Jump to content

Senast sedda film

okka
 Share

Recommended Posts

Shit, ingen vettig cineast skulle ge den där filmen mer än 5 i betyg... Jag såg den under perfekta förhållanden för några år sen hemma med projektor, DTS-surround och framflyttade fåtöljer, sugen på bra Tom Cruiese-action men den sög ju massiva mängder rØv.

Spielbergs kanske sämsta film imo.

Det har nog med vad man har för förhållande till boken. Har man inte läst den eller känner till den så kan vissa saker nog uppfattas dåliga. Den mästa kritiken jag läst om filmen är mot saker som är tagna från boken som t ex slutet.

Sedan finns det väl vissa som tror att det är en remake av filmen från 1953 och då ser det som helgerån istället.

Personligen så är det en av mina favorit berättelser så för mig var det mer av en njutning.

Star Trek VI: The Undiscovered Country

Intresant Star Trek film och rätt bra. Intresanta vändningar, en dos Star Trek humor och man läs sig lite visdom: Alla varelser har inte sina könsorgan mellan benen. :P

Intresantast är att det den här filmen är en stor del av utvecklingen i Star Trek's historia och den sista med hela orginalbesättningen.

Och för en gångs skulle så blev inte Chekov brutalt skadad under filmens gång. :naughty:

7,5/10

Signs

Filmgeniet M. Night Shyamalan's film om en familj som hamnar mitt i en världskris när mystiska tecken dycker upp på åkrar över hela världen.

Filmen handlar om, utöver det uppenbara hotet, vi bara existerar mållöst eller om det finns en gudomlig plan och den gammla debatten om Gud och Sci-Fi kan samexistera.

Filmen är mycket kuslig och spännande (speciellt första gången man ser den) då man på ett trovärdigt vis får följa en familj när det omöjliga börjar utvecklas framför deras ögon, hur de hanterar det och försöker överleva en kris de aldrig hade kunnat tänka sig... med en dos av humor och fjantighet. :D

Och det känns coolt i slutet när alla bitar faller på plats

och det visar sig att alla deras handikapp var till för att de skulle överleva den här krisen. Ena barnet hade Astma för att kunna överleva en giftgasattack, den andra hade en fobi med vatten och krävde ständigt att halvdruckna glas med vatten skulle vara runt henne som hon sedan hittade fel på som sedan visade sig rädda deras liv eftersom varelserna inte tålde vatten, farbrodern hade en fobi att han inte kunde låta bli att svinga Baseballracket vilket ledde till att han kunde svinga vattenglass på varelsen och pappan som var troende och på så vis kunde se de tecken som fanns när de visade sig samt hans fru som dog för att ge honom tecknena.

Som sagt, bra, spännande och kuslig film. Har lite svårt att betygsätta den riktigt nu eftersom jag sett den flera gånger tidigare och M. Night Shyamalan's filmer tappar lite efter första gången pga att mycket går ut på överaskningar och twister.

9/10

Redigerad av Crusader
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Saw var en bra film. Jag hade länge låtit bli att se den och avvisat den som en typisk hjärndöd slasher med onödigt ultravåld och pubertal humor men för några månader sen blev jag dock övertalad att ta del av filmen och ptja.. jag hade fel. Den var intressant, nyskapande och spännande med ett tankeväckande budskap.

Saw 2 var dock så extremt dålig och orealistisk att jag aldrig orkade se klart skiten.

Fråga: Är Saw 3 sevärd?

Rekommederar att se slutet på Saw 2 för att förstå början och slutet på Saw 3.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Doppelgänger: Journey to the Far Side of the Sun

En Sci-Fi klassiker från Gerry & Sylvia Anderson, skaparna bakom bla Thunderbirds, Captain Scarlet och Space: 1999 (vilket märks tydligt).

En tvillingplanet upptäcks på andra sidan solen i samma omloppsbana som jorden och planer startar på att göra en resa dit.

Mer intresant än bra. Man fattar snabbt vad som pågår men det är intresant att se det utvecklas även som det är lite tråkigt

med en exakt kopia av vår värld där saker bara är bakvända som i en spegel (alltså, händelser och karaktärer är det samma).

Slutet var väldigt oväntat och väldigt väldigt dåligt. Jag tror att det var lite tanken att man aldrig väntade sig det slutet.

Filmen slutar med att

hjälten ska återvända till sin egen jord men något går fel och han krashar tillbaka på spegel-jorden och dör.

5,5/10

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Beck - I Guds Namn

Riktigt bra. En av de bästa i Beck-serien. Spännande, storslagen, sorglig och cool.

De håller inte tillbaka i den då troligen sista filmen utan allt vänds upp och ned. Beck, Gundval och alla andra är som bäst här. Beck kör hårt för att lösa fallet och Gunvald kör sitt eget race utan att berätta något.

Nu är det ju så att det har bestämts att göras 2 avslutande biofilmer som knyter samman alla lösa trådar men annars så var det här en OK avslutning. Men visst föredrar man en riktig avslutning.

9/10

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Såg Män som hatar kvinnor i helgen, det är inte den senaste filmen jag såg, ty tre andra har hunnits med sedan dess men jag skriver lite om vad jag tyckte ändå. Ett biobesök är ju trots allt på en nivå högre än film på tv.

Till att börja med har jag inte läst boken. Man märker att filmen bygger på en intressant historia, och man märker också att de tvingats skala bort en hel del. Det var trist att många begåvade skådisar som hade biroller (David Dencik, Sofia Ledarp, Gunnel Lindblom, Gösta Bredefeldt och en del andra) bara skymtade förbi, men samtidigt tror jag att tv-versionen av det hela ger ett lite bättre intryck då de många rollerna förhoppningsvis får mer framträdande roller och fördjupar historien. Men det kändes också att filmen var lång så de hade nog inte kunnat göra så annorlunda utan att göra den för lång.

Ser fram emot den längre tv-versionen, men filmen gav mersmak så jag är nöjd ändå. man borde ge boken en chans, om man orkar nångång. Är dålig på att läsa böcker.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Såg Män som hatar kvinnor i helgen, det är inte den senaste filmen jag såg, ty tre andra har hunnits med sedan dess men jag skriver lite om vad jag tyckte ändå. Ett biobesök är ju trots allt på en nivå högre än film på tv.

Till att börja med har jag inte läst boken. Man märker att filmen bygger på en intressant historia, och man märker också att de tvingats skala bort en hel del. Det var trist att många begåvade skådisar som hade biroller (David Dencik, Sofia Ledarp, Gunnel Lindblom, Gösta Bredefeldt och en del andra) bara skymtade förbi, men samtidigt tror jag att tv-versionen av det hela ger ett lite bättre intryck då de många rollerna förhoppningsvis får mer framträdande roller och fördjupar historien. Men det kändes också att filmen var lång så de hade nog inte kunnat göra så annorlunda utan att göra den för lång.

Ser fram emot den längre tv-versionen, men filmen gav mersmak så jag är nöjd ändå. man borde ge boken en chans, om man orkar nångång. Är dålig på att läsa böcker.

Det blir bio av de två andra också, SVT gav med sig till slut. Dock kommer tv-versionerna nästa år istället.

Har också sett filmen, tycker inte den var något vidare. Snacka om att de överhypat Rapaces tolkning av Salander.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Watchmen

Helt OK. Kändes lite väl lång (speciellt i en Biosallong). Mycket seriösare än jag väntade mig då jag trodde att filmen skulle varit mycket mer komisk. Bra skådespelare och intresanta karaktärer.

Inte min typ av slut precis men inget jag hatade eller så.

Vet inte riktigt vad jag ska säga. Behöver nog smälta den lite.

7,5/10

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

(mindre spoilervarningar, men det gör inte så mycket egentligen, man kunde förutse vad som skulle hända från första scenen)

Såg nyss The Notebook, från 2004. Usch, säger jag bara. Handlar om ett ungt par i den amerikanska Södern strax innan femtiotalet. Han (Ryan Gosling, som var anledningen till att jag såg filmen), en lågutbildad och fattig men charmig och godhjärtad byggarbetare som faller för sjuttonåriga... någonting, jag minns inte ens hennes namn - vacker var hon iallafall - som också blir förälskad i pojken. Men hennes rika sydstats-överklass-föräldrar godkänner såklart inte förhållandet, och så ska hon flytta till New York, och han har inga ambitioner, men älskar henne, och hon är kluven, och så bråkar de, och så är de borta från varandra i några år, och så träffas de igen, och... Äsch, ni kan säkert lista ut resten, den var tråkig och förutsägbar. Se trailern istället, det är mer givande! 2/10, knappt godkänd

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Hmm, jag tänkter lugnt och sakta göra mig bekant med SSF-tråden igen. Jag har sett flera filmer som jag redan nu vill recensera, men en film som jag såg alldeles nyligen blev jag så gripen av, trots att jag redan sett den två gånger tidigare, så jag känner mig rent tvungen att låta denna post gå till den.

Klassen (The Class)

IMDB

Trailer

Trailer 2 (scrolla ner en liten bit)

Klassen handlar om Joosep som mobbas av hela sin klass. Till slut får Kaspar nog och tar hans sida. Det skulle han aldrig ha gjort.

Pjuh! Många av er måste hålla med om att filmer som Bowling For Columbine och Elephant är riktigt bra filmer som bägge handlar om samma tema. Klassen är en film med exakt samma tema, men som är alldeles unik på sitt sätt. Den har 8.3 i betyg på IMDB och har nästan endast fått positiv kritik i svenska tidningar. En stor majoritet har satt 4/5 som betyg, något som verkligen passar denna film. Den är producerad och filmatiserad i vårat grannland i öst - Estland. Redan nu vet jag att många lär tänka "ah, orka titta", men ni kommer missa en riktigt bra film som är värd att se för varenda öre man har på sig. Den här filmen är så himla brutal och djup så det verkligen skär i hjärtat när man ser den. Den tar upp problemet med mobbningen till ett helt nytt plan och realismen som infaller sig i filmen är hemsk. Det känns som alla amatörskådespelarna har hållit på med film i flera år när man ser detta. Men egentligen är den bara så brutalt hemsk, så att skådespelarna tränger in i huden på en när man ser Klassen.

Det finns scener i filmen som är så realistiskt gjorda, så att man nästan får gåshud. När man ser Jooseps tårfyllda ansikte och Kaspars helt tomma ansiktsuttryck, så förstår man att detta inte är gjort för underhållning. Den sista scenen är även den hemsk och detta får mina tankar att gå till Requiem For A Dream, en av mina absoluta favoritfilmer. Den känslan som tar över mig när jag sett klart filmen och tonerna till en mycket vacker låt börjar dra igång är något av en likadan känsla jag fick av RFAD. Tomhet.

Ibland tänker jag vad jag skulle ha gjort om jag var Kaspar. Det är väl nästan omöjligt att inte tänka sig det när man sett klart allt detta.

När allt har fallit i småbitar och det enda du har kvar är bara dina minnen från förr, trots att man gjort så många goda gärningar och skyddat en helt oskyldig pojke från gud vet vad.

Ja, vad gör man?

Men visst, det finns en hel del att klaga på. Den inte ack för stora budgeten har ju lämnat sina hål. Den billiga klippningen och ibland väldigt dåliga redigeringen kan man inte ignorera och de riktigt dåliga mellansekvenserna finns ju trots allt där. Men de är trots allt så få att man helt enkelt glömmer dem i slutändan.

Alla tankar som infinner sig efter man sett klart den näst sista scenen är för tunga att tänka på. Den scenen måste vara en av de mest brutala jag någonsin sett. Inte brutalt på det sättet att armar och ben flyger, utan mentalt. Jag kan försäkra er om att ni inte kommer att le efter att ni sett det. En tragisk, brutal, hemsk, underbar, fin, grov och hänsynslös film. Ja, alla synonymer som går att hitta till det skulle passa in. Jag kan inget annat göra än att varmt rekommendera den till alla här! Den är verkligen värd att ta en timma och fyrtio minuter av era liv!

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag såg Pirates of the Caribbean - Svarta Pärlans förbannelse inatt. Har inte sett någon av Pirates-filmerna förut.:)

Ska se de andra två ikväll eller något.

Filmen var hur som helst bra! Jack Sparrow var riktigt skön. :(

Såg andra filmen ikväll, Död mans kista.

Den var rätt bra, men orka den där stora jävla bläckfisken, Kraken. Känns så överdrivet. :confused:

Är tredje filmen bättre?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

10/10 imo. DEADPOOL! DEADPOOL I SAY!

Jag kan ju påpeka att jag inte var riktigt på Anime humör när jag såg den så det gjorde troligen att jag inte njöt så mycket av den som jag skulle ha kunnat. Får se hur det blir nästa gång jag ser den. :confused:

Blade Runner - The Final Cut!

Jag såg orginalklippningen för ca 15 år sedan och jag var en av de få som inte tyckte om filmen. Men jag tänkte ge den en ny chans nu med The Final Cut versionen men jag var inte mycket mer imponerad nu. För det första märkte jag inte av några större skillnader från orginalet och även då jag gillar konceptet av storyn och vad den vill förmedla så tycker jag att det inte görs på det bästa sättet. Plus att filmens "hjälte", den tuffe Blade Runner, är en mes som mäst får stryk och inte gör så mycket och jag irriterar mig på karaktärens värdelöshet.

Det lyckliga slutet kändes en aning påklistrat och passade inte riktigt in. Visst, det ger lite mer till slutet än orginalslutet men det känns som en egen liten minihistoria som börjar i slutet och bara varar någon minut. Inget de kunde ha gjort åt det nu men det hade varit bättre om de kunde intergrerat det lite mer på något sätt.

I slutändan en något sådär OK film som får en att tänka och som har en väldigt cool design och värld men inte riktigt lyckas med vad den ska förmedla och jag är inte förvånad att den genom gått så många klippningar men de aldrig blir riktigt nöjda med den.

5,5/10

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Hmm, jag tänkter lugnt och sakta göra mig bekant med SSF-tråden igen. Jag har sett flera filmer som jag redan nu vill recensera, men en film som jag såg alldeles nyligen blev jag så gripen av, trots att jag redan sett den två gånger tidigare, så jag känner mig rent tvungen att låta denna post gå till den.

Klassen (The Class)

IMDB

Trailer

Trailer 2 (scrolla ner en liten bit)

8,5/10

Tack så himla mycket för tipset! Har nog aldrig tidigare känt mig så berörd och arg när jag sett en film.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag såg Pirates of the Caribbean - Svarta Pärlans förbannelse inatt. Har inte sett någon av Pirates-filmerna förut.:>

Ska se de andra två ikväll eller något.

Filmen var hur som helst bra! Jack Sparrow var riktigt skön. :D

Oj, trodde det inte fanns någon som inte sett dem! Ettan är helt klart bäst av de tre, men det är en skön trilogi. Tvåan och trean har lite överkomplicerade handlingar, tycker jag, men är bra underhållning i några timmar.

United States of Leland

Fortsatte min Ryan Gosling-filmserie med USoL från 2003 - han spelar en smått känslomässigt störd tonåring, Leland, som i öppningsscenen precis har dödat en liten pojke. Utan att berätta för mycket om handlingen fortsätter filmen med att elegant berätta och väva ihop olika personers livsöden med varandra. Imponerande skådespeleri av Gosling, Don Cheadle, Kevin Spacey, Lena Olin, Michelle Williams, Chris Klein (tji fick jag som trodde att han bara kunde spela biffig lacrosse-spelare!), m fl. Bra soundtrack (mycke pixies), tydlig röd tråd genom hela filmen vilket bidrar till ett bra flow, den väcker en del intressanta frågor, och den är oerhört bra och gripande. En sån film som sitter i långt efter man sett den.

Trailer

Länk till kommentar
Dela på andra sidor