Sindacco Skrivet 16 augusti, 2008 Rapportera Share Skrivet 16 augusti, 2008 Planerar att se Colors ikväll som går på TV6. Robert Duvall, Sean Penn och Don Cheadle, mums. Helt okej polis/gäng film. Fast vänta dig inte att se Don Cheadle mycket, han har en rätt liten roll. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
AngryAxel Skrivet 16 augusti, 2008 Rapportera Share Skrivet 16 augusti, 2008 (redigerad) Batman Begins The Dark Knight Nice, jag gillade den! Levde upp till hypen; fartfylld och hade ett genomgående flow så att man inte tröttnade. Stundtals något förutsägbar, men inte så att den blev sämre av det. Och såklart, Heath Ledger spelade grymt bra. Trodde aldrig att pretty-boy:en från A Knight's Tale kunde spela psykotisk, söndertrasad storskurk, än mindre så bra som han gör. Storytelling Alla filmer som börjar med sexscen innehållandes Selma Blair och "Belle and Sebastian" som 50% av musik-creditsen i introt kan inte vara dålig, tänkte jag. Att den dessutom är Maimstreams favoritfilm gjorde inte filmen mindre upphaussad hso mig. Men jag tykte at den var lite småtråkig, och... jag vet inte, när slutet kom var det något av ett antiklimax, och jag trodde att den skulle vara mer. Okej, det är inte typen av film man ser från A till B och nöjer sig med det, utan mellan och under och över A och B finns en massa sidospår och undertexter man kan analysera och analysera om, och om min sociopolog-sida hade varit vaken hade denne säkert frossat i all politiskt korrekthet, i att ingen karaktär är absolut ond eller god, men nja, jag vet inte, det var väl inte den typen av film jag var på humör på. Eller så har jag helt enkelt inte hunnit smälta den än, då jag trots allt blev klar med den för några minuter sen. edit: Äsch, så heter den ju inte! Tack L_Voll Redigerad 16 augusti, 2008 av AngryAxel Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
L_Voll Skrivet 16 augusti, 2008 Rapportera Share Skrivet 16 augusti, 2008 Batman Begins Nice, jag gillade den! Levde upp till hypen; fartfylld och hade ett genomgående flow så att man inte tröttnade. Stundtals något förutsägbar, men inte så att den blev sämre av det. Och såklart, Heath Ledger spelade grymt bra. Trodde aldrig att pretty-boy:en från A Knight's Tale kunde spela psykotisk, söndertrasad storskurk, än mindre så bra som han gör. Nu blev det fel *fniss* Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Maimstream Skrivet 16 augusti, 2008 Rapportera Share Skrivet 16 augusti, 2008 Storytelling Alla filmer som börjar med sexscen innehållandes Selma Blair och "Belle and Sebastian" som 50% av musik-creditsen i introt kan inte vara dålig, tänkte jag. Att den dessutom är Maimstreams favoritfilm gjorde inte filmen mindre upphaussad hso mig. Men jag tykte at den var lite småtråkig, och... jag vet inte, när slutet kom var det något av ett antiklimax, och jag trodde att den skulle vara mer. Okej, det är inte typen av film man ser från A till B och nöjer sig med det, utan mellan och under och över A och B finns en massa sidospår och undertexter man kan analysera och analysera om, och om min sociopolog-sida hade varit vaken hade denne säkert frossat i all politiskt korrekthet, i att ingen karaktär är absolut ond eller god, men nja, jag vet inte, det var väl inte den typen av film jag var på humör på. Eller så har jag helt enkelt inte hunnit smälta den än, då jag trots allt blev klar med den för några minuter sen.Du får skylla dig själv när du tror på mig. Skojahahaha. Jag kom in i den efter, typ, tredje gången jag såg den. Liksom är inte slutrepliken rätt så perfekt? Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
AngryAxel Skrivet 16 augusti, 2008 Rapportera Share Skrivet 16 augusti, 2008 Du får skylla dig själv när du tror på mig. Skojahahaha. Jag kom in i den efter, typ, tredje gången jag såg den. Liksom är inte slutrepliken rätt så perfekt? Den är ganska jättebra, och det finns faktiskt många 'peakar' lite här och där - sköna repliker, bra scener, intressanta karaktärer, som man kommer minnas efteråt. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Maimstream Skrivet 16 augusti, 2008 Rapportera Share Skrivet 16 augusti, 2008 Den är ganska jättebra, och det finns faktiskt många 'peakar' lite här och där - sköna repliker, bra scener, intressanta karaktärer, som man kommer minnas efteråt.Erkänn att oralsex-scenen var lite bra iallafall? När Scooby viftar med pistolen och håller på. Ikväll hyrde jag, min bror, min brors flickvän och min kompis BALLS OF FURY och o'boy vad bra film. Riktigt sådär jäkla illa humor som bara smälter in i hela miljön. Den var kul. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
R2D2 Skrivet 16 augusti, 2008 Rapportera Share Skrivet 16 augusti, 2008 Stranger Than Fiction. Harold Crick har i 12 år levt sitt liv med exakt samma rutin. Han har alltid borstat varje tand ett exakt antal gånger, alltid knytit slipsen med samma sorts enkelknut (för att spara 43 sekunder) och alltid räknat stegen på väg till 8:17-bussen som han alltid har hunnit med (precis på gränsen). En dag hör han en berättarröst som beskriver allt han gör. Ingen annan hör rösten, men Harold gör. Allt eftersom tiden går börjar han förstå att rösten är mer verklig än den först verkar. Det här är en jätteskum film som dock är välgjord, underhållande och spännande. Man förstår inte någonting i början och därför sitter man fastklistrad hela filmen för att försöka förstå i alla fall någonting. Jag ger filmen betyget 3 av 4. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
P-C Skrivet 16 augusti, 2008 Rapportera Share Skrivet 16 augusti, 2008 Stranger Than Fiction. Harold Crick har i 12 år levt sitt liv med exakt samma rutin. Han har alltid borstat varje tand ett exakt antal gånger, alltid knytit slipsen med samma sorts enkelknut (för att spara 43 sekunder) och alltid räknat stegen på väg till 8:17-bussen som han alltid har hunnit med (precis på gränsen). En dag hör han en berättarröst som beskriver allt han gör. Ingen annan hör rösten, men Harold gör. Allt eftersom tiden går börjar han förstå att rösten är mer verklig än den först verkar. Det här är en jätteskum film som dock är välgjord, underhållande och spännande. Man förstår inte någonting i början och därför sitter man fastklistrad hela filmen för att försöka förstå i alla fall någonting. Jag ger filmen betyget 3 av 4. Alltså, jag såg trailern till den för flera år sen men aldrig hittat den nånstans. Släpptes den för länge sen eller? Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
R2D2 Skrivet 16 augusti, 2008 Rapportera Share Skrivet 16 augusti, 2008 Alltså, jag såg trailern till den för flera år sen men aldrig hittat den nånstans. Släpptes den för länge sen eller? 2006, men det verkar som om HD-versionen kom ganska nyligen. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
KvaddadPadda Skrivet 17 augusti, 2008 Rapportera Share Skrivet 17 augusti, 2008 Två filmer idag igen. Jag har perioder då jag ser väldigt mycket film, nu är jag i en sådan. Rear Window Jag började med en riktig Hitchcock-klassiker, årgång 1954. Hyllas som en av Hitchcock's bästa filmer, och jag som älskade Psycho hade höga förväntningar. Jag blev lite besviken, den spänning som jag förväntade mig kom inte riktigt. Filmen öppnar segt, men växer sig starkare och starkare, och nog ska jag erkänna att det var spännande mot slutet. Dum som jag är satt jag ju och jämförde allt med Psycho, och då blev det hela fel. Jag gillar filmen hur som helst, och man ska ju ha i åtanke att den är 54 år gammal. James Stewart är stencool i sin roll, inga skådespelar-insatser att klaga på. Detaljen att de andra lägenheterna symboliserar Stewart's liv på ett eller annat sätt, är en sån där sak som höjer filmen (självklart insåg jag det först efter filmen). Jag ska se mer Hitchcock, nästa blir Vertigo. Ni får gärna ge tips vilka fler A.H.-rullar som är måsten, jag känner mig lite förvirrad när jag ser hur många filmer han har gjort. Det är svårt att sätta betyg på Rear Window, men det blir en förhållande vis svag: 8/10 Memento Jag visste filmens uppbyggnad innan jag började se den, dvs: att den går baklänges. Så jag visste att jag hade en krånglig film framför mig. Den började svagt (precis som Rear Window gjorde) men jävlar, efter kanske 20 minuter är jag helt fast. Vilken film! Anade att den skulle kännas pretto på något sätt, jag hade helt fel. Den är unik, den är smart, den är underbar och den är helt enkelt fantastisk. Medan Mulholland Drive stundtals kändes jobbig är Memento precis lagom. Man förstår inte allt, men det är roligt att leka med olika idéer, och man har alltid någolunda koll på vad som händer. Rent skådespelar-mässigt; inget att klaga på, Guy Pearce gör ingen Oscars-insats, utan är bara... bra. Det är storyn och upplägget som gör den här filmen så oerhört bra. Om man jämför hans insats med L.A. Confidential så gillar jag han bättre i Memento. En rolig detalj är att Christopher Nolan som regisserade och delvis skrev manuset till Memento är regissör och författare för de nya Batman-filmerna. Sammanfattningsvis är Memento en fantastisk film, som kvalar sig in på min top-20. Se den, stark: 9/10 Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
AngryAxel Skrivet 17 augusti, 2008 Rapportera Share Skrivet 17 augusti, 2008 (redigerad) Jag ska se mer Hitchcock, nästa blir Vertigo. Jag är ingen Hitchcock-fantast, långt ifrån, men jag tycker du ska se Fönstret mot Gården och Fåglarna. edit: det var ju den du recenserade. *gäsp* Redigerad 17 augusti, 2008 av AngryAxel Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Pico Skrivet 17 augusti, 2008 Rapportera Share Skrivet 17 augusti, 2008 Jag ska se mer Hitchcock, nästa blir Vertigo. Ni får gärna ge tips vilka fler A.H.-rullar som är måsten, jag känner mig lite förvirrad när jag ser hur många filmer han har gjort. Dial M for Murder (fantastisk) Strangers on a Train North by Northwest Spellbound (underbar) Notorious Rope (också med James Stewart) Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Nik. Skrivet 17 augusti, 2008 Rapportera Share Skrivet 17 augusti, 2008 (redigerad) GOODFELLAS så va de.. Redigerad 17 augusti, 2008 av Nik. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Vice. Skrivet 18 augusti, 2008 Rapportera Share Skrivet 18 augusti, 2008 (redigerad) Hancock Will Smith spelar en snubbe som har övernaturliga krafter. Men hans försök till att vara en superhjälte blir konstant fel. Varje gång han försöker hjälpa till slutar det med att halva stan förstörs, och folk har tröttnat på honom så pass mycket att de börjat ogilla honom. Han stöter på en man som vill hjälpa honom att bli den hjälte han i grund och botten verkligen är. Riktigt rolig och underhållande film, med en supersnygg brud. Rekommenderas. [youtube-old]rZQQgvhn4jg[/youtube-old] SON OF RAMBOW Son of Rambow handlar om två mycket olika pojkar som blir vänner med varandra i det tidiga 80-talets Storbritannien. Den ena av pojkarna är faderlös och lever med sin mamma som är med i den kristna sekten Plymouth Brethren (som finns i verkligheten). Han får inte titta på TV och har inga kompisar men en livlig fantasi. Den andra pojken är en ”värsting” som lever tillsammans med sin äldre brorsa (Chuck från Gossip Girl!). Inte heller han har några egentliga vänner. Han tjuvröker, stjäl och filmar av Rambo på den lokala biografen. Till en början utnyttjar han den kristna pojken men efter ett tag blir de vänner på riktigt. Han visar sin piratkopia för den kristna pojken och snart har de börjat producera sin egen Rambo-inspirerade film, Son of Rambow. Det dröjer inte länge förrän de tuffa ungarna på skolan har fått reda på att de spelar in en film och de vill också vara med, vilket hotar de två pojkarnas vänskap. Riktigt kul film. Både gullig och rolig, rekommenderas! [youtube-old]LjGt5MZaUDA[/youtube-old] Redigerad 18 augusti, 2008 av Vice. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Kebab Skrivet 27 augusti, 2008 Rapportera Share Skrivet 27 augusti, 2008 (redigerad) Superbad/Supersugen Jahaaa, så det här är filmen som har med två skitroliga poliser, och som jag har sett nämnas den här tråden flera gånger. Jag hade nämligen ingen aning om vad filmen handlar om, jag bara kände att det var dags att se den (den har legat och skräpat på datorn ett tag). Fan vad vriden film. Fast jag gillade den jättemycket. Den var inte bara vrickat rolig och konstig, den var faktiskt BRA med. Och utan att bli Hollywood-I-love-you-sliskig! Helt underbar, alla borde se den! Fast det har ni säkert redan gjort också, jag är lite efter... Nästa stopp i min bortglömda och osedda filmer-mapp är Hot Rod. Något att ha? Redigerad 27 augusti, 2008 av Kebab Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
P-C Skrivet 27 augusti, 2008 Rapportera Share Skrivet 27 augusti, 2008 (redigerad) NCA hittar år 1999 en stor svart monolit på månen och drar slutsatsen att den blivit begravd av en högre livsform. När de undersöker den närmare märker de att den skickar en signal till Jupiter. 18 månader senare skickar NCA iväg rymdskeppet Discovery One för att undersöka källan. Ombord på rymdskeppet finns Dr. David Bowman, Dr. Frank Poole och skeppets ofelbara dator HAL 3000. När de båda astronauterna upptäcker ett fel i kommunikationsantennen förstår de att allt inte står rätt till med skeppet eller deras uppdrag. Jag börjar med att anta att gamle Kubrick har lagt ner väldigt mycket tid på filmens utformande, det märks. Ändå sen den kom ut 1968 så har filmkritiker sågat, hyllat och interpreterat den så mycket att det lilla underhållningsvärde filmen har har gått förlorat. Jag ser dock filmen som ett cinematiskt konstverk mer än ett politiskt eller filosofiskt manifesto som många av Kubricks andra filmer är. Betyg? Att sätta betyg på den skulle vara grymt orättvist.. så jag skippar det. Redigerad 27 augusti, 2008 av P-C Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Tweak Skrivet 27 augusti, 2008 Rapportera Share Skrivet 27 augusti, 2008 Superbad/Supersugen Jahaaa, så det här är filmen som har med två skitroliga poliser, och som jag har sett nämnas den här tråden flera gånger. Jag hade nämligen ingen aning om vad filmen handlar om, jag bara kände att det var dags att se den (den har legat och skräpat på datorn ett tag). Fan vad vriden film. Fast jag gillade den jättemycket. Den var inte bara vrickat rolig och konstig, den var faktiskt BRA med. Och utan att bli Hollywood-I-love-you-sliskig! Helt underbar, alla borde se den! Fast det har ni säkert redan gjort också, jag är lite efter... Nästa stopp i min bortglömda och osedda filmer-mapp är Hot Rod. Något att ha? Ja! Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Tackleberry Skrivet 27 augusti, 2008 Rapportera Share Skrivet 27 augusti, 2008 Nästa stopp i min bortglömda och osedda filmer-mapp är Hot Rod. Något att ha? Jag såg Hot Rod igår faktiskt. En skitfilm, med låga skämt och vissa roliga scener, som jag tror du skulle gilla. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Weener Skrivet 27 augusti, 2008 Rapportera Share Skrivet 27 augusti, 2008 Superbad/Supersugen Nästa stopp i min bortglömda och osedda filmer-mapp är Hot Rod. Något att ha? Svinrolig! Samma stuk som superbad faktiskt! Otroligt rolig. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Curly Skrivet 27 augusti, 2008 Rapportera Share Skrivet 27 augusti, 2008 Superbad/Supersugen Helt underbar, alla borde se den! F Hej, vi är olika! ALLA kopior borde brännas, alla som sett den borde erbjudas något som raderar minnet. Den i särklass sämsta, vidrigaste och mest värdelösa film jag sett som inte kan räknas in i kategorin B-actionrulle. FY FAN. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Recommended Posts