Jump to content

Senast sedda film

okka
 Share

Recommended Posts

Jag och IceCandy gick på den nya svenska filmen "Vampyrer".

Vilket misstag.

Först och främst, tro inte att det är en vampyrfilm. Nä nä, filmen innehöll en halv scen med blodsdrickande, och dom resterande 90 minuterna gick ut på att se två tjejer i 20-årsåldern springa genom ett öde Stockholm mitt i natten, jagade av ett gäng moppepojkar.

Manuset var skrattretande dåligt, skådespeleriet var lika naturligt som en hjord laserantiloper på Göteborgs Centralstation.

Jag har aldrig varit med om så mycket fail.

Det mest underhållande var att höra dom andra biobesökarna sucka och viska "Det här SUGER".

0/10, bland det värsta jag någonsin sett i filmväg.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

TAKEN

Handlar om en tjej som efter en del tjat får åka på en resa med sin kompis till Frankrike, Europa. Pappan som jobbar som livvakt är egentligen emot resan eftersom han är hysteriskt rädd att nått skall hända dottern. Och givetvis händer nått dottern, hon blir kidnappad av Albanska maffian som opererar i Frankrike, Pappan blir hysterisk när han får veta detta och bestämmer sig för att åka till Frankrike för att hitta henne. Gärna levande...

Helt okej film, inte den bästa jag sett men okej. Rekommenderas.

[youtube-old]CvUxdQ4q-Lg&feature=related[/youtube-old]

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Heat (1995)

IMDB

TRAILER

Finns det något mysigare än att ligga ner i sängen med ett öppet fönster och tre kilo täcken över sig och recensera filmer på GTAsajten? Nej, trodde väl det. Hur som helst. Heat har varit en film jag velat se en längre tid, men då jag haft en svacka då jag knappt sett en enda film på en månad så har det inte blivit av. Har dock nu tagit tag i det och sett denna beskådning. Första intrycket var bra. Den öppnade starkt och filmer som öppnar starkt har tendensen att vika ner sig, men det gjorde inte denna. Jag kom även på att jag sett början av filmen för ett par år sedan på tv, men bara början.

Al Pacino och Robert De Niro i en och samma film kan väl inte bli annat än magiskt? Åtminstone när de spelar mot varandra. Och ja, magiskt blev det.

Det otroliga rånet

i början av filmen följs upp av dramatik, spänning, intelligens och "magik". Al Pacino och RDN är verkligen väldigt bra och man verkligen sitter och njuter när de skådespelar. Klippningen är dock något som enligt mig kunde gjorts bättre, medans redigeringen är väldigt lyckad. Skådespeleriet kan man inte klaga på och miljön känns väldigt bra och jag fullkomligt älskar scenerna från ovan.

Handlingen är bra, genomtänkt och kraftig. Den innehåller allt möjligt och något som fick mig verkligen att le var när

Chris var på väg att återförenas med sin fru, men stoppades

. Det var känslofyllt och något som jag först trodde inte alls kunde passa in, men som gjorde det. Scenerna före slutet är något som jag reagerade på. Tyckte att beslutet av Neil var lite olikt honom, så som man sett honom i filmen.

Visst kunde han dödat (bosko? Han som flydde i början), men att han skulle ta det beslutet, mitt på motorvägen, med sin möjligtvis blivande fru sittandes i bilen. Så hetsisk var han inte, men det var ändå något som var tvunget att finnas. Hämnden var tvungen att ske och dom kunde inte gjort det på ett bättre sätt.

Slutscenerna var riktigt vackra och slutet där

dom håller varandra i handen.

Det var så vackert på så många sätt så jag höll på att bli tårögd. Riktigt bra! Jag kan inte se mig själv ge denna film någonting annat än en klockren tia!

10/10

The Untouchables (1987)

IMDB

TRAILER

The Untouchables. Oscarvinnare och hyllad. Många bra skådespelare i Kevin Costner, Sean Connery(som var bättre förr) och ännu en gång den fantastiske Robert De Niro. Vad ska man säga om denna. Även denna film börjar på ett kraftigt sätt. Den sätter igång direkt, men segnar av sådär halvt för att komma tillbaka med en fullt bra avslutning. Jag tycker inte den håller lika bra klass som Heat, sett över hela filmen, men många saker är bättre. Bl.a är handlingen väldigt bra gjord och på ett enligt mig helt korrekt och bra sett. Klippningen är bättre och jag fullkomligt älskar miljöerna som är ett grått och regnigt 30-tals Chicago. Jag kommer dock ständigt att tänka på att detta ämne i en film är väldigt uttjatat och trots att det gjorts väldigt få top-notch filmer om mafian så tänker jag fortfarande på det. Nu är det ju dock så att denna kom ut 1987, så jag kan ju inte hålla på att säga att det var uttjatat vid den tidpunkten och sedan så tycker jag trots allt att denna film går in i en väldigt minimalisk grupp som innehåller väldigt bra filmer om mafian.

Untouchables är annars en film som handlar om tillit, vänskap och död. Mannen i den vita kostymen är annars en riktig favorit hos mig. Han spelar riktigt bra och har karisman runt sig. En helt underbar karaktär att ha med i en film. Dödsscenerna är enligt mig konstnärligt fint gjorda och slutet är visserligen inte sådär jättespännande, men den är givande, riktigt givande. Handlingen håller sig genom hela filmen och jag älskar verkligen sättet som den slingrar sig på. Aningen svårt att förklara, men så fort ni ser den så förstår ni nog. En full tia blir det tyvärr inte, men nära inpå.

7.5/10

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Man cheng jin dai huang jin jia (Curse of the Golden Flower)

Kinesisk Action stod det. Snarare Kinesisk Tragiskt Såpa-Drama med insestiösa inslag. Seg början men förvånande bra. Ibland skulle man tro att Shakespeare hade gjort den. >_<

Det jag fann speciellt intresant var att det var svårt att avgöra vem som var "skurk".

Visst, kejsaren förgiftade sin fru för att hon skulle bli galen men pga att hon hade ett förhållande med hans son.

Inget svart och vitt.

Och slutet

känns väldigt typiskt den här typen av historier. En massa dör, bara kejsaren och drottningen överlever men i slutet så är inget förändrat utan allt återgår till hur det var när det började.

Gillar man drama, intriger och Kinesiska strider så ska man se den här. Har man dock krav på action och snabba tackter så orkar man nog inte.

7,5/10

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Death Race (2008)

IMDB

TRAILER

Ännu en kryddad actionrulle med Statham i spetsen. Vad kan gå fel? Ja, i princip allting. Statham kan jag inte klaga på. Han brukar oftast vara felfri eller näst intill felfri och han spelar bra även i denna film som för övrigt bygger på de gamla dataspelen man hade till windows 95 och 98, ni som minns. Mina förväntningar var egentligen att få se en helt okej actionrulle, men ingenting mer, så visst uppfylldes förväntningarna. Death Race känns i grund och botten som en B-film och om det inte vore för Statham och ett ovanligt slut så skulle jag kunna säga det rakt ut. Filmen i sin helhet är okej och mycket vågar jag säga är dåligt, men det finns små 'gluggar' i filmen som även är bra. Vad ska jag egentligen säga. Prologen är 10 minuter lång och följs upp av 40 minuter bilporr i form av ett väldigt intensivt bilrace. Sedan så berättas handlingen i 10 minuter till som följs upp av ännu ett intensivt bilrace. Så för er som gillar biljakter/bilar/körande gillar ni nog denna.

Egentligen är handlingen totalkass. Redigeringen är inte så bra heller och det enda som håller är klippningen som är grym. De andra okända skådespelarna gör ett okej jobb, men ännu en gång ingenting mer än ett 'okej'. Filmen känns egentligen aldrig seg, men den saknar så mycket som en bra actionrulle ska ha, så jag blir nästan ledsen i ögat av att se Statham spela ut sina medarbetare. Dock ska det otroligt oförutsägbara slutet ha ett stort plus i kanten. Det var även en chock för mig, som inte är så vanligt. Men ja. En helt okej rulle, ingenting mer.

4/10

Wall-E

IMDB

TRAILER

Oj! Vilken mysig film! Vilken helmysig kille! Wall-E överraskade mig positivt. Jag hade sett trailern innan och trodde att detta skulle bli en bra film, men att den skulle bli så mycket mer än bra hade jag ingen aning om. Wall-E-konceptet var bättre än jag någonsin trodde det skulle bli. För det första måste man ju bara göra en eloge till Pixar som lyckas göra sådana grymma animationer och allt som hör till det. Filmen i sin helhet har så mycket som en helt vanlig dramafilm har. Kärlek, sorg, önskan, hämnd etc. Hur man lyckats packa ihop allt i ett paket och satt in det i en film där endast animationer förekommer är för mig helt sjukt. Visst har Ratatouille, Surfs Up och alla dessa andra filmer som Pixar levererat samma sorts paket, fast det har aldrig rört om i grytan lika mycket som i Wall-E. Jag kan erkänna att jag fastnade direkt för Wall-E och att jag verkligen tyckte synd om

. Inte tårögd, för det är inte det rätta ordet och det blev jag inte, men något likt, om ni förstår mig. Det var gripande och sorgligt. Och vägen dit var spännande, omväxlande och intressant. Det var som att kliva in i filmen själv. Detta låter säkert löjligt, men ja, så kändes det.

Från början till slut får man följa en robot som man nästan får små känslor för. Liksom, en robot(?!). Hans sorgsna ögon är så himla fascinerande så det inte är sant. Hur kan man lyckas att få en robots ögon se ut som riktiga, tårögda ögon. Jag förstår knappt det. Hela storyn kring honom är underbar att följa och bortsett från små saker som jag kunde irritera mig över så var filmen helt felfri i min mening. Wall-E ftw!

9/10

honom och Eve i slutet
Redigerad av kicken
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Såg "Wristcutters: A Love Story" ikväll, efter tyå två års uppskjutande. Och det var inte en dag för tidigt - jag blev förälskad i den. Den utspelar sig i ett land dit alla som tar självmord kommer, och vi får följa Zia (Patrick Fugit, han i Almost Famous), Eugene (någon ryss), och Makal (Shannyn Sossamon, galet söt är hon) på en road-trip för att hitta olika saker. Jag tänker inte säga så mycket med om filmen, annat än att om ni tror att ni har ett hum om vad bra film är, så bör ni se den! Den är indie.

Fem solklara wubs :D

:D:naughty::):wub: :wub:

Redigerad av AngryAxel
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Tortured

En FBI agent som arbetar undercover lyckas infiltrera världens mäktigaste brottssyndikat. När han väl har arbetat sig in till syndikatets innersta krets ställs han inför ett dilemma då han beordras att tortera en av syndikatets medlemmar som de misstänker för bedrägeri.

Mycket bra film. Får högt betyg. Se den... =)

[youtube-old]UvPPx8C8thY[/youtube-old]

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

The Untouchables (1987)

IMDB

TRAILER

7.5/10

Den där filmen är ganska bisarr. Det är en sådan märklig stämning hela tiden, nästan serietidningsaktig. Sedan är den förbannat dålig också.

Fast han som spelar Frank Nitti, skurken i vitt, ser verkligen ut som en slemmig gangster. När han sitter i bilen utanför Ness hus, brrr!

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Ja. Jag har igår och idag roat mig med att se Matrix-trilogin. Jag fick bara helt plötsligt suget att se alla tre filmer. Speciellt eftersom jag inte sett den tredje och sista i trilogin förän idag. Så, hur var det?

The Matrix (1999)

IMDB

TRAILER

Tar han den röda tabletten får han veta sanningen om Matrix och den värld han tror sig leva i. Tar han den blå tabletten glömmer han vad han vet och fortsätter leva sitt liv i total ovisshet.

Denna har jag nu sett ett antal gånger. Jag kan helt ärligt säga att jag blir förvånad varje gång jag ser den. Det börjar väldigt rappt och handlingen är direkt väldigt enkel att förstå. Jag gillar verkligen tempot hela filmen igenom. Visst är det inte en äldre Crank, men den har fortfarande ett snabbt tempo som gör att spänningen blir högre ju längre in i filmen man kommer. Varje gång jag har sett den har det känts som jag inte sett den tidigare. Jag vet ju vad som kommer härnäst och så vidare, men alla scener är så snyggt gjorda så jag blir häpen varenda gång. Denna film innehåller ett tiotal scener som är riktigt minnes- och älskvärda. Allt från när Morpheus slåss med Neo till den sista riktigt tillfredsställande scenen. Under filmens gång blir jag inte en enda sekund tråkad. Något som väldigt få filmer klarar av. Keanu Reeves som Neo är verkligen perfekt och jag ser verkligen inte att någon annan än Keanu Reeves skulle passat bättre som Neo.

Jag har aldrigt gillat Sci-Fi filmer speciellt mycket, men Matrix är ett stort undantag. Detta är så surrealistiskt så det blir så jäkla bra. Den riktigt snygga editeringen, de riktigt snygga effekterna och det fina ljudet gör att Matrix verkligen slår hårt. Utan dessa detaljer skulle Matrix kunnat vara en film som floppat rejält. Nu blir den istället en riktigt bra action/sci-fi-rulle. En anledning varför de faktiskt vann fyra stycken Oscars.

Jag tycker även handlingen är så mycket bättre i första filmen än i uppföljarna. Visst har dom helt olika handlingar, men sättet dom har byggt upp det i första filmen är riktigt bra.

Neo är inte oövervinnerlig föräns de riktigt sista scenerna. Han kan likväl förlora och man säger att hämnden är ljuv. Snacka om ljuv här. Jag får nästan rysningar när han reser sig från marken och tittar Smith i ögonen samtidigt som han bara sträcker upp ena handen för att stoppa alla kulorna för att stunden senare verkligen förudmjuka honom. Riktigt bra!

9/10

---

The Matrix Reloaded (2003)

IMDB

TRAILER

Neo uppskattar att han har ungefär 72 timmar på sig att förstöra de 250.000 destruktiva sonder han vet är utskickade. Under tiden måste han också bestämma sig för hur han ska rädda Trinity från det mörka öde han drömmer att hon ska drabbas av.

Efter första succéfilmen så var förväntningarna höga på uppföljaren. Som väntat brukar uppföljare aldrig vara bättre än första filmen och så även här. Visserligen är denna mycket bättre än Revolutions, men också ganska mycket sämre än The Matrix. Denna, precis som de andra filmerna i trilogin innehåller många riktigt fina fightingscener och många minnesvärda scener som man kommer ihåg långt efter man sett filmen. Biljakten är enligt mig det bästa i hela filmen. Den är riktigt bra och jag verkligen njuter när jag ser den. Jag har sett denna på bio och den gör sig oerhört mycket bättre där, men faktum kvarstår att den är riktigt bra. Det skadar heller inte att den är runt 20 minuter lång. Fantastiskt! Handlingen fortsätter i stort sett där den slutade förra gången. Inte direkt, men nästan. Handlingen är bra i denna film, något som de åtminstone lyckats bra med, som tur är. Dock så håller den inte alls samma klass som första filmen. Långt ifrån. Visst är alla slagsmålsscener riktigt snygga och redigeringen samt klippningen är minst lika bra som förra filmen, men något saknas, jag kan inte beskriva det med ord men man verkligen känner hur den saknar det som fanns i första filmen. All intensivitet, all förhoppning, all hämnd.

I The Matrix Reloaded känns Neo redan från första början som en man som ingen annan kan slå. Något som enligt mig förstör en hel del. Visst kan man inte veta det, men bara känslan gör att alla fightingscener inte har samma sorts känsla som i ettan. Keanu Reeves gör dock ett lika bra jobb som i ettan och Morpheus är riktigt nice, så som jag beskriver det. Dock så är det som jag sagt ingen bättre film. Den är riktigt sevärd, men den har verkligen inte samma glöd som ettan. Men fortfarande en bra film, men mer än en sexa vill jag inte ge den, tyvärr.

6/10

---

The Matrix Revolutions

IMDB

TRAILER

Neos krafter är tömda och han driver omkring i ett Ingenmansland mellan Matrix och Maskinvärlden, där Matrix skapats.

Medan Trinity vakar over Neos medvetslösa kropp, brottas Morpheus med egna tankar. Han börjar grubbla på om inte Den utvalde, i vilken han investerat ett helt livs tro, bara kanske är ytterligare ett system för kontroll skapat av arkitekterna bakom Matrix.

Kriget drabbar den underjordiska staden Zion, där de sista fria människorna håller sig gömda. Nu tvingas militären, med hjälp av modiga civila som Zee och Kid, desperat att kämpa mot den till synes oövervinnerliga styrkan av maskinvarelser som attackerar dem.

Nej, nej och åter nej! Jag hade förväntningar om att se ett värdigt slut och visst fick jag det, men allt där emellan var enligt mig bara hemskt. Nu känns det som jag verkligen är subjektiv då jag inte gillar Sci-Fi filmer, men enligt mig går allt överstyr här. Jag förstår mig på vad Wachowski-bröderna försökt få ut, men här går det för långt. Filmen förvandlas till en 100%-ig Sci-Fi rulle med extraordinära inslag (visst, de har dom andra filmerna också varit, men här blir det för mycket). Jag får nästan ont i ögonen av att se vad denna film egentligen handlar om. I typ 1 timma och 20 minuter är det enda man ser hur folket försvarar Zion(hur det nu stavas) och visst är alla effekterna riktigt snygga och skådespelarna gör sitt jobb bra, men nej, usch, tvi! Det är bara tråkigt. Neo och Morpheus som tidigare varit de stora huvudkaraktärerna försvinner plötsligt helt och hållet. Dom syns knappt till i över en timma. Sedan återvänder de för att den ena ska rädda värlen och den andra blir glad över det.

The Matrix Revolutions känns som en film som endast fyller ut de två tidigare filmerna i trilogin. Och det känns som endast de 10-20 minuterna i början samt den sista halvtimman är det som egentligen är slutet. Allt emellan känns bara som ett försök att dra ut på tiden. Något som dock är riktigt, riktigt, riktigt bra i Revolutions är sista fighten (förlåt den ständiga svengelskan) mellan Neo och Smith. Wow! Den är brutalt snyggt gjord och det är ögonorgasm vid första tillfället. Jag får flera gånger en riktig wow-känsla när jag ser den. Den är verkligen något utöver det vanliga och den kan ses flera gånger utan att man tröttnar, bara på grund av att den är riktigt snyggt gjord. Egentligen är det bara på grund av den samt det fina slutet jag ger den en så högt betyg som en femma. Något som den enligt mig inte borde ha. Men, Matrix-trilogin är fortfarande en riktigt bra trilogi i sin helhet och de två första filmerna är faktiskt riktigt bra, så om ni någonsin får suget att se dom igen eller för er som fortfarande inte sett denna trilogi, se direkt!

5/10

---

@Pico: Jag kan hålla med dig till viss del. Det är ju inte precis Godfather-klass på materialet, men jag tycker fortfarande den är rätt så bra. Killen i vita kostymen samt hatten är ju underbart läskig!

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Ja. Jag har igår och idag roat mig med att se Matrix-trilogin. Jag fick bara helt plötsligt suget att se alla tre filmer. Speciellt eftersom jag inte sett den tredje och sista i trilogin förän idag. Så, hur var det?

Om du vill få full utfyllnad av Matrix-"universumet" så rekommenderar jag att du spelar igenom Enter The Matrix som är regisserat av Wachowskibröderna. Finns sjukt många riktiga filmscener som spelades in samtidigt som Matrix Reloaded och som klarar upp en del luddiga aspekter av trilogin.. även om spelet i sig inte är i toppklass.

Du borde också se Animatrix .. mest för avsnittet The Second Renaissance som förklarar hur maskinerna lyckades ta över världen etc. .. också i samarbete med Wachowskibröderna.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Om du vill få full utfyllnad av Matrix-"universumet" så rekommenderar jag att du spelar igenom Enter The Matrix som är regisserat av Wachowskibröderna. Finns sjukt många riktiga filmscener som spelades in samtidigt som Matrix Reloaded och som klarar upp en del luddiga aspekter av trilogin.. även om spelet i sig inte är i toppklass.

Du borde också se Animatrix .. mest för avsnittet The Second Renaissance som förklarar hur maskinerna lyckades ta över världen etc. .. också i samarbete med Wachowskibröderna.

Glöm inte att spela Path of Neo! DÅ förlorar man hoppet om Matrix. Helt och hållet.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har spelat lite Enter The Matrix, fast det var alldeles för länge sedan. Kanske ska ta och spela igen, glömt allt!

Animatrix har jag sett! :D

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Glöm inte att spela Path of Neo! DÅ förlorar man hoppet om Matrix. Helt och hållet.

Ja, fy tusan. :D

Jag har spelat lite Enter The Matrix, fast det var alldeles för länge sedan. Kanske ska ta och spela igen, glömt allt!

Animatrix har jag sett! :D

Det är inte spelet per se som är häftigt (även om det var jävligt coolt DÅ) utan det är cutscensen mellan uppdragen som gör det.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Idag såg jag en film vilket jag inte har gjort sen ~april. :)

Transsiberian

Woody Harrelson, Emily Mortimer, Sir Ben Kingsley

Regi: Brad Anderson

"Transsiberian" revolves around an American couple, Roy and Jessie, who travel on the famed Trans-Siberian train from China to Moscow. They soon encounter another couple, Abby and her boyfriend, Carlos, and what seems to be a simple train journey turns into a chase full of deception and murder.

Snygga miljöer, stämningsfull "Hitchcockkänsla", bra skådespeleri och intressant handling som dock avtar lite mot slutet. Knappast en film för actionkåta men om man gillar drama/thriller, som yours truly, är den klart sevärd.

81%

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Riktigt go filmhelg detta har varit!

FREDAG : Iron Man

Jag hade ingen arning om vad filmen handlade om eller liknande så jag var inte alls hypad eller hade höga förväntningar. Det visade sig dock vara en helt okej och spännande Actionrulle. Cool som fan på sina ställen, och på sina andra ställen väldigt intressant och spännande. Än väldigt bra film helt enkelt. 4/5

LÖRDAG : The Increadible Hulk

Här hade jag ändå lite förväntningar då jag har sett trailern, och diggar Edward Norton. Första filmen var ju lite av ett fiasko, men denna var faktiskt riktigt cool och riktigt bra. Jag diggade den stenhårt, och fightingscenerna var helt sjukt coola på sina ställen. Älskar när man tar konceptet från nått klassiskt (Ironman, Hulken, Spiderman, Batman) och gör film av det. 4/5 här med.

SÖNDAG : WALL-E

En riktigt riktigt riktigt jävla bra film. En av dom bästa i år. Den och Batman alltså...fy fan! Jag skrattade högt igenom hela filmen åt saker som inte ens var skitroliga, utan mer små ljudeffekter eller detaljer. Det är riktigt coolt hur dom får filmen att funka utan att någon av robotarna i princip kan prata. Riktigt riktigt bra film som gav mig lite Oldschool-Disney feeling. Denna ska ses många gånger igen.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Riktigt go filmhelg detta har varit!

FREDAG : Iron Man

Jag hade ingen arning om vad filmen handlade om eller liknande så jag var inte alls hypad eller hade höga förväntningar. Det visade sig dock vara en helt okej och spännande Actionrulle. Cool som fan på sina ställen, och på sina andra ställen väldigt intressant och spännande. Än väldigt bra film helt enkelt. 4/5

LÖRDAG : The Increadible Hulk

Här hade jag ändå lite förväntningar då jag har sett trailern, och diggar Edward Norton. Första filmen var ju lite av ett fiasko, men denna var faktiskt riktigt cool och riktigt bra. Jag diggade den stenhårt, och fightingscenerna var helt sjukt coola på sina ställen. Älskar när man tar konceptet från nått klassiskt (Ironman, Hulken, Spiderman, Batman) och gör film av det. 4/5 här med.

Fin spoiler på båda filmerna:

Skoj att Tony Stark/Iron Man var med i sista scenen i Hulken. Undra vad det ska betyda.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor