Jump to content

Senast sedda film

okka
 Share

Recommended Posts

The Karate Kid: Part III (1989)

Daniel och Mr. Miyagi återvänder till Amerika bara för att få veta att Mr. Miyagi har förlorat jobbet. Daniel bestämmer sig för att hjälpa Mr. Miyagi att uppfylla sin dröm att starta en Bonzai-affär.

Samtidigt planerar John Kreese och hans gammla Vietnam-veteran polare Terry Silver att hämnas den förudmjukelse som Daniel och Mr. Miyagi gav John Kreese för ett år sedan.

Lever inte upp till de 2 första filmerna utan är snarare ett steg ned. Daniel är plötsligt sämre på Karate än han var i förra filmen och storyn lyckas aldrig få någon riktig intesivitet.

Och slutet på filmen är riktigt dåligt. Medans 2:an fortsatte där ettan slutade så var det här den sista filmen och man skulle ha velat se någon mer avslutning än en ny turnering. Dessutom var slustriden långt från episk.

Det hade passat mycket bättre med en brutal strid mellan Daniel och John Kreese och slutat med att John Kreese och hans polare blev arresterade eller något. Nu blev det istället oavslutat med att John Kreese och Terry Silver skulle starta en massa Karateskolor utan n¨ågon form av avslutning mer än att Daniel vann turneringen.

Kanske var det inte meningen att bli sista filmen om Daniel men jag förstår varför den blev det.

6/10

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

The 13th Warrior/Eaters of the Dead: The Manuscript of Ibn Fadlan Relating His Experiences with the Northmen in A.D. 922 (1999)

Ahmed Ibn Fadlan skickas norrut som Ambassadör till Arabien. Där träffar han på en grupp Vikingar och blir ofrivilligt utagen till att vara en av 13 krigare som skickas till Norden för att rädda en by från de legendariska människoätande Wendolerna.

Baserad på boken av samma namn, skriven av Michael Crichton (Lost World, The Andromeda Strain, Jurassic Park) som är baserad på den riktiga Ahmed Ibn Fadlan's resa till norden och möte med vikingarna (som senare visade sig vara en förfalskning) samt Beowulf-sagan. Bara att istället för en demon så är det

de sista Neandertalarna som kallas Wendolerna.

Michael Crichton skrev boken som en alternativ tolkning av Beowulf för att visa att man kan skriva om Beowulf för att göra storyn mer intresant för de som finner den tråkig.

Underhållande spännande episk äventyrsfilm. Påminner mycket om Beowulf fast med en mycket enklare story och mindre förvirrande. Dessutom har den en intresant uppbygnad där Ahmed, som är den 13:e krigaren, mer är den som ser äventyret för att sedan skriva om dem och den riktiga hjälten är Vikingen Buliwyf, som Ahmed betraktar.

8/10

Shallow Ground (2004)

En naken tonårspojke neddränkt i blod dyker upp på den lokale Sheriffstationen 1 år efter en lokal seriemördare senast slog till. Blodet visar sig komma från en massa olika människor likaså fingeravtrycken och rör någon vid blodet så ser personen brutala bilder från det förflutna.

Spännande nagelbitare som lika väl kunde ha varit en Stephen King film. Bra kuslig stämning och intresant handling. Men ändå så fattas det något. Och slutet var bara löjligt och totalt opassande. Jag menar,

själarna från mördarna kom tillbaka för att hämnas på själarna som hämnades sin död och så en rocklåt i slutet.

Vad tänkte de på? :naughty:

7/10

The Strangers (2008)

Kristen och James ska spendera natten tillsammans i en enslig stuga efter att Kristen tackat nej till James' frieri. Men mitt i natten börjar det plötsligt att knacka på dörren.

Spännande nagelbitare som påstår sig vara baserad på verkliga händelser men igentligen bara är inspirerad av Charles Manson morden, specifikt boken "Helter Skelter" . Tyvärr har den sina dåliga sidor. Filmen börjar med att de berättar hur den slutar, den är väldigt förutsägbar och fden innehåller en typ av drama som jag verkligen är trött på och avskyr i skräckfilmer, där

någon av de goda råkar skjuta en oskyldig.

Men slutet var bättre än jag förväntade mig.

Jag kommer nog att se The Strangers: Part II som ska komma 2010/2011 om hopp att den kompliterar den här filmen.

6,5/10

Trick 'r Treat (2008)

4 (+1 kort) Halloween berättelser samanknutna till en långfilm. Och genom dem alla vandrar en mystisk liten figur med runt huvud: Peeping Tommy.

Bättre än jag väntade mig. De har knötit samman berättelserna på ett bra sätt och intergrerat dem med varandra även om hela tidshoppgrejen är lite förvirrande ibland. Tyvärr är det de klassiska dåliga sluten på de olika historierna som verkar höra till miniskräckberättelser och det förstör lite för mig även om det ju faktiskt hör till.

Det är kul att se de olika karaktärerna stöta på varandra genom historierna och Peeping Tommy

(Pumkinhead)

, som är den gemensamme nämnaren, är en väldigt underhållande figur.

6,5/10

Dog Soldiers (2003)

Cooper blir utslängd från Special Forces när han under träning vägrar skjuta en oskyldig hund.

4 veckor senare. Cooper och en grupp soldater skickas ut i Scotska vildmarken för att träna mot en Elitegrupp. Men något lurar i skogarna och när ett Black Ops. Special Forces läger hittas blodigt och övergivet så ställs plötsligt soldaterna inför en ny omöjlig fiende. Deras ända hopp är en stuga mitt ute i skogen.

Neil Marshall's mästerverk. Mycket bra och spännande varulvsfilm med ett helt OK slut.

Jag gillar Sarge. Det är uppfriskande med en Sarge som inte är en självisk skitstövel för en gångs skull. Den här Sarge är snäll, omtänksam, rolig och ändå tuff.

Den typiska Engelska humorn är ibland lite förmycket. Som t ex när hunden drar i Sarges bandge eller när Varulven tar en soldats Shotgun och skjuter efter honom. Där är några sådana tillfällen som irriterar mig även om vissa är väldigt roliga.

8/10

Redigerad av Crusader
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

The Skeptic

Advokaten Bryan Becket har alltid svårt att tro på något som han inte omedelbart förstår. Efter sin fasters mystiska dödsfall ignorerar han rapporterna om att hennes victorianska hem är hemsökt och flyttar in. Konstiga saker börjar dock snart hända och Becket får möjlighet att omvärdera sin fasta inställning till övernaturliga företeelser.

---------------------------------------------------o------------------------------------------------------

Ganska så inte sägande film. Hände egentligen inget i den. Rekommenderar den inte.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Senaste filmen jag såg var Henry Poole Is Here och shit vad förvånad jag blev! Har aldrig varit så mycket för Luke Wilson, men denna film fick mig verkligen att öppna ögonen! Filmen handlar alltså om en deprimerad man som lever i ett tätt bostadsområde, för att senare få veta att han kommer

att dö

. Jag grät faktiskt litegrann framåt slutet.

5/5 toasters!

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

The Searchers (1956)

Efter inbördeskrigets slut åker Ethan Edwards för att hälsa på sin familj men när en grupp kor blir stulna från hans bror av Comanche Indianer så ger han sig av för att ta tillbakas dem bara för att hitta korna slaktade. Då han inser att det är en fälla återvänder han till sin brors gård bara för att finna den i lågor och att alla blivit dödade utom hans 2 brorsdöttrar.

Tillsammans med sin brorson Martin och en grupp grannar ger han sig av för att hitta flickorna men när den äldsta dottern hittas våldtagen och mördad så ger de andra upp sökandet efter den yngsta, Debbie. Fast Ethan och Martin ger inte upp utan fortsätter letandet om det så ska ta flera år och frågan är om Ethan gör det för att rädda Debbie eller hämnas på Indianerna.

Filmen som gjorde John Wayne berömd som mer än bara action hjälte. Den kalla hämdtörstige Ethan Edwards är rätt olik den typ av karaktärer han brukar spela. Ingen hjälte utan en bister man full med hat.

En ovanligt djup Western. Väldigt olik den typen av western som gjordes på den tiden. Här ligger inte fokus på action utan på dramat mellan Ethan och Martin och deras

6 åriga

jakt efter Martins syster, Debbie.

Till början blev jag faktiskt besviken då jag såg fram mot en action packad Western men den här var faktiskt helt OK och mycket annorlunda.

6,5/10

The Incredible Shrinking Man (1957)

När Scott Carey är på båtsemester råkar han segla in i en mystisk dimma. En tid senare börjar han märka att han krymper.

Läkarna förstår inte vad som pågår men gör allt för att hitta en lösning.

Samtidigt blir Scott Carey känd över hela världen som "The Incredible Shrinking Man" och kampen för hans överlevnad har bara börjat.

För han har bestämt sig. Han ska överleva!

Klassikernas klassiker baserat på Richard Matheson's (författaren till bla "I Am Legend", "Button, Button" (aka "The Box"), "Duel") roman och han har själv skrivit manuset.

Ett mästerverk på så många sätt. Nogran uppbygd början som sakta utvecklar sig. Fantastiskt bra filmat, bra klipt, fantastiska specialeffecter för den här tiden och en detaljrikedom som ger filmen en hög kvalitet och verklighets trogenhet.

Spännande, nervbitande, filosofisk. Filmen som började alla historier med krympande människor. Jag önskar bara att den var längre.

Jag hoppas att remaken som ska komma ens är i närheten lika bra.

10/10

Redigerad av Crusader
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Pride and Glory

Det finns säkert de som kan se på den här filmen och se den som en ball actionfilm. Men jag tyckte den var rent av obehaglig. Både Edward Norton och Colin Farrell gör sina roller felfritt och storyn känns inte alls lika löjlig som de ofta gör när det handlar om korrumperade poliser.

Hoppas att många ser den - på samma sätt som jag, för det är en riktigt bra film, mer än bara en cool actionrulle.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Någon som kan tipsa mig om ett par filmer i stil med t.ex The Da Vinci Code, National Treasure (ettan och tvåan) samt spelet Assassins Creed 2?

Alltså, det jag söker är äventyrsfilmer med stora mysterium och mycket verklig historia inblandad, som t.ex The Da Vinci Code... Lönngångar och sådant shit.

Thanks in advance / Vic

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Någon som kan tipsa mig om ett par filmer i stil med t.ex The Da Vinci Code, National Treasure (ettan och tvåan) samt spelet Assassins Creed 2?

Alltså, det jag söker är äventyrsfilmer med stora mysterium och mycket verklig historia inblandad, som t.ex The Da Vinci Code... Lönngångar och sådant shit.

Thanks in advance / Vic

+vote för ett Indiana Jones maraton!

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Sherlock Holmes (2009)

Sherlock Holmes och Dr. Watson, som deras sista fall tillsammans innan Watson ska gifta sig med Mary Morstan, fångar seriemördaren Lord Blackwood. Innan han sedan blir hängd så lovar Lord Blackwood att han ska återvända från de döda och att Holmes inte kommer att kunna stoppa honom. När sedan hans grav hittas öppnad innefrån och ett vittne har sett honom vandra bort från den, så inser Holmes att fallet har bara börjat. Allt blir dessutom bara mer kompliserat när den vackra Irene Adler, den ända kvinnan som har överlistat Holmes, återvänder. Men vem är den mystiska figuren som hon jobbar för?

Klockren på så många vis. Jag hade väntat mig en svagare variant av Sherlock Holmes som hade väldigt lite gemensamt med orginalet min blir istället possitivt överaskad. Tvärtom visar sig tolkningen vara mer lik orginalet än vad den oftast är. Ofta utelämnade detajler från böckerna som att Holmes är en boxare och bra på självförsvar finns med här. Därimot har de gjort honom till mycket mer av en action hjälte och de har tagit bort mycket av hans stiff-uper-lipp och stil för en lösare och skabbigare variant och hans välvårdade hår ser man inte mycket av.

Filmen hade också mycket godis för Holmes fans med massvis av referenser till böckerna och tidigare fall.

Skulle det vara något dåligt så var det att slagsmålen ibland var lite för långa med lite förmycket slag fram och tillbaka alá Hollywood där t ex Watson ibland borde ha varit totalt sönderslagen.

Mycket bra film. Underhållande, rolig, spännande och väldigt trogen orginalen trots att den skiljer sig så mycket.

9/10

The Assassin - Point of No Return/Kodnamn Nina (1993)

Knarkaren Maggie mördar en polis och döms till döden och avrättas. Men hon vaknar sedan upp i ett mystiskt rum där en man, Bob, berättar att hon ska bli tränad till mördaren åt den orginisation som han jobbar åt.

Väldigt trogen och totalt onödig remake av Luc Besson's Nikita. Faktum är att filmen är i princip identisk förutom byte av namn och platser. Troligen har de använt samma manus och direkt översättningar av replikerna. Och det mästa var underlägset orginalet

Det ända i filmen som var bättre än orginalet var slutet och det

väldigt coola sättet som Victor dör på.

5,5/10

Redigerad av Crusader
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Zombieland

Nja, den nådde aldrig hela vägen. Bra underhållning, absolut, men överlag stelt skådespel (Woody Harrelson exluderat såklart), relativt bleka karaktärer (Woddy Harrelsons karaktär exluderad såklart) och trist story gjorde att den bara fick halva inne i mig iallafall. MEN fina effekter, sköna oneliners och motherfuckin'

Bill Murray

gjorde att det blev en heltrevlig upplevelse trots allt. Zombieland är ett one night stand. Visst, det är heltrevligt den tid det varar men efteråt försvinner den ur ens minne snabbare än vad man kan säga "ska vi träffas igen?"

Betyget landar på ett stabilt 7/10, jag hade trots allt väldigt kul under tiden vi delade tillsammans.

----

Once Upon A Time In The West (C'era una volta il West)

Jag älskar Sergio Leone. Om det finns en man jag inte skulle knuffa iväg ifall vi hamnade i samma säng så är det denne man. Det spelar ingen roll att han inte är i livet, jag skulle njuta lika mycket ändå. Så mycket älskar jag Sergio Leone, för finns det en man som kan trollbinda mig så fruktansvärt mycket så att 3 timmar känns som 3 sekunder så är det just han. Leone lyckas måla upp en magisk värld med otroliga karaktärer. Varenda sidokaraktär i hela Once Upon A Time In The West skulle gå att göra en egen film om, för så intressanta känns de. Magiskt är bara förnamnet på soundtracket för övrigt, Ennio Morricone är min husgud inom filmmusik och inte ens en gigant som John Williams har något att säga till om när Morricone är i huset. Musiken blir en del av filmen på ett helt annat sätt som Williams inte ens kan drömma om, sättet som Leones filmer är uppbyggda på med extrema inzoomningar och sparsam klippning skulle inte funka alls lika bra utan Morricones musik. Jag vet inte hur han gör det men jag älskart i vilket fall.

Once Upon A Time In The West är Leones bästa film hands down. Visst, Den Onde Den Gode Den Fule är ett mästerverk av sällan skådat slag men det här är så mycket mer ändå. Henry Fonda gör sin livs roll som en av de bästa elakingarna någonsin samtidigt som Claudia Cardinale är vackerhet personofierat på duk, ungefär. Allt detta i en mix av skrämmande bra regi gör detta till en av de bästa filmupplevelser jag har haft på mycket, mycket länge.

10/10. Solklart, detta är en av de 10 bästa filmer jag har haft nöjet att se, och jag kommer med glädje återvända någon gång i framtiden. Jag tror inte Leones filmer är något för alla men jag älskar det verkligen, för det finns ingen regissör som kan placera mig så i filmen som han kan. Jag kunde suttit kvar i 3 timmar till och älskat varenda sekund.

Godnatt.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Thanks in advance / Vic

Änglar och Demoner?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

snabba cash

Jorge panikade. Sparkade allt vad han kunde mot kuken på polisen. Mannen vrålade. Jorge hade bara en sak i huvudet: kokset i bagageluckan. Greppade handtaget på luckan. Öppnade den. Slet upp NK-påsen. Polismannen slängde sig mot Jorge. Jorge höll sig fri. Polisen slet upp ett vapen. Skrek något. Jorge sprang. Mannen efter var snabb. Jorge var snabbare. Tacka Gud för tiden på Österåker och den träning han fått på sistone."

JW är stureplanskillen som säljer kokain på de hetaste inneställena. Överklasskillarna han hänger med anar inte att han är en uppkomling som ljuger om sin bakgrund. Han vill vara som dom.

Jorge är latinon som kan allt om koks och som går i land med en osannolikt tjusig rymning från Österåkeranstalten. Väl ute planerar han en grym hämnd mot dem som satte dit honom, juggemaffian med Radovan i spetsen.

Mrado är underhuggare till Radovan. Tidigare var han en av krigsförbrytaren Arkans fruktade pojkar. Det enda han kan: att tortera och plåga utan hänsyn.

Dessa tre mäns vägar korsas på ett ödesdigert sätt som bara kan sluta i en kamp om liv och död. Vägen dit går genom de finaste salongerna på Östermalm, genom fängelser och de tyngsta kriminella gängen, genom skitiga förortsbordeller där flickor hålls fångna, ja, kort sagt, genom ett helvete. Och varför? För snabba cash!

---------------------------------------------------o------------------------------------------------------

J*vla sk*tfilm som suger våta sockar. Den förklarar inte något av det som händer i filmen. Den följer knappt boken, och allt sker alldeles för snabbt. Väldigt ytlig film. Se den I-N-T-E på bio. Slöseri med cash!

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

snabba cash

J*vla sk*tfilm som suger våta sockar. Den förklarar inte något av det som händer i filmen. Den följer knappt boken, och allt sker alldeles för snabbt. Väldigt ytlig film. Se den I-N-T-E på bio. Slöseri med cash!

Fast... det är ju snabba cash för producenten :)

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Dragonball: Evolution

Son Goku är en till synes vanlig kille, mobbad i skolan och kär i skolans populärasdte tjej, Chi Chi.

Men Goku's liv vänds uppochned när hans morfar blir mördad av den onda utomjordiska demonen Lord Piccolo och hans assistent Mai. Piccolo, som har varit fängslad i 2000 år, är ute efter de 7 Dragonballs för att erövra världen. Guko, tillsammans med hans nya vän Bulma och hans morfars mästare Roshi, måste finna de 7 Dragonballs innan Piccolo för att använda deras kraft för att åter igen fängsla Piccolo. På hans resa möter han banditen Yamcha samt återförenas med Chi Chi.

Baserad på de kultförklarade Japanska Dragonballz serierna. Bättre än jag trodde den skulle vara. Börjar väldigt svag men får sedan upp underhållningsvärdet.

Fört och främst: För att vara en Amerikansk film så är det väldigt japansk. Det kunde lika gott ha varit Japaner som gjort filmen. Mycket Japansk humor (speciellt i början) och det märks att den från början var en Manga serietidning. Designen är verkligen typisk Japansk och typisk Manga. Men lika festligt som det är så är det också filmens svaga punkt då det ofta mer känns löjligt för oss västländare. Men trotts att filmen är Amerikansk så är det uppenbart att den är gjord för den Amerikanska marknaden. Inte minst märks det då den i västvärlden anses vara en universal flopp medans den i Asien hamnade överst på Top-listan.

När det gäller handlingen så är den rätt olik serierna. Mycket för att serierna är så avanserade. Filmen tar de viktigaste och bästa händelserna i serierna och blandar det till en story och tillochmed visar saker som i serierna händer mellan äventyren. T ex Chi Chi som man inte får se hur han träffar i serierna utan han är bara gift med henne när han är vuxen.

Sedan finns det också vissa förändringar. T ex så är det

hans morfar som Goku, förvandlad till Oozaru, dödar i seriena. Inte Roshi, som det är i filmen.

En hyllning till Japansk Manga och Japansk Sci-Fi. Om man gillar den eller inte beror mycket på ens smak samt hurvidar man är ett fan eller inte. Inbitna Dragonball-fans lär inte gilla filmen men är man ett fan av Japansk fantasy så ser man den som en hyllning som den säkerligen är tänkt.

Jag finner filmen OK, mycket för att jag känner att jag kan uppskattade vad de ville göra, och ser fram mot Dragonball 2: Reborn när den kommer och hoppas att de vidarutvecklar serien med filmer så att man senare får se den vuxna gifta Goku och hans barn, så som det blir i serierna.

6/10

Länk till kommentar
Dela på andra sidor