Jump to content

Senast sedda film

okka
 Share

Recommended Posts

Fyra nyanser av brunt

Blev ledsen. :)

----

citizen_kanePoster_1130998_0.jpg

Igår såg jag äntligen Citizen Kane. Jag satte in DVDn och tänkte "okej, kom igen "världens bästa film", visa vad du har" och det tog mig inte mer än någon minut in i filmen innan jag var fast. Citizen Kane kanske inte är min nya favoritfilm men det är definitivt en extremt välgjord film. Allt är subtilt men ändå förståeligt, det är väldigt lite som är in your face, liksom. T ex så skiftar ibland ljuset från en scen till en annan när en karaktär skiftar sinnesstämning. Det är subtilt men ändå tydligt. Sen är historien väldigt fascinerande även om det är lite trist att man redan 1000 gånger fått veta vad "Rosebud" är för något så slutet var inte så chockerande.

9/10

Redigerad av P-C
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Fyra nyanser av brunt

Blev ledsen. :rolleyes:

----

citizen_kanePoster_1130998_0.jpg

Igår såg jag äntligen Citizen Kane. Jag satte in DVDn och tänkte "okej, kom igen "världens bästa film", visa vad du har" och det tog mig inte mer än någon minut in i filmen innan jag var fast. Citizen Kane kanske inte är min nya favoritfilm men det är definitivt en extremt välgjord film. Allt är subtilt men ändå förståeligt, det är väldigt lite som är in your face, liksom. T ex så skiftar ibland ljuset från en scen till en annan när en karaktär skiftar sinnesstämning. Det är subtilt men ändå tydligt. Sen är historien väldigt fascinerande även om det är lite trist att man redan 1000 gånger fått veta vad "Rosebud" är för något så slutet var inte så chockerande.

9/10

Haha det bästa är i Family Guy när Peter går in på bion och vrålar att det är (stor spoilervarning)

en kälke

så att alla ska slippa se filmen.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Haha det bästa är i Family Guy när Peter går in på bion och vrålar att det är (stor spoilervarning)

en kälke

så att alla ska slippa se filmen.

Haha, ja men det är lite som att ropa typ "alla dör i slutet!" till en hamlet-publik. Det är inte slutet som är det viktiga utan resan dit. :rolleyes:

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

9/10

Jag såg den imorse för första gången, inför ett seminarium om kommunikation viska ha nästa vecka - vi fick lite samtidshistoria också innan filmen; om Welles himself, Randolph Hearst, hur den är anti-WW2-riktad, med mera. Jag gillade filmen väldigt mycket, den känns otroligt mycket före sin tid. Väldigt bra jobbat med musik, bildvinklar, klipp, berättarteknik, och skådespeleri. Jag visste inte var Rosebud var innan.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Green Dragon (2001)

Året är 1975. Den Sydvietnamesiska flyktingen Tai kommer till flyktinglägret Camp Pendleton i Amerika tillsammans med sina 2 syskonbarn. Den ena, pojken Minh, skapar bekantskap med den snälle kocken Addie som älskar att teckna och måla.

Samtidigt blir Tai vän med lägrets militärchef Jim Lance och får ett jobb som lägerledare för att hjälpa de andra att lättare hitta ett nytt liv i USA och göra det hela lättare för dem. Ett jobb som blir ännu viktigare när hoppet om en seger i hemlandet snabbt minskar.

Skulle från början ha hetat "Puff the Magic Dragon" men troligen pga diskutionerna om att låten handlar om droger så byttes det namn.

En väldigt rörande berättelse och, tro det eller ej, lite av en feel good film. Filmens slutliga poäng är att än hur dåligt saker blir i liver, än hur hopplöst och illa allt verkar, så kan det lösa sig ändå. Och det märks verkligen i slutet då hopplösheten förvandlas till hopp om ett nytt liv i Amerika.

En rätt långsam film totalt befriad av action, spänning eller fart men väldigt intresant och bra. Man vill verkligen ser hur det går för karaktärerna.

Vissa saker, som ett irriterande knackande ljud i alla nattscener, kan verkar konstiga först tills de sedan förklaras och då ger en stark effekt. Det gillade jag.

7,5/10

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Aha! Tack! Men funkar de om man har glasögon (det tror jag att de gör, men jag vill bara vara på den säkra sidan)?

Jadå. Min brorsa var med, och han hade glasögon. Det blir kanske lite obehagligare att ha på sig, men effekten blir densamma.

Lite kort om hur den "nya" 3Dn är:

Skuggor och färger blir lite mörkare och mjukare, så allt ser lite mer ut som i ett datorspel om ni förstår mig. Som i den här gamla jämförelsebilden från Crysis-hypen:

374_1131893_0.jpg

Färgerna blir inte riktigt lika klara och skarpa helt enkelt.

3D-effekterna fungerar rätt bra, men det största problemet imo är att många kanter är dubbla. Det vänjer man sig emellertid vid.

Redigerad av Siana
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Michael Moore
neutral

Err-- Does not compute.

Nej, skämt åsido - jag har inte sett filmen i fråga, men det är väl en allmänt känd uppfattning att Moore är allt annat än neutral i sina filmer? Inte för att jag har mycket till övers för kapitalismen; jag menar bara att man gör bäst i att ta hans filmer med en nypa salt.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Public Enemies

http://www.imdb.com/title/tt1152836/

photo_01_hires_1132080_0.jpg

Michael Manns nya gansterfilm med Johnny Depp och Christian Bale i huvudrollerna. Filmen var precis som man förväntade sig att den skulle vara, och eftersom jag hade höga förväntningar på underhållande action så var det en bra grej. Överlag blir betyget en svag 4:a.

Filmen kom i 720p idag och det är i HD den bör upplevas!

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Public Enemies

Michael Manns nya gansterfilm med Johnny Depp och Christian Bale i huvudrollerna. Filmen var precis som man förväntade sig att den skulle vara, och eftersom jag hade höga förväntningar på underhållande action så var det en bra grej. Överlag blir betyget en svag 4:a.

"Åh, herregud är den inte slut snart? Åh, äntligen han hamnar i finkan. Då måste den ju sluta snart. Nähä, han flyr, okej.. polisen hittar honom igen, bra - NU slutar den väl? Nej, inte det, nej. Okej, dom skjuter.. dom skjuter.. .. .. .. skjuter fortfarande.. okej, bra de drar därifrån. Jaha, de ska skjuta i skogen också.. okej .. dom skjuter .. dom skjuter .. dom .. skjuter .. dom skjuter från en bil .. okej .. bra .. zzzzzzzzzzzzzzzz...."

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

"Åh, herregud är den inte slut snart? Åh, äntligen han hamnar i finkan. Då måste den ju sluta snart. Nähä, han flyr, okej.. polisen hittar honom igen, bra - NU slutar den väl? Nej, inte det, nej. Okej, dom skjuter.. dom skjuter.. .. .. .. skjuter fortfarande.. okej, bra de drar därifrån. Jaha, de ska skjuta i skogen också.. okej .. dom skjuter .. dom skjuter .. dom .. skjuter .. dom skjuter från en bil .. okej .. bra .. zzzzzzzzzzzzzzzz...."

Ja jag vet, men det är ju coola skjutscener :wub:

Sen visste jag att filmen skulle vara väldigt lång så jag var förberedd på det också.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Zombieland

Kicked ass! >_< En av de mest underhållande filmerna på länge. Sköna skämt, sköna karaktärer, sköna zombies och den skönaste cameon jag någonsin sett i en film. Säger inte vem det är men men låt mig säga att den cameon i sig är anledning nog att se filmen!

Redigerad av P-C
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Public Enemies

Ska lätt se!

Zombieland

Kicked ass! >_< En av de mest underhållande filmerna på länge. Sköna skämt, sköna karaktärer, sköna zombies och den skönaste cameon jag någonsin sett i en film. Säger inte vem det är men men låt mig säga att den cameon i sig är anledning nog att se filmen!

Ska lätt se!

------------------------------

"Trick R Treat"

En helmysig skräck/komedi om diverse halloweensägner. Fyra små historier som utspelar sig under en halloweennatt vävs ihop på ett väldigt snyggt sätt. Oförutsägbar och lyckas lura mig flera gånger. Rekommenderas starkt en regning höstkväll eller allra helst på Halloween.

http://www.imdb.com/title/tt0862856/

Redigerad av L_Voll
Länk till kommentar
Dela på andra sidor