Jump to content

Senast sedda film

okka
 Share

Recommended Posts

Tim Burton's

Corpse Bride

Corpse_Bride33_770953_0.jpg

Victor Van Dort (Röst av Johnny Depp) är en ung och nervös man, som möter sin blivande fru för första gången. Victoria Everglot (Emily Watson) är hennes namn, och hon är likaså, en ung kvinna, som aldrig mött Victor. Det är Victors, Nell Van Dort (Tracey Ullman), William Van Dort (Paul Whitehouse) och Victorias föräldrar, Maudeline Everglot (Joahha Lumley) och Finis Everglot (Röst av Albert Finney), som har bestämt att bröllopet ska äga rum. Victorias föräldrar vill endast gifta bort sin dotter för att dom har ont om pengar. Men under övningen så kommer lord Barkas Bittern (Med röst av Richard E. Grant), och vittnar till hur Victor klantar sig under övningen för vigseln, och flyr fältet ut i skogen, där han tränar på sina löften. När han väl får till löftena så trär han ringen över en hand-liknande gren, som visar sig vara en hand som tillhör en kvinna som ligger begraven där. Denna kvinna, vid namn Emily (Röstad av Helena Bonham Carter), är en kvinna som skulle gifta sig med en man, men vart dödad samma natt som hon hade gift sig. Ofrivilligt blir Victor förd till underjorden, där han på sitt vis måste reda ut detta triangel-drama. Vad som väntar uppe på jordytan är det att Victoria blir tvingad att gifta sig med Barkas, som är en lika ful fisk som han ser ut att vara.

corpse_bride_770953_1.jpg

Till höger; Victor Van Dort, och till vänster Emily, även känd som Corpse Bride.

Jag finner filmen som en riktigt underbar och underhållande (Även skruvad, som dom flesta filmer av Tim Burton), lite grann av en kärleks-komedi-drama. Man fängslas inte av starka färger, iochmed att filmen är gjord i grå-skala. Det är en fängslande film, med lite bisarr humor. Välskrivna sånger, som får en att längta tillbaka till The nightmare before christmas. Det är ett fint dock-skådespel, med fina rörelser och effekter, och att dom använder ett språk som passar in i miljö, år och karaktärer, tillför så att man känner sig mer i filmen. Det är en bra familje film, som enligt mig alla bör se, som kan ses av alla.

victoria_770953_2.jpg

Victora Everglot.

Plus i filmen;

Handling

Filmning

Skådespeleri

Musik/Ljud

Starka personligheter.

Minus i filmen;

Kort film (1 Tim 17 Min inklusive efter-text)

Svårt att hitta fel med den. Mutter, suck, stånk.

Ett rent mästerverk som får tio Mainstream-fjortisar av tio möjliga.

Redigerad av Maimstream
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Play it fucking loud!

No Direction Home, Martin Scorseses hyllade Dylan-dokumentär, låg på min trapp och väntade idag efter skolan… Och jag var glad…

Jag lät DVD-spelaren sluka skivan och lutade mig bakåt… Och jag njöt...

Man får i filmen följa Bob Dylan och hans musikaliska utveckling mellan åren 1961-66 och ledsagas således genom allt ifrån urartade pressmöten till kolossala utbuningar och romantiska avundsjukor. Underbart.

Se!

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Fy fan. hatar Napoleon Dynamite. Så meningslös. Jon Heder gör dock en klockren roll.

Lucky Number Slevin är bästa filmen 2006 enligt mig.

Haha, mina kompisar hatade den också, de ville stänga av efter halva men jag tvingade dom att se klart, och jag skrattade hela tiden. Precis min humor. Måste hålla med om att den var jävligt meningslös.

Mm, Lucky number slevin är jäkligt bra den med :unsure:

Länk till kommentar
Dela på andra sidor