Jump to content

Senast sedda film

okka
 Share

Recommended Posts

Jag gillar att recensera filmer >_< Fem till här.

21

IMDB

TRAILER

Såg denna rulle faktiskt någon månad tillbaka, men inte kommit ihåg att recensera, så det får komma nu. Bättre sent än aldrig. Jag tyckte filmen var helt okej. Från första början kändes den dock lite: "Okej?". Men den är segstartande och har faktiskt några svackor, men jag tycker det smarta tankesättet och självaste handlingen är intressant och inbjudande. Man får själv en sorts intresse för vad som kommer hända härnäst, trots att den inte är så stor till en början.

Skådespeleriet var faktiskt över mina förväntningar och Kevin Spacey är ju som han alltid är - helt suverän. Dock gillade jag inte alls hans karaktär och dennes personlighet. Jag tycker inte detta var en Spacey-roll. Så jag tycker att de har gjort fel val. Visst passar han som professor(lärare på universitetet), men att gå så långt, nja. Ser många andra som kunde passat bättre in i den rollen.

Sättet filmen var filmatiserad på in i slutminuterna kändes ju bara så

Oceans Eleven/Twelve/Thirteen-ripoff

(Spoilar för säkerhets skull). Visst, ingen ren ripoff och det har ju gjorts andra filmer som slutat på likadana sätt, men jag gillade inte det momentet så som vissa andra kan ha gillat det. Tyckte dock om slutscenen med

honom berättandes om allt detta som hänt honom

. Kändes som en rättvis avslutning på ett underligt sätt. Men filmen var helt okej ur min synvinkel. Tumme upp för det.

6.5/10

Magnolia

IMDB

TRAILER

Jag tycker att absolut fler ska se denna film. Det är bara (Angry)Axel som åtminstone skrivit i tråden och han sa att detta var tre timmars filmkonst. Så sant, så sant. Jag skulle egentligen inte ens vilja säga att den här har en tydlig handling, utan den letar sig fram i en värld utan riktiga slut. Filmatiseringen påminner mycket om Pulp Fiction, Crash och liknande filmer där varje person möter varandra på något sätt i filmen eller har olika likheter i sina liv. Detta är egentligen en sådan film, fast på något sätt helt unik. Det är konst, precis som Axel beskriver det som. Det är filmkonst. Den innehåller så smärtsamma, glada, förutmjukande, djupa scener som är alla på något sätt unika eller i närheten av unika. Jag tänker bara på Padd/Grod-scenerna (Ni som sett/kommer se den förstår) - hur kom dom på något sådant? Det är ju helt underbart. Jag var nästan chockad. Det är ren och skär konst. Eller varför inte scenen där alla

sjunger

(nu vet jag vart Skins fick sin inspiration till säsongsavslutningen ifrån). Den är ju också helt älskvärd. Skådespelarprestationerna är väldigt bra. Bäst av alla är naturligtvis Claudia, spelad av Melora Walters som

drogmissbrukande dotter till en far som är programledare som försöker hitta henne

.

Hade själv inte hört talas om denna film alls, utan det blev en slump att jag en dag såg den på IMDB och blev sugen att se den. Jag ångrar verkligen inte valet. Den är helt underbart. Soundtracket är för övrigt ett av de bästa som jag någonsin hört, helt fantastiskt. Detta är en måste-rulle för allihopa! Se den.

10/10

Snatch

IMDB

TRAILER

Jag säger det redan i början. Jag ger den här också en tia. Kanske verkar som jag är för betygsglad idag, men oj vilka två otroligt bra filmer som jag avnjutit. Snatch, uppföljaren till Lock, Stock and Two Smoking Barrels är desto mer grym, rolig, spännande och skön. Vilken rulle. Jag hade inte en enda tråkig sekund under hela tiden som filmen flöt på och jag hann förälska mig i både Brad Pitt och Benicio Del Toro så bra som de bägge var. Personen som Pitt spelade kändes ju inte som en Brad Pitt precis, men på vilket sätt han spelade den. Jag antar att det måste varit svårt. Detta är klart en av hans bästa skådespelarinsatser under hans karriär. Absolut i Top 5. Statham hade förlorat lite av sin spetskompetens som han hade i ettan, men var still good enough. Jag gillade handlingen, jag gillade skådespelarna, jag gillade klippningen lika mycket som i ettan. Ja, jag gillade mycket.

Snatch är en sådan där helskön rulle som man bara njuter av. Inte för att den har dramatiska eller djupa scener. Inte för att den är skrämmande eller fylld med spänning. Nej, därför den är sådär himla skön som bara få filmer kan vara. Skön är ledordet och det håller sig filmen igenom, med en och en annan twist på vägen dit. Om det var en sak jag inte var så jättenöjd med var det slutscenen. Jag blev inte så himla berörd av den, men sett över hela filmen så behöver jag inte komma ihåg slutet, utan filmen i sin helhet. Se denna också!

10/10

The Blair Witch Project

IMDB

TRAILER

Tänkte ett tag ge även denna en tia, men ångrade mig i sista stund. Eller ångrade och ångrade, tänkte efter. Till min och säkert andras förvåning hade jag inte sett denna föräns i förrgår. Detta skulle bli mina längsta 1,20 timmar. Jag vet inte varför, men det kändes som denna varade i minst tre timmar. Anledningar finns flera. Blev totalt fast i filmen och trots att jag inte skrämdes värst mycket, så tycket jag om den något enormt. Jag anser att en sak som är ett måste är att se den på bio eller hembio för att det ska ta full effekt. Nu blev den sådär lite halvhängig då man inte ens ser den på en HD-TV. Men trots det så var den obehaglig. Det var ju inte precis så att jag njöt av den, så som jag gjorde med Snatch och Magnolia, men något drev mig att se den vidare. Jag älskade alla dessa moment där de blev så skrämda så de nästan började gråta och när Joshua

blev bortförd

.

Läste en hel del om den efter jag sett den och mycket intressant fakta fick man reda på. Allt från att de tre själva spelade in allt material själva till att filmen marknadsfördes på det viset att hela denna historia verkligen var sann och det hängde "Missing-skyltar" överallt när filmen släpptes. Filmen imponerade på mig och jag tyckte den var väldigt bra. Ingen oscarsvinnare eller världsbäst i sin kategori, men mer än bra. Mycket mer än bra.

9/10

Far From Heaven

IMDB

TRAILER

En film som borde beröra och har berört, men som inte berörde mig speciellt mycket. Handlar då om en familjefar (på 1950-talet) som blir/är homosexuell och hur han blir upptäckt av sin fru och blir tvingad att kämpa sig tillbaka till det vanliga familjelivet och om en mörkhyad man som försöker bli accepterad i det vita samhället. En film om homosexualitet, rasism, kärlek och mycket mer. Den är fin på ett sätt, men jag tyckte den var för tråkig helt enkelt. Visst var den fin och hade den här Brokeback Mountain-känslan över sig, men den hade för många svackor och för mycket av det fina för att bli riktigt bra. Dock en solklar rulle att se för de som gillar sådana här typer av filmer. Orkar tyvärr inte skriva mer.

3.5/10

Beklagar för eventuella skrivfel.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag gillar att recensera filmer :P Fem till här.

The Blair Witch Project

IMDB

TRAILER

Tänkte ett tag ge även denna en tia, men ångrade mig i sista stund. Eller ångrade och ångrade, tänkte efter. Till min och säkert andras förvåning hade jag inte sett denna föräns i förrgår. Detta skulle bli mina längsta 1,20 timmar. Jag vet inte varför, men det kändes som denna varade i minst tre timmar. Anledningar finns flera. Blev totalt fast i filmen och trots att jag inte skrämdes värst mycket, så tycket jag om den något enormt. Jag anser att en sak som är ett måste är att se den på bio eller hembio för att det ska ta full effekt. Nu blev den sådär lite halvhängig då man inte ens ser den på en HD-TV. Men trots det så var den obehaglig. Det var ju inte precis så att jag njöt av den, så som jag gjorde med Snatch och Magnolia, men något drev mig att se den vidare. Jag älskade alla dessa moment där de blev så skrämda så de nästan började gråta och när Joshua

blev bortförd

.

Läste en hel del om den efter jag sett den och mycket intressant fakta fick man reda på. Allt från att de tre själva spelade in allt material själva till att filmen marknadsfördes på det viset att hela denna historia verkligen var sann och det hängde "Missing-skyltar" överallt när filmen släpptes. Filmen imponerade på mig och jag tyckte den var väldigt bra. Ingen oscarsvinnare eller världsbäst i sin kategori, men mer än bra. Mycket mer än bra.

9/10

Jag tycker mycket bra om Blair Witch project. Jag och mina polare kollade Hatchet häromdagen, sedan lite senare så började vi prata om Blair Witch och diskuterade allt det där äckliga som är med i filmen. Vi kom fram till att vi måste se den någon dag nu igen, vilket vi ska göra. >_<

Förresten, se inte tvåan om du verkligen inte har något annat att se. Den var inte alls bra. ;)

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tycker mycket bra om Blair Witch project. Jag och mina polare kollade Hatchet häromdagen, sedan lite senare så började vi prata om Blair Witch och diskuterade allt det där äckliga som är med i filmen. Vi kom fram till att vi måste se den någon dag nu igen, vilket vi ska göra. >_<

Förresten, se inte tvåan om du verkligen inte har något annat att se. Den var inte alls bra. :P

Hmm, har redan skaffat tvåan, men inte hunnit se den. Jag tänkte själv efter att sett all dålig kritik den har fått inte se den, men tänkte att jag kan ge den en chans. Men om den är så att den förstör ettan så tror jag att jag kan med lugn och ro radera den filen.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Hmm, har redan skaffat tvåan, men inte hunnit se den. Jag tänkte själv efter att sett all dålig kritik den har fått inte se den, men tänkte att jag kan ge den en chans. Men om den är så att den förstör ettan så tror jag att jag kan med lugn och ro radera den filen.

Förstör ettan vet jag väl inte riktigt om den gör. Men den är verkligen inte alls lika bra. Den har inte alls samma

läskiga mystik

som ettan hade. Ettan var ju mer,

skrämma en från vettet med konstiga, oförklarliga saker som gjorde att nackhåret reste sig när man tittade.

Tvåan kändes mycket mer som... Jag vet inte vad. Eller så är det kanske bara jag som minns tvåan helt fel, men jag kan inte komma ihåg att den var sådär

utdraget skrämmande så det bara kröp i kroppen för att man inte fick något svar på vad det var som hände.

Precis det som gjorde ettan så bra.

Men ja, nu blev jag själv osäker.

Slänger in lite spoilertags för att vara på den säkra sidan.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Stjärnornas Krig V: Rymdimperiet Slår Tillbaka (Star Wars Episode V: The Empire Strikes Back)

Åh, nog min favoritfilm i Star Wars-serien. Hur kan en film från 1980 vara så HIMLA välgjord? Störtsköna karaktärer, råsnygga mijöer, romans, action, krig och hjältemod! :-*

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag såg In Bruges igår. Efter att Kalle och några till lovordade den förväntade jag mig mycket, men fick inte så... mycket. Eller ptja, det var en underhållande film som jag inte ångrar att jag såg, men efter Kalles LockStock- och Snatch-referenser hade jag förväntat mig något bättre. Själva storyn kändes en aning vek, tycker att det hade varit roligare om man hade fått mer bakgrund till det hela och fått veta mer om

Harry och hans organisation

. Colin Farrell spelade väl... ganska bra, ingen stor wow-faktor men klart godkänt. Och flickan var söt. Väldigt söt. :unsure:

Vissa saker var ju bara för älskvärda,

grejen med den feta amerikanen som skulle upp i tornet

t.ex. :(

Se den om ni har 1½ timme över.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Själva storyn kändes en aning vek, tycker att det hade varit roligare om man hade fått mer bakgrund till det hela och fått veta mer om

Harry och hans organisation

.

Jag tycker tvärtom,

skönt att de inte fokuserade på historia och onödig information, utan för att åskadåren istället fick dra sina egna slutsatser. Det fanns inget onöidgt med i denna film enligt mig, sånt som ofta finns i andra filmer.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tycker tvärtom,

skönt att de inte fokuserade på historia och onödig information, utan för att åskadåren istället fick dra sina egna slutsatser. Det fanns inget onöidgt med i denna film enligt mig, sånt som ofta finns i andra filmer.

Håller med.

Tycker om att man bara får tillräckligt med bakgrund för att förstå varför de är där. För att sedan följa dem i nuet istället för att försöka hinna med en en hel livstid på mindre än två timmar.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor