AngryAxel Skrivet 21 april, 2010 Rapportera Share Skrivet 21 april, 2010 (redigerad) 8/10 Ser intressant ut - vad var det för film? edit: ser intressant ut Redigerad 21 april, 2010 av AngryAxel Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
P-C Skrivet 22 april, 2010 Rapportera Share Skrivet 22 april, 2010 (redigerad) Ser intressant ut - vad var det för film? edit: ser intressant ut En film baserad på Herman Wouks bok med samma namn. Boken var både min farmors och min pappas favoritbok så jag läste den och tyckte att den var skitbra. Boken handlar om en bortskämd morsgris, Willie Keith, som under andra världskriget går med i flottan och hamnar på det slabbigaste och sämst skötta skeppet i hela stilla havet. Willie blir överlycklig när han får veta att kaptenen ska bytas ut men inser snart att man ska akta sig för vad man önskar. Historian är väldigt intressant och karaktärerna diskuterar realistiskt om bördan av auktoritet, disciplin, rädsla, byråkrati, psykologi och tomheten som kommer finnas när kriget är slut. Man kan tycka att boken är lite seg under de första två delarna men i slutändan märker man att allt som hänt har format karaktärerna och påverkat deras val i historiens slutskede. Nu i efterhand vill jag nog ge filmen ett lite lägre betyg. Den var väldigt hollywoodesque och väldigt i tiden. En komplicerad kärlekshistoria med en stark, intelligent och självständig kvinna blev ungefär 20 minuters "Oh, willie please be careful!" och avslutades med ett larvigt bröllop som inte alls blev av i boken. Väldigt lite tid ägnades åt bokens protagonist och hans karaktärs utveckling vilket hör ihop med hollywood-grejen eftersom dennes skådespelare inte var lika känd som t ex Humphrey Bogart. Sen är slutet verkligen en besvikelse. I boken slutar det med att en av officerarna som alltid hatat kaptenen och flottans byråkrati själv blir kapten på the Caine och till slut får förståelse för auktoritetens börda. I filmen slutar det bara tvärt med att båten får sin gamla kapten tillbaka och seglar ut igen. Trist. Fast Humprey Bogart var GRYM! http://www.youtube.com/watch?v=3zgeQmzV9kk Jag ger den en 5/10. Redigerad 22 april, 2010 av P-C Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
_ThuuG Skrivet 22 april, 2010 Rapportera Share Skrivet 22 april, 2010 (redigerad) ...Väldigt lite tid ägnades åt bokens protagonist och hans karaktärs utveckling vilket hör ihop med hollywood-grejen eftersom dennes skådespelare inte var lika känd som t ex Humphrey Bogart. Sen är slutet verkligen en besvikelse. I boken slutar det med att en av officerarna som alltid hatat kaptenen och flottans byråkrati själv blir kapten på the Caine och till slut får förståelse för auktoritetens börda. I filmen slutar det bara tvärt med att båten får sin gamla kapten tillbaka och seglar ut igen. Trist. Fast Humprey Bogart var GRYM! Jag ger den en 5/10. Tänkte bara säga att du kanske borde spoilermarkera, ifall det skulle vara så att någon vill se filmen. Nu är det visserligen en gammal film och allt såntdär, men jag tycker att man borde hålla sig till den principen i en sådanhär tråd. Speciellt som det har klagats på spoilers tidigare. Redigerad 22 april, 2010 av _ThuuG Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
P-C Skrivet 22 april, 2010 Rapportera Share Skrivet 22 april, 2010 Tänkte bara säga att du kanske borde spoilermarkera, ifall det skulle vara så att någon vill se filmen. Nu är det visserligen en gammal film och allt såntdär, men jag tycker att man borde hålla sig till den principen i en sådanhär tråd. Speciellt som det har klagats på spoilers tidigare. Fair enough. Dock så tycker jag inte det spelar så stor roll egentligen. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
_ThuuG Skrivet 23 april, 2010 Rapportera Share Skrivet 23 april, 2010 Fair enough. Dock så tycker jag inte det spelar så stor roll egentligen. Jag håller med dig, men jag tycker som sagt att principen är bra att hålla sig till då kanske inte alla tänker likadant. Jag tänkte mest på att du nu berättade hur den slutade, och ja.. du förstår väl antar jag. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Crusader Skrivet 27 april, 2010 Rapportera Share Skrivet 27 april, 2010 (redigerad) Iron Man Såg om den igen inför Biobesökte imorgon. Fortfarande lika bra även om jag fortfarande tycker att de skulle ha gjort något mer med Raza Longknife. Vet att jag gav den 10/10 innan men jag avaktar nu tills jag har sett 2:an. Redigerad 27 april, 2010 av Crusader Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Siana Skrivet 27 april, 2010 Rapportera Share Skrivet 27 april, 2010 Iron Man Såg om den igen inför Biobesökte imorgon. Fortfarande lika bra även om jag fortfarande tycker att de skulle ha gjort något mer med Raza Longknife. Vet att jag gav den 10/10 innan men jag avaktar nu tills jag har sett 2:an. Hur kan en film bli sämre bara för att dess uppföljare är bra? Det är kanske därför du inte ska vara så generös med betygen? Om för många filmer får tior så kanske de som verkligen förtjänar dem inte uppmärksammas lika mycket. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
P-C Skrivet 28 april, 2010 Rapportera Share Skrivet 28 april, 2010 Hair Ett gäng uteliggare knarkar, sjunger och har astrista konversationer Central Park. De är okonventionella och gör narr av överklassen. Överklassen höjer förskräckt på ögonbrynen. Uteliggarna skattar. Uteliggarna förstör fester, kidnappar människor, langar droger och antastar kvinnor. Detta ska ses som charmigt. Det är inte charmigt. 1/10 Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Crusader Skrivet 28 april, 2010 Rapportera Share Skrivet 28 april, 2010 Hur kan en film bli sämre bara för att dess uppföljare är bra? Det är kanske därför du inte ska vara så generös med betygen? Om för många filmer får tior så kanske de som verkligen förtjänar dem inte uppmärksammas lika mycket. Fast samtidigt kan jag ju inte ge en film ett sämmre betyg bara för att där kanske kommer en bättre uppföljare? Jag försökte med det ibörjan, att inte sätta 10 på en film hur mycket jag än älskade den och helatiden reservera mig för bättre uppföljare. Resultatet blev väldigt rörigt med 9,5/10, 9,6/10, 9,7/10, 9,8/10, 9,9/10. När jag sedan kom in på 9,95/10 så beslutade jag mig för att skrota det systemet och helt enkelt ge betyg för hur jag anser filmen är just då jag ser den. När jag såg Iron Man så ansåg jag att den var den bästa superhjälte filmen hitils och kunde inte ha givit den ett lägre betyg. Iron Man 2 Allt är frid och fröjd med världen. Iron Man har skapat fred på jorden och en ny framtid kan nu planeras för världen. Men är verkligen allt så perfekt? U.S.A's regering gör allt för att få tag på Tony Stark's underverk, Iron Man samtidigt som rustningen's enegikä'rna har en negativ påverkan på Tony. Dessutom planerar en rysk brottsling att krossa Iron Man för att hämnas de orättvisor som hans far utsattes för. "Iron Man, Iron Man, does whatever an iron can..." Till att börja med. Väldigt underhållande film. Mycket rolig med mycket komik och mycket action. Men var är dramat? Var är den alvarliga sidan? Jag har aldrig uppfattat Iron Man eller Tony Stark som en ständigt skämtande pajas som aldrig tar något seriöst eller kan säga något alvarligt utan att skämta till det helatiden. Visst har han den sidan men helatiden? Det blir förmycket. Han är filmens huvudkaraktär, titelkaraktären och somtidigt filmens Comic relief som aldrig är seriös. Skulle de i dages läge göra en crossover film med filmernas Spider-Man och Iron Man så skulle Iron Man ha varit Spider-Man's skämtande sidekick. Allting skämtas bort. Tillochmed den, vad man trodde skulle vara, alvarliga storyn att Tony är döende blir en kavalkad av skämt. Hela filmen blir en grupp roliga scener där Tony är rolig medans andra försöker att vara alvarliga och tillsist blir det förmycket. Än hur rolig och underhållande allt är så började jag bli lite trött på det och vänta på att de skulle gå vidare till lite mer intresanta saker och lite action. Vad som räddar filmen är alla de andra karaktärerna som verkligen lyfter det hela. Gwyneth Paltrow och Don Cheadle gör ett utomordentligt jobb med sina karaktärer för att få ned filmen lite på jorden. Scarlett Johansson är het och cool, och passande nog en gravalvarlig hjältinna. I i slutändan, är filmen bra? Ja, den är mycket bra och underhållande. Men medans första filmen hade en bra balans mellan komik och alvar så drar den här alldeles förmycket åt humorhållet och blir mer en action-komedi än vad superhjältefilmer brukar vara. 8,5/10 Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Siana Skrivet 29 april, 2010 Rapportera Share Skrivet 29 april, 2010 Fast samtidigt kan jag ju inte ge en film ett sämmre betyg bara för att där kanske kommer en bättre uppföljare? Jag försökte med det ibörjan, att inte sätta 10 på en film hur mycket jag än älskade den och helatiden reservera mig för bättre uppföljare. Resultatet blev väldigt rörigt med 9,5/10, 9,6/10, 9,7/10, 9,8/10, 9,9/10. När jag sedan kom in på 9,95/10 så beslutade jag mig för att skrota det systemet och helt enkelt ge betyg för hur jag anser filmen är just då jag ser den. När jag såg Iron Man så ansåg jag att den var den bästa superhjälte filmen hitils och kunde inte ha givit den ett lägre betyg. Det är klart att man ibland får vara lite generös med tior, annars så kan man ju egentligen bara ge en enda film en tia. Jag reagerade bara på att det såg ut som att du sänker tior efterhand som det kommer nya filmer. Känns lite skumt. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Vice. Skrivet 30 april, 2010 Rapportera Share Skrivet 30 april, 2010 Everybodys.Fine En man åker över hela USA för att f umgås med sina barn. ---------------------------------------------------o------------------------------------------------------ En fin och tänkvärd film. Rekommenderas http://www.youtube.com/watch?v=XGXuhyVxrQM Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Vice. Skrivet 3 maj, 2010 Rapportera Share Skrivet 3 maj, 2010 The girl next door Filmen handlar om den fruktansvärda tortyren och misshandeln på en tonårstjej som är bosatt hos sin faster och om ett par pojkar som är vittnen till akten. ---------------------------------------------------o------------------------------------------------------ FY F*N! Helt sjukt att jag missat denna underbara rulle. Ni måste FETT se den. Sjukt spännande. Så otäck så jag nästan kräktes. Gryyyyyyymt bra!11 Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Crusader Skrivet 4 maj, 2010 Rapportera Share Skrivet 4 maj, 2010 (redigerad) The Resurrected (1992) Inspirerad av H.P. Lovecraft's The Case of Charles Dexter Ward. Privatdetektiv John March blir anställd av Charles Dexter Ward's fru för att ta reda på vad hennes make sysslar med i hans hemliga lab efter att han plötsligt har lämnat henne. Trots att mycket skiljer sig från orginalmatrialet så är det här en av de Lovecraft-filmer som är mäst trogna böckerna, sorgligt nog. Men filmen är faktiskt bra. Man får följa privatdetektivens jakt på sanningen på ett passande sätt och atmosvären är rätt bra. Visst är det här en B-film med rädd dålig bild och ljudkvalitet men den är ändå en liten Lovecraft pärla och musiken är väldigt passande och pampig. Om det var något jag igentligen saknade så var det lite mer mörker och kuslighet och att karaktärerna reagerade dåligt på de fasansfullheter de råkade ut för. Lite mer hintar till Cthulhu Mytos hade också varit välkommet. Men är man ett Lovecraft fan så borde man se den. 7,5/10 H.P. Lovecraft's Cool Air (1999) Författaren Randolph Carter hyr ett rum i ett gammalt hus. En dag får han en hjärtattack och lyckas ta sig upp för trappan till sin granne, den mystiska Doktor Muñoz som bor i en mycket kall lägenhet. En av Lovecraft's mäst minnesvärda historier av de få som saknar ondska. En rörande vänskap och ett sorgligt slut. Jack Donner är, som alltid, mycket bra. Filmen är skapad av världens mäst kända "Church of Satan" satanist präst (som gjorde världens första sataniska ritual för publik), Bryan Moore, som också spelar huvudrollen. En av de bästa Lovecraft filmatiseringarna. 7/10 Remington Steele: The Steele That Wouldn't Die TV-film som tar vid där TV-serien slutade. De nygifta Remington och Laura Steele åker till Mexico på en överaskningsbröllopsresa från deras kompanjon, Mildred Krebs. Men snart visar det sig att resan är allt annat än lyxig rofylld smekmånad. Inte nog med att resan var helvetisk och att hotellet ligger mitt ute i ingenstanns, hans ständiga nemesis Norman Keyes är hack i häl för att bevisa att Remington Steele är en bedragare. Dessutom träffar Laura den stillige äventyraren Tony Roselli. Långsam, om än underhållande, början. Det tar halva filmen innan de kommer till själva poängen, att Steele blir ditsatt för mord. Men ändå underhållande och det blir mer fart sedan. Dessutom är den lite mer filmisk än de vanliga avsnitten och det känns bra med att det hela blir en slutgiltlig uppgörelse mellan Steele och Keyes även om mordet i slutet kändes onödigt. 7/10 Spirited Away Chihiro och hennes föräldrar kör vilse när de ska flytta och kommer till en mystisk tunnel som de går in i. På andra sidan blir Chihiro fast i en mystisk värld full med Gudar och fantastiska väsen. En mycket underlig, galen och fantastisk film så som bara Japaner som Hayao Miyazaki kan skapa. Ett Oscarbelönat mästervärk på många plan även om det ibland nästan blir förmycket. Det är nästan så man får ont i huvudet när man ser den. 8,5/10 Redigerad 10 maj, 2010 av Crusader Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Halo Skrivet 11 maj, 2010 Rapportera Share Skrivet 11 maj, 2010 Hachiko, A Dogs Story De som gillade Marley & Me, gillar hundar, eller bara vill se en film man kan fälla en tår till. Se den här. Underbar film som är lite halvt baserad på en verklig händelse för länge sedan. Handlar om en hund och en husse egentligen. De flesta har kanske hört historien förr men för de som inte har det så kommer en liten spoiler här, så läs inte om du vill se filmen först . Kort och gott, Hachiko även kallad Hachi är en hund som i stort sett blir fast vid sin husse. Han börjar följa med honom till tågstationen (där han även blev hittad som valp) där han ska åka till jobbet, det unika med Hachi är att han sitter där och väntar på sin husse när tåget anländer till stationen. Sorgligt nog så dör hussen, detta stoppar dock inte Hachi som fortsätter att sitta utanför tågstationen vid samma tid varje dag och vänta på sin husse som tyvärr aldrig kommer. I 10 år så sitter han där och väntar tills hunden själv avlider. Otroligt fin men sorglig historia. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Crusader Skrivet 16 maj, 2010 Rapportera Share Skrivet 16 maj, 2010 A Fistful of Dollars En främlig kommer till staden. Hans plan är att spela stadens banditgäng mot varandra. Allt för en handfull dollar. Sergio Leone's klassiska spagettiwestern med Clint Eastwood i högform. Underbar och underhållande. 8/10 For a Few Dollars More Främlingen har startat en karriär som prisjägare. Men när en annan prisjägare ger sig efter samma brottsling, den psykopatiska El Indio, och ingen av dem vill ge med sig så blir de två tvugna att sammarbeta. Bättre än första filmen och har en mycket högre kvalitet. Sergio Leone och Clint Eastwood fortsätter sitt legendariska sammarbete med stil. 8,5/10 Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Mordos Skrivet 16 maj, 2010 Rapportera Share Skrivet 16 maj, 2010 Kick-Ass Kick-ass. Se den. Gör det bara. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Mark Skrivet 16 maj, 2010 Rapportera Share Skrivet 16 maj, 2010 Kick-Ass Kick-ass. Se den. Gör det bara. lolbro. Jag såg den igår också, var riktigt jävla bra. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Renard Skrivet 16 maj, 2010 Rapportera Share Skrivet 16 maj, 2010 (redigerad) Falling Down En kontorsarbetares episka vandring genom Los Angeles på årets varmaste dag. Allt han vill är att komma hem, men på vägen dit hamnar han i trångmål med bland annat mexikanska gängmedlemmar och nazistiska affärsbiträden. Otroligt bra film! Karaktärsutvecklingen är otrolig! Först är killen lite psykisk instabil, men ju mer motstånd han möter i storstaden, destå mer crazy blir han. Filmen har också en otroligt svart humor rakt igenom, och några av de skönaste one-liners någonsin! Se den! NU!! 10/10 Denna scen sätter tonen: http://www.youtube.com/watch?v=PtI9Ey_ijcM Redigerad 16 maj, 2010 av Renard Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Illousion Skrivet 16 maj, 2010 Rapportera Share Skrivet 16 maj, 2010 Falling Down är skitbra, alla borde se den! Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Crusader Skrivet 16 maj, 2010 Rapportera Share Skrivet 16 maj, 2010 (redigerad) Django (1966) Django kommer till staden, släpandes på en kista. Staden är uppdelad av två olika gäng: En fanatisk religiös rasistisk sekt med röda huvor och ett gäng föredetta Mexicanska rebeller. Vad gär Django där och vem eller vad har han i kistan? Jag håller verkligen inte med hyllningarna till den här filmen och kan inte förstå dem. Milstolpe som skapade spagettiwestern-genren? Vid det här laget hade de två första Dollar-filmerna redan kommit och de var då mycket bättre. Django börjar som en mystisk främling och hjälte men blir sedan plötsligt ett girigt mördande svin som tror sig kunna glömma sitt förflutna om han blir rik nog. Visst, han är en plågad anti-hjälte men jag finner honom bara avskyvärd och patetisk i sista halvan av filmen. Men den var ändå helt OK. Men deffinitivt inte det mästerverk som den har målats upp till att vara. 5,5/10 Tall in the Saddle/En Cowboy Rensar Stan (1944) Rocklin kommer till stan och drar genast till sig uppmärksamhet. Han låter ingen jäklas med honom och börjar undersöka de mörka hemligheter och korruption som döljer sig i staden. Han är fast besluten att skydda Clara Cardell och ta reda på vem som mördade hennes morbror, Red Cardell. En John Wayne klassiker när de är som roligast. Tuff Cowboy som inte vill ha med kvinnor att göra, roliga gammla skäggiga fyllegubbar, satkärring som hatar hjälten, en tuff Cowgirl, korrupt Sheriff, mord och smutsiga affärer. Jepp, det är vilda västern när den är som roligast. Visst är det en matiné film med mer familjevänligt våld, romantik och en lite renare western men också väldigt underhållande. Inte en tråkig stund med en intresant mordgåta och mycket färgstarka karaktärer. Igentligen borde den här filmen inte ha mycket likheter med kommande western-spelet Red Dead Redemption men de färgstarka karaktärerna och humorn påminner mycket av det man har sett av spelet. 7/10 The Outlaw Josey Wales (1976) När Josey Wales familj blir mördad av en civil militärgrupp kallad Kansas Redlegs så ger han sig, tillsammans med en grupp geurilla soldater, för att säka reda på Redlegs och ta hämnd för allt de gjort i Missouri. Men när kriget tar slut blir Josey Wales jagad av Redlegs som nu har officiellt blivit Union-soldater. Påvägen träffar han på en held del underliga karaktärer som följer med honom för beskydd. Clint Eastwoods återkomst till westerngenren efter många år. Den här gången både som skådespelare och regisör. Underbar film gjord rätt trogen boken som den är baserad på. Det ända jag reagerar lite på är att Sydstatarna är de snälla och Nordstatarna är skurkar och att Indianerna skulle strida på Sydstatarnas sida var lite fånigt IMO. Fast Sydstatarna är med väldigt lite och de är gränsfolk som hamnat mitt i smeten så det kan jag väl förstå. Redlegs är en påhittad grupp och inte de militära Redlegs som existerade på riktigt. Så jag har förstått det så är boken mycket mer politiskt för Sydstatare och mot Nordstatare än vad filmen blev så det får man väl vara tacksam för. Josey Wales är iallafall en cool hjälte som inte kan motstå att hjälpa folk och spottar tobak på allt och alla. Och hans sidekick, den roliga gammmla Indianen som verkligen får en att skratta. En annan intresant sak är att alla Indianer i filmen är just Indianer vilket får dem att kännas äkta. Dessutom blir det en väldigt stark scen när Josey Wales blir blodsbroder med en krigisk Indianhövdig och skapar fred mellan dem. I grunden är det familj som det hela handlar om. En grupp udda personer som saknar plats i världen går samman och skapar ett nytt liv på en bondgård som en ända stor familj av Nordstatare, Sydstatare, Indianer, Mexicanare osv. En favorit. 8,5/10 Once Upon a Time in the West (1968) Fyra personers vägar korsas i en western saga: En mystisk namnlös främling som spelar munspel och söker hämnd. Frank, en kallblodig makthungrig revolverman. Cheyenne, en ökänd gängledare. Jill, en kvinna som drömmer om ett nytt liv i west. Filmen som anses vara Sergio Leone's största mästerverk. Första delen i hans andra trilogi (som bildas med A Fistful of Dynamite och Once Upon a Time in America). Legendariska Henry Fonda är fantastisk som den kallblodiga mördaren Frank. Väldigt underligt att se honom som sådan då man är van vid honom som den godhjärtade hjälten. Charles Bronson är bra som alltid då rollen är som klipt och skuren för honom. Claudia Cardinale är vacker och tuff. Men det är Jason Robards, som den charmiga banditen Cheyenne, som IMO gör filmen. En favoritscen är givetvis mannen som blir irriterad av flugan i början. Filmen är väldigt annorlunda än hans tidigare westerns. Det är westerns motsvarighet till 2001 på både gott och ont. En hel del spänning och action men också väldigt långsamt tempo och konstfilm. Man hade kunnat klippa bort 40 min av filmen utan att förlorat något av handlingen eller actionscenerna. Men då hade det inte varit samma film. Det är iallafall en film som alla som gillar western måste se någongång. 8,5/10 Redigerad 20 maj, 2010 av Crusader Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Recommended Posts