Jump to content

Senast sedda film

okka
 Share

Recommended Posts

DARK CITY

(1998)

dark_city_1036339_0.jpg

Plot: A man struggles with memories of his past, including a wife he cannot remember, in a nightmarish world with no sun and run by beings with telekinetic powers who seek the souls of humans

Kommentar: Väldigt cool science fiction-rulle med liknande tema som The Matrix, fast kändes mycket mer retro. Grymma skådespelarinsatser, svinsnygg kamera, bra regisserad. Japp. 5/5.

Länk: http://www.imdb.com/title/tt0118929/

Editering: Bör tilläggas att det var Director's Cut jag såg.

Den där filmen vill jag se, den verkar bra!

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Ikväll har jag sett två väldigt bra filmer.

The Boondock Saints

Mina två filmnördiga kusiner började snacka om den här när vi sågs i helgen. Har vetat om den länge och tänkt se den, men det har aldrig blivit av. Idag tog jag mig i kragen. Jag hade ganska höga förväntningar på filmen och de infriades. Den var ungefär precis så bra som jag trodde den skulle vara. När jag väl hade kommit in i filmen ville jag inte sluta kolla, verkligen en smart story. Jag gillar hur den blandar bra action med en djupare handling och frågeställningar. Tyckte även att musiken passade filmen perfekt. Ett stort minus är vissa skådespelarinsatser. William Dafoe är bra som vanligt, men bröderna tyckte jag var svaga i vissa stunder. Overall så är The Boondock Saints en väldigt bra film som jag rekommenderar varmt. En uppföljare ska börja spelas in snart, den ser jag fram emot.

8/10

L.A. Confidential

8.4 på IMDb (#63), Kiedis lovord, och skådespelar-listan gjorde mig väldigt hypad på den här rullen. Den var oerhört bra också. Filmen är baserad på James Ellroy's bok med samma namn. Filmen utspelar sig i Los Angeles, och handlar om brott, korruption, prostitution, droger... ja, det mesta. Det här är en film som innehåller det mesta, skulle jag vilja påstå. Filmen går lite i vågor, den blir aldrig tråkig eller så, men vid vissa tillfällen känner man att tempot är neddraget. Den fantastiska skådespelar-listan imponerar, särskilt Kevin Spacey. Alltså, den mannen. Han har blivit en av mina absoluta favorit-skådespelare, han har ett lugn och en säkerhet som få har. Jag vet inte, men alla scener med honom är verkligen underbara. Oscars-vinnaren Kim Basinger imponerar inte lika mycket, dock. Gillar filmens vändningar och att den är ganska svår att förutsäga. Helt klart en av de bästa filmerna jag sett på länge.

9/10

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Felon

Handlar om en snubbe som har en söt (fruktansvärt snygg är nog bättre beskrivet) flickvän och en ful unge. En natt få de inbrott och han försvarar familjen med ett baseballträ och resultatet blir dessvärre en ihjälslagen inbrottsjuv. Snubben hamnar i fängelse och förhållandet mellan honom och familjen blir fruktansvärt ansträngt.

Riktigt bra film som rekomenderas.

[youtube-old]Sr0zDhqfOVo[/youtube-old]

Redigerad av Vice.
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Felon

Såg alldeles nyligen samma film och nej, den var inte så bra. Handlingen är alldeles för enformig och filmen når aldrig kulmen. Visserligen kan det tyckas att den gör det före slutscenerna, men hela konceptet känns lite Phonebooth. I stort sett är det filmat på endast 2-3 platser hela tiden och utan att göra det riktigt spännande så tappar den en del. Skådespelarna gör ett helt okej jobb för att vara så okända som de är (aldrig hört talas om en enda) och visserligen finns det några bra scener, men i helhet så har den knappt någonting enligt mig. Det känns bara som en handling som hela tiden dras ut ytterligare, medans vi ännu en gång får se de långtråkiga cellscenerna. Dom enda scenerna som är riktigt bra är då han för

besök, sista slagsmålet samt slutet

. Och de utgör ungefär 10-15 minuter av hela filmen. Så jag var inte alls nöjd efter att den hade fått ett skapligt högt betyg på IMDB, för den är värd mindre. Vissa stunder kändes det till och med som b-film som försöker bli en a-film. Felon är en film som försöker och försöker, men aldrig når upp på toppen. Om den är sevärd eller inte beror på vem man är som individ. Jag är dock besviken.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Aldrig. Kollat upp på IMDB och det enda jag ser är att han gör gästinhopp i olika tv-serier samt några filmer som jag heller aldrig hört talas om.

Rätt känd skådis att räkna med iallafall. Har b la gestaltat Batman, haft en ledande roll i rosade actionfilmen Heat, men är kanske mest hyllad för sin roll som Jim Morrison i The Doors-filmen.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Rätt känd skådis att räkna med iallafall. Har b la gestaltat Batman, haft en ledande roll i rosade actionfilmen Heat, men är kanske mest hyllad för sin roll som Jim Morrison i The Doors-filmen.

På så vis. Ska faktiskt se Heat idag. Inte sätt någon annan film med honom i någon roll, förutom Felon då.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Fy skäms att inte känna till Val Kilmer. Heat har jag sett ett otal gånger och jag tycker att den blir sämre efter varje gång, men den var riktigt bra första gången, om än lite för lång. Synd att sötnosen Henry Rollins har en så liten roll också.

Är Henry Rollins han som spelar en av Deniros medhjälpare. Han som blir

skjuten

av

polisen

när han håller i en

unge

i

ena armen

och ett

vapen

i den andra

armen

?

Redigerad av Vice.
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Är Henry Rollins han som spelar en av Deniros medhjälpare. Han som blir

skjuten

av

polisen

när han håller i en

unge

i

ena armen

och ett

vapen

i den andra

armen

?

Nej, det är Tom Sizemore. Henry Rollins har bara en jätteliten roll som Van Zants livvakt Hugh Benny som blir

arresterad mot slutet av filmen om jag inte minns fel

. Han står mest i bakgrunden när Van Zant sitter i telefon men det är kul att se han i alla fall. :naughty:

Redigerad av Gasoline Kiss
Länk till kommentar
Dela på andra sidor