Jump to content

Senast sedda film

okka
 Share

Recommended Posts

Disorganized Crime (1989)

Action/stöld: Handlar om några tjuvar som ska råna en bank i en liten stad, rätt bra film ändå. Gillar att den är instpelad 1989, det har sin charm

8/10

Whiteout (2009)

Modern lätt action: Man befinner sig på sydpolen där det begås ett antal mord och en kvinlig polis försöker utreda dess. Gillar det faktum att det utspelar sig på sydpolen och att den är rätt modern.

8.5/10

Redigerad av kobbe
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Senaste filmen var nu 2012 ja den var rätt så bra men lite seg men intressant. När man satt och kollade så fick man små tankar kommer detta verkligen hända bara för att maya kalendern räcker sig inte längre än till 2012?. Men f.ö så var det rätt så snygga effekter och sånt och hur dem kunde få till så att en hel stad etc rasade.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Operation Endgame (2010)

Action/Drama/komedi: "A battle ensues among two groups of government spy teams in an underground facility after their boss is assassinated." Tycker det är en rätt bra sammanfattning på en rätt bra film. Själva filmen utspelar sig hela tiden på samma ställe (dom kan inte fly) och det händer rätt sjuka saker där.

8/10

Redigerad av kobbe
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Paranormal Activity (2007)

Micah har skaffat en videokamera för att undersöka vad det är som terroriserar hans flickvän, Katie, på nätterna. Men snart börjar saker bli värre.

Kuslig och obehaglig spökfilm i Blair Witch stil. Jag önskar verkligen att jag hade sett den på bio och fått ut mer av skräcken.

Slutet var lite sådär. Men jag blev förvånad att medans DVDn hade ett alternativt slut så fanns inte orginalslutet med där

en polis skjuter Katie.

9/10

JCVD: I'm too old for this shit/I Huvudet på Van Damme (2008)

Jean-Claude Van Damme's kariär börjar gå utför. Han förlorade vårdnaden över sin dotter, han förlorar roller och allt som finns kvar är utländska lågbudget actionfilmer.

I ett försök att starta ett nytt liv åker han tillbaka till Belgien, men väl där hamnar han i ett gisslandrama.

Drama Komedi där Jean-Claude Van Damme spelar sig själv som en gammal misslyckad fattig skådespelare utan jobb och hur allt bara blir värre och värre.

Riktigt bra film. Otroligt rolig då man skrattar väldigt mycket. Men äfven en hel del drama. Filmen blir kanske lite väl alvarlig i slutet och man blir en aning förvirrad. Trots hur det verkar ibland så är filmen inte baserad på några verkliga händelser utan är helt fiktiv. T ex så har inte Jean-Claude Van Damme en dotter utan han har en son.

Men där är en monolog som verkar komma från hjärtat på skådespelaren.

Som sagt en överaskat bra film.

8,5/10

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Paranormal Activity (2007)

Micah har skaffat en videokamera för att undersöka vad det är som terroriserar hans flickvän, Katie, på nätterna. Men snart börjar saker bli värre.

Kuslig och obehaglig spökfilm i Blair Witch stil. Jag önskar verkligen att jag hade sett den på bio och fått ut mer av skräcken.

Slutet var lite sådär. Men jag blev förvånad att medans DVDn hade ett alternativt slut så fanns inte orginalslutet med där

en polis skjuter Katie.

9/10

Det finns tre olika slut på filmen.

DVD:n innehåller bara två av dem.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jäpp, finns ett tredje slut som jag tror bara visades en gång på någon filmfestival. I det slutet

går hon tillbaka in i rummet och skär halsen av sig.

Det slutet var med som alternativt slut. Det som fattades var det jag beskrev i mitt förra inlägg.

Zodiac (2007)

Under 1960- och 1970-talet härjade en seriemördare i USA som skrev brev till tidningar där han kallade sig för Zodiac. En ung serietecknare på en av tidningarna blir väldigt intreserad av fallet och påbörjar sin egen undersökning.

Mycket bra film baserad på boken agv samma namn (skriven av serietecknaren som också är huvudrollen i filmen) de hemska morden av en av de kändaste seriemördarna i USA's historia. Mycket intresant och underhållande film. Mycket mer sammanhängande än jag hade väntat mig. Efter att ha sett dokumentären så fanns där scener jag hade velat se i filmen men det är inget som förstör.

Om det sedan stämmer till 100% är oklart. Bokens författare, Robert Graysmith, har fått viss kritik för t ex hur uppenbart han gör mördarens identitet samt viss faktafel.

Dokumentären som fanns med var också mycket intresant. Polisen som hittade ett par av offren verkade verkligen upprörd av minnena när han berättade vad han såg. Och första överlevaren... hade verkligen inte alla tomtar hemma. Där var en som inte hade åldrats väl. Det blev lite av en parodi när de hoppade mellan honom och en av poliserna och de sa raka motsatsen av vad som hade hänt. Hans minne litar jag inte på. Han säger en sak och säger sedan det motsatta. Men 40 år efter man har blivit skjuten så lär fakta ha ändrats i ens minne.

Men det var intresant att se intervju med överlevande offer och poliser.

Mycket bra film om man gillar deckare, kriminaldrama och verkliga mordfall.

9/10

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

2001blu2W_1177357_0.jpg

2001: A Space Odyssey (1968)

Första men inte sista gången jag ser denna film! Stanley Kubrick är en av mina favorit regissörer, jag har inte sett alla hans filmer, men dom jag har sett har genast blivit favoriter, jag har dock aldrig varit intresserad av Science Fiction mer än de tre första Star Wars filmerna när jag var mindre, därför har jag aldrig känt mig speciellt sugen på att se 2001: A Space Odyssey, men nu i helgen när jag hade lite tråkigare än vanligt bestämde jag mig för att se den. Det första jag tänker när jag ser apmänniskorna i början av filmen är: "Vad fan är det här?" Men så fort jag får se rymden för första gången i filmen så ändrar jag åsikt! Man märker redan i den allra första scenen som utspelar sig i rymden att filmen är otroligt snygg och att jag ser filmen på Blu-Ray gör ju inte saken sämre precis! Effekterna är riktigt snygga för att vara från 1968 och vissa saker förstår jag inte ens hur dom har kunnat skapa utan datorer till hjälp, filmen är ganska händelselös och innehåller inte allt för mycket dialog, så den som räknar med snygga explosioner, lasersvärd, rymdvarelser och "pang pang" kommer inte gilla den här filmen alls! 2001 är inte en film jag skulle kunna titta på varje dag i en månad, då skulle jag nog lätt tröttna på den, men att se den någon gång ibland är nog inte helt fel, en sak jag också fascineras av är hur realistisk rymden ser ut i filmen, 1968 visste vi väl knappt hur jorden såg ut från rymden? Långt ifrån alla kommer att tycka om den här filmen, de flesta tycker nog faktiskt att detta är en tråkig gammal film, men jag vet att det finns många som tycker om den också, jag är en av dom. Detta är den bästa Science Fiction filmen jag har sett! Det enda jag inte riktigt förstod till 100% var slutet, om nån annan här har sett filmen så kan du väl vara snäll och förklara?

Redigerad av SimonJ
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Det slutet var med som alternativt slut. Det som fattades var det jag beskrev i mitt förra inlägg.

Åfan, det var det slutet jag såg första gången, det är originalslutet. Lite skumt att de inte hade med det.

Evan Almighty sedd. Den är gammal men jag såg den aldrig av någon anledning. Jag gillade Bruce Almighty så jag trodde att denna skulle vara hyfsat underhållande med. Dessutom är Steve Carell och Jonah Hill med. Men vilken katastroffilm! Med ett upplägg som irriterar tittaren den första halvan och får honom att facepalma den andra halvan, med en irriterande dålig skådis inplacerad bara för att dra dåliga oneliners och en logik som är ungefär lika vattentät som ett såll så toppar den här filmen för tillfället de sämsta filmerna jag sett i år (möjligtvis att den delar förstaplats med Dragonball: Evolution). Tack och lov för Steve Carell och Jonah Hill som lyckas få mig att skratta lite då och då i alla fall. Lauren Grahams milf-look hjälper det med, för i övrigt var det här en riktig jävla besvikelse.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Law Abiding Citizen (2009)

Clyde Sheltons liv slås i spillror när två inbrottstjuvar brutalt mördar hans familj. Bevismatrialet är svagt så åklagaren Nick Rice gör en uppgörelse med en av brottslingarna som gör att hans kompanjon får dödstraffet medans han själv bara får 3 års fängelse. Clyde tar det hela hårt och ser det som ett hån.

10 år senare blöir mördarna brutalt mördade och Clyde blir genast aresterad. Han erkänner snabbt mot några enkla uppgörelser. Men Clydes har en galen och briljant plan som inte är över ännu och snart förvandlas Nicks liv till en mardröm.

Mycket bra och spännande. Det är sorgligt att se en vanlig man förvandlas till ett psyjopatiskt monster efter att ha förlorat sin familj och sett systemet svika honom.

Slutet är lite väl mycket men till större delen så är filmen mycket bra.

8,5/10

Jennifer's Body (2009)

Needy och Jennifer har varit bästa vänner sedan de var små trots att de är varandras raka motsatser. En mardrömskväll så förändras allt när ett sadistiskt rockband får Jennifer att få smak för blod.

Väldigt underlig, kväpp och galen film. Alla beter sig konstigt, pratar galet och är besynerliga. I filmen sägs det och görs mycket som sällan görs i film och sexscenen var nåt av det verklighetstrognaste jag har sett på film.

På många sätt påminner filmen om Ginger Snaps (Varulvsfilmen) på sättet den är uppbyggd, handling och hur folk beter sig. Många bra skådespelare i filmen höjer den betydligt.

Trots den bizzara konstiga humorn så finns det även en hel del dramatik och vissa scener blir man faktiskt berörd på.

En rätt speciell och konstig film som kräver att man har den smaken. Jag tyckte iallafall att den var bra.

7/10

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Up In The Air (2009): en film som handlar om en snubbe som jobbar på ett företag där dom sparkar anställda över hela U.S.A. Snubben försöker även samla ihop "flygmil" bara för att.

Filmen var utdragen, seg, och övergick till nån dryg kärleksdrama film, verkligen inte min film

1/10

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Rambo: First Blood Part II

Rambo erbjuds en chans att komma ut ur fängelset om han återvänder till Vietnam för att söka bevis för att Amerikanska soldater fortfarande hålls fågna.

Vad ska man säga som man inte har sagt förut? Utöver nostalgitrippen så är det en underbar film. Krigsaction när den är som bäst!

9,5/10

Defendor (2009)

Arthur Poppington är som ett barn i en vuxen mans kropp. Med en barns fantasi vakarn han över stadens gator som Defendor, en superhjälte utan krafter men med smarta vapen bestående av kulpåsar, slangbella och ilskan vispbomber.

Men på sin jakt efter den onda Captain Industry träffar han Angel, en tonåring prostituerad tjej som snabbt ser möjligheten till att hämnas på sin föredetta boss, knarklangaren och människohandlaren Kristic.

För det första, texten på baksidan av DVD-fodralet gör inte filmen rättvisa. Den får filmen att låta som en galen komedi men filmen är ett drama och ett rätt tragiskt sådant. Vi har den här oskuldsfulle mannen med ett barns medvetande i en hård värld med prostitution, människohandel, droger och mord. Han är en superhjälte som inte inser just hur mörk och smutsig världen igentligen är och det hela går verkligen inte bra. Filmen får en verkligen att tänka och se skillnaden på den romantiska bilden av världen och hur den verkligen är men också hur den kan förbättras om vi alla väljer den romantiska versionen.

Visst är där en hel del komik också men främst är det ett drama och filmen är klart sevärd.

6,5/10

Inception (2010)

Mr. Cobb leder en grupp hustlers vars specialitet är att gå in i folks drömmar och stjäla hemlig information. En dag får han ett erbjudande som han inte kan motstå, en chans att återfå sitt liv och återförenas med sina barn om han gör ett till uppdrag. Ända problemet är att uppdraget går ut på att plantera en idé i en annan persons huvud och det är något som ingen har lyckats göra tidigare.

Mycket bra, intresant och spännande film. Som en blandning av Mission: Impossible och Matrix. Mycket bra samling av skådespelare, underbar musik, mycket bra filmad och bra regi.

Christopher Nolan har skrivit, och regiserat, ett nytt mästerverk och det vore konstigt om den här inte blir en stor hit på Oscarsgalan.

Jag hade hört att filmen skulle vara mycket förvirrande, att det skulle ta flera genomtitt för att förstå den och hänga med. Så kände jag inte alls. Jag hängde med helatiden och fann inte filmen alls svår att förstå.

Det ända jag igentligen fann negativt var att filmen antog från början att vi visste om möjligheten att resa i folks drömmar som om det var en existerande teknik och presenterar det som att alla i världen känner till den.

Men utöver det så var filmen bara en ända lång njutning.

9,5/10

Dominion: Prequel to the Exorcist (2005)

Nazisternas hemskheter under World War II har fått Prästen Lankester Merrin att tappa tron och han spenderar sin tid att leta efter gammla kristna föremål i Afrika.

Men när en mystisk kyrka hittas så förvanlas hans annars lugna tillvaro till en våldsam mardröm då folk omkring honom börjar ta till onödigt våld.

Lite svårt att veta vad man ska tycka. Filmen är otroligt B (i dess rätta bemärkelse) och det är uppenbart att de i grunden hade ingen budget att göra den klar för efter att WB tyckte att filmen inte hade tillräkligt med action och krävde en omfilmning.

De som gjorde Dominion gillade inte att deras film skrotades så de gjorde den klar själva. Usla specialeffekter och dålig klippning gör filmen lite jobbig att se ibland men i grunden så är den riktigt bra. Det är synd att WB aldrig lät dem göra en ordentlig film av det här utan att de själva fick göra det med vad de hade för det här kunde ha blivit riktigt bra.

6,5/10

The Exorcist (1973)

När Regan börjar bete sig extremt underligt och inga läkare kan hitta felet så vänder hennes mamma sig till en ung Präst, Fader Karras, för att han ska driva ut den ondska som hon är övertygad om har bosatt sig i hennes dotter. Men för det här jobbet behövs en expert, Fader Merrin.

En klassiker och tog genren till nya höjder med att vara den brutalaste, äkligaste och vulgäraste för sin tid. Visst har den en hel del. Karaktärer som inte utnytjas till fullo, alla röker och super överdrivet mycket, underliga personligheter oc h aldeles förlite användande av filmens huvudkaraktär, Fader Merrin, som kanske är med i 20 minuter. Slutet har jag också lite blandade känslor för då Fader Merrin i slutändan känns meningslös och borde ha fått ha en större koppling till demonen som han ju faktiskt skulle ha.

8,5/10

Redigerad av Crusader
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

• 2 weeks later...
Haha! :D Ska se den där filmen nån gång.

Denna kommentar fällde jag om filmen The Boat That Rocked, och nu har jag sett den. Minns att många gillade den här, tyvärr tyckte jag att den ofta blev för tramsig. Men det fanns några kul scener. Sedan gillade jag inte snuttifieringen av all bra musik. Mest hörde man bara intron och sekunder av någon låt innan någon kom in och gapade. :(

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Det enda jag inte riktigt förstod till 100% var slutet, om nån annan här har sett filmen så kan du väl vara snäll och förklara?

Tror verkligen inte det var det enda du inte förstog. :D

Det har skrivits otaliga böcker på flera hundra sidor styck om olika interpretationer av slutet men en av mina favoritkanaler på youtube gör det jäkligt bra:

och om du har någon timme över läs gärna hela analysen här:

http://www.collativelearning.com/2001%20analysis%20new.html

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Flight 93 (2006)

11 September, 2001. 4 flygplan kapas och 3 av dem krachas in i bygnader. Det här är historien om det 4:e planet.

Gripande drama om planet där de ombord valde att slå tillbaka mot terroristerna som hade kapat planet istället för att låta dem nå sitt mål. En film om hjältar, minst sagt.

Det är så att jag blev djupt rörd och tårögd vid vissa tillfällen. Katastroffilmer berör alltid mig men det är värre när de dessutom är en filmatisering av verkliga händelser. Speciellt scenerna med mamman som säger förväl till sin dotter är väldigt gripande.

7/10

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Tror verkligen inte det var det enda du inte förstog. ;)

Det har skrivits otaliga böcker på flera hundra sidor styck om olika interpretationer av slutet men en av mina favoritkanaler på youtube gör det jäkligt bra:

P95NWAHWLrc

CiXR-pUrld

och om du har någon timme över läs gärna hela analysen här:

http://www.collativelearning.com/2001%20analysis%20new.html

Tack så mycket! :P

Och nej, slutet var nog inte det enda jag inte förstod, jag undrar om det finns nån som någonsin kommer förstå filmen helt och hållet.

Redigerad av SimonJ
Länk till kommentar
Dela på andra sidor