The Dude Skrivet 18 juli, 2009 Rapportera Share Skrivet 18 juli, 2009 Ja, tbh. Fel film för fel tillfäller antar jag. Alltså, jag älskade Johnny Depp men det vart bara fel ett tag in i filmen. Får försöka igen någongång. Det är ju en av de smartaste, dummaste och roligaste filmerna som finns, krävs inget speciellt tillfälle för att njuta av den! Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Vice. Skrivet 18 juli, 2009 Rapportera Share Skrivet 18 juli, 2009 Duplicity CIA agenten Claire Stenwick och MI6 agenten Ray Koval har lämnat sina respektive länders säkerhetstjänster för att söka lyckan på den privata marknaden. Nu står kampen mellan två multinationella företag och de f.d. agenternas uppgift är att säkra patentet för en banbrytande produkt. För deras arbetsgivare, industripampen Howard Tully och investeraren CEO Dick Garsik, är alla medel tillåtna. Men i takt med att risktagandet ökar, mysteriet fördjupas och taktiken blir skitigare, blir Claire och Ray allt mer attraherade av varandra. En maktkamp kantad av ömsom passion, ömsom svek tar sin början, när den ene hela tiden försöker ligga steget före den andra. Men det enda de inte lyckas trixa sig ur är kärleken ---------------------------------------------------o------------------------------------------------------ Ruggigt dålig film. Rörig, och tråkig. Totalt händelselös film. Det är knappt man orkar se den. Jag skulle ge den 4 av 10 i betyg, men eftersom Julia Roberts ännu inte har plastikopererat sig utan fortfarande ser ut som en häst får den bara 3 av 10 i betyg. WHATCHMEN Hade stora förhoppningar på filmen men det var ganska seg. Det kändes som om 70% av filmen bestod av diskussioner om huruvida de skulle ta på sig sina dräkter och bli superhjältar igen eller ej. Och när de väl gjorde det var de inte mycket att hurra för. Det ända roliga/intressanta var scenen som utspelade sig i fängelset. Så ganska händelselös film. Sen är det minus för att den är så lång. Ska en film vara 3 timmar så skall det vara action i den, och det var det inte här Så 4 av 10 får den. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Nik. Skrivet 18 juli, 2009 Rapportera Share Skrivet 18 juli, 2009 Det är ju en av de smartaste, dummaste och roligaste filmerna som finns, krävs inget speciellt tillfälle för att njuta av den! Men är man inte in the mood för att se den så går det bara inte. Men Saleen ge den ett till försök nån annan gång, se den mer än en gång då den är ganska rörig! Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
VickeX Skrivet 19 juli, 2009 Rapportera Share Skrivet 19 juli, 2009 http://www.shockya.com/news/wp-content/uploads/welcome_to_the_jungle_poster_horror.jpg Dock inte "Unrated" Jag vet inte hur stor skillnad det gör i det här fallet Genre: Horror Längd: 1 timme 19 minuter En rätt så bra film med ett antal spännande stunder. Jag fann mig själv sitta och bita på mina naglar lite smått emot slutet av filmen. Skådespelarinsatsen var inte speciellt bra. Det fanns inga kända personer (vilket ibland kan göra en film spännande, men...) de var inte tillräckligt bra på att agera så att filmen skulle bli riktigt så bra som den nog kunde ha varit. Vissa fail kan också hittas, som förvirrande kamera-ihopblandning* och ett annat obvious fail, där huvudpersonerna åker i en bil över en bro och medans det på sidan de åker på inte åker några bilar alls, är fullt på den andra. Det drog till sig min uppmärksamhet och inte i en enda utav de där bilarna satt det en förare. (*Filmen spelas in på ett sådant sätt att det ska föreställa att personerna själva spelar in allt detta med en handycam, och det finns två handycams... en per par) Trots detta så var filmen filmmässigt relativt bra, och jag rekommenderar folk att se den, om ni gillar lite spänning och inte är allt för rädd för blod på film. 6.8/10 (Egentligen vet jag inte vad jag ska ge den för betyg. Jag gillade den, men jag gillar i princip alla filmer, så det känns som om jag skulle göra mig till åtlöjes om jag gav den mer än 7, vilket var det jag först tänkt ge den. Så en sänkning med 0.2 får räcka... Prat prat flum flum skit skit) Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
RavenE Skrivet 19 juli, 2009 Rapportera Share Skrivet 19 juli, 2009 College: American Pie - Extrem Version, skulle kunna vara ett annat namn för filmen. Tre high-school-killar åker till College för att festa, knulla och ha roligt. Saker går snett (såklart) osv osv. Men den var rätt bra! Harry Potter and the Half-Blood Prince: Wow, Potter-filmerna har blivit mörkare! Bra film, förutom slutet. Men slutet var uppbyggt så att man skulle förstå att det kommer att komma en fortsättning, om man nu inte redan visste det. Vi hade i alla fall tur med vädret - Igen: Well, den var bra I guess. Har faktiskt inte sett första filmen ännu, så jag kan inte jämföra dom. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Vice. Skrivet 19 juli, 2009 Rapportera Share Skrivet 19 juli, 2009 (redigerad) [ Vi hade i alla fall tur med vädret - Igen: Well, den var bra I guess. Har faktiskt inte sett första filmen ännu, så jag kan inte jämföra dom. Det borde du, verkligen. Det är en kult-film. =) Fasen hade den fram till nån vecka sedan. Hade jag inte tagit bort den ahde du kunnat ta den från mig. =/ Men det skall nog inte vara ett problem att hitta den för dig tror jag. Mer "klassisk" hur i första filmen. Redigerad 19 juli, 2009 av Vice. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Vice. Skrivet 19 juli, 2009 Rapportera Share Skrivet 19 juli, 2009 Terminator Salvation Helt okej. Bra action genom hela. Blev dock lite enformig i slutet och den där riktiga "WOW, vad spännande" upplevelsen saknades. Fanns liksom ingen riktig slutpoäng, den slutade lite halvdant tycker jag. Vill se värsta slutfighten där maskinerna till slut dör. Men den får 7 av 10 i betyg [youtube-old]kZ9HwkPISXM&feature=fvst[/youtube-old] Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Maimstream Skrivet 19 juli, 2009 Rapportera Share Skrivet 19 juli, 2009 WHATCHMEN Hade stora förhoppningar på filmen men det var ganska seg. Det kändes som om 70% av filmen bestod av diskussioner om huruvida de skulle ta på sig sina dräkter och bli superhjältar igen eller ej. Och när de väl gjorde det var de inte mycket att hurra för. Det ända roliga/intressanta var scenen som utspelade sig i fängelset. Så ganska händelselös film. Sen är det minus för att den är så lång. Ska en film vara 3 timmar så skall det vara action i den, och det var det inte här Så 4 av 10 får den. Den senaste filmen jag såg var Team America World Police. Så jäkla bra, kanske en av dom roligaste filmerna som finns. Men det är min åsikt, dårå. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
antepanteboy Skrivet 19 juli, 2009 Rapportera Share Skrivet 19 juli, 2009 (redigerad) Jag gick och såg Harry Potter och Halv-blods prinsen för inte allt för längesen. Riktigt bra film. Verkligen! Men jag håller med RavenE, Harry Potter filmerna har blivit grymt mycket mörkare. Speciellt den här. Den var både våldsammare, otäckare, ondskefullare och mycket svårare att hänga med i än dom tidigare filmerna. Tycker synd om dom få 7-8 åriga barnen som satt i den fullsatta salongen. Blev faktiskt riktigt förvånad när Draco ger Harry en kraftig spark i huvudet medans han är lamslagen. Sånt hör liksom inte hemma i en Harry Potter film. Nåja, jag blev iallafall possitivt överaskad. En av de bättre Harry filmerna enligt mig! Den enda jag saknar är det där lilla som gjorde en glad i dom tidigare filmerna, det fanns absolut inget ljus i den här filmen enligt mig. Inget som varade iallafall. Efter dom tidigare filmerna lämnade man oftast bion med en glad känsla i magen, så var det inte denna gång. Men ändå, riktigt bra film! 8\10 Redigerad 19 juli, 2009 av antepanteboy Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
RavenE Skrivet 19 juli, 2009 Rapportera Share Skrivet 19 juli, 2009 Blev faktiskt riktigt förvånad när Draco ger Harry en kraftig spark i huvudet medans han är lamslagen. Håller med! Blev verkligen en "Vad nu?"-känsla efter den scenen. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Eudoros Skrivet 20 juli, 2009 Rapportera Share Skrivet 20 juli, 2009 (redigerad) Senaste filmen jag såg var Knowing (Nicolas Cage, Lara Robinson etc.) Nicolas Cage är en singelpappa som lider svårt av sorg efter sin frus bortgång. För femtio år sedan begravde en klass på hans sons skola en varsin teckning om hur de trodde framtiden skulle se ut, men pappret hans son får är annorlunda, det är fullklottrat med datum - datum som visar när varje större katastrof de senaste femtio åren som krävt människoliv inträffat. Till sin fasa uppmärksammar han att datumet hans fru gick bort finns med, och listan har ju ett slut... Till ungefär 2.5/4 av filmen är det en helt okej och spännande film. Dessvärre så urartar den totalt framåt slutet, som är fullständigt bisarrt. Men ett intressant koncept, dessvärre rätt uselt genomfört. 2/5. Flygplanskraschen är väldigt cool dock! http://www.youtube.com/watch?v=uxPQhm_Aq-E Redigerad 20 juli, 2009 av Eudoros Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Crusader Skrivet 20 juli, 2009 Rapportera Share Skrivet 20 juli, 2009 Rouge / Territory En båt med Krokodil-turister ser en nödsignal och åker för att undersöka. Men snart inser de att de givit sig in på en gigantisk Krokodils revir och den är inte alls glad. De har bara 2 val: Stanna kvar och möta en säker död eller ge sig ut i vattnet och simma för sitt liv. Nog en av de bästa Krokodil filmer jag har sett. Kuslig, spännande nagelbitare. Inte alls en vanlig skräckfilm då den har fantastisk regi (Greg Mclean, som gjorde "Wolf Creek") och är väldigt vackert filmad och snyggt regisserat. Specialeffekterna är bra och musiken kusligt spännande. Och att man inte ser Krokodilen fören i slutet gör det hela destu bättre. Slutet var, till skillnad från Wolf Creek, riktigt bra och överaskande. Jag gillade speciellt att så många överlevde istället för det vanliga med att det bara blir 1-2 överlevande. Det här var filmen som Michael Vartan lämnade "Alias" för att vara med i. 9/10 Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
The Dude Skrivet 20 juli, 2009 Rapportera Share Skrivet 20 juli, 2009 Duplicity Jag håller med Vice. om att den är rörig, den första timmen fattade jag inte ens vad huvudkaraktärerna hade för yrke trots att hela filmen cirkulerar kring deras jobb. Men jag gillade den! Tycker storyn var unik och spännande men framför allt så är filmen väldigt snygg! Miljöerna, kameraarbetet, klippningarna, övergångarna mellan scener; allt ser väldigt bra ut. Ljudet och musiken lika så. Julia Roberts och Clive Owen passar oerhört bra ihop. Väger mellan 3 och 4 av 5. --- The Soloist Handlar om en tidningsjournalist (Robert Downey Jr) som fattar intresse för en extremt musikaliskt begåvad uteliggare (Jamie Foxx) och hans försök att hjälpa denne till ett värdigare liv. Inte så jätteengagerande film men helt okej. Sevärd åtminstone. 3/5. --- Cruel Intentions 3/5 --- Van Wilder 3/5 --- Godfather II 5/5 --- Godfather III 3/5 Bart Got A Room 2/5 --- 17 Again 2/5 Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Crusader Skrivet 21 juli, 2009 Rapportera Share Skrivet 21 juli, 2009 Vacancy Ett bittert gift par kör vilse i skogen och blir tvugna att ta in på ett ensligt Motell när deras bil går sönder. Men på Motell rummet hittar de en snuff-film som verkar vara filmad i samma rum som de är i och en katt & råtta lek börjar. En till nagelbitare. Spännande även om de kunde ha valt en bättre skådespelare till mördaren. Slutet vet jag inte riktigt vad jag ska tycka. Det är väl rätt OK. Men det är svårt att fixa bra slut till den här typen av thrillers. 8/10 Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
kicken Skrivet 21 juli, 2009 Rapportera Share Skrivet 21 juli, 2009 (redigerad) Ursäkta för eventuella stavfel. Enjoy! You have posted more than the allowed number of quoted blocks of text Några får bli kod! The Game IMDB TRAILER En odräglig finansman får, på sin 48-årsdag, ett spel i födelsedagspresent av sin bror. Runt honom händer oförklarliga saker. En clowndocka ger honom nyckeln i denna thriller där oförklarliga saker händer, men man inte får fråga vad det går ut på. Jag hade till min stora förvåning aldrig hört talats om filmen och hade således inga större förhoppningar. The Game startade otroligt segt för att växa till sig ju längre in man kom i filmen. Redan från början talade mystiken för sig självt. Michael Douglas gör ju det oerhört bra som den girige Van Orten och filmen rivstartar egentligen så fort hela spelet finner sin början. Det blir en resa som man sällan skådat och det är enormt underhållande, från början till slut. I det stora hela handlar filmen om hur man ändrar personligheten hos människor. Sean Penn som gör en mindre roll gör den med en sådan trovärdighet att man inte kan göra annat än älska honom och Douglas är som sagt lysande i rollen som Van Orten. Filmen igenom kommer tvist efter tvist och man blir förvånad gång på gång. Vid flera tillfällen blev även jag arg av någon anledning. Vissa logiska element brast under resans gång och det fanns en del annat som jag smått störde mig på. Men i det stora hela var det underhållande och slutet är ju bara så genialiskt det går att bli. I slutändan kammar ändå The Game hem en sjua! Betyg: 7/10 Bug IMDB TRAILER Agnes är på flykt från sin våldsamma exman. Hennes nya pojkvän är också på flykt - från svärmen av insekter som han påstår försöker ta över hans kropp. Tillsammans gömmer de sig på ett slitet motell långt från bebyggelsen. Nu börjar även Agnes märka av insekterna. Långsamt tar paranoian och ångesten över och börjar bryta ner dem både fysiskt och psykiskt. I ärlighetens namn var Bug en av de sämre filmer jag sett under min livstid och då har jag sett många. Filmen kom aldrig igång och om man skall göra en film där man i stort sett bara filmer på ett ställe (motellrummet) så ska det vara lika genialiskt som exempelvis Phonebooth. Kameraarbetet var ständigt ifrågasatt och skådespelarinsatserna lämnar mycket att fylla. Manuset till filmen skulle jag gärna vilja ändra själv då det gång på gång var näst intill skrattretande vad som försegick. Man fick aldrig någon riktig bakgrund (trots att vi fick den uppläst en enda gång) till den stora frågan varför och det fanns en hel del som kunde förbättrats. Att den här filmen sedan utger sig för att vara en skräckfilm är ingenting annat än ett skämt. Man måste vara under tio år ifall man skall tycka att den här filmen är skrämmande. Obehaglig var den inte det minsta för den delen heller. Jag själv skulle säga att det här är ett misslyckat drama och om någon påstår att det här är en tragedi kommer jag personligen ringa hem till honom eller henne och ta ett rejält snack om saken. Nej, Bug var dålig på alla sätt. Betyg: 1/10 The Strangers IMDB TRAILER Kristen och James anländer till föräldrarnas sommarhus och vill inget annat än att vila upp sig efter en lång dags bilfärd. Vad de ännu inte vet, är att denna natt kommer att förvandlas till den värsta natten i deras liv, när tre maskerade främlingar dyker upp och stör lugnet. Dessa galna och mystiska främlingar finner en sadistisk glädje i att terrorisera det unga paret. Allt utvecklas till en kamp om överlevnad och Kristen och James enda chans att klara sig är genom att släppa fram sina mest brutala impulser. Well, den här blandar och ger tycker jag. Jag vill både hylla och klaga på den. Man har genom rätt vanliga skräckfilmselement försökt att göra någonting bra, men det hela är väldigt pretentiöst. I slutändan skulle jag även vilja säga att filmen igenom är rätt dåligt igenomtänkt vilket gör den alldeles för förutsägbar. Däremot fanns det saker som jag gillade. Jag gillade miljön - trots att det var ett typexempel på en väldigt vanlig skräckfilmsmiljö - och jag gillade "de onda" i allmänhet. Jag läste någonstans att det här var löst baserat på "The Keddie Murders" som fick mitt intresse i några timmar efter filmen. Men regissörerna bakom filmen har aldrig bekräftat det och istället sagt att det handlar om ett barn som gick runt och knackade på dörr efter dörr när regissören var ung. Att då ta med inspired by true events är att ta i rett rejält. Om det hela däremot skulle baserats på morden i Keddie så skulle jag gått med på det. Just att filmen var så förutsägbar var något som var enormt tråkigt. Från första början till slutet visste jag i nio fall av tio vad som skulle hända. Däremot kan jag medge att de lyckades med att skapa en obehaglig känsla i början (efter att flickan knackat på första gången), men eftersom i varje fall jag sett liknande scenario gång på gång så blev jag aldrig riktigt obehagad. Däremot var "hoppa-till-momenten" roliga och bra gjorda, trots att de var väldigt få, närmare sagt tre stycken. Mja, det här är ett bra försök som gått fel tycker jag. De har varit alldeles för trångsynta om man skulle kunna säga så när det gäller olika scenarion. De har inte tänkt efter vad det är som verkligen skrämmer folk och de har inte tänkt efter vad som kan vara förutsägbart eller inte. Att filmen saknar någon som helst logik (skräckfilmer ska ej vara logiska, men den här gick i vissa fall över gränsen) är ännu en faktor som drar ner betyget ytterligare. Men jag blev lite imponerad att de faktiskt gått mot strömmen i slutet. Just slutet är någonting som höjer betyget och det är enbart på grund av att de faktiskt inte avslöjar vad det hela handlar om och varför allting hände . Sedan gillar jag de sista scenerna bäst ur hela filmen. Betyg: 2/5 Anchorman IMDB TRAILER En snobbig nyhetsreporter på 70-talet paras ihop med en ambitiös kvinnlig kollega som faktiskt är en dessutom är en duktig journalist. Han kommer då till en störande upptäckt att hans perfekta frisyr och mustasch och förmågan att kunna läsa innantill från en teleprompter kanske inte är gott nog för hans TV-station i Portland, Oregon. Well, humorfilmer är någonting jag kollar på väldigt, väldigt, väldigt, väldigt sällan. Det är oftast på grund av att de är för fåniga eller löjliga. Det här skulle väl kunna vara ett typexempel, men det roliga är att jag faktiskt gillade den. Filmmässigt är det få filmer som kommer över sex, men humormässigt så var det roligt som bara den! Allt från killen som skriker "Why are we screaming? So loud noises!" till konversationen mellan hunden och björnen med undertexter. Will Ferrell är vad jag förstått humorfilmernas gudfader och det kan jag förstå efter att ha sett denna. Han gör ju sådana här roller extremt bra (inte enda filmen jag sett med Ferrell). Så, jag vet inte om man kan säga så mycket mer. Den var rolig och underhållande. Allt som krävs för en humorfilm? Betyg: 6.3/10 Watchmen IMDB TRAILER Rorschach är en maskerad äventyrare som tidigare ingått i "The Watchmen", en legion av brottsbekämpande superhjältar. En dag hittar han en av sina f.d. kollegor brutalt mördad. Han anar att saker och ting inte står rätt till och upptäcker att någon försöker utplåna alla superhjältar.I ett försök att ställa allt till rätta kontaktar han sina gamla kollegor, som visar sig vara en luggsliten grupp föredettingar, av vilka bara en har superkrafter alls. Tillsammans upptäcker de en konspiration som kan få ödesdigra konsekvenser för hela mänskligheten, samtidigt som de inser att deras gemensamma förflutna i hög grad kommer att påverka framtiden. Deras uppdrag har alltid varit hålla ett vakande öga över mänskligheten... men vem bevakar "The Watchmen"? Well, Sebbe bidrog lite till att mina förhoppningar sänktes inför filmen, men trots det var jag beredd på att se någonting underhållande. Två timmar och fyrtio minuter senare är jag rätt besviken. Jag ogillar två genrer extremt mycket och det är sci-fi samt superhjältefilmer med få undantag, så ni ska inte ta det jag tycker på fullaste allvar. Början påminde mig en hel del om Sin City och det bådade ju gott inför fortsättningen. Tyvärr kändes det som det aldrig kom en fortsättning. Filmen sprang runt i ett och samma hjul och trots att jag verkligen älskade Rorschach som spelades av Jackie Earle Haley så var det de andra karaktärerna som brast. Actionscenerna var det som lyste upp filmen. Dem var grymt gjorda och slow-motion scenerna var grymma likaså. Dr Manhattan var en intressant filur och samtidigt som det fanns scener som jag gillade var filmen i det stora hela en besvikelse. Det blev alldeles för mycket konversationer och alldeles för lite action som faktiskt sådana här filmer ska innehålla. Vad som gjorde filmen ännu sämre var den malplacerade musik som dök upp gång på gång. Jag skrattade vid flera tillfällen och det är väl inte meningen att man ska göra. Kortfattat säger jag att Watchmen bådade gott men blev en besvikelse. Betyg: 4/10 The Sweet Herafter IMDB TRAILER Advokaten Mitchell Stephens anländer till den lilla byn Sam Dent där en skolbuss kört av vägen i halka och orsakat 14 barns död. Byborna är paralyserade av händelsen och Stephens vill företräda dem i en stämning mot vem som än kan vara skyldig till olyckan. Jag läste en top-tio lista över tragedifilmer av någon som jag tyckte hade väldigt bra filmsmak. The Sweet Herafter kom etta på listan och förhoppningarna var stora. Men likt Watchmen slutade det i besvikelse. Jag hade hoppats på en lika gripande historia som i Requiem For A Dream eller Amores Perros, men det var så långt ifrån det man kunde komma. Visst var det en tragisk berättelse, utan tvekan, men filmen var både seg, tråkig och dålig. Det handlade egentligen inte så mycket om att fylla kriterierna för en tragedifilm, utan om att lyckas fängsla tittarna genom smart redigering och intressanta personligheter. De misslyckades grovt och det är någonting jag tycker är tråkigt. Man kunde ha gjort så mycket mer av det här och det är någonting som jag tänkte flera gånger under tiden jag såg filmen. Att gå igenom vad som var bra och dåligt känns överflödigt, det räcker egentligen med att säga att det endast fanns ett fåtal - om ens det - minnesvärda scener från filmen och det är dåligt. Ian Holme gör det dock lysande som advokaten som man älskar att hata. Mer än det finns inte att hämta ur denna "tragedi". Att den har 7.8/10 på IMDB är för mig obegripligt. Betyg: 4/10 I en liten stad i Oregon möter vi en grupp vänner - den känslige Gordie, den tuffe Chris, den orädde Teddy och fegisen Vern - som drar ut på äventyr för att hitta liket efter en försvunnen tonåring. När de stöter ihop med stadens ligister (ledda av Kiefer Sutherland), som också vill hitta liket, upptäcker grabbarna en styrka som de inte visste att de hade. Stand By Me är en ovanlig och mycket intelligent film om vänskap och de oförglömliga upplevelser som utgör en del av att växa upp. Vilken härlig film! Det här var riktigt bra! Inte superbt, men bra nog för att klassas som en riktigt bra film som alla åtminstone borde se en gång. Den här filmen hade legat på min hårddisk ett längre tag tills jag i går bestämde mig för att ta tag i saken och se den. Jag blev långt ifrån besviken. Från första början väcks intresset av vad som kommer hända härnäst och pojkarna gör verkligen enormt bra prestationer för att vara så pass unga. Det här påminde mig ständigt om en äldre version av Mean Creek. Mycket på grund av att det hela gick i samma tappning som Mean Creek. Handlingarna var ju helt olika, men dramat, känslorna och ödet var bara tre saker som båda filmerna hade gemensamt. Pojkarnas resa för att hitta ett dött barn bjuder på enormt mycket kompiskärlek, känslor och hat. Resan dit är lång och bjuder på en hel del smått och gott. De korta avklippen med "de stora pojkarna" som leds av en viss Kiefer Sutherland är galet bra och man har lyckats behålla den magiska touchen hela filmen igenom. Stand By Me är i slutändan ett riktigt bra drama. Om man gillar liknande filmer är Mean Creek ett hett tips! Betyg: 8.5/10 En döende far, en ung hustru som valt fel väg i livet, en passionerad sjukvårdare, en manlig värd för en game show, ett underbarn som längtar efter sin fars kärlek, en missbrukande dotter och en berömd charmör är alla en del i handlingens mosaik under en helt vanlig dag i San Fernando Valley. Magnolia är en väv som visar i livet i Amerika i en serie händelser som är både självständiga och en ensam stad där kärleken ibland hamnar i skymundan och av en själslig resa genom människans innersta - En berättelse om människans försök att hamna rätt i tillvaron... Berättarrösten som dyker upp i både början och slut är exakt så en berättarröst ska låta och skådespelarna gör sjuka rollgestaltningar. Det här är utan tvekan en av Tom Cruise bästa prestationer någonsin. Det finns flera scener under filmens gång man både vill skratta, gråta, älska och hata till. Den blandar och ger emotionella intryck och sådant är ingenting annat än älskvärt. Grodscenen (ni som sett förstår) som Magnolia är känd för bör nog räknas in till en av de bästa scenerna någonsin. Jag kan helt enkelt inte sluta hylla den. Det här är en av väldigt få filmer som får full pott av mig! Betyg: 10/10 Varelser kom från rymnden, kraschlandade i Antarktis och låg nerfrusen i 100.000 år. En dag blev den funnen av forskare och väckt till liv. Den upptäckte att mänskliga kroppar var bra att gömma sig i, speciellt om de var levande&Forskarnas lugna vardag blev plötsligt förbytt till en kamp på liv och död. Det här ska då tydligen vara en klassiker. Det här ska tydligen vara en av de mest skrämmande filmerna någonsin enligt vissa toplistor. Jag skrattade mig igenom den första delen av filmen och höll på att somna den andra delen av filmen. Jag kan förstå varför man kan se den som en klassiker, men skrämmande var den inte för fem öre. Jag vet egentligen inte vad jag ska ta och skriva om den. Vad den handlar om står där uppe och vad jag tycker om den fick ni just veta. Det finns faktiskt inte så mycket att skriva om den. Jag nöjer mig helt enkelt med ett betyg här. Betyg: 3/10 Creasy, en före detta livvakt har tappat livsgnistan. Creasy övertalas att skydda en tioårig flicka i Mexico City efter en våg av kidnappningar. Creasy kommer flickan väldigt nära och deras relation gör att han vaknar upp och får tillbaka sin livskraft. När hon blir kidnappad tappar Creasy allt förstånd och han ger sig ut på en hämndlysten jakt - inget kan stoppa honom... Man On Fire har jag planerat att se ett längre tag men aldrig tagit tag i saken. Men nu bestämde jag mig för att äntligen se den och jag blev helt nöjd med vad den hade att erbjuda. Denzel Washington gör rollen som Creasy utmärkt och intresset blir större ju längre in i filmen man kommer. Trots att actionscenerna låter vänta på sig så är tempot väldigt högt filmen igenom och redigeringen och klippningen är i en klass för sig. Det är väldigt nyskapande och elegant gjort. Dock kan det vid vissa tillfällen kännas som ett störande moment, men i det stora hela är arbetet kring filmen bra. Man On Fire erbjuder tittaren en sällan skådad resa genom Mexikos undervärld och trots att filmen då och då påminner om Traffic (som f.ö är ett hett tips om man gillar den här filmen) så har den sin säregna stil. Man blir gång på gång tagen av den desperation och ångest Creasy lever i och där han verkligen sätter allting på spel. Att filmen lyckas blanda ett lyckligt slut med ett sorgligt är enligt mig fenomenalt. Att känna lycka och sorg på det viset vid samma skede är något som få filmer lyckas med. Den här gjorde det och det gjorde det bra. Betyg: 7/10 Max Payne är en radikal polis utan hänsyn för regler och inget kvar att förlora. Fast besluten att söka upp och hämnas de som brutalt mördat hans familj hamnar han på en mardrömslik resa där mörka fantasier möter naken verklighet. Mysteriet tätnar och Max tvingas kämpa mot demoniska fiender och ställs inför ett ofattbart svek som kommer att driva honom till vansinne... Så, då var det dags att se filmadaptionen av Max Payne. Jag hade hört ett och annat inför denna och det mesta stämde. Sett till filmupplevelsen tyckte jag det liknade Watchmen rätt så mycket. Det bådade gott men slutade i ett misslyckande. Wahlberg är en bra skådespelare men gör enligt mig en minst sagt tveksam insats här. Att storyn är samma som i spelet har väl både sina för- och nackdelar, men för det mesta föll det i nackdelar. Man har helt enkelt inte lyckats med att skapa den känsla som spelet bar på och det ses ur mina ögon som ett stort misslyckande. Gång på gång överrumplas jag dock av fotot som höjer filmen något enormt. Jag sparar verkligen inte superlativ för fotot, det är helt enkelt magnifikt, fantastiskt, sjukt bra gjort, men fotot gör inte hela filmen och om man bara skulle gjort allt annat i filmen lika bra så kunde det ha gått hem hos de flesta. Från början till slut vet man vad som kommer hända och det mest intressanta finner sig i att se hur allt utspelar sig på den vita duken. Sedan finns det ett fåtal actionscener som är mer än godkända, men i slutändan håller dock filmen en låg kvalitet och om det inte vore för det underbara fotot så skulle det här varit ett större bottennapp än det var. Betyg: 2/5 Ett år efter en fruktansvärd och tragisk olycka träffas sex väninnor för sitt årliga äventyr. Denna gång ska de undersöka grottor i en av avlägsen del av Appalacherna. Djupt nere i grottorna är olyckan framme igen då ett stenblock faller ner och blockerar utgången. Väninnorna får veta att Juno, expeditionens ledare som alltid försöker pressa sig själv till det yttersta, har fört dem till en outforskad grotta. Ingen vet att de är där och ingen kommer att rädda dem. Gruppen delar på sig och var och en kämpar för att hitta en annan utväg ur grottan. Men - det finns något annat som lurar under ytan, i jordens inre: monstruösa men ändå människoliknande varelser som anpassat sig totalt till ett liv i mörker. När vännerna förstår att de är villebråd vaknar deras mest primitiva instinkter till liv och de börjar föra ett regelrätt krig mot en fiende som attackerar utan förvarning, gång på gång - ett krig mot obeskrivlig skräck. The Descent ja, ännu en skräckfilm. Den här blandade och gav likt The Strangers. Man ser även direkt att The Hills Have Eyes har tagit ett och annat härifrån. The Descent var inte så förutsägbar som man trodde den skulle vara och det ska ses som ett stor plus i kanten. Att den även var väldigt logisk ska även det ha ett stort plus i kanten. Skräckmässigt var den dålig. Den var inte läskig en enda sekund och trots att man tycker att den framför allt ska vara obehaglig så var den inte det heller. Filmmässigt var den dock bra och det är även det betyget grundar sig på i detta fallet. Betyg: 3/5 Det händer att själen efter en människa som dött, är så ondskefull att vägen till himlen är stängd för den. Istället tvingas den till en ändlös vandring i gränslandet mellan världarna på ständig jakt efter en ny kropp att ta i besittning. Och ibland lyckas den... Den här filmen var bara så himla urdum. Dåligare än Bug är det svårt att vara, men den här kommer i närheten. The Unborn har egentligen ingen riktig story (aningen överdrivet men sant) och när man väl kommer till självaste kulmen så kan man inte låta bli att skratta. Den saknar logik, den saknar en gedigen story, den saknar skrämsel, den saknar bra skådespelare. Just skådespelarna var något av de sämre jag sett. Jag gillar att se f.d OC-skådisar i andra produktioner och nu var det dags för Cam Gigandet som spelade Volchok i O.C. Jag kan med hundra procents säkerhet säga att Volchok är nog den bästa roll han någonsin spelat. Jag har inte sett så mycket mer av honom, men jag vågar nästan säga det. Det finns egentligen inte så mycket mer att säga än att den var dålig. Slutet var bland det sämsta och mest ologiska jag sett. T.ex finns det en scen där en man tappar några blad ur en bok han läser i. En kvinna tar upp ett av papperen som han tappat och börjar läsa exakt samma sak vad mannen just då läser ur boken från sitt papper. Just sådant är saker man skrattar till men i detta fall kändes det bara urdumt. Hur som helst, filmen är ett riktigt bottennapp. Betyg: 1.5/10 Jamal Malik, en 18-årig föräldralös kille från Mumbais slumområden, är bara en fråga ifrån att vinna 20 miljoner rupier i den indiska tv-versionen av "Vem vill bli miljonär?". Men när programmet tar paus arresteras han, misstänkt för fusk. Ingen tror att han, en pojke från slummen, ska veta de rätta svaren. Desperat försöker Jamal bevisa sin oskuld och går igenom fråga för fråga för att förklara hur han kunnat känna till alla svar. För varje fråga kommer det fram en fascinerande historia om hans liv på gatorna tillsammans med sin bror, om människorna som korsat hans väg och, inte minst, historien om Latika, flickan han älskat och förlorat. I varje del av hans berättelse finns nyckeln till svaret på frågan han besvarat. Flerfaldig Oscarvinnare och en hög placering på IMDB:s top 250 bådade gott. Efter att ha sett klart filmen var jag helt nöjd. Det var inte en av de bästa filmer jag sett, men trots det var det en riktigt bra film. Det känns dock som den är aningen överskattad, men jag kan inte sätta fingret på vad det är som gör den överskattad. Kanske är det för att den har slut som inte är så unikt som det borde ha varit. Kanske någonting annat. Hur som helst så var det en enormt underhållande resa genom Jamals liv och storyn var uppbyggd på ett minst sagt intressant sätt. Dessutom lyckades den med att inte vara så förutsägbar vilket alltid är ett plus i kanten oavsett film. Slumdog Millionaire erbjuder mig som tittare på väldigt intressanta och skildrande miljöer som ger filmen ett eget sorts liv. Soundtracket och omgivningarna är galanta och storyn bjuder på något extra jämfört med de vanliga filmerna man får se. Början, mitten och slutet är bra redigerat och slutet lämnar oss glada och lyckliga. Det är sådana här filmer man kan luta sig tillbaka i soffan eller sängen och njuta till. Samtidigt som den är hemsk då och då, så är screenplayet oerhört snyggt och professionellt gjort. Skådespelarna gör dessutom ett riktigt bra jobb och det är roligt att återse Dev Patel från Skins. Han gör för övrigt en riktigt bra prestation som Jamal. I slutändan är Slumdog Millionare en alldeles perfekt film. Du kan både titta på den ensam eller med vänner. Du kommer inte bli besviken hur eller var du än tittar på den. Betyg: 8.5/10 Singelkillarna John och Jeremy är kollegor och vänner som delar intresset för en alldeles speciell vårhobby - att våldgästa bröllop. Mottot är att träffa och ragga upp kvinnor som blir alldeles till sig enbart vid tanken på äktenskap. Mot slutet av en framgångsrik säsong nästlar de sig in på Washingtons societetsbröllop nummer 1 under året. John och Jeremy bestämmer sig snabbt för vilka kvinnor som ska bli deras nästa offer - brudtärnorna Claire och Gloria Cleary. Under den överdådiga mottagningen lyckas Jeremy framgångsrikt genomför sin plan på att förföra Gloria medan Johns framfart hindras av Claires fånige pojkvän Sack. Men den här gången har John åkt dit på riktigt och blivit intresserad av sitt offer Claire. Han lyckas övertala Jeremy att de ska frångå reglerna som gäller och tacka ja till en fest hos familjen Cleary... Ännu en humorfilm då. Var den bättre än Anchorman humormässigt? Nej! Var den bättre än Anchorman filmmässigt? Ja! Jag tycker egentligen att både Anchorman och Wedding Crashers var väldigt roliga och snarlika på sitt sätt. Jag skrattade högt flera gånger och värst var nog scenen när Jeremy Trevor Reznik är en verkstadsarbetare som har förlorat sin förmåga att sova. Men det rör sig inte om någon vanlig sömnlöshet -Trevor har inte sovit på ett år. Tröttheten har lett till en dramatisk försämring av hans fysiska och mentala hälsa. Hans arbetskollegor blir allt mer misstänksamma mot honom och vill snart ha bort honom därifrån. Detta leder till att Trevor blir allt mer paranoid - går konspirationen mot honom bara ut på att få honom sparkad eller planerar de något ännu värre..? Wow! Christian Bale gör en roll som jag nog aldrig kommer att glömma. Jag vill inte ens veta vad som måste ha krävts för att han skulle gå ner i vikt så mycket som han trots allt gjort. Läste nyss att det var 28 kg han gick ner, det är inte lite kilo det. Vid första anblicken blir jag till och med förvånad och tror först inte att det är Bale jag ser. Tio minuter in i filmen har jag fortfarande inte förstått att det är Bale jag ser skådespela. Men när väl fokuset på hans kropp lagt sig och man kommer in i filmen så är det ännu en gång mystiken som presenterar sig först. Vem är det, vad är det, varför gör han så och vad händer nu är ständiga frågor som ploppar upp i skallen. The Machinist blir så småningom en blandning mellan Fight Club och Mulholland Drive som för övrigt är två favoritfilmer. Blandningen blir lyckad, men inte perfekt. Det är istället Christian Bales rollgestaltning som fascinerar mig gång på gång på gång. Samtidigt är det onekligen väldigt intressant att följa utvecklingen och slutet lämnar ingen besviken. The Machinist är således en mycket sevärd film! Betyg: 7/10 Om en veteran från Gulf- kriget som har drabbats av minnesförlust och som återvänder till sin hemstad Vermont. Där blir han felaktigt anklagad för mord och placeras på en vårdanstalt för sinnessjuka. På anstalten utsätts han för experiment där de prövar höga doser av stark medicin på honom. På grund av den starka medicinen kan han se in i framtiden och förutspå händelser. När han pendlar mellan de olika sinnestillstånden får han bevittna sin egen död - en händelse han måste stoppa. Nu gäller det för honom att försöka fördröja sitt liv så länge att han kan lösa sin egen mordgåta, innan det är för sent... http://pici.se/pictures/acmOWmkNh.jpg Trots att den inte har ett alltför högt betyg på IMDB (7.0) så har det här av någon anledning alltid varit en av mina favoritfilmer. Kanske för att det var den första och sista filmen jag snattade på lidl, kanske på grund av att Adrien Brody är en av mina favoritskådespelare, kanske på grund av att filmen är säregen, kanske på grund av någonting annat. Jag har sett The Jacket många gånger - dock med långa mellanrum - och jag har aldrig känt mig besviken. Första gången blev jag tårögd, andra gången blev jag rörd och i går blev jag glad. Beroende på vilken tidpunkt på dagen och med vilken intensitet du ser på filmen så lämnar den olika emotionella intryck likt Magnolia. Adrien Brody gör ännu en gång en enormt bra skådespelarinsats och storyn är både intressant och underhållande på sitt sätt. Kris Kristofferson gör en av hans bättre roller och Daniel Craig är även han med i filmen. Som ni ser/läser så är skådespelarna av väldigt hög klass och det gör även att filmen höjer sig flera snäpp och blir helt enkelt bättre. Sedan får man inte glömma Keira Knightley som likt Brody gör en enormt bra insats! Samspelet mellan Brody och Knightley är vid flera tillfällen magiska och jag är kär i Brodys röst när monologerna läses upp både i början och i slutet. Just slutet lämnar dig så himla nöjd och "det blippande ljudet" är något jag njuter till. Soundtracket i övrigt är även det väldigt bra. Sist men inte minst får man inte glömma att rekommendera den här väldigt varmt. Jag gillade den enormt mycket och jag tror inte ni finner samma charm i den som jag gör, men trots det så är det en väldigt bra och intressant film. Rekommenderas! Betyg: 8.5/10 Stand By Me IMDB TRAILER Magnolia IMDB TRAILER http://pici.se/pictures/zFtUSaMmZ.jpg När jag såg den här filmen för andra gången i mitt liv trodde jag att jag skulle se samma sak som jag såg första gången. Till min stora förvåning var filmen så mycket bättre en andra gång än jag någonsin vågat tro. Detta gjorde att jag så fort jag sett klart filmen lyfte upp den till en top-15 placering på min top-100 lista. Magnolia erbjuder så mycket mer än man tror. Människors öden följs in i minsta detalj och filmen påminner enormt mycket om Crash. Vad som gör den bättre än Crash är flera saker. Bl.a att den är hela tre timmar lång, men känns som endast en timma. Hur man lyckas med det har jag ingen aning om, men låt inte dessa tre timmar ses som avskräckande, snarare magiska. Början och slutet är superba och när man ser alla skådespelare börja sjunga med i Wise Up av Aimee Mann (för övrigt en enormt bra låt) så vill man börja sjunga med själv. Nu vet man var Skins tagit sin säsongsavslutning från säsong ett ifrån The Thing IMDB TRAILER Man On Fire IMDB TRAILER Max Payne IMDB TRAILER The Descent IMDB TRAILER The Unborn IMDB TRAILER Slumdog Millionaire IMDB TRAILER Wedding Crashers IMDB TRAILER blir fastbunden i en säng . Enormt roligt! Filmmässigt tyckte även den gav någonting speciellt. En gedigen story som den höll fast vid från början till slut och dessutom ett riktigt slut. Någonting som uppskattades. Fotot var dessutom bra för att vara en humorfilm. Wilson och Vaughn är ett lyckat radarpar och det märks inte minst på vita duken. Till och med om det bara är filmen vi ser så ser det ut som grabbarna har det riktigt roligt på riktigt. De pinsamma sitautionerna som uppstår gång på gång är roliga att följa och den är inte så himla fånig och löjlig som de flesta humorfilmer är. I det stora hela är det både en helt OK och rolig film! Betyg: 6/10 The Machinist IMDB TRAILER The Jacket IMDB TRAILER Redigerad 21 juli, 2009 av kicken Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
AngryAxel Skrivet 21 juli, 2009 Rapportera Share Skrivet 21 juli, 2009 Whoa - det där känns lite som att bli serverad en jättestor, men ack så god måltid. Man vet inte om man kommer orka äta upp hela på en gång, så man äter lite grann, sätter gladpack på den och ställer in den i kylen tills man blir hungrig igen. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
SimonJ Skrivet 21 juli, 2009 Rapportera Share Skrivet 21 juli, 2009 (redigerad) "Remember, remember the fifth of November" V For Vendetta (2005) "Vem är egentligen mannen som döljer sitt ärrade ansikte bakom en mask? Hjälte eller galning? Frihetskämpe eller förtryckare? Vem är V, och vilka kommer att följa honom i hans kamp mot denfascistiska regim som håller nationen i ett järngrepp?" Det är nog lite konstigt att jag inte har sett den här filmen förut, jag har funderat på det flera gånger, men det har aldrig blivit av. Men nu bestämde jag mig för att äntligen se filmen, och självklart hade jag ganska höga förväntningar. Filmen är riktigt bra, det är ingen tvekan om den saken, men tyvärr känns filmen ganska rörig och innehåller inte så mycket som vi inte har sett i film tidigare. Men bristerna är inte många och filmen förtjänar ett högt betyg... Betyg: 9 Av 10 Redigerad 21 juli, 2009 av SimonJ Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Crusader Skrivet 22 juli, 2009 Rapportera Share Skrivet 22 juli, 2009 Hudson Hawk Påhittige Gentlemannatjuven Hudson Hawk kommer ut ur fängelset och planerar att leva ett lagligt liv. Men han hinner inte långt fören både hans övervakare, maffian, CIA och Engelska maktgalningar börjar tvinga honom att göra nya brott. Klassiker. Helt flippad action-komedi. Lite väl toonig ibland men mycket underhållande också. Onödigt med svordommar och blodiga scener för filmen förlorar en stor målgrupp, som säkert hade älskat filmen, där pga att vara rated R. 7/10 Harry Potter and the Philosopher's Stone Lika bra den här gången som de 3 tidigare gångerna. Härlig stämning och underbara karaktärer. Tyärr blev jag besviken på Blu-ray versionen. Tråkig meny-lös version med mindre extramatrial än DVD-versionen. Och specialeffekterna såg mindre imponerade ut i HD. 10/10 (Blu-ray 6/10) Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Martin-123 Skrivet 22 juli, 2009 Rapportera Share Skrivet 22 juli, 2009 Anchorman IMDB TRAILER Well, humorfilmer är någonting jag kollar på väldigt, väldigt, väldigt, väldigt sällan. Det är oftast på grund av att de är för fåniga eller löjliga. Det här skulle väl kunna vara ett typexempel, men det roliga är att jag faktiskt gillade den. Filmmässigt är det få filmer som kommer över sex, men humormässigt så var det roligt som bara den! Allt från killen som skriker "Why are we screaming? So loud noises!" till konversationen mellan hunden och björnen med undertexter. Will Ferrell är vad jag förstått humorfilmernas gudfader och det kan jag förstå efter att ha sett denna. Han gör ju sådana här roller extremt bra (inte enda filmen jag sett med Ferrell). Så, jag vet inte om man kan säga så mycket mer. Den var rolig och underhållande. Allt som krävs för en humorfilm? Betyg: 6.3/10 Anchorman är en av dom skönaste filmerna som finns! Will Ferrel är bara för skön! "Hey everyone, come and see how good I look" Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Crusader Skrivet 22 juli, 2009 Rapportera Share Skrivet 22 juli, 2009 Harry Potter and the Chamber of Secrets Riktigt bra den här också. Speciellt mot slutet är det riktigt spännande och bra. Jag har svårt att tröttna på den. Blu-ray versionen var inte mycket bättre här. Men här var iallafall det mycket enklarare att hitta deleted scenes än i DVD-versionen. 10/10 (Blu-ray 7/10) Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Recommended Posts