Jump to content

Senast sedda film

okka
 Share

Recommended Posts

Day of the Dead (2008)

En mystisk sjukdom härjar i staden. Soldaten Sara Bowman har som uppdrag att se till att vägspärren in till hennes hemstad inte bryts. Men livet i staden blir snart ett helvete när de sjuka börjar muteras till ondskefulla människoätande varelser.

Mycket bättre än jag trodde. Jag väntade mig värdens skit men blev mycket possitivt överaskad.

Som med de flesta saker så handlar det om hur man ser på saken.

Som remake av George A. Romero's klassiker Day of the Dead så är den en skamlig katastrof och känns mer som att den hintar till orginalet än är en remake. Ett par karaktärer med samman namn som i orginalet, en "zombie" som lyder order och en bunker som liknar den i orginalet räcker inte för att bli en remake. Snarare reimagine eller inspirerad av.

Dessutom så är varelserna i filmen inga Zombies. Det ända de har gemensamt med zombies är att de äter människor. De här varelserna muterar till en grotesk form, de förvandlas till aska när de utsatts för eld, de klättrar på väggar och tak, de använder skjutvapen, kör bilar, klätrar på stegar och låter som Godzilla.

Så jag gjorde så att jag struntade i kopplingen som "remake" till orginalet och sdåg varelserna som mutanter istället för zombies och fick därför ut mnycket nöje av filmen.

Som remake av Day of the Dead och zombiefilm så är den här filmen skandalöst dålig men som en egen fristående film med eget mytos så är den faktiskt helt OK.

6,5/10

Marley & Me (2008)

Filmatisering av journalisten John Grogan's första självbiografi Marley & Me: Life and Love with the World's Worst Dog.

John Grogan är lyckligt gift med Jenny när han skaffar henne en hundvalp för att hon ska ha något att ta hand om. Men vad han int vet är att hunden, som han döper till Marley, är världens värsta hund.

Var och underbar film med mytcket hjärta och humor samt en hel del alvarligt och sorg också.

Som sagt ovan, en filmatisering av John Grogan's verkliga liv med hans hund Marley. Alla namnen stämmer med verkligheten.

Men missförstå inte. Det här är inte strikt en hundfilm utan snarare en film om livet när man startar familj och dessutom har en livlig hund.

Slutet

var plågsamt för mig som förlorade min älskade hund för 1,5 månader sedan. Jag storgrät så jag nästan fick pausa filmen (men gjorde det inte av rädsla att jag inte skulle kunna sätta igång den igen).

Underbar film. Jag fullkomligt älskar den. Lagom blandning av humor och drama utan att gå förlångt med komiken. Och det märks att de som gjort filmen var stora fans av boken för filmen är 2 timmar lång men har ändå en stor hög bortklippta scener på minst 30 min där många av dem kändes viktiga och riktigt bra.

Bra skådespelare (inklusive Clyde som spelade Marley och var minst lika vild som karaktären) och bra manus.

Jag kan starkt rekomendera den.

9,5/10

Redigerad av Crusader
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Första gången jag använder denna tråd tråd till att hitta filmer, kollade nämligen Day of the dead efter jag läst din resension. Den var väl sådär, i likhet med din 6.5/10. Väldig konstig var den då!

Day of the Dead (2008)

En mystisk sjukdom härjar i staden. Soldaten Sara Bowman har som uppdrag att se till att vägspärren in till hennes hemstad inte bryts. Men livet i staden blir snart ett helvete när de sjuka börjar muteras till ondskefulla människoätande varelser.

Mycket bättre än jag trodde. Jag väntade mig värdens skit men blev mycket possitivt överaskad.

Som med de flesta saker så handlar det om hur man ser på saken.

Som remake av George A. Romero's klassiker Day of the Dead så är den en skamlig katastrof och känns mer som att den hintar till orginalet än är en remake. Ett par karaktärer med samman namn som i orginalet, en "zombie" som lyder order och en bunker som liknar den i orginalet räcker inte för att bli en remake. Snarare reimagine eller inspirerad av.

Dessutom så är varelserna i filmen inga Zombies. Det ända de har gemensamt med zombies är att de äter människor. De här varelserna muterar till en grotesk form, de förvandlas till aska när de utsatts för eld, de klättrar på väggar och tak, de använder skjutvapen, kör bilar, klätrar på stegar och låter som Godzilla.

Så jag gjorde så att jag struntade i kopplingen som "remake" till orginalet och sdåg varelserna som mutanter istället för zombies och fick därför ut mnycket nöje av filmen.

Som remake av Day of the Dead och zombiefilm så är den här filmen skandalöst dålig men som en egen fristående film med eget mytos så är den faktiskt helt OK.

6,5/10

Marley & Me (2008)

Filmatisering av journalisten John Grogan's första självbiografi Marley & Me: Life and Love with the World's Worst Dog.

John Grogan är lyckligt gift med Jenny när han skaffar henne en hundvalp för att hon ska ha något att ta hand om. Men vad han int vet är att hunden, som han döper till Marley, är världens värsta hund.

Var och underbar film med mytcket hjärta och humor samt en hel del alvarligt och sorg också.

Som sagt ovan, en filmatisering av John Grogan's verkliga liv med hans hund Marley. Alla namnen stämmer med verkligheten.

Men missförstå inte. Det här är inte strikt en hundfilm utan snarare en film om livet när man startar familj och dessutom har en livlig hund.

Slutet

var plågsamt för mig som förlorade min älskade hund för 1,5 månader sedan. Jag storgrät så jag nästan fick pausa filmen (men gjorde det inte av rädsla att jag inte skulle kunna sätta igång den igen).

Underbar film. Jag fullkomligt älskar den. Lagom blandning av humor och drama utan att gå förlångt med komiken. Och det märks att de som gjort filmen var stora fans av boken för filmen är 2 timmar lång men har ändå en stor hög bortklippta scener på minst 30 min där många av dem kändes viktiga och riktigt bra.

Bra skådespelare (inklusive Clyde som spelade Marley och var minst lika vild som karaktären) och bra manus.

Jag kan starkt rekomendera den.

9,5/10

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Känns skönt. Jag började undra om jag helt enkelt bara hade missuppfattat filmen.

Är ganska säker på att du har det. Såg du någonsin klart den?

Vad tyckte du om boken överlag?

Tyckte boken var bättre (som det brukar vara) men känner ändå att bokens budskap om hopp lyser igenom filmen. Miljöerna var balla och skådespelarinsatserna solida men tyckte det saknades lite viktiga inre monologer här och där.

Och som sagt så är Coca-Cola-scenen viktig ur ett berättarperspektiv.

Jag ger den en 8/10

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Är ganska säker på att du har det. Såg du någonsin klart den?

Tyckte boken var bättre (som det brukar vara) men känner ändå att bokens budskap om hopp lyser igenom filmen. Miljöerna var balla och skådespelarinsatserna solida men tyckte det saknades lite viktiga inre monologer här och där.

Och som sagt så är Coca-Cola-scenen viktig ur ett berättarperspektiv.

Jag ger den en 8/10

Ja jag såg klart den. Oerhört intetsägande slut.

Jag tror att ni som har läst boken får en helt annat upplevelse av filmen, som en fortsättning känslorna som kom från boken. Men jag som kollade på den med nyktra ögon ser bara en oerhört platt story. Utan att det blir något klimax i filmen visar den bara en rad "vardagshändelser" (i en postapokalyptisk värld) såsom

rånarna på lastbilen, den gamla gubben som de bjöd på mat, den svarta mannen som stal tältet, lysraketen i fönstret, källaren med människor, med mera.

Visst, varje sådan scen har någon sensmoral och vissa är smådjupa, men jag ser ändå få kvalitéer, långt ifrån tillräckligt för att bära upp filmen.

Tiden emellan dessa scener är bara samma sak hela tiden, samma dialog, ingen utveckling av karaktärerna.

Redigerad av The Dude
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

My Name is Bruce

En tonåring släpper lös en Kinesisk demon och den ända som kan rädda staden är skådespelaren Bruce Campbell.

Jag hade förhoppningar för den här filmen men sanningen är att den är rätt usel. Den går för hårt på att vara en parodi på Bruce Campbell och hans gammla B-filmer. Den är alldeles för oseriös för att vara bra eller rolig.

En stad kidnappar en monster-actionhjälte skådespelare för att hjälpa dem besegra en demon låter väldigt roligt och har mycket potensial men när det hela blir en parodi så försvinner både potensialen och det roliga.

Första halvan var rätt usel i ett försök att göra filmen så B, fåning, överdriven som möjligt med dåligt skådespeleri och en hjälte man bara inte kan tycka om.

Inte fören mot slutet så tar sig filmen lite och blir underhållande och förförsta gången så skrattar jag lite. Om man sedan bara bortser från det typiska Bruce Campbell-skräpslutet.

Är du ett Bruce Campbell-fan, så får du nog ut lite underhållning från den här filmen men annars skulle jag skippa den här.

3/10

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Johan Falk: Leo Gaut

6:e filmen om Johan Falk.

Ett krogkrig råder i staden och GSI försöker förgäves hitta en lösning på problemet. Samtidigt terroriseras Leo Gaut, en krogägare som Johan Falk satte dit för mord och överfall 11 år tidigare, av en grupp som vill att han ska tvätta pengar åt dem.

För den grupp om inte är särskillt insatt i Johan Falk's filmer så var Leo Gaut skurken i första filmen, Noll Tollerans, från 1999.

Underhållande, spännande och helt OK.

6,5/10

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Dödligt Vapen

En del av mig tycker att den här filmen är skitbra, med sköna skämt (som dock dyker upp allt för sällan) och spännande karaktärer och story. Men jag föll aldrig riktigt för Dödligt Vapen, jag ville se en actionkomedi, men Dödligt Vapen satsade mer på drama och karaktärsutveckling än just humor i mitt tycke. Ska se om den när jag inte är på humör för att skratta ihjäl mig (vilket jag var igår). Då kanske jag kommer uppskatta den.

Än så länge får den 6.5/10

Redigerad av Renard
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

The Devil's Own/En Fiende Ibland Oss (1997)

Francis McGuire's pappa blev mördad framför hans ögon när han var 8 år gammal. Nu är han en IRA-terrorist. När större delen av hans grupp blir dödad så åker han till USA för att smuggla Stinger-Missiler tillbaka till Irland för att använda dem mot Helikoptrar. I USA bosätter han sig hos Polisen Tom O'Meara och snart växer en vänskap upp mellan dem.

Ett helt OK drama som blir väldigt kompliserat mot slutet. Även om det känns lite underligt att IRA målas upp som "de goda".

6,5/10

The Hurt Locker

Oscarsbelönat krigsdrama om en grupp bombröjare i Irak vars liv vänds upp och ned när de får en ny ledare som tar onödiga risker.

Rätt bra film även om den kunde ha varit mycket bättre. Jag tycker att den extra dramatiseringen var onödig och förstörde filmen IMO. T ex att den nya ledaren tar lite väl stora risker och borde igentligen ha varit död vid det här laget om det var verklighet, för att inte säga

hur de andra i gruppen alvarligt diskuterar att mörda honom och den ena nästan skär haslsen av honom.

Jag tycker att en film om bombröjare i Irak borde kunna vara tillräkligt spännande utan en massa extra dramatik och överdrivna historier.

7/10

Redigerad av Crusader
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

En film från 2009 som jag inte hade hört talas om innan dök idag upp på min nedladdningssida.

Regisserad av Terry Gilliam, i rollerna

Johnny Depp

Heath Ledger

Colin Farrell

Peter Stormare

Tom Waits

oooh shi-

Verkar vara en riktig mind-fuckrulle också, ska se den nu.

The Imaginarium of Doctor Parnassus!!

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

En film från 2009 som jag inte hade hört talas om innan dök idag upp på min nedladdningssida.

Johnny Depp

Heath Ledger

Colin Farrell

Peter Stormare

Tom Waits

oooh shi-

Ska se den med min bror i helgen, har onekligen höga förväntningar! Det var ju faktiskt 12 år sedan han (Gilliam) gjorde något riktigt bra så jag hoppas på en comeback! :naughty:

Redigerad av DrStupid
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Johnny Depp

Heath Ledger

Colin Farrell

Peter Stormare

Tom Waits

oooh shi-

Gah, tack för påminnandet! Skulle se den i när den precis kommit höstas när jag var i Glasgow, men personerna framför oss i kön köpte snöpligt nog de sista biljetterna. Fick sedan reda på att den inte skulle komma till biograferna hemmavid och skulle fixa den på annat vis. Tänk att tankspriddhet är inte hälsosamt.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Magnificent Obsession (1954)

Bob Merrick lever ett bortskämt och ansvarslöst liv sedan sin fars död. En dag välter han med sin racerbåt men hans liv räddas av syrgas från ett lärliggande hus. Men husets ägare, den lokala hjälten Dr. Wayne Phillips får samtidigt en hjärtattack och dör då syrgasmaskinen inte fanns tillgänglig.

Bob bestämmer sig för att försöka gottgöra det för den nyblivna änkan Helen Phillips men hans framfusighet leder bara till ännu mer tragedi.

Med hjälp av en filosofi som Dr. Wayne Phillips har skapat ett hemligt brödrarskap med så beslutar sig Bob för att göra allt för att gottgöra allt han har ställt till med och hjälpa Helen på alla sätt han kan.

En film med Jane Wyman (Falcon Crest) och den legendariske Rock Hudson, mannen som drog fram AIDs och homosexualitet i ramljuset.

Bitvis underlig men också väldigt bra och rörande film.

Ibland lite fånig t ex

när Bob tror att det räcker att skänka lite pengar för att han ska få bra saker tillbaka och en hel del tragiska händelser som t ex när Helen blir påkörd och blind pga Bobs påfusighet.

Slutet

är också lite underligt med sitt hopp flera år framåt.

Men ett sevärt drama.

6,5/10

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Den Gode, Den Onde, och Den Fule

Ett mästerverk. En av de bästa filmer jag någonsin sett! Musiken, karaktärerna, storyn... allt flyter ihop i Sergio Leone's magiska filmgryta till en klassiker som alltid kommer ha en speciell plats i mitt hjärta!

10/10 (och då är 10/10 endå alldeles för lågt betyg!)

Redigerad av Renard
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Den Gode, Den Onde, och Den Fule

Ett mästerverk. En av de bästa filmer jag någonsin sett! Musiken, karaktärerna, storyn... allt flyter ihop i Sergio Leone's magiska filmgryta till en klassiker som alltid kommer ha en speciell plats i mitt hjärta!

10/10 (och då är 10/10 endå alldeles för lågt betyg!)

Se Once Upon A Time In The West också, det är min Leone-favorit även fast DODGDF är sjukt, sjukt bra!

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag såg precis den tre timmar långa ångestfilmen Magnolia. Jag vet inte om bakfyllan gjorde filmen bättre eller sämre faktiskt, jag är helt förstörd inombords nu i alla fall. Det var nästan outhärdligt mot slutet. Jag orkar inte sammanfatta filmen och jag måste nog läsa lite om den för jag missade nog några bitar. I alla fall så är Magnolia är en sån där film där flera tragiska historier knyts samman och kompletterar varandra. Väldigt bra skådespel av flera personer. Se den om du har gott om tid och inte är ute efter action, för den är väldigt långsam... men trots det väldigt bra.

http://www.imdb.com/title/tt0175880/

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

The Box

En låda levereras till ett medelklasshem i en förort till CIA:s hemstad – hemligheternas Langley, Virginia. I lådan finns en stor röd knapp. En märklig främling Arlington Steward (Frank Langella) tittar in och berättar för den lite ekonomiskt pressade mamman Norma (Cameron Diaz) och pappan Arthur (James Marsden) att om de trycker på knappen får de en miljon dollar, samtidigt kommer någon där ute i världen att dö.

”The box” får alla i salongen att reflektera över hur de själva hade gjort. Knappen är stor och fin, vacker och påkostad i sin konstruktion – precis som allt i ”The box”. Samtidigt är det där med att döda någon lite betänkligt. Lådan är kanske ett aprilskämt.

---------------------------------------------------o------------------------------------------------------

Hade stora förväntningar på filmen men den var väldigt platt. den enda egentliga spänningen var vid leveransen och beslutet hur vida knappen skulle tryckas ner eller ej. Resten av filmen var onödigt invecklad och rätt så intet sägande.

Sevärd? Nja jo visst finns det inget bättre alternativ, så visst...

Länk till kommentar
Dela på andra sidor