Jump to content

Senast sedda film

okka
 Share

Recommended Posts

Har hyrt (old-school classic ownage-shit dude, yeah) Asulym. Någon som sett den? Ska nog ta och titta på den i natt.

Ska försöka att få tag på och titta på Village of the Damned som någon tipsade om här uppe. Det lät skitbra.

Och sen måste jag tipsa om en film som jag inte sett på länge, men den är så jävla bra. Har ni inte sett den så måste ni göra det.

Flåklypa Grand Prix.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Stranger Than Fiction (2006)

Harold Crick dagar är alla exakt likadana tills en dag då han börjar höra en berättarröst som berättar hans liv. När berättarrösten en dag säger att han snart kommer att dö så förändras hans liv för alltid då han börjar söka efter författaren tills hans liv i ett försök att hindra sin död.

Minst sagt underlig film. Ibland riktigt bra och ibland bara dålig. Känns löjligt hur alla verkar ha så enkelt att tro på att en författare skriver Harold Crick's liv och att det inte alls författas underligt att folks liv skapas av romanförfattare när de skriver böcker. Och när dessutom alla verkar vilja att Harold Crick ska dö bara för att boken ska bli bra så blir det lite för mycket för mig. Men de andra delarna, hur Harold Crick börjar ändras, hur han finner kärleken och lyckan och försöker skapa ett bra liv för sig själv, de lyfter upp filmen.

7/10

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

The Librarian: Curse of the Judas Chalice

Flynn Carsen (återigen fantastiskt bra spelad av Noah Wyle) återvänder igen för att denna gång hindra ett gäng Ryssar att hitta The Judas Chalice och använda den för att återuppväcka Dracula.

En lite annan ton i den här än de tidigare med mer drama, lugnare tempo, lite mer övernaturligt men givetvis fortfarande mycket äventyr och en massa skön humor. Början är speciellt underhållande med James Bond parodi och sedan blir det mycket New Orleans Blues av den klassiska varianten.

Vampyr mytologin är av Judas varianten och exakt samma som i Dracula 2001 film-serien med att Judas var den första vampyren, orsaken till svagheterna (inklusive Silver) osv.

Bra äventyrsfilm, bra skådespelare, bra specialleffekter. Typ lika bra som de tidigare filmena men jag skulle nog säga att dre första 2 var lite bättre.

8/10

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Angels & Demons (The Da Vinci Code 2)

Mycket bra och spännande thriller. Boken i sig skrevs igrentligen innan The Da Vinci Code och utspelar sig alltså igentligen före men manuset har skrivits så att filmen blir en uppföljare istället.

Handlingen är inte lika mycket "In Your Face" mot Katolska kyrkan som The Da Vinci Code. Faktum är att här är Katolska kyrkan "The Good Guys" och handlar om bryggandet mellan religion och tro. Och Angels & Demons innehåller heller inte lika mycket faktafel och logiska fel som The Da Vinci Code (om man inte räknar med att mönstert med platserna från boken inte stämmer alls i riktiga världen) och håller ihop mycket bättre då där inte är en massa chockerande religiösa vändingar en gång i kvarten. Båda filmerna (och böckerna) är underhållande historier som Dan Brown förnekar att han försökte sälja som sanna för att skapa sig ett namn (vilket han ju ändå lyckades med). Säg vad man vill om det men han kan göra underhållande berättelser iallafall.

Mycket underhållande iallafall även om jag skulle ha velat att

Illuminati faktiskt hade med saken att göra då jag finner dessa gammla kulter intresanta. Likaså så förstår man tyvärr rätt snabbt vem som är skurken i dramat även om man blir lite osäker iblend då saker motbevisar det ibland.

Slutet var mycket bra men jag hade nog föredragit om det hela hade varit som det såg ut för en gångs skull, att den unga prästen var en god hjälte. Men slutresultatet är rätt intresant ändå att det blir de äldre stofilerna som står för nytänkandet och den yngre generationen som är fanatiker.

Jag hoppas att de fortsätter att filmatisera de här historierna för de har ett bra underhållningsvärde även om för många fanatiska fans i världen faktiskt tror på det som skrivs som fakta.

7,5/10

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Den marknadsförs som uppföljare till The Da Vinci Code och manuset är omskrivet så att det utspelar sig så.

Huh, intressant. Tack!

Såg The Butterfly Effect igår. Väldigt överskattad, blev rätt besviken. Första halvan kändes taffligt ihopsatt, andra räddades av Amy Smart, som jag inte förrän nu sett som en bra skådespelerska. Ashton var okej han med. Bra filmidé, men jag ser hellre "Treehouse of Horror V" i The Simpsons när Homer reser tillbaka i tiden och ändrar framtiden.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Såg The Butterfly Effect igår. Väldigt överskattad, blev rätt besviken. Första halvan kändes taffligt ihopsatt, andra räddades av Amy Smart, som jag inte förrän nu sett som en bra skådespelerska. Ashton var okej han med. Bra filmidé, men jag ser hellre "Treehouse of Horror V" i The Simpsons när Homer reser tillbaka i tiden och ändrar framtiden.

Filmen känns dock så jäkla mycket bättre om man ser directors cut-versionen. Slutet i "bioupplagan" är så mycket hollywood det kan bli typ... Directors cut-slutet känns mycket mer logiskt, smart och genomtänkt, och lämnar ett eftertryck under eftertexterna. Lagom najs liksom! Sen kanske det var den versionen du faktiskt såg, vad vet jag... :ermm:

Ja och spoilervarning på det här såklart:

(sorry för japanska subs)

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Filmen känns dock så jäkla mycket bättre om man ser directors cut-versionen. Slutet i "bioupplagan" är så mycket hollywood det kan bli typ... Directors cut-slutet känns mycket mer logiskt, smart och genomtänkt, och lämnar ett eftertryck under eftertexterna. Lagom najs liksom! Sen kanske det var den versionen du faktiskt såg, vad vet jag... :ermm:

Personligen tycker jag raka motsatsen. Directors cut-slutet är aldeles för extremt klimatiskt och storslaget medans orginalslutet är visseligen mycket anti-klimatiskt men också ett mer passande och bra slut.

Jag tycker att Directors cut-slutet skricker hollywood med

hela offra sig för sina vänner genom att aldrig bli född och hela grejen med att han stryker sig med navelsträngen var nåt av det löjligaste jag sett. Dessutom gillar jag inte hela grejen med att det inte skulle finnas en värld där han kunde existera. I Orginal slutet så offrar han sin livs kärlek och egen lycka men att offra hela livet var bara förmycket IMO.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Ja och spoilervarning på det här såklart:

(sorry för japanska subs)

Det var faktiskt dc-slutet jag såg!

Hade dock en föraning om vad som skulle ske en bit in i filmen, ungefär från där hans pappa höll på att döda honom. Hur slutar icke-dc-versionen?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Hade dock en föraning om vad som skulle ske en bit in i filmen, ungefär från där hans pappa höll på att döda honom. Hur slutar icke-dc-versionen?

Han är på eller ha födelsedagskalas runt 5-7års ålder. Där säger till tjejen (amy)att han hatar henner och aldrig mer vill se henne. Sen hoppar storyn fram 15-20år och han och hon möts på en stressad trottoar och de spanar in varandra som hastigast, sen slutar filmen. Kan även vara så att hon har en klyschig röd klänning på sig i en annars ganska grå stad.

Inte helt 100 på om detta stämmer exakt, var flera år sen jag såg den.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Han kommer på att ända orsaken Amy och hennes bror bode hos Pappan, som var det stora problemet, var för att Amy var kär i honom så han åker tillbaka till ett kalas när de var barn strax innan hon flyttade till sin pappa och typ säger till henne några riktigt hemska saker (Typ att om han någonsin ser henne igen så ska sprätta upp henne eller liknande) och skrämmer skiten ur henne så att hon stannar hos sin mamma.

Filmen hoppar sedan till när han är vuxen där han berättar historian för en kompis medans han bränner sönder dagboken. Sedan träffar han Amy på gatan och funderar på att prata med henne men går sedan där ifrån (troligen orolig att han fortfarande skulle kunna förstöra hennes liv).

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Han kommer på att ända orsaken Amy och hennes bror bode hos Pappan, som var det stora problemet, var för att Amy var kär i honom så han åker tillbaka till ett kalas när de var barn strax innan hon flyttade till sin pappa och typ säger till henne några riktigt hemska saker (Typ att om han någonsin ser henne igen så ska sprätta upp henne eller liknande) och skrämmer skiten ur henne så att hon stannar hos sin mamma.

Filmen hoppar sedan till när han är vuxen där han berättar historian för en kompis medans han bränner sönder dagboken. Sedan träffar han Amy på gatan och funderar på att prata med henne men går sedan där ifrån (troligen orolig att han fortfarande skulle kunna förstöra hennes liv).

Finns mer slut än de två, faktiskt. Det ena är att de möts på gatan och början snacka och bestämmer sig för att träffas någon gång. Det andra är att de möts stannar till och när han kollar bakåt så har hon redan börjat gå men han följer efter henne. Sedan har vi ju dc-slutet och det du sa. Har ingen aning vilken som är i bioversionen eftersom jag såg dc-slutet.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Såg Bröllopsduellen idag, var faktiskt mycket bättre än vad jag hade väntat, det var väldigt bra.

Handlar om två bästa vänner som ska gifta sig och det råkar bli samma dag och ingen vill ge sig och byta datum och då börjar dom försöka förstöra varandra, kort sammanfattat.

7,9/10

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Cthulhu (2007)

Indipendent Lovecraft film som blev väldigt hatad innan filmen ens börjat filmas pga namnet på filmen (som fans kände var opassande) och för att huvudpersonen är homosexuell.

Homosexuelle Russ Marsh återvänder till hemstaden Rivermouth för sin mors begravning. Hans far, som är pastor över Dagon kyrkan, tar åter upp sin besvikelse över att Russ aldrig kommer kunna ge honom barnbarn.

Men något stämmer inte i den lilla staden. Barn försvinner spårlöst och Dagon sekten har vuxit sig allt starkare.

Helt OK film. De har lyckats bra med att göra homosexuelle biten en viktig del av filmens handling. Jag var lite besviken över att man aldrig fick se något i filmen men allt som allt, helt OK gjord. Hadfe kunnat fvarit bättre men deffinitivt inte dålig.

6/10

Redigerad av Crusader
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

The Wizard of Oz

Klassiker. Alltid trevlig att se.

6/10

The Wind That Shakes the Barle

Handlar om stridigheterna i Irland på 1920-talet då IRA försökte göra Irland självständigt.

Irländarna lever på hatet om hur illa de behandlats i tidigare generationer. När ett så kallat Demokratiskt val ännu lämnar dem under Englands makt så exploderar det. Många går med IRA och börjar med terrorist attacker på Engelska soldater. De Engelska soldaterna fylls av hat för Irländarna och börjat ta till alla sätt, inklusive tortyr och misshandel, för att få tag på IRA medlemmarna och snart blir det hela ett kaos av hat.

Slutligen ger England med sig och går med på en fredsöverenskommelse där Syd-Irland blir fritt medans Nord Irland förblir under Englands styre fast med egen regering och egen lag, och de Engelska soldaterna lämnar Irland.

Snabbt går halva IRA med i den nya Irländska militären men andra halvan kan inte gå med på avtalet utan bestämmer sig för att fortsätta kämpa för ett helt befriat Irland som en helt egen stat. Det hela leder till en blodig sammandrabbning mellan den nya Irländska militären och IRA.

Mitt i hela smeten hamnar 2 bröder.

Bra film. Även då den visar händelserna från Irländska sidan så visar den inte bara den goda sidan utan även den dåliga och de hemska gärningar som Irländarna själva gjorde och hur de brutalt dödar de som gick mot dem även om de själva var Irländare vilket gör Irländare mot Irländare drabbningen destu värre.

7,5/10

Premonition

Linda's värld vänds uppoch ned när hon får veta att hennes make, Jim, just omkommit i en olycka. Men nästa morgon när hon vaklnar så lever han fortfarande. Hon lever igenom veckan i en ovanlig ordning.

Filmen börjar bra och intresant men blir sedan lite tradig med frågan om öde, om hon ska försöka rädda sin make eller inte osv. I slutet blir den destu bättre.

7/10

Redigerad av Crusader
Länk till kommentar
Dela på andra sidor