Jump to content

Senast sedda film

okka
 Share

Recommended Posts

Personligen ger jag heller inte Fight Club mer än 7 och jag har ändå sett den kanske fyra gånger, tycker inte att den blir bättre.

Men tänk på att en 7:a är ett bra betyg, det är helt klart en grym film!

Ja 7 är ett bra betyg, antar att jag bara har en softspot för filmen.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Såg den Låt den rätta komma in under kvällen.

Vette fan vad jag ska tycka om den, lite mysko rulle och inte alls som jag trodde att den skulle vara.

Handlar om Oskar som är 12 år och bor i Blackeberg utanför Stockholm, han har inga kompisar i skolan, är mobbad, en dag flyttar det in en jämnårig tjej bredvid honom och Oskar fattar tycke för henne, dom umgås mer och mer och det kommer fram att hon är vampyr.

Filmen ligger just nu tydligen fyra på amerikanska biotoppen och har vunnit en massa priser och blivit hyllad världen över, varför undrar jag? för att vara en svensk skräckfilm var den bra, men fortfarande var det något med den som jag inte riktigt förstod, vet inte vad just nu om jag ska vara ärlig.

Jag ska ge filmen en chans till, men kommer dock vänta tills den kommer ut på dvd, så jag väntar med betyg, men just nu ligger den runt 3/5, får se om jag ser "storheten" med den senare.

Redigerad av Kiedis
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Har sett två spansktalande filmer. Recensioner på väg!

Amores Perros (Älskade Hundar)

IMDB

TRAILER

Octavio är en ung kille som saknar målsättning i livet. Han lever i en tuff omgivning och är mer eller mindre besatt av sin svägerska. Daniel är en framgångsrik förläggare, som just har lämnat sin fru och sina barn och har flyttat in i en flott våning tillsammans med sin älskarinna Valeria, som är en ytlig toppmodell. Den tredje är El Chivo, en f.d. fängelsekund som numera livnär sig på beställningsmord. Oberörd av sin nuvarande livssituation lever han i det förflutna och han ångrar bittert beslutet att lämna sin familj och sin dotter. Tre berättelser om tre familjer i Mexico City som lever i helt olika miljöer men vars vägar, ibland nästan obemärkt, korsas.

Wow! Detta måste vara den bästa tragedifilm jag någonsin sett! Om det är en film som får kallas tragedi så är det denna. Från början till slut så finns inget skratt, inget hopp och verkligen ingenting att vara glad över. Amores Perros handling är väldigt olik den i Cidade De Deus, men jag kan inte låta att tänka på den filmen när jag ser denna. Dom är väldigt olika, men behandlar ungefär samma tema i självaste grunden.

Uppbyggnaden av filmen är näst intill identisk med den i Crash och alla filmer som följer samma mönster har jag gillat. Amores Perros handlar mycket om dessa hundar som har en stor roll i filmen. Det är genom hundarna alla huvudkaraktärer drabbar samman och samligas liv är verkligen tragedier.

Den starkaste scenen jag såg måste ha varit den när El Chivo (Yrkesmördaren) hittar sina hundar döda. Oh, den var verkligen bra. Annars minns jag Octavios dystra och arga ansikte när han träffar Susana efter kraschen

. Octavio (Gael Garcia Bernal) gör för övrigt den bästa skådespelarinsatsen i filmen, verkligen!

Men Amores Perros har sina höjd- och lågpunkter (kan man säga så?). I alla fall, filmen är inte suverän, långt ifrån. Den griper tag i en, men inte lika mycket som t.ex. The Assassination Of Jesse James By The Coward Robert Ford eller Requiem For A Dream (f.ö två av mina favoritfilmer right there). Den blir länge kvar på samma nivå och stiger aldrig. Den blir aldrig mer eller mindre tragisk, utan behåller samma nivå. Det gör att vi inte får någon sorts kulm i det hela, vilket är tråkigt. Det skulle verkligen höjt filmen. Många kanske anser att kulmen nås när

El Chivos hundar dör eller när Daniel(?) dör

, men jag anser att det är inte värre än vad som redan hänt, vilket gör att jag inte blir så himla gripen av det. Sedan finns det en hel del andra faktorer som gör att filmen aldrig når upp till toppnivå, men den är långt, väldigt långt ifrån dålig. Den är riktigt bra och väldigt sevärd (låt er inte luras av mig) och jag ger den ett högt betyg, som den verkligen förtjänar!

7.5 / 10

**

Intacto

IMDB

TRAILER

Becksvart Alexander Lukas-thriller. Ovanligt tursamma människor (av den typen som överlever i övrigt utplånande flygkrascher och kan skrapa fram miljonbelopp på skraplotter) samlas i en klubb där de testar vem som ligger allra bäst till hos Fru Fortuna. Genom olika tester och tävlingar ska de till slut möta turens överstepräst Sam (vår egen Max von Sydow) i en runda rysk roulette.

Denna film, som har den slående titeln Intacto håller långt ifrån samma klass som Amores Perros. Detta är också somewhat av en tragedi (fast långt ifrån renodlad tragedi), mer en thriller. Jag kan ju börja med att säga att trailern måste varit en av de sämsta jag sett på länge. Jag blir verkligen inte sugen på att se på filmen genom att kolla på den trailern. Dåligt klippt, dåligt redigerat och dåligt ihopsatt. Nu är det dock inte trailern vi pratar om. Filmen är oerhört mystisk. Den börjar i exakt och då menar jag exakt samma stil som Unbreakable med Bruce Willis och det är antagligen därifrån denna film som är gjord år 2001 fått grundidén ifrån.

Filmen handlar som sagt om en klubb/grupp bestående av människor som har tur - ja, ni hörde rätt - tur. Denna grupp av tursamma nissar tävlas och testas för att sedan på ett lite matrix-aktigt sätt möta sin master. Visst, det är ingen dålig tanke bakom filmen och den är stundtals sevärd och i vissa stunder bra (fotot är riktigt bra!), men det är någonting som får mig att tycka att den är seg och för ofta långtråkig. Dessutom så blir den så svårförstådd emellanåt att jag förstår mig inte på vissa saker.

Skådespeleriet från vissa skådespelare är stundtals bara på en 'okej'-nivå och trots att slutscenerna är rätt så bra klippta , så håller det inte hela filmen igenom. Den ska dock ha en stor eloge för att vara riktigt oförutsägbar som den lyckas med galant under hela filmen! Men mer än en femma blir det tyvärr inte. Den har nästan lite tur att den äns får det.

5/10

Nu väntar Domino och Oldboy!

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Burn after reading

Handling:

Det börjar med att Osbourne Cox får sparken från CIA och håller för att ha något att göra så börjar han skriva en memoarer om sitt tidigare yrke. Hans memoarer kommer på vift och hittas av arbetarna på ett gym som är villiga att ge tillbaka det till honom mot en summa pengar.

Betyg:

Trodde faktiskt denna film skulle vara bra men usch. 1.5/5

Länkar:

IMDb

MovieZine

Trailer:

[youtube-old]N99kv6ojn48[/youtube-old]

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Eden Lake

En par får deras romantiska helg avbruten av ungdomsgäng med våld i sinnet. Paret bestämmer sig dock för att inte låta någonting förstöra deras helg, och konfrontationen med gänget får brutala konsekvenser.

Mycket bättre än jag trodde. Helt klart sevärd. Spännande film.

[youtube-old]DjwRjdt4DFQ[/youtube-old]

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

såg Cloverfield igår, borde se den igen för att kunna ge den ett rättvist betyg. men 7/10

Trailer

[youtube-old]IvNkGm8mxiM[/youtube-old]

Cloverfield va säääämst. tjockt jobbig att kolla på.

Pineapple Express

Den va flummig

[youtube-old]bYg2EJLJids[/youtube-old]

Redigerad av emo
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Never Back Down verkade til en början som en bra film, sedan blev den lite sämre eftersom man kände igen många liknande filsituationer, och till sist blev den bra igen. Såg den på en bussresa förresten.

Kanonfilm för dig som inte sett den, många gym- och träningsscener och ett sjuhelvetes slagsmål!

Skådespeleriet var OK, inte några mäktiga repliker eller "moves" man minns väl, men de gjorde det bra.

Trailer:

[youtube-old]_JIiXPBm_bE[/youtube-old]

Redigerad av Ma__Cipriani
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

The strangers

Ett ungt par, Kristen McKay och James Hoyt stannar i ett ganska isolerat sommarhem och får en tidig morgon besök av främlingar som gömmer sig bakom maskar...

Jäkligt dålig film. Fianns liksom ingen poäng i filmen. Lite spöklikt jakt, sedan nån knivhuggande och sedan var filmen slut. =/

[youtube-old]nCU0k_jbCUo[/youtube-old]

Redigerad av Vice.
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

The strangers

Ett ungt par, Kristen McKay och James Hoyt stannar i ett ganska isolerat sommarhem och får en tidig morgon besök av främlingar som gömmer sig bakom maskar...

Jäkligt dålig film. Fianns liksom ingen poäng i filmen. Lite spöklikt jakt, sedan nån knivhuggande och sedan var filmen slut. =/

Det roliga är att dessa "true events" som filmen ska baseras på egentligen bara baseras på ett barndomsminne från regissören som var att det kom en kille till deras hus och frågade efter någon som inte var där. Nästa dag så hade någon brutit sig in hos grannen. Spooooky. :whistling:

Länk till kommentar
Dela på andra sidor