Jump to content

Senast sedda film

okka
 Share

Recommended Posts

White Chicks

Det var nog tionde gången jag såg denna, så jäkla härlig :)

Fumliga FBI-agenterna Kevin (Marlon Wayans) och Marcus (Shawn Wayans) går under täckmantel i försök att beskydda två megarika hotellarvtagerskor från att kidnappas. För att kunna infiltrera societeten klär de ut sig till vita överklassbrudar med attityd! En hejdlöst galen film med dansduell, sköna toner och tokroliga skämt från början till slut. - saxxat från cdon, orkade inte skriva själv.

10/10, Har man inte sett den så är det på tiden att man gör det :P

Redigerad av MiRRe
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

White Chicks

Det var nog tionde gången jag såg denna, så jäkla härlig :)

Fumliga FBI-agenterna Kevin (Marlon Wayans) och Marcus (Shawn Wayans) går under täckmantel i försök att beskydda två megarika hotellarvtagerskor från att kidnappas. För att kunna infiltrera societeten klär de ut sig till vita överklassbrudar med attityd! En hejdlöst galen film med dansduell, sköna toner och tokroliga skämt från början till slut.

10/10, Har man inte sett den så är det på tiden att man gör det :P

Dildoscenen är ju riktigt rolig!

:)

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Rendition

IMDB

Trailer

Douglas Freeman, en CIA-analytiker bosatt i Nordafrika, ifrågasätter sitt uppdrag efter att ha sett ett brutalt förhör med en egyptisk-amerikansk man som genomförs av den nordafrikanska hemliga polisen. Anwar El-Ibrahimi, en amerikansk kemiingenjör med egyptisk bakgrund, försvinner spårlöst under en flygning på väg hem från Kapstaden till Washington. Hans hustru Isabella gör allt i sin makt för att hitta sin försvunne make. Till sin hjälp tar hon sin politiskt aktive vän Alan Smith, som är rådgivare till senator Hawkins. Smith upptäcker att Anwar har blivit bortförd på order av CIA eftersom han misstänks vara terrorist.

Ja, jag tycker det jag qoutat täcker allt som man ser i filmen. Det känns som dem försökt göra en thriller, men det blir aldrig särskilt läskigt eller dramatiskt. I slutet borde jag och alla andra som ser filmen lite tårögd, men det är inte ens nära. Skådespeleriet från alla är naturligtvis utmärkt och handlingen har ett tydligt budskap, men jag tycker mig aldrig bli speciellt tagen av filmen. Den är väl sevärd, men jag personligen skulle välja en hel drös filmer före denna. Dem försöker och försöker, men misslyckas gång på gång och det enda som är intressant att se är hur Freeman (Gyllenhaal) tacklar problemet samt hur Isabella (Witherspoon) försöker hitta vad som hänt hennes make. Jag ger denna filmen ett rätt så svagt betyg så upphausat som det blev för något år sedan.

5/10

__

The Curious Case of Benjamin Button

IMDB

TRAILER

Benjamin Button föds som en svag äldre man och åldras baklänges, d v s att hans kropp blir yngre tills han slutar sitt liv som ett spädbarn. Den tragikomiska berättelsen om den välbärgade Button sägs ha inspirerats av Mark Twains kommentar om att det är synd att det bästa i livet kommer först och det sämsta sist.

En film som de flesta redan sett och som jag faktiskt längtat efter att se. Jag vet inte varför jag inte sett den tidigare, men det har väl att göra med min tv-serie-period och min filmperiod. TCCOBB är en riktigt bra film. Nästan en pärla, men inte riktigt. Jag tycker att väldigt många underskattar Brad Pitt. Jag tycker Brad Pitt gjort fantastiska prestationer i filmer på senare år (även före det!). Tänker främst på alla olika tidsepoker han hanterat mästerligt bra, The Assassination of Jesse James By The Coward Robert Ford, The Curious Case of Benjamin Button, Ocean's Thirteen, Troy m.m.

Denna film är inget undantag och jag tycker att han gör en riktigt bra prestation än en gång. För att inte tala om Blanchett samt alla andra karaktärer. Filmen är lång, vilket gör att den måste hålla sig intressant utöver en längre tid och det har man hanterat riktigt bra. Det finns massor av intressanta karaktärer man träffar och Captain Mike (spelad av Jared Harris) är nog den som jag gillade allra mest.

Det är en tragikomisk handling och jag tycker början är lite segstartad, men att den kommer igång allt mer ju längre in man kommer. När Benjamin och Daisy

blir ett par så kan man inte undgå tanken av vad som kommer hända när de båda vuxit om varandra

. Alla dessa monologer som filmen innehåller tycker jag är enormt bra gjorda och sådan monologälskare som jag är så tycker jag dem håller riktigt hög klass, ända tills filmen slutskede. Jag själv finner mig inte bli tårögd, men ändå rörd. Väl i slutet när

en Benjamin i tonåren kliver in på balettskolan för att se sin Daisy som är runt femtio är då jag är nära på att kläcka (fint uttryck, haha!)

. Det är en emotionell scen där jag inte kan undgå att bli rörd. Till och med om det bara är en film så är bara känslan av att inte kunna säga att det är

jag som är din far och jag älskar dig

svår att undgå. Det är minsann en bra scen. Slutet kunde inte bli på något annat sätt och jag tycker filmen håller en hög klass rakt igenom. Jag hyllar den dock inte till skyarna på grund av små saker som jag störde mig på under filmens gång, men den är sevärd och enormt bra!

8,5/10

__

Domino

IMDB

Trailer

Domino Harvey växer upp i England som dotter till skådespelaren Laurence Harvey. Men när hennes far dör tvingas Domino leva sitt liv utan känslomässiga band till någon eftersom hennes mor ägnar sin tid att hitta en ny rik man. Domino bestämmer sig för att lämna sitt gamla liv bakom sig och söka lyckan som prisjägare. Hon lierar sig med Ed och Choco och tillsammans tar de sig an ett uppdrag som också ska filmas för tv. Uppdraget visar sig innebära fler komplikationer än de någonsin kunnat ana och mer dödande än vad de kunnat förutse.

Segartad film som aldrig riktigt kommer igång, så skulle jag nog beskriva filmen i sin helhet. Keira Knightley gör förvisso ett riktigt bra jobb och jag verkligen älskar scenerna när hon blir förhörd. Den klippningen och det jobb man lagt ner på sminket är riktigt bra. Knightley lyckas hantera sin roll som jag skulle tro är rätt svår att gestalta väldigt bra. Men när väl filmen rullar på känns det bara som en film i mängden. Det finns ingenting som sticker ut och om det är en sak som jag blir förvånad över så är det klippningen som rakt av är riktigt bra under hela filmen. Visst, det är inte en b-film eller en Dolph Lundgren-film, men den är inte så himla bra heller. Sedan är berättarstilen jobbig och redigeringen håller verkligen inte toppklass. En medioker film, ingenting mer.

4/10

__

Boiler Room

IMDB

Trailer

Här i heliga rummet på J T Marlin säljer aggressiva börshajar aktier till ovetande köpare över telefon. Belöningen för de unga mäklarna är lyxvillor, Ferraris etc. Men när Seth ser hur hans kollegor blir rikare och rikare medan kunderna blir allt fattigare blir han nyfiken.

Om vi ska börja jämföra med Domino är detta en aningen bättre film. För det första vill jag uttrycka min glädje över att se Vin Diesel i en annan roll än en actionroll där han inte gör annat än spelar cool och dödar och dödar eller vad han nu kan tänka sig att göra. Till min förvåning gör han även ett riktigt bra jobb. Mer Vin Diesel i vanliga filmer! Okej, denna rulle är trots allt från 2000, men ändå! Boiler Room är egentligen ingen film man går och hyr eller laddar ner. Den är väl inte så jättekänd heller (vad jag kan tänka mig) och det var bara en slump att jag fick tag på den. Hur som helst så handlar det om ett par unga mäklar som tjänar pengar som ingen annan och gör det snabbt och enkelt. Frågan är bara hur dem bär sig åt och det är även det vår huvudkaraktär i Seth Davis (spelad av Giovanni Ribisi) försöker luska ut.

Om man vill kan hela filmen kännas som ett enda sömnpiller, om man inte vill så hänger man med noga. Jag gjorde väl lite av både och. Egentligen döljer sig en intressant historia bakom och trots att den inte är baserad på verkliga händelser kan jag mycket väl tro att någonstans kan det mycket väl gå till på detta viset. Ju längre in man kommer, desto mer intresserad blir man och trots att det inte är en toppenfilm så är det en sådan film man kan titta på medans man gör någonting annat. Det är ett bra tidsfördriv skulle jag vilja säga. Trots detta tror jag inte många här gillar den här typen av filmer. Det är lite av en intelligent thriller (konstigt begrepp) om ni förstår mig. På grund av att intresset stiger allt mer och mer och på grund av Giovanni och Vin Diesel som gestaltar sina roller väldigt bra trots att det inte är deras typ av film så ger jag denna en...hmmm....sexa!

6/10

__

Sling Blade

IMDB

TRAILER

Den efterblivne Karl har suttit i fängelse i 25 år för mord på sin mamma och hennes pojkvän. Nu skall han återvända till sin hemstad för att börja ett nytt liv i frihet. Men Karl balanserar på en tunn tråd mellan vänlighet och våldsamt humör.

Om föregående filmer inte varit ett sömnpiller så har ni det packeterat och levererat här. Detta var verkligen inte min typ av film, men trots det så kände jag faktiskt en liten lust att se om den. Detta är ett rätt så starkt drama om hur Karl (som spelas av Billy Bob Thornton som gör en helt sjuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuukt otroligt bra rollprestation) finner sin plats i samhället efter att suttit inne i 25 år. Enda haken är att han är förståndshandikappad. Jag tycker det finns flera ljuspunkter i filmen. Samarbetet mellan Frank (sonen) och Karl är riktigt bra och trots att jag inte blir rörd är det fina scener som utspelar sig mellan dessa två. Även den alkoholiserade låtsaspappan är någonting som åtminstone får mig igång. Fy helvete vad jag skulle torterat honom om jag var där, vilket avskum! Hur som helst så är det här en film och inte verklighet (som StellHell verkar tro ibland) och jag tror mycket beror vilken typ av filmer man gillar att se. Detta är en långlivad film som egentligen bara berättar och berättar vidare hur det går med alla personer som är involverade och det slutar med ett stort pladask. Mja, Thorntons enorma rollprestation höjer filmen en hel del, för hans skådespeleri är enligt mig "insane".

5/10

__

The Fast And The Furious

IMDB

TRAILER

Walker spelar en nyutexaminerad snut som under täckmantel utger sig för att vara förare för att undersöka lastbilskapningar. Men snart befinner sig Walker i livsfara när medlemmarna misstänker att det finns en inkräktare bland dem.

En film som jag förmodar alla eller näst intill alla har sett. Även jag har sett den tidigare, men fick bara en lust att se om den och så gjorde jag även. Detta är bilporr i alla sina former och om man gillar streetracing så gillar man även denna filmen. Dålig redigering och vissa dåliga skådespelarprestationer sänker dock betyget och handlingen är väl inget annat än b-film-material, men trots det finns tjusningen där. En del scener är väldigt bra och racingscenerna är toppen samt bra gjorda. Det finns egentligen inte så mycket mer att säga då jag tror alla har sett den och om man inte sett den så gillar man helt enkelt inte den här typen av filmer. Min favoritscen?

I slutet när Brian avslöjar sin egentliga identitet för att rädda en annan människas liv framför Torreto som får en min som jag inte sett på år och da'r.

Jag vet att jag redan gett många andra filmer här en femma, men så blir även fallet här. Detta är dock ur en personlig synvinkel, då den egentligen är lägre placerad på betygsskalan.

5/10

__

I Was Here

IMDB

Trailer

Nobody is born to be a drug dealer.

Rass (17), elite school student, though living alone in Estonian slum has couple of dreams. About family, love, but in order to buy food he agrees to sell some drugs and is drawn to the turbulence of events that he doesn’t control. Getting arrested may be his only chance to start that other life he is dreaming about.

Well, ännu en utländsk film, eller rättare sagt en icke-amerikansk film. Handlar som sagt om Rass som råkar komma in i drogvärlden på ett annorlunda vis och som senare får betala sitt pris. Efter att sett så många amerikansktalande filmer så gillar jag ibland att koppla av med en icke-amerikansk. Nu har det varit ett sammanträffande att de båda jag sett på sistone är estnisktalande. Hur som helst så kan jag börja med att säga att huvudkaraktärens skådespeleri är förfärligt. Jag tror och vet att även jag skulle klarat jobbet bättre. Om vi förbiser det så gillar jag redigeringen och sexscenen som faktiskt är riktigt bra gjord. Vissa karaktärer är roliga och intressanta, men det är långt ifrån en bra film. Handlingen är bra, men på vita duken så fungerar den inte. Det blir en tomgång. Fotot är ioförsig fint och filmen är bra gjord, men det är mycket som saknas. Om vi ska jämföra detta med klassen så är det långt ifrån lika bra. Klassen var en enormt bra film, men det är inte denna.

Det är intressanta och annorlunda miljöer och det är väl även det som jag gillar allra mest i filmen. Annars finns det inte så himla mycket annat som är bra gjort. Biljakten i början är bara skrattretande och jag förstår mig inte på varför polisbilen åker upp på trottoaren för att åka efter honom när man lika gärna kan åka på bilvägen bredvid för att lyckas ramma honom eller täcka av vägen samtidigt som man inte riskerar att köra på någon. Ett enormt stort misstag in my opinion.

Det finns många sådana, men någonting drar mig att se vidare och det finns någonting i filmen som är så bra gjort som jag inte kan sätta pricken över i:et på vad det är, men någonting gör att det i slutändan blir en helt OK film, men inget mer. En sexa är kanske lite chockartat och kanske liiite för mycket, men jag ser hellre denna än Domino, F&F eller någon av de som fått ett betyg under sex som jag recenserat tidigare.

6/10

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Vid Din Sida (Stephmom)

Bra drama om att ta sig vidare när livet förändras.

Pappa lämnar mamma. Pappa får ny tjej. Barnen hatar nya tjejen. Nya tjejen försöker sitt bästa. Mamman gör allt för att sätta krokben för tjejen. Mamman får cancer. Allt vänds upp och ned.

Rörigt men också väldigt bra.

7,5/10

Fire Serpent

Sci-Fi Channel (eller SyFy) monsterfilm. En orm av eld kommer från solen och skapar bränder. En föredetta brandman lär upp en yngre brandman om att bekämpa varelsen.

Helt OK monsterfilm. Gillade den bättre nu än förra gången.

7/10

Vargnatten (Ulvenatten)

Norskt gisslandrama med stark politisk kritik mot Ryssland.

I ett debatt program om kampen mellan Ryssland och Tjetjenska Geurilla så tar plötsligt Tjetjenerna över studion och håller folket som gisslan med orealistiska lösenkrav.

Men allt är inte som det verkar.

Väldigt mycket stereotyper (som den arga SWAT ledaren som försöker gasa terroristerna och tuggar lugnande tabletter helatiden) men också överaskande och spännande.

Vad som först verkar vara kritik mot Tjetjien visar sig sedan vara kritik mot Ryssland när det avslöjas att terroristerna är Rysska soldater som gör ett hemligt svartlistat uppdrag för den Rysska regeringen med sammarbete av den Rysska maffian.

6,5/10

Alien Nation: Body and Soul

En av de många Alien Nation TV-filmerna som fortsättning på TV-serien.

Ni som inte känner till Alien Nation så var det en Sci-Fi film från sena 80-talet av Rockne S. O'Bannon som sedan fick en uppföljning som en TV-serie av Kenneth Johnson (som skapade "V") som handlar om att ett rymdskepp fult med utomjordiska slavar krachar på Jorden på 90-talet och slavarna, kallade Nykomlingarna, får assyl och börjar försöka anpassa sig till livet på Jorden.

Speciellt handlade serien om den buttra smårasistiske polisen Sykes som fick en ny partner i Nykomlingen Francisco och lär sig uppskatta det nya folket.

Filmen handlar om den rasistiske uppbyggnaden i världen då extremister av både Människor och Nykomlingar motsätter sig de som startar romantiska relationer mellan raserna. När ett barn som verkar vara en hybrid mellan raserna hittas så blir det en kruttunna som bara väntar på att få exploderar.

När det dessutom verkar som att den sadistiska Forskarchefen från rymdskeppet fortfarande är vid livet så blir saker bara mer kompliserade.

Bra TV-film. Ger en bra överblick på hur världen är vid det tillfället. Och visar upp den sexuella skillnaden mellan Nykomlingar och Människor.

6,5/10

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Är det ingen som har sett Watchmen? Jag såg den på bio och den var verkligen bra! Det var inte en superhjältefilm, som jag hade förväntat mig. Den handlade mer om människa än superhjälte. Väldigt påkostad. Brutal, ironisk och ocensurerad. Zack Snyder imponerar.

Jag såg den förra veckan och blev mer än skapligt imponerad. En av de bästa bioupplevelser jag haft på länge, trots vissa brister (vissa scener var onödiga och det fanns ganska många bajsnödiga repliker). Introt är sjukt bra, Rorschach är cool och specialeffekterna är riktigt, riktigt häftiga. Möjligt att slow motion-effekterna kan ha gått till överdrift ibland men det var inte något som jag tänkte på i biostolen iaf.

Jag tyckte att det var en superhjältefilm om något, till skillnad från typ The Dark Knight.

Stark 8/10

Soundtracket är för övrigt totalgrymt! (Utom My chemical romance's Dylancover då...)

http://open.spotify.com/album/2cKQeIFdRf5QfLQ18UbxS6

Länk till kommentar
Dela på andra sidor