Crusader Skrivet 8 februari, 2010 Rapportera Share Skrivet 8 februari, 2010 Friday the 13th: Extended Cut (2009) 1980 bevitnar Jason hur hans mamma blir halshuggen av en ung tjej efter att hon har mördat en grupp ungdommar. Många år efter den händelsen kommer Whitney och hennes kompisar till Crystal Lake för att leta Marijuana och blir anfallna av en nu vuxen Jason. 6 veckor senare anländer Whitney's bror, Clay, för att leta efter henne samtidigt som en grupp vänner sdka till ett hus vid Crystal Lake för att festa en helg. Jag blev faktiskt positivt överaskad. Troligen pga allt negativt jag har hört om filmen. Den var bra gjord och trogen den gammla seriens stil. Snyggt filmad och ibland riktigt bra regiserad. Men tyvärr så fanns det även gott om dåliga saker. Början av filmen var jobbigt dålig, löjlig och fjantig med överdrivna löjliga karaktärer och bara sex, naket och droger. Som tur var så var det bara ett långt intro till filmen vilket gör att jag stod ut med det. Men tyvärr så fanns där ett par överdrivet löjliga, dåliga karaktärer även senare i filmen men som tur är var de med rätt lite. En sak jag blev väldigt besviken på var att de gick från att nästan halva filmen skulle handla om hur Jasons mamma gick galen och mördade folk till att det bara var de första 2 minuterna. Hur kommer det sig att vad som skulle vara en Origin story blev så pass nedbantad? Jag hade sett fram mot en remake av händelserna från 1980-Orginalet som jag anser var en riktigt usel film. Sedan håller jag med kritiken om att de gick överstyr med sex och nakenheten i filmen. 3 nakna tjejer med stora silikonbröst, 2 nakna sexscener plus att där låg porrtidningar och porrfilmer lite här och där. Men själva handlingen tycker jag att de klarade bra även om saker blev lite korkade mot slutet. När man hittar en vän eller flickvän brutalt mördad så brukar man reagera mer än "Oh, shit!" eller "Oh my God!". Och när man kommer på sin pojkvän i sängen med sin kompis så brukar man reagera överhuvudtaget. Men där fanns en del överaskningar i filmen. T ex så väntade jag mig inte att Jenna skulle dö. Slutet var tyvärr den typen av slut som är aldeles för typisk för den här typen av film: Hjälten och tjejen pustar ut och plötsligt hoppar mördaren, som de trodde var död, fram igen. Jag är trött på den typen av slut och gillar dem inte. Nu ska det här vara första filmen i en serie så hoppet finns att nästa film fortsätter där den här slutade och att de inte bara gör en Hostel och dödar de överlevande i början. Iallafall, en helt OK film som kunde ha varit bättre men också mycket sämre. Det känns som att de som gjort den är kapabla till mycket mer men dummar ned sitt arbete för att de anser att det är hur den här typen av filmer ska vara. Hade de inte gjort det så kunde filmen ha blivit en förebild för framtida Slashers. Men den var underhållande nog för att godkännas som en riktig Friday the 13th och betydligt bättre än de senaste delarna av serien. 6/10 Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Weener Skrivet 8 februari, 2010 Rapportera Share Skrivet 8 februari, 2010 A Serious Man bröderna coens nya film Älskade verkligen Burn after Reading, No country for old men och dom andra klassikerna men här känns det som att dom försöker vara otroligt djupa. Så djupa att det går över den där "åh vad intressant att dom är så djupa" gränsen till att dom hamnar i en "gud var tråkigt detta är" håla. Sen att filmen hade judiskt tema och så tycker jag var högst ointressant då jag tycker religioner är fruktansvärt ointressant överhuvudtaget. 3/10 Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Crusader Skrivet 10 februari, 2010 Rapportera Share Skrivet 10 februari, 2010 The Boat That Rocked Året är 1966. Carl kommer till Pirat Radio båten Radio Rock där han får träffa båtens unika DJ och uppleva livet ombord medans Englands regering gör allt för att lägga ned stationen. En härlig upplevelse att se. Visseligen kan jag förstå att filmen var en gigantisk flopp då den är väldigt speciell och personligen så var slutet lite väl mycket. Men en fin hyllning till Pop & Rock och mycket underhgållande. 7,5/10 Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Wu Zi Mu Skrivet 10 februari, 2010 Rapportera Share Skrivet 10 februari, 2010 The Boat That Rocked Året är 1966. Carl kommer till Pirat Radio båten Radio Rock där han får träffa båtens unika DJ och uppleva livet ombord medans Englands regering gör allt för att lägga ned stationen. En härlig upplevelse att se. Visseligen kan jag förstå att filmen var en gigantisk flopp då den är väldigt speciell och personligen så var slutet lite väl mycket. Men en fin hyllning till Pop & Rock och mycket underhgållande. 7,5/10 Äntligen någon annan som också sett den! Fan så underbar film Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Mark Skrivet 10 februari, 2010 Rapportera Share Skrivet 10 februari, 2010 Äntligen någon annan som också sett den! Fan så underbar film Äh, såvitt jag vet så är det en hel hög med forumiter som har sett den, bl.a jag Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
RavenE Skrivet 10 februari, 2010 Rapportera Share Skrivet 10 februari, 2010 The Boat That Rocked Äntligen någon annan som också sett den! Fan så underbar film Äh, såvitt jag vet så är det en hel hög med forumiter som har sett den, bl.a jag Jag med, den är riktigt bra! Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Crusader Skrivet 11 februari, 2010 Rapportera Share Skrivet 11 februari, 2010 The Replacement Killers (1998) John Lee är en ofrivillig Hitman åt den mäktiga Mr. Wei. En dag får han ett kontrakt på en oskylldig som han bara inte kan förmå sig genomföra. Plöptsligt är John jagad av Mr. Wei's män samtidigt som 2 nya Hitmans anställs för att avsluta jobbet. Nu står John inför ett svårt val, att åka till Kina och rädda sin familj undan Mr. Wei's hantlangare eller rädda den oskylldiga personen som han fick order om att döda. Hong Kong Action när den är som bäst med Chow Yun-Fat i högform. Full action helatiden men samtidigt en intresant story. Gillar man, som jag, Hong Kong Action så kommer man verkligen att gilla den här. 8/10 Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Crusader Skrivet 13 februari, 2010 Rapportera Share Skrivet 13 februari, 2010 (redigerad) Slumdog Millionaire Jamal sitter i fängelse misstänkt för att ha fuskat sig till toppen av den Indiska motsvarigheten till Vem Vill Bli Miljonär?. Under förhöret berättar han om sitt liv i slummen tillsammans med sin giriga bror Salim och den söta flickan Latika, för att förklara hur han kunde svaret på alla frågorna. Riktigt bra film. Jag kan förstå att den fått så mycket positiv kritik. 8/10 Zombieland Galnakosjukan har förvandlat alla människor till Zombies. En nörd som kallar sig Columbus har skapat ett gäng regler för att överleva som han följer strängt på sin väg hem. Men när han träffar på ensamvargen kallad Tallahassee, som letar efter den sista Twinkee, så upptäcker han att reglerna är inte lika lätta att hålla på när man är fler. Och fler blir det när de träffar Wichita och hennes lillasyster Little Rock, som söker efter ett Tivoli som sägs vara Zombiefritt. Helskruvad vrickad Zombiefilm. Påminner en hel del om Scrubs, fast då med Zombies. Ibland blir det lite väl mycket men filmen har, tro det eller ej, ett par gripande scener med. Och grejen med Bill Murry är bara för rolig. 7,5/10 Redigerad 14 februari, 2010 av Crusader Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
AngryAxel Skrivet 14 februari, 2010 Rapportera Share Skrivet 14 februari, 2010 The Blob (1988). Sjukt B-ig, och därför bra. Kevin Dillon (Johnny Drama) är grym. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
L_Voll Skrivet 14 februari, 2010 Rapportera Share Skrivet 14 februari, 2010 The Blob (1988). Haha Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Crusader Skrivet 15 februari, 2010 Rapportera Share Skrivet 15 februari, 2010 (redigerad) The Curious Case of Benjamin Button En döende kvinna ber sin dotter läsda ur en dagbok för henne. Dagboken börjar med att ett underligt spädbarn lämnas på trappan till ett ålderdomshem. Barnet, som döps till Benjamin, har en gammal skrymplig kropp full med ålderskrämpor och doktor tvivlar att han kommer leva länge till. Men åren går och Benjamin lever sitt liv på ålderdomshemmet och han verkar dessutom bli yngre för varje dag. Bättre än jag hade väntat mig. Riktigt bra. Jag gillar historier om folks livc och det här är en rätt underlig historia. Sedan är där vissa ologiska lucker. T ex varför får Benjamin en ålderssjukdom när han blir "gammal" när han hade ålderssjukdomar när han var "barn". Möjligen är det så att hans hjärna åldrades normalt men filmen pekade mer på det motsatta. 8/10 Asylum (2008) Madison ska börja på samma College där hennes bror tog livet av sig för ett år sedan. Byggnaden hon bor i är ett föredetta mentalsjukhus med en mörk historia. Rykten säger att huset är hemsökt och när Madison börjar se saker undrar hon om hon håller på att bli galen som hennes bror och pappa var före henne eller om där faktiskt är något ondskefullt som lurar i byggnaden. Vad ska jag säga? Dåligt manus, dålig regi, dålig ljussättning, löjligt överdrivna karaktärer (speciellt Doktorn), massa plotholes och ologiska händelser... ja, det är lättare att räkna upp vad som är bra. För det mästa bra skådespelare som spelar sina överdrivna klichéiga karaktärer bra, intresant backstory till karaktärerna, rätt rolig på sina ställen. Men är den värd att se? Inte mer än en gång iallafall. Har ni annat att välja så gör det. 4/10 Rush Hour 3 Lee och Carter åker till Paris för att ta reda på vilka det är som vill döda Ambassadör Han och hans dotter Soo Yung. Långt ifrån lika bra som de första 2. Jag tror att manuset fick förmånga omskrivningar och ändringar och att filmen tog för lång tid innan den gjordes. Trotts allt så började de på den direkt efter Rush Hour 2 men det tog 6 år innan den blev klar. Men gillar man de första 2 filmerna så får man ändå ut ett underhållningsvärde. 6,5/10 Inglourious Basterds (2009) World War II rasar i Europa. En grupp Amerikanska Judar dödar Nazister i Frankrike så brutalt de bara kan. Deras uppdrag är att införa samma skräck i Nazisterna som de infört i Judarna. När en ung Judisk kvinna, som gömmer sig för Nazisterna, ska ha en stor tysk filmpremiär på sin Biograf så öppnas ett tillfälle att avsluta kriget en gång för alla. En Quentin Tarantino film på gott och ont. Mäst gott. Igentligen var det bara ett par scener som jag inte gillade hur de utvecklade sig liksom hans kärlek för att döda huvudroller oftast väldigt plötsligt och onödigt. Men samtidigt så är hans filmer alltid överaskande för man vet aldrig vad som kommer att hända, vem som kommer dö eller hur det kommer att sluta. Det överdrivna slutet var kul med hur alla högt uppsatta Nazister dog och att se Hitler skjutas till ingenting. Lite plojigt men underhållande. En sak jag jag blev överaskad av var hur sympatiska de visade Nazisterna. jag hade väntat mig ett uppmålande till extrema monster men istället så tar filmen fram att även Nazister har goda sidor och alla tyskar är inte onda. Väldigt överaskande med tanke på att filmen i sig är en Nazist-dödar-orgie. Hur som helst, fantastiskt bra film. 9/10 Frozen River Efter att hennes make har lämnat hnne och hennes 2 barn och tagit alla deras besparingar så börjar hon att arbeta med Indianer med människosmuggling. Tråkig början men blir sedan bättre. Lite jobbiga karaktärer som jag ofta har svårt att ha sympati för och oftast tycker jag bara att de är idioter. Men den är ändå helt OK. 6/10 AntiChrist När ett par förlorar sitt barn så hamnar kvinnan i en djup depprition. Mannen, som är en psykiatiker, liat inte på de som ska ha hand om hans fru och bestämmer sig för att själv bota henne. Det hela leder dem till en stuga mitt ute i skogen kallad Eden som verkar vara grunden till hennes rädsla. Lars Von Trier var i en mycket mörk plats när han gjorde den här filmen. En film om rädsla, deprision, brutalt sexbegär och självhat. Sex är roten till det onda och hemsketer händer om man njuter av det. Och kvinnan är ondska. Då vet man det. Scenen med fästingarna var äklig. En uppföljare vid namn Eden i form av ett PC-spel är på gång. 5/10 Redigerad 17 februari, 2010 av Crusader Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Renard Skrivet 17 februari, 2010 Rapportera Share Skrivet 17 februari, 2010 Norrmalmstorg (2003) Hade inga som helst förväntningar när jag klickade igång Norrmalmstorg på Voddler. "En tv-film", tänkte jag, "kan väl inte vara någon höjdare, den har ju faktiskt bara fått 6,1 av 10 av tittarna, jaja ämnet är ju intressant i alla fall". Men OJ vad fel jag hade! En riktig toppenfilm är vad det är! Vilket skådespeleri! Torkel Petersson som spelar Jan-Erik Olsson är i en klass för sig! Vilken rollprestation! Det finns faktiskt inte en enda direkt "dålig" skådespelare i hela filmen. Spännande från början till slut! En sak jag gillade starkt var att filmen drar igång nästan direkt med rånet! Ingen bakgrundshistoria som segar ner början på filmen, utan fullt ös från första sekunden. Det är under de dagar som gisslansituationen pågår som historien börjar utveckla sig, man börjar förstå sig på rånarna, de blir liksom som en sorts kompisar. Jag kan förstå varför gisslan betedde sig som de gjorde. Regissören har lyckats fånga vänskapen mellan gisslan/rånarna på ett magnifikt sätt! Se denna film nu! Den finns gratis på Voddler! Denna pärla bland svensk films uttjatade polisrullar kan inte få mer än 5/5, 10/10, 100/100! Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Marquis Skrivet 17 februari, 2010 Rapportera Share Skrivet 17 februari, 2010 Norrmalmstorg (2003) http://cdon.se/media-dynamic/images/produc...223ff2442d1.jpg Hade inga som helst förväntningar när jag klickade igång Norrmalmstorg på Voddler. "En tv-film", tänkte jag, "kan väl inte vara någon höjdare, den har ju faktiskt bara fått 6,1 av 10 av tittarna, jaja ämnet är ju intressant i alla fall". Men OJ vad fel jag hade! En riktig toppenfilm är vad det är! Vilket skådespeleri! Torkel Petersson som spelar Jan-Erik Olsson är i en klass för sig! Vilken rollprestation! Det finns faktiskt inte en enda direkt "dålig" skådespelare i hela filmen. Spännande från början till slut! En sak jag gillade starkt var att filmen drar igång nästan direkt med rånet! Ingen bakgrundshistoria som segar ner början på filmen, utan fullt ös från första sekunden. Det är under de dagar som gisslansituationen pågår som historien börjar utveckla sig, man börjar förstå sig på rånarna, de blir liksom som en sorts kompisar. Jag kan förstå varför gisslan betedde sig som de gjorde. Regissören har lyckats fånga vänskapen mellan gisslan/rånarna på ett magnifikt sätt! Se denna film nu! Den finns gratis på Voddler! Denna pärla bland svensk films uttjatade polisrullar kan inte få mer än 5/5, 10/10, 100/100! Kollade första 20 minuterna men bröt ihop av hur dålig produktionen var, kändes så b överlag att jag inte kunde förmå mig att se mer. Snabbspolade igenom och får väl reservera mig för eventuella fel, men slutet verkade totalt ologiskt oavsett vad som hände i mittendelen av filmen. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Renard Skrivet 17 februari, 2010 Rapportera Share Skrivet 17 februari, 2010 Kollade första 20 minuterna men bröt ihop av hur dålig produktionen var, kändes så b överlag att jag inte kunde förmå mig att se mer. Snabbspolade igenom och får väl reservera mig för eventuella fel, men slutet verkade totalt ologiskt oavsett vad som hände i mittendelen av filmen. Du missade bara hela storyn och karaktärsutvecklingen Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
FerkurZ Skrivet 20 februari, 2010 Rapportera Share Skrivet 20 februari, 2010 Någon som sett shutter island? Boken är riktigt bra! Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Crusader Skrivet 20 februari, 2010 Rapportera Share Skrivet 20 februari, 2010 Saw VI Äntligen fick man lite svar ang. Hoffman. Han är alltså tvingad av John att vara Jigsaw. Men vad hade John över honom? Bevis för att han mördade sin systers mördare eller något annat? Det verkar som attb de 5 offren i den här filmen skulle vara Jigsaw's sista offer och att det skulle avslutas med Hoffman's test men nu överlevde han. Jag blev förvånad att man inte fick se vad som hände de överlevande från förra filmen. Men äntligen fick man veta vad som var i Amanda's brev och i Jill's låda. Filmen var iallafall bra. Jag blir imponerad hur de lyckas få alla filmerna att passa ihop och hur väl de planerar allt. För att vara en sådan lång filmserie så håller den förvånande bra kvalitet även om jag är trött på att de dödar alla goda karaktärer (finns någon ens kvar nu?) Jag hade förväntat mig att Saw VI skulle vara den sämsta av dem men även då den inte var lika bra som Saw I-II och V så var den bytydligt bättre än Saw III, fast jag saknade en hjälte i den här. Slutet visar att det drar ihop sig nu men frågan är om de kommer lyckas knyta ihop säcken på ett tillfredställande vis. Agent Peter Strahm lyckades ju pussla ihop allt i Saw V och igentligen hade det passat som en bra avslutning men de var ju tvugna att döda honom. Problemet är fortfarande i logiken med Jigsaw's offer då han hela tiden motsäger sig själv och många av offren har ingen chans att klara sig. Innan trodde jag att det var Hoffman som var ansvarig för det men i den här filmen fick man ju se John på TV-aparaterna. OK film iallafall. 6,5/10 Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
L_Voll Skrivet 20 februari, 2010 Rapportera Share Skrivet 20 februari, 2010 Någon som sett shutter island? Boken är riktigt bra! Nopp, men jag ska absolut se den snart. Kan inte tänka mig annat än att den är skitbra. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
DrStupid Skrivet 20 februari, 2010 Rapportera Share Skrivet 20 februari, 2010 Någon som sett shutter island? Boken är riktigt bra! Den är grymt snygg (vafan det är Scorsese) men som thriller fungerar den... tja, okej. Absolut inte superbra, tempot är alldeles för lågt för att kunna matcha slutet och filmen kändes för lång. Det finns liksom en halvtimme som hade kunnat klippats bort utan att handlingen tagit någon skada alls. Spännande och sevärd utan tvekan men med tanke på vad Scorsese gjort innan så slutade det som en liten besvikelse. Egentligen kanske man inte borde skylla på Scorsese heller eftersom regin och bildspråket är absoluta toppklass och filmen tappar på sin handling. Kan tänka mig att boken är ganska svår att filmatisera rättvist också. 7/10 Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Martin-123 Skrivet 20 februari, 2010 Rapportera Share Skrivet 20 februari, 2010 Haha, va nyss och såg The Wolfman! Inte något vidare bra, men helt klart sevärd! Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Crusader Skrivet 21 februari, 2010 Rapportera Share Skrivet 21 februari, 2010 Gran Torino Walter är en bitter gammal man. Han fru har just dött och hans familj respekterar honom inte. Det viktigaste i hans liv är han klassiska Gran Torino. När en Kinesisk familj flyttar in i huset bredvid så irriterar det först Walter, men så blir han oväntat vän med grannbarnen. Mycket bra film. Clintan visar att han fortfarande kan spela tuff till tusen. Och väldigt rolig var den också med mycket intresanta karaktärer. Man gillar verkligen den sura bittra Walter. Och man hatar verkligen hans sjukt jobbiga irriterande barnbarn (deras farmor har just dött, för guds skull) samt hans son som inte bryr sig och svärdottern som bara verkar vilja åt ärvet. Trailern till filmen var väldigt missvisande då den visar upp filmen som en actionfilm vilket det inte är. Slutet gillade jag inte. Det kändes rätt onödigt. Dessutom kände jag mig lite lurad då jag bara väntade på en ordentlig showdown. Men iallafall en riktigt bra film med mycket hjärta, komik och lite action. 9/10 Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Recommended Posts