drakälskares våta dröm: Krig mellan moderna människor och Drakar. Filmen har fått väldigt hård och mycket dålig kritik och jag förstår det ärligt talat inte. Visst, det är inget mästerverk men den är IMO heller inte så katastrofalt dålig som kritiker verkar tycka. Den är väldigt snygg, otroligt cool, har mycket action, spännande och har en mycket intresant Koreansk mytologi som bakgrund och jag tror det stämmer som vissa kritiker säger, hade rolllistan varit Koreansk och utspelat sig i Korea så hade säkert filmen blivit hyllad. Givetvis är filmen inte perfekt. Långt ifrån. Största problemet är slutet som kommer väldigt hux flux som om de plötsligt bestämde sig för att skippa halva manuset och hoppa direkt till slutet (liknande DareDevil fast sämre gjort) och plötsligt befinner sig alla i ett främande land framför ett stort Koreanskt fort. Min gissning är att budgeten inte räkte till för jag kan aldrig tänka mig att det från början var meningen att det skulle vara såhär. Med tanke på att filmen bara är exakt 1h30min så känns det som en korrekt analys. Faktum är att jag trodde länge att det bara var en dröm innan jag tillsist insåg att det faktriskt var slutstriden. En annan sak är den Koreanska humorn som känns felplaserad, onödig och för fjantig. Sedan är där en del små grejor också. T ex så var slutstriden mellan hjälten och den väldigt coola rustningsklädda skurken aldeles för kort. Där fanns också problem med att vissa saker hände för snabbt, en massa diskutioner som kändes nedklipta där det känns som att karaktärerna igentligen borde ha haft en lång diskution innan de kom fram till en uppfattning istället för att folk plötsligt efter ett "Oh My God, Dragons!" plötsligt är med på vad det handlar om. Jag saknar också diskutioner mellan filmens huvudkaraktärer för man får typ aldrig se dem ha en riktigt diskution. Sedan måste jag säga att jag förstår inte hur filmen totalt kan sakna Extra Matrial. Det här känns som en film som borde ha ett ton med bort klipta scener, intervjuer, bakom kulisserna osv men den har ingen ting. Åter igen gissar jag på budget ochg att de helt enkelt inte hade råd att göra iordning Extra Matrialet. Det här är en film som har sina fel men som jag bara inte kan låta bli att älska för den är bara så awesome. Det här är den typen av Drakfilm jag drömde om som barn. Skulle jag ge den betyg efter hur underhållen jag blev så hade det nästan blivit full pott. Men jag kan inte bortse från alla fel och inte minst för slutet. Men filmen får ett rätt högt betyg från mig trots allt för jag kan bara inte låta bli att älska det här. Awesome! 7/10 The Proposal (2009) Margaret är en kall bitchig bokförläggare och Andrew är hennes Assistent. När Margaret får veta att hon ska utvisas tillbaka till Canada tvingar hon Andrew att gifta sig med henne om han vill behålla sitt jobb. Men först måste hon träffa hans familj... i Alaska. Romantisk komedi som är just som de brukar vara och ska vara. Rolig, vacker och med mycket hjärta. Slutet var OK men jag gillade det alternativa slutet bättre. Fast personligen ville jag att han skulle bli ihop med sitt ex igen. Servitören/Strippan/Affärsbiträdet/Prästen Ramone var rolig. Men bäst var givetvis, som oftast, Betty White. 6,5/10 Resident Evil (2002) Alice vaknar upp i en stor Herrgård mitt uten i skogen utan något minne av vem hon är eller vad som har hänt. Strax efter bryter en grupp Comandosoldater sig in och tar med henne på deras uppdrag till den hemliga forskningsbasen som ligger under huset. Men en ondska har bosatt sig där. De döda går igen! Löst baserad på TV-spel serien vid samma namn. Faktiskt mer som en hyllning till spelen än filmatisering. Filmen var tänkt att utspela sig före spelen men där är aldeles för många saker som inte stämmer för att de ska kunna höra ihop utan man får snarare se Resident Evil filmerna som en filmserie löst baserad på och inspirerad av spelen med gemensamma teman och vissa gemensamma karaktärer. Det går många skilda åsiker om filmen. De mäst hänvisa spel-fansen har oftast mycket svårt för den men de flesta som inte känner till spelen gillar verkligen filmen. Själv, trots ett fan av spelen, så kan jag inte låta bli att älska den här filmen. Den är inget mästerverk eller överdrivet bra gjord men det är något med den som jag bara inte kan motstå. Därför är filmen också en av dem jag har sett flest gånger. Jag tappade räningen efter 17:e gången och jag har sett om den flera gånger sedan dess. Visst finns det grejor jag retar mig på. T ex är en av problemen med Resident Evil film-serien att där är aldeles förmycket Kung-Fu och hand-to-hand och förlite skjutande. Men jag kan inte låta bli att älska filmen ändå. Det är en av de få filmer som jag aldrig tröttnar på att se. 8/10 Resident Evil: Apocalypse (2004) När Umbrella ska undersöka vad som hände i deras underjordiska forskningsbas så släpps T-Viruset ut i Raccoon City och snart börjar människor förvandlas till Zombies. Jill Valentine är medlem i special Polisstyrkan S.T.A.R.S och har i månader försökt att varna folk för det här sedan hon själv tidigare råkat ut för Umbrellas expriment men har istället blivit avstängd. Nu finns det bara en sak kvar att göra, fly staden innan det är försent. Samtidigt vaknar Alice upp i ett övergivet sjukhus och upptäcker till sin skräck att mardrömmen bara har börjat när hon ser stadens öde gator. Jag begriper inte varför så många tycker att filmen är så dålig. Jag älskar den. Visst, den är inte lika bra som första, aldeles för kort och vissa delar känns lite mindre bra som t ex slut striden som var en gand-to-hand mellan Alice och Nemesis. Sedan är det ju saken att Nemesis byter sida men samtidigt vcar han Matt och det känns på något vis passande. Sedan är ett par karaktärer från spelet väldigt olika deras orginal. Ta Jill Valentine t ex som i filmen visseligen ser ut som i spelen men visas för det mästa som en badass hård bitch (fast hon blir bättre), något hon inte är i spelen. Ett bra exempel är att när hon blir räddad i ett av spelet säger hon typ "You saved me! Thank you so much!" medans i filmen när hon blir räddad säger hon "Who the fuck are you?!". En annan sak som de gör fel med karaktären är att de ger ingen bakgrundsinformation om henne utan tar förgivet att alla redan känner till vad som har hänt henne genom att ha spelat första spelet. Men utöver det så är den jätte bra om än, som sagt, aldeles för kort. 7,5/10 Resident Evil: Extinction (2007) T-Viruset har sedan 5 år tillbaka förvandlat världen till en Zombiefylld ödemark. Claire Redfield kör runt i en convoy i jakt på överlevande men på sista tiden har de förlorat fler än de har hittat. När Alice kommer med information att Alaska kan vara Zombiefritt så väcks hoppet. Men fgörst måste de åka till ruinerna av Las Vegas för att tanka. Samtidigt jobbar resterna av Umbrella, med Dr. Isaacs i spetsen, för att hitta Alice vars blod han anser vara lösningen till att göra Zombies ofarliga och skickar ut en grupp specialtränade Zombies för att döda henne. Bra även den här men precis som de tidigare filmerna så är den aldeles för kort. När filmen väl kommer igång så är den slut. Den känns också lite hastigt avslutad då Sony sent i prodoctionen gav besked att det skulle vara den absolut sista filmen i serien vilket fick dem att försöka göra någon form av avrundning. Filmserien tar en gigantisk twist liknande vad Mad Max gjorde med att plötsligt slunga ut tittarna i en Post-Apocalyptisk öde värld. Tyvärr lämnas några obesvarade frågor. T ex vad hände Jill Valentine och Angie. Bakom kulliserna så var orsaken att skådespelarna inte var tillgängliga men i filmen så får man inte veta något. Dock visas det i romanversionen av filmen att Jill hade ett äventyr på annat håll och att Angie hade dött, troligen när hennes Anti-Virus tog slut. Som tidigare presenterar de även här kända fiender hämtade från spelen. En Tyrant, något fansen har väntat länge på (med tanke på att T-Virus står för Tyrant-Virus så var det på tiden), och de klassiska mordiska Kråkorna. Mycket underhållande men som sagt, aldeles för kort. Dessutom är slutet riktigt dåligt men nu när man vet att där finns en uppföljare (Resident Evil 3D: Afterlife) så känns det inte riktigt lika uselt. 7/10 Resident Evil: Afterlife - 3D 1 år har gått sedan Alice lovade Albert Wesker att hon skulle komma efter honom. Tillsammans med sin klonarmé anfaller hon Umbrellas huvudkontor i Tokyo för att besegra företaget en gång för alla om det så kostar henne livet. Sedan är frågan vad som hände med Claire Redfield och de andra överlevarna. Hittade de sin fristad i Alaska? Finns det överhuvudtaget några människor kvar i världen? Min första 3D bio. Måste säga att det var en riktigt häftig upplevelse. Speciellt till en början. När man sedan hade vant sig så kändes det mer naturligt och man tänkte inte på det. 3D effekterna var riktigt bra och tillskillnad från många andra 3D filmer så fanns den där helatiden. När det gäller själva filmen så var jag mycket nöjd. Många av de saker som jag ogillade med tidigare filmer i serien har de fixat. Viktigast av dem är att de äntligen verkar ha insett att Resident Evil handlar inte om Kung-Fu och hand-to-hand strider utan om att överleva och skjuta zombies. Det känns som att det var mer skjutande i den här filmen än i alla de tidigare filmerna tillsammans och även om Kung-Fu även fanns där så var det i mycket mindre mängder än tidigare. En av de stora orsakerna till det är att de gjorde Alice till människa igen något som hindrade henne från att bara slåss hand-to-hand med fienderna eller använda hennes enorma krafter. Det tonar ned Alice som karaktär mycket och gör henne mindre påfrestande och fick iallafall mig att gilla henne mer. Faktum är att hon tillochmed får stryk ett par gånger i den här filmen något jag inte minns har hänt någon gång alls i de tidigare. (Har hon och Paul W.S Anderson gjort slut, tro? ) Givetvis får hon fortfarande oftast göra Kill Shots men nu får de andra också lite mer plats än att bara vara hennes sidekicks. Slutstriden var också mycket trevlig, speciellt att det blev Claire och Chris som fick tampas med Wesker. Visst fanns där ett par saker jag inte gillade och de hade mäst med handlingen att göra. T ex Chris Redfield har suttit fängslad i en liten bur i typ 5 år eftersom alla tror han är en psykopatisk seriemördare vilket känns ologiskt för att inte säga onödigt. Det hela känns mer som ett Prison Break skämt än logiskt sätt att presentera karaktären till serien. Inte minst för att alla som känner till spelen vet att han inte är en psykopatisk seriemördare. Med det sagt så måste jag säga att Wentworth Miller gör en fantastisk insatts som Chris. Han påminner mer om karaktären än vad karaktären själv gör i det senaste spelet. Även Albert Wesker spelas mycket bra. Något som gör mig hoppfull att de nu kommer göra karaktärerna mer trogna orginalen än de har varit tidigare. Rolllistan blev jag irriterad på eftersom den inte alls går efter karaktärernas roll i filmen. Karaktärer som bara är med en minut står som en av huvudrollerna medans andra karaktärer ligger långt nere trotts att de har en stor roll i filmen. Exempel är Chris Redfield som typ är med lika mycket som Claire Redfield, som står som andra huvudroll, men ändå står långt ned på listan. K-Mart står högt upp men är typ mäst med i korta tillbakablickar från förra filmen och har inga som helst repliker. För att inte tala om Jill Valentine. En karaktär som många fans såg fram mot att återse och står som 3:e huvudroll men är bara med i en kort scen efter sluttexterna. Jag förstår ärligt talat inte om vad de sysslade med där. Hade det med hur mycket skådespelarna får betalt eller hur kända de är eller vad? En annan sak som irriterade mig var att de förklarar aldrig varför Las Plagas varelserna är med. Istället får de en att anta att det har med T-Viruset att göra. De som inte har spelat spelen vet inget annat men vi andra finner det lite förvirrande och irriterande. Inte för att jag hade väntat mig att de skulle vara urgammla parasiter från rymden men jag hade hoppats på något mer om dem. Paul W.S Anderson kanske missade den delen av ploten i Resident Evil 4 spelet. Det possitiva var iallafall att där var en massa vanliga zombies också så till skillnad från spelen så har de inte helt skippat dem. Det var iallafall en mycket bra film. Kanske den bästa av dem. Svårt att veta vilken effekt 3Dn hade på mig. 8/10 The Stepfather (2009) En psykopatisk seriemördare härjar i landet. Han nässlar sig in i brustna familjer i hopp om att skapa den perfekta familjen. Men när saker blir fel slutar det alltid med att han brutalt mördar hela familjen innan han byter identitet och åker vidare. Den här gången har han valt familjen Harding. När Michael komnmer hem efter ett år på uppfostring i Militärskola så är han först misstänksam mot sin nya styvpappa men faller snart också för hans charm. Men familjelivet är aldrig lätt. Desstu fler problem det blir i familjen desstu underligare börjar styvpappan bete sig och snart börjar Michael misstänka att något inte står rätt till. En form av remake av klassikern med Terry O'Quinn. Inga av karaktärerna från de gammla filmerna medverkar i den här, styvpappan saknar sitt riktiga namn och händelserna är annorlunda. Men hans motiv och tillvägagångsätt är det samma. Jag måste säga att jag blev förvånad när jag läste hur otroligt sågad filmen har blivit av negativ kritik. Men de flesta har också gämfört den med orginalet och medans orginalet var mer en satir på samhället så är den här mer verklig. Själv så minns jag inte om jag har sett orginalet. Jag tyckten iallafall att den här var mycket bra och väldigt spännande. Jag hade gärna sett en uppföljare men jag tvivlar på att det blir någon. 7,5/10 Redigerad 24 september, 2010 av Crusader Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
kobbe Skrivet 28 september, 2010 Rapportera Share Skrivet 28 september, 2010 Såg just inception! Fyfan vad bra film! Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Crusader Skrivet 29 september, 2010 Rapportera Share Skrivet 29 september, 2010 (redigerad) Alligator (1980) Marisa Kendall's pappa spolar ner Ramon the Alligator i toalettstolen när hon är i skolan. 12 år senare börjar människokroppsdelar flyta upp ur kloakerna samtidigt som en mystisk serie-hundvalp-mördare härjar i staden. Polisinspektören David Madison, som undersöker dödsfallen, stöter på Ramon, som nu har vuxit till en gigantisk storlek, i kloaken. Efter ett mysslyckat försök att jaga rätt på Ramon så tar han sig upp på stadens gator och bosätter sig i en närliggande parks sjö. För att hitta en lösning på problemet måste David nu vända sig till en expert om Alligatorer, Marisa Kendall. En bra och spännande jätte-mördar-djur-film. Bra specialeffekter (något uppföljaren inte hade om jag minns rätt). Klippningen var4 vid ett tillfälle lite dålig. De klipte om första scenen mellan David och Marisa till en TV-intervju istället men sedan komenterar Marisa som om de hade haft diskutionen. En annan sak var att det blev aldrig något riktigt avslut på hundvalp kidnapparna och deras hormonexpriment. Bra film iallafall. En film som klart måste ses av alla som gillar gammla monsterdjurfilmer från 70-80-talet. 7/10 The Princess and the Frog (2009) Tiana bor i New Orleans slumkvarter på 1920-talet och drömmer om att öppna en egen Resturant. Hennes dröm verkar äntligen vara påväg att bli sann när hennes rika barndomsvän Charlotte LaBouff erbjuder henne mycket pengar för att baka till Maskeraden hon ska ha till ära för den påhälsande Jazz-älskande fattiga Prins Naveen av Maldonia. Men den skumma Voodoo Häx-Doktorn Facilier, kallad Shadow Man, som begär makt och pengar, sätter klorna i Prinsen. Första handtecknade Disneyfilmen på många år (sedan före Lejonkungen). Ett av Disneys nya ägare, Pixar's grundare's, försök att återvända Disney till rötterna genom att återanställa de gammla animatörerna (bakom de klassiska filmerna Aladdin, Sjönheten och Odjuret, Den Lilla Sjöjungfrun mm.) som de tidigare ägarna hade sparkat ut. Och visst är det som Disneys klassiska sagor. Det hela känns så rätt, så som en Disney animerade film ska kännas men inte har känts på många år. En äkta Prinsess saga. Dessutom en där nästan alla huvudkaraktärerna är svarta och de tillochmed tar up rasism på små hörn. Handlinge är som den ska vara. Rolig, spännande, romantisk, äventyrlig, med en ond skurk och en tuff slutstrid. Och även en del sorg och grymnhet. Scenen när Shadow Man trampar på Ray och man hör ljudet av hur han krossas, var hemsk och ubehaglig. Jag ärligt talat tappade hgakan och rös. Hans begravning var också väldigt sorglig. De förskönade det lite genom myten om att när en eldfluga dör så blir den en stjärna men det är trots allt mycket sorgligt. Mycket fint animerat, härlig New Orleans musik av Randy Newman, bra röstskådespelare och härliga karaktärer. Verkligen ett steg tillbaka till rötterna för Disney. Det här är Disney som jag växte upp med och som den ska vara. Jag ser mycket fram emot deras nästa film, den klassiska sagan om Prinsessan med det långa håret. 8,5/10 Vem hade trott att Pixar skulle ha det inflytandet på Disney att få dem trappa ned på datoranimerade filmer och återvända till handanimerade filmer när Pixar tog över Disney. Känns skönt att Disney är tillbaka på rätt spår för ett tag där så höll det på att bli ett pengahungrigt själ-löst företag som bara vill sälja så många prudukter som möjligt. Redigerad 30 september, 2010 av Crusader Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Pixiegnom Skrivet 30 september, 2010 Rapportera Share Skrivet 30 september, 2010 Kom precis hem efter att ha varit på förhandsvisningen av Buried. Helt okej film faktiskt. 7,5/10 Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Crusader Skrivet 6 oktober, 2010 Rapportera Share Skrivet 6 oktober, 2010 (redigerad) Category 7: The End of the World (2005) Alla städer mellan Las Vegas och Chicago har blivit förstörda av gigantiska stormar som dyker upp tillsynes utan orsak. När lika förödande stormar även ödelägger Paris och Egypten så börjar folk inse att de står inför en global katastrof. Som ny chef för FEMA så är det upp till Judith Carr att hitta en lösning på problemet och hon tar kontakt med en gammal skolkamrat som förutsåg stormarna redan 2 år tidigare men som ingen ville tro på. Tillsammans med den galna stormjagaren Tornado Tommy försöker de förutsäga vart stormarna kommer slå till samt vad som orsakar dem. Samtidigt passar en religiös fanatiker på att skapa bibliska symboler för att få fler att vända sig till Gud. Uppföljare till Category 6: Day of Destruction. TV-stjärnspäckad TV-Film/Miniserie. Åter en oväders katastroffilm om hur växthuseffekten och klimatproblemen skapar katastrofer. Och givetvis ska de ta det hela ett steg längre. I första filmen var Category 5 den största styrkan på storm som hade uppmätts när plötsligt en Category 6 dyker upp. Nu är det en massa Category 6 som härjar rundor med risken att bli en Category 7, något så kraftfullt att den skulle totalförgöra precis allt i sin väg. Bra skådespelare, veteraner hela bunken. Helt OK special effekter. Den svarta humorn är lite onödig men som tur är så förekommer den väldigt sällan. Den religiösa sidostoryn känns onödig, överdriven och tillför mer svart komedi men är långt ifrån den intresantaste delen av filmen. Äevn om slutdelen var spännande så är det stormen man vill se om. Men jag gillade hur pojken dödade de där 2 skurkarna med sin Pumpaction Shotgun. Spännande film men givetvis var de tvugna att komma på en lösning på problemet och ett sätta att "stänga av" stormen. Men de lyckas iallafall få med en hel del förstörelse innan dess. Sedan är problemet att deras lösning på problemet inte stämmer med förra filmen. Här kommer de på att om de stänger av all el i staden så minskar stormen men i förra filmen så drabbas Chicago av en Category 6 storm efter att ha förlorat all sin ström. Där var strömförlusten en stor viktig del av handlingen. Lite ironiskt att det skulle bli så. Men bra och spännande uppföljare iallafall. 6/10 Redigerad 6 oktober, 2010 av Crusader Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Logiken Skrivet 6 oktober, 2010 Rapportera Share Skrivet 6 oktober, 2010 Såg "I Rymden Finns Inga Känslor" på bio. Halvbra film, om man ser kortfilmen så vet man hela handlingen i långfilmen. 3/5 toasters! Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
The Dude Skrivet 6 oktober, 2010 Rapportera Share Skrivet 6 oktober, 2010 (redigerad) Predators (2010) En grupp främlingar, alla experter på att döda, vaknar upp medans de faller med fallskärm över en okänd jungel. Snart visar det sig att något jagar dem och de måste sammarbeta för att ha någon chans att överleva samtidigt som defööker komma på var de är och hur de ska ta sig hem. Mycket värdig uppföljare till Predator (Rovdjuret) filmerna. Mycket spännande och väldigt bra med en bra grupp skådespelare. Inte en tråkig stund och en del intresanta twister. Mot slutet så började jag bli väldigt orolig för det började kännas som att de tänkte sabba hela filmen med ett väldigt väldigt dåligt slut men som tur är så var det hela bara för att lura oss och allt redade ut sig på ett tillfredställande sätt. Ett par saker var jag inte var såld på. Jag gillade inte hur de hanterade grejen med den fångade Predatorn och bara hade honom dödad sådär utanvidare och det med skeppet kunde ha gjorts bättre. Klart värd sina 16 års väntan och jag ser mycket fram emot uppföljaren som jag hoppas blir en direkt uppföljare (annars blir jag nog lite besviken). 9,5/10 Neeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeej! Patetiskt dålig film på alla plan, och jag gillade Predator (1987) så det är inte genren det är fel på. Redigerad 6 oktober, 2010 av The Dude Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Crusader Skrivet 10 oktober, 2010 Rapportera Share Skrivet 10 oktober, 2010 I förra avsnittet av "Patric tittar på klassiska Monsterfilmer": The Mummy/Mumien Vaknar (1932) En oförsiktig ung arkeolog öppnar en förbjuden skista och läser från ett gammalt pargament. Resultatet blir att mumien av översteprästen Im-Ho-Tep släpps fri, arkeologen blir galen och hans mentor Sir Joseph Whemple lämnar Egyptien. 11 år senare kommer den mystiske Egyptiske professorn Ardath Bey för att erbjuda Frank Whemple och en grupp arkeologer hjälp att hitta prinsessan Anck-es-en-Amon's grav. Samtidigt vantrivs den unga Helen Grosvenor i det moderna samhället och dagdrömmer om det gammla Egyptien. En dag hamnar hon i en mystisk trans och börjar rabbla ett namn: Im-Ho-Tep. Jag fortsätter mitt klassiska monsterfilmtittande med The Mummy filmerna. Första filmen givetvis den om översteprästen Im-Ho-Tep som blev levande begravd. En sorglig historia om en överstepräst som inte klarade av att kvinnan han älskade dog och försökte att återuppliva henne. Hans far, som var faro, dömde honom till att bli levande begravd utan att ha rätt till ett liv efter döden. Alla med känndom av var han begravdes blev dödade för att inte kunna ge honom en korrekt begravning. Man tycker synd om Im-Ho-Tep och känner aldrig att han är ond utan bara att han kämpar för att få återse sin älskade. Och nästan 4000 år av plåga är en bra förklaring för att inte ha någon större sympati för andra och villig att döda för vad han vill ha. Men han dödar inte i onödan ändå utan bara de han måste för sitt ändamål. Men i slutändan så vill inte hans prinsessa dö med honom eller döda Helen och hans kärlek blir till besatthet istället där han ska tvinga prinsessan att dö med honom. Tillsist ber prinsessan till gudarna att förgöra Im-Ho-Tep. Remaken från 90-talet har i grunden samma story men uppdelad i 2 filmer istället och där begår Im-Ho-Tep självmord när prinsessan vägrar att dö med honom. En mer slutgilltig avslutning men båda är väldigt passande. Coolt med cat-gudinnan Bast som dödar en hund även om man inte fick se det. Ovanligt gore-ig för den här tiden och ovanligt lättklädd. Och jag tror att folk blir förvånade när de ser den över hur intelligent den är och det faktum att mumien inte vandrar omkring inlindad i trasor med utsträckta händer som många säkert tror var fallet i orginalet. Mycket bra även om den känns en aning klippt i slutet. Och Boris Karloff är som vanligt fantastisk. 9,5/10 Gör som med tidigare och säter nummerordning på filmerna. The Mummy's Hand (1940) [Mummy 2] ca 1000 år före Kristus. Prins Kharis, bror till Im-Ho-Tep, sörjer sin Prinsessas död och bestämmer sig för att använda de förbjudna löven för att återuppliva henne. Som straff blir han levande begravd som en Mumie och varje fullmånes natt så används de förbjudna löven för att hålla honom vid liv för evigt. På 1930-talet söker en lyckosökande Arkeolog, Stephen Banning, och hans komiska kompanjon Babe, tillsammans med en showbiz Trollkarl och hans dotter, Prinsessans grav medans översteprästen Andoheb gör allt för att hindra dem och förbereder att använda de förbjudna löven för att väcka Kharis så att han kan hämnas skändningen av graven. Semi-remake och fristående uppföljare av första filmen som skamligt nog använder scener från orginalet i filmen. Inga av karaktärerna från första filmen är med utom Faraon som dömmer både Kharis och Im-Ho-Tep att begravas levande. Därav att vissa anser Kharis vara bror till Im-Ho-Tep även då det inte sägs i filmen, eftersom de har samma far. Bra film. Bättre än väntad. Mycket spännande. Det ända igentligen dåliga var en handlings twist som kändes dit tvingad mot slutet att översteprästen plötsligt ville göra sig själv och Trollkarlens dotter odödliga. 9,5/10 Jag kan inte fatta att det var ett år sedan jag såg en av mina klassiska Monsterfilmer senast. Det är nära på skandal. Verkligen på tiden att jag sätter igång igen. The Mummy's Tomb (1942) [Mummy 3] 30 år har gått. En nu äldre Stephen Banning berättar för sin sons flickvän om hans äventyr i Egypten, den onda översteprästen Andoheb och kampen mot mumien Kharis. Men vad han inte vet är att översteprästen Andoheb fortfarande lever, om än som invalid, och på sin dödsbädd beordrar sin nya lärling att förgöra familjen Banning. Lärlingen ger sig genast av till USA med mumien Kharis. Filmen börjar med en lång recap av vad som hände i förra filmen. Sedan blir den snabbt sorgligt när Stephen Banning, hjälten från förra filmen, blir dödad av mumien. Jag var imponerad av sminkningen i filmen då 2 av huvudkaraktärerna från förra filmen spelade en 30 år äldre version av sina karaktärer från förra filmen (som då bara var 2 år gammal) och gjorde det mycket bra. Speciellt Wallace Ford som spelade Babe. Synd bara att även han blev mördad. En väldigt tragisk scen när han ser mumien och kämpar för sitt liv bara för att sedan bli dödad. Måste säga att det är hemskt hur lätt de där översteprästerna blir korrupta. Fnittrade lite när sheriffen sammlade byborna för att leta efter en 3000 år gammal mumie. Inga problem med att tro på det övernaturliga där, inte. Mycket spännande och brutal film även om slutet känns lite stulet från Frankenstein. Minst lika bra som de tidigare filmerna, tillochmed bättre. 10/10 The Mummy's Ghost (1944) [Mummy 4] Översteprästen Andoheb kallar till sig en ny lärling som skickas till USA för att hämta hem Kharis. Samtidigt berättar Professor Norman om mumien för sina skeptiska elever. En av dem är Tom Hervey vars flickvän, Amina Mansori, härstammar från Egypten och börjar hamna i mystiska transer. Tar vid strax efter där förra filmen slutade. Översteprästen Andoheb är mig en seg rackare. Trots att han har dött i de 2 förgående filmerna så är han tillbaka igen. En sak som verkligen inte stämmer med förra filmen är att där hade Kharis i uppdrag att döda alla som hade stört Prinsessan Ananka's grav vilket då var familjen Banning. Men i den här så har Ananka's grav hittats och flyttats till ett muséum i USA. Eftersom den här utspelar sig strax efter händelserna i förra filmen så kan inte graven ha upptäkts och flyttats mellan filmerna och var den i USA redan då så borde Kharis fått uppdraget att föra tillbaka den och döda många fler än bara familjen Banning. Fortfarande lite väl fjantigt att folk i almänhet har så lätt att tro på en 3000 år gammal mumie och att en Polisinspektor som ska lösa det hela snabbt fattar hur allt ligger till. Den stackars flickan Amina får vita hår varända gång hon ser mumien och tillsist är hon helt vithårig. Jag börjar bli lite trött på att alla Egyptiska Prästerna i slutet på alla filmerna alltid bestämmer sig för att strunta i deras ed till Gudarna och plötsligt vill göra sig själva och flickan till odödliga. Jag menar det här är 3:e gången på 3 filmer på raken som slutet är exakt likadant. Prästen binder fast en flicka för att göra henne och han själv odödlig men hjälten kommer i sista stund och räddar henne medans Prästen blir dödad. 2 gånger förlät jag men nu börjar det bli riktigt tjatigt. Visseligen så hände det något nytt med att man fick höra en mystisk späklig röst som övertalade Prästen att göra så och om det är meningen att vara något form av väsen som gör dem korrupta så kan jag godkänna det men annars tycker jag det räcker nu. Den här gången så satte de iallafall inte fyr på mumien. Slutet var annars överaskande då det var sorgligt eftersom Amina dog och mumien kom undan. Det var lite ovanligt att de faktiskt inte besegrade mumien i den här filmen utan mumien vann. Lite för mycket återupprepande drar ned filmen men vissa överaskningar gottgjorde lite. 8/10 The Mummy's Curse (1945) [Mummy 5] 25 år har gått sedan mumien terroriserade den Amerikanska Södern. Träsket där Kharis vilar ska tömmas men de lokala arbetarna är rädda för mumiens förbannelse och värre blir det när en arbetare hittas mördad. Samtidigt kommer 2 reprecentanter från ett muséum med begäran att leta reda på Kharis i träsket. Sista filmen i den klassiska Universal Mummy-serien som komiskt nog, enligt deras tidsräkning utspelar sig runt år 2000. Ananka var faktiskt obehaglig när hon vaknade. Men hennes uppvaknande var faktiskt rätt ologisk eftersom hennes kropp aldrig har fått förbannelsen eller drycken som krävs för evigt liv. Tänk att vakna upp efter 3000 år i en främande värld utan minne av vem du är. Jag tyckte det var synd att Joe dog. Han var en sådan där rolig ofarlig inte värst intelligent snäll arbetare. Jag skrattade faktiskt lite för det kändes som att de drev med att mumien alltid är långsam trots att det troligen var tänkt att vara kusligt. Bra den här också. Fast slutet kändes ju knappast som slutet på en hel serie. Jag hade nog velat haft lite mer. Men de avrundade ändå det rätt OK. 8,5/10 Och det var det. Ingen mer mumie-film. Men jag har andra monsterfilmer kvar. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Halo Skrivet 10 oktober, 2010 Rapportera Share Skrivet 10 oktober, 2010 Invictus Handlar om när Nelson Mandela blev president och hans kamp om att ena folket. Till hans hjälp står sydafrikas Rugbylag och tillsammans ska de bli nationens stolthet i Rugby VM där sydafrika är värdnation. Baserad på en sann historia och det gör filmen till en bra film och ger den helt klart mer känsla en vad den annars hade gjort. Hade jag inte vetat om att den var det så hade jag troligtvis tyckt att den var ganska sömnig och förutsägbar. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
eXotic Skrivet 10 oktober, 2010 Rapportera Share Skrivet 10 oktober, 2010 Invictus Handlar om när Nelson Mandela blev president och hans kamp om att ena folket. Till hans hjälp står sydafrikas Rugbylag och tillsammans ska de bli nationens stolthet i Rugby VM där sydafrika är värdnation. Baserad på en sann historia och det gör filmen till en bra film och ger den helt klart mer känsla en vad den annars hade gjort. Hade jag inte vetat om att den var det så hade jag troligtvis tyckt att den var ganska sömnig och förutsägbar. Haha! Den såg jag häromdagen också, sammanträffande. Jag tyckte det var en bra och intressant film. Älskar Morgan Freeman och har knappt sett en enda film som han har en stor roll i som jag inte tycker om. Däremot så tyckte jag att Freeman kändes lite stel i den här filmen, vet inte vad det beror på och det störde mig lite. Matt Damon gör också en bra insats i Invictus. Ehm, generellt sett så är det ju en fin film med ett fint budskap, och att jag fick lära mig lite mer om hur Rugby spelas drar inte direkt ned på betyget. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Halo Skrivet 10 oktober, 2010 Rapportera Share Skrivet 10 oktober, 2010 Haha! Den såg jag häromdagen också, sammanträffande. Jag tyckte det var en bra och intressant film. Älskar Morgan Freeman och har knappt sett en enda film som han har en stor roll i som jag inte tycker om. Däremot så tyckte jag att Freeman kändes lite stel i den här filmen, vet inte vad det beror på och det störde mig lite. Matt Damon gör också en bra insats i Invictus. Ehm, generellt sett så är det ju en fin film med ett fint budskap, och att jag fick lära mig lite mer om hur Rugby spelas drar inte direkt ned på betyget. Håller med, det som gjorde honom stel var hans försök att bryta på engelska (vilket såklart inte alltid är det lättaste när man pratar det regelbundet), jag märkte att han ofta gled över till att inte bryta alls, enligt mig. Men det var inget som drog ner betyget på filmen. Som du säger Matt Damon var bra han med. Något jag faktiskt gillade med var själva match-scenerna, de brukar vara väldigt tråkiga och kännas ospännande i filmer som dessa men de hade gjort det riktigt bra. Arenan och all publik kändes verkligen levande och scenerna var en aning spännande . Det ända jag reagerade på var flygplanet som gled över arenan, hände det verkligen på riktigt? planet kändes lite väl stort för att göra en sådan manöver. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Misterwhoopee Skrivet 10 oktober, 2010 Rapportera Share Skrivet 10 oktober, 2010 Utan att jag egentligen hade planerat det streckkollade jag på de tre filmer som TV3 visade natten mot lördag och blev därmed uppe till fem på morgonen. Först ut var Kingdom of Heaven. Tja, typiskt episk historiefilm om korstågen, och i stridsscenerna förekom givetvis "the Wilhelm scream". På den följde Blue Crush, hyfsat engagerande och småkul film om några surfartjejer på Hawaii. Och sedan följde en 1970-talsfilm som tydligen gjorde stor succé då det begav sig, Car Wash utspelar sig under ett dygn och handlar om en massa sköna snubbar som jobbar på en gammalmodig biltvätt där allt tvättas för hand. Skådisarna håller liv i filmen som även innehöll skön funkmusik av Rose Royce och då gör det inte så mycket att filmen egentligen inte hade så jättemycket till handling. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
eXotic Skrivet 10 oktober, 2010 Rapportera Share Skrivet 10 oktober, 2010 Håller med, det som gjorde honom stel var hans försök att bryta på engelska (vilket såklart inte alltid är det lättaste när man pratar det regelbundet), jag märkte att han ofta gled över till att inte bryta alls, enligt mig. Men det var inget som drog ner betyget på filmen. Som du säger Matt Damon var bra han med. Något jag faktiskt gillade med var själva match-scenerna, de brukar vara väldigt tråkiga och kännas ospännande i filmer som dessa men de hade gjort det riktigt bra. Arenan och all publik kändes verkligen levande och scenerna var en aning spännande . Det ända jag reagerade på var flygplanet som gled över arenan, hände det verkligen på riktigt? planet kändes lite väl stort för att göra en sådan manöver. Jo jag tänkte på det, att det berodde på brytningen alltså. Men slogs av att det egentligen inte borde vara några problem att få mer flytande efter några tagningar eller genom att Freeman övar lite på sina repliker innan tagningarna. Men jag vet inte. Haha ja, jag märkte också att han inte hade någon brytning alls under vissa delar av filmen. Menar du att det inte kan ha hänt på riktigt att flygplanet gjort den manövern? Eller att de inte gjorde den manövern på riktigt när de spelade in filmen? Jag tror att det är möjligt i båda fallen, bara det finns mycket tid till nedstigning och uppstigning före och efter arenan. Däremot så lär det inte ha hänt via några dykningar i 90 graders vinkel direkt. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Halo Skrivet 10 oktober, 2010 Rapportera Share Skrivet 10 oktober, 2010 Menar du att det inte kan ha hänt på riktigt att flygplanet gjort den manövern? Eller att de inte gjorde den manövern på riktigt när de spelade in filmen? Jag tror att det är möjligt i båda fallen, bara det finns mycket tid till nedstigning och uppstigning före och efter arenan. Däremot så lär det inte ha hänt via några dykningar i 90 graders vinkel direkt. nej du har nog rätt. Ett plan med budskapet flög säkert över men det känns som de överdrev scenen en aning för att få in lite extra spänning. Helt klart ballt om ett plan flög över på riktigt . Menade givetvis då den riktiga matchen spelades och inte på filminspelningen . Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
groda Skrivet 12 oktober, 2010 Rapportera Share Skrivet 12 oktober, 2010 (redigerad) såg Kill Bill igår, Ja jag vet är efter och därför skriver jag inga kommentarer för jag tror inte den behöver kommenteras... (guldpost värt) Redigerad 15 oktober, 2010 av groda Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Maimstream Skrivet 15 oktober, 2010 Rapportera Share Skrivet 15 oktober, 2010 såg Kill Bill igår, Ja jag vet är efter och därför skriver jag inga kommentarer för jag tror inte den behöver kommenteras...Det är ju klart att du ska. Vad tyckte du om den? Senast sedda film: Quadrophenia. Den handlar om en brittisk kille (Jimmy) som knaprar piller, är mod och hatar rockare. Han har en kompis som är rockare men det är en väldigt liten del av handlingen. Han avskyr det mesta med livet och därför är han en mod. Slutscenen är oerhört utdragen, men filmen är bra ändå. Den är gjord 1979 men utspelar sig 1965. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
okka Skrivet 15 oktober, 2010 Skapat av Rapportera Share Skrivet 15 oktober, 2010 (redigerad) såg Kill Bill igår, Ja jag vet är efter och därför skriver jag inga kommentarer för jag tror inte den behöver kommenteras... Haha den är ju kass : ) EIDt. WWÅSÅ varför såg du den? Redigerad 15 oktober, 2010 av okka Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Halo Skrivet 17 oktober, 2010 Rapportera Share Skrivet 17 oktober, 2010 Toy Story 3 Oj, vet inte vart jag ska börja. Filmen gav mig precis vad jag ville att den skulle ge mig, en fet nostalgisk kick. En riktigt bra film som läskigt nog fick mig att längta tillbaka till barndomen en del. Fantastisk film, no doubt! Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Crusader Skrivet 17 oktober, 2010 Rapportera Share Skrivet 17 oktober, 2010 [●REC]² En insatsstyrka ledda av en Präst ger sig in i huset i jakt på ett botemedel mot den demon som har tagit över människorna i huset. Snacka om att få en film-serie att spåra ur. Från Zombies till demoner. Vatikanen som gör hemliga expriment på barn i hopp om att hitta ett biologiskt botemedel mot demonsk besatthet och dödar alla vittnen. Det hela blir ännu konstigare med dörrar och badkar som bara kan ses i mörker och samma sak med huvuddemonen som är en fallen ängel. Det hela blir lite för mycket. Regin gillar jag inte heller. Allt är väldigt rörigt och händelser blir väldigt skrikiga och jobbiga. Inte minst det med ungdommarna där tjejen skjuter brandmannen och sedan zombien och som man aldrig får se hur det gick för. Jag hoppas att prequeln [●REC] Genesis och uppföljaren [●REC] Apocalypse blir bättre och skippar de religiösa delarna nu när de har förklarats. 5,5/10 Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
The Dude Skrivet 17 oktober, 2010 Rapportera Share Skrivet 17 oktober, 2010 (redigerad) Har just sett om Frost/Nixon för en andra gång. Mycket fascinerande hur ett biografiskt drama utan den minsta action kan vara så spännande, ibland mer adrenalinhöjande än en intensiv thriller. Det är en kombination av den makalösa historia som faktiskt utspelade sig under och efter Nixonadministrationen i USA, riktigt bra skådespelarinsatser och ett välregisserat och välskrivet manus som gör det. http://www.imdb.com/title/tt0870111/ IMDb: Writer Peter Morgan's legendary battle between Richard Nixon, the disgraced president with a legacy to save, and David Frost, a jet-setting television personality with a name to make, in the story of the historic encounter that changed both their lives. For three years after being forced from office, Nixon remained silent. But in summer 1977, the steely, cunning former commander-in-chief agreed to sit for one all-inclusive interview to confront the questions of his time in office and the Watergate scandal that ended his presidency. Nixon surprised everyone in selecting Frost as his televised confessor, intending to easily outfox the breezy British showman and secure a place in the hearts and minds of Americans (as well as a $600,000 fee). Likewise, Frost's team harbored doubts about their boss' ability to hold his own. But as cameras rolled, a charged battle of wits resulted. Den kan starkt rekommenderas! Redigerad 17 oktober, 2010 av The Dude Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Recommended Posts