Jump to content

Senast sedda film

okka
 Share

Recommended Posts

No Country For Old Men

Hyfsat bra film, greps dock aldrig riktigt av den. Mörk, djup och fyndig på sina ställen men det kändes som om Coen-bröderna genom hela filmen har sagt "Nej, nej - inte så! Det händer i alla filmer! Gör tvärtom istället så blir det orginellt och bra!"

5/10

Kände lika. Lyckades på någon vänster aldrig riktigt att komma in och fastna i den riktigt. Visst var den snyggt gjord och väldigt djup (som folk redan nämnt, men ändå) men jag fastnade aldrig riiiiktigt för den ändå. Och slutet var inte alls i min smak, men jag kanske är lite för mainstream när det kommer till filmslut. :P

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

La Vie En Rose / La Môme

Handlar om Edith Piafs liv genom sprit och drogmissbruk och genom djup sorg och genom riktig skönsång.

Marion Cotillard gör rollen som Edith så otroligt bra, länge sen jag såg något liknande, sen är filmen grymt gjord, bra filmat, dock tyckte jag delar av mittenpartiet var lite segt, men annars var filmen grym.

Känns annars som att detta är en film som antigen kommer älska eller kommer tycka är oooootroligt tråkig, jag älskade den iaf.

Marion Cotillard i filmen:

I verkligheten:

02c14ddbfed553f536a69fcf02384e11_984300_1.jpg

Redigerad av Kiedis
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

No Country for Old Men

Cool fim. Gillade den. Fastnade för psykopaten, en lustig liten frisyr hade han.

Dock så är det minus för att man inte riktigt får se när

snubben som skall sno pengarna blir skjuten, inte heller hans kropp efter han dött.

de bara berättar det. Samt minus för att man inte fick veta hur det gick med frun i slutet. Dog hon eller ej.

Men hur som helst helt okej film, förjänar i alla fall 6 av 10 i betyg.

[youtube-old]YBqmKSAHc6w[/youtube-old]

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

No Country for Old Men

Cool fim. Gillade den. Fastnade för psykopaten, en lustig liten frisyr hade han.

Dock så är det minus för att man inte riktigt får se när

snubben som skall sno pengarna blir skjuten, inte heller hans kropp efter han dött.

de bara berättar det. Samt minus för att man inte fick veta hur det gick med frun i slutet. Dog hon eller ej.

Men hur som helst helt okej film, förjänar i alla fall 6 av 10 i betyg.

Håller med dig, men skulle nog ge den 7/10.

Psykopatens frisyr! :D

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Det var hans syster och ja, hon dog eftersom när han skjuter lönnmördaren med cowboyhatten sipprar det blod på hans skor och då drar han undan dom. När han kommer ut från hennes hus så skrapar han sina skosulor..

Va!?

Nu är jag inte med...

Är det pysykopatmördarens syster eller är det han som hittade pengarna i öknens syster?

Och hur får du ihop den teorin med blodet?

När han

skjuter cowboyhatts-killen

(lönmördare?) så lyfter han på benen och

lägger dem på sängen.

Men vad har det med att han skulle mörda systern eller ej att göra?

Baserar du det på att han skulle vara rädd om skorna?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

När han

skjuter cowboyhatts-killen

(lönmördare?) så lyfter han på benen och

lägger dem på sängen.

Men vad har det med att han skulle mörda systern eller ej att göra?

Baserar du det på att han skulle vara rädd om skorna?

Det återkopplar ju att han har gjort samma sak som han gjorde innan. Två gånger till och med, han tittar med samma min på golvet och lägger tydligt upp fötterna på sängen eller vad det nu var, samt att han torkar av skorna.

Redigerad av mr_tobbe
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Gone Baby Gone

I staden Dorchester i Boston är inte allt frid och fröjd. Denna stad som kantras av kriminalitet, korrupta poliser, knarkaffärer, prostitution med mera kanske inte är den ultimata idyllen för småbarnsföräldrar.

Om det inte vore nog med knark och alkohol för småbarnsmamman ”Bea” (Amy Madigan) så känner hon inte mycket mer livsglädje när hennes lilla dotter Amanda (Madeline O’Brien) en natt plötsligt är försvunnen. Ett stort mediepådrag samt en stor polisinsats dras igång och alla vill få det till ett kidnappningsbrott. När ingen framgång nås så beslutar man sig för att ta hjälp av privatdetektiver.

Patrick Kenzie (Casey Affleck) har bott i Dorchester hela sitt liv och känner alla mer eller mindre. Tillsammans med sin kollega och flickvän Angie Gennaro (Michelle Monaghan) får de nu till en början ganska motvilligt tampas med något som kommer att bli deras svåraste fall.

Polismästaren Capten Jack Doyle (Morgan Freeman) har skapat en specialrotel för försvunna barn och med hjälp av två kommissarier från denna grupp ska de tillsammans med privatdetektiverna försöka lösa denna kidnappargåta.

Med Patrick Kenzies bekanta lyckas man komma in på rätt spår, tror man.

Efter ett antal dagar utan några helst bevis eller ledtrådar kommer öppningen i utredningen och alla har bara en chans att lyckas. Patrick och Angie får ett avgörande tips som leder till en hemsk upptäckt vad det gäller lilla Amandas öde.

Detta är Ben Afflecks regidebut, och efter att ha sett detta så kan man ju tycka att han ska hålla sig bakom kameran istället för framför.

Eller i och för sig så hade ju en bra grund, filmen är nämligen gjord efter Dennis Lehane roman (skrivit Mystic River tidigare)

Filmen i sig var rätt så bra, spännande och aldrig förutfattad, den var drygt två timmar och efter en timme så trodde man det var över, men sen kom en skön twist.

Så har ni två timmar över så kan ni spendera dom på Gone Baby Gone

:mf_doof::teehee::wacko::ph34r: X

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Se, jie / Lust, Caution

[youtube-old]uWO9sJ3QGBE[/youtube-old]

Ang Lee (Brokeback Mountain, Crouching Tiger Hidden Dragon) är tillbaka. En flicka får i uppdrag av motståndsrörelsen i 40-talets kina att snärja en förrädare som sålts sig till japanerna.

Menande blickar, överdrivna sexscener och meningslöst trånande.. suck.

3/10

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Well, jag har haft en filmhelg där jag sett hela nio filmer, ja, nio filmer. Tänker göra en lång post och recensera alla.

Tänkte sätta in YT-taggar på alla trailers också, men detta skulle bara bli för klumpigt och fult så jag har skippat detta och fört in länkar istället. Jag kör dom i den ordning som jag såg dom :teehee:

Half Past Dead

IMDB

En kriminell mästerhjärna har satt igång en plan på att infiltrera ett högteknologiskt fängelse för att övertala en dödsdömd fånge att avslöja var han gömt guld för 200 miljoner dollar. Det är upp till en civil FBI-agent att stoppa honom innan det är för sent.

Jaa, detta är i grund och botten en b-rulle. Steven Seagal (Stavning?) är ännu en gång odödlig och som jag vill nämna det, 2000-talets Chuck Norris. Men men. Filmen börjar bra, men redan efter 10-15 minuter så börjar man förstå att det är en b-rulle. Skådespelarna känns inte trovärdiga och det enda som händer är massa pang-pang. Ja, om man gillar det så visst, men detta är då ingen suverän rulle, se den om ni vill. Rekommenderas dock inte.

Who is this guy?

I'm a man with 50 minutes to live.

Betyg:

3/10

American Pie Presents Beta House

TRAILER

IMDB

Det är dags för den mest galna och urflippade terminen i collegehistorien – låt oss presentera American Pie Presents Beta House! Möt Dwight Stifler, hans kusin Erik, mr Levenstein (Eugene Levy) och de ökända Beta House-studenterna i den hetaste, vildaste och härligaste delen hittills!

American Pie fortsätter producera sina filmer. Denna gång är den precis som i beskriviningen naknare och vildare än någonsin. En orgie i 'Heta' brudar och tuttar. Ja, jag är nu mer än som faktiskt värderar filmer. Det var jag inte 1-2 år tillbaka, för då skulle jag gett den här en 9:a eller 10:a. Men nu känns det bara som...slask. Dom förstör sitt rykte. De två, möjligtvis tre första filmerna var bra och hade humorn i sig, nu är den borta. Men visst, humorn trängs undan av alla snygga tjejer. Men ja, vad ska man säga. Filmen är inte bra, inte budskapet heller för den delen, men om man vill se en film med polarna eller på fest så är denna den rätta filmen. Ur min synvinkel, inget annat. Egentligen vill jag bara beskriva hela filmen med en smiley: :mf_doof:

Betyg:

3.5/10

He Was A Quiet Man

TRAILER

IMDB

En kontorsdrönare funderar på att döda alla sina medarbetare, men lyckas inte uppbringa modet för att ta steget. En ödesmättad eftermiddag korsar dock Bob Maconel linjen från potentiell mördare till hjälte när han räddar den vackra Venessa från en annan mans pistolkula...

Åh, äntligen en bra film! Det var min första tanke och ja, den höll hela vägen. Handlar som sagt om Bob som istället för en massmördare blir hjälte och hur han blir förälskad i en vacker kvinna spelad av Elisha Cuthbert. För det första måste jag säga att det var nog den mest krångliga filmen jag någonsin sett.

Jag trodde efter filmen var över att Coleman egentligen var Bob, som ett alter ego, eller ja att Bob var Coleman

. Men så var det ju inte. Sen tänkte jag massor av olika tankar, men det gick inte ihop. Sedan läste jag vad P-C hade skrivit några sidor bak och först då förstog jag det generella, men fortfarande inte allt och det gör jag inte än. Men filmen var bra. Jag älskade skådespeleriet och gestaltningen som Christian Slater lyckades uppnå. Det var fantastiskt och förgyllde en hel del av filmen. Elisha kändes ständigt stel, men gjorde bra ifrån sig. De andra är även dom godkända. Men att hela filmen skulle vara så spännande som den var förväntade jag mig inte. Hur spännande kan det egentligen bli att se en 'kontors/kärleks/drama-film". Men ja, jag älskade även Jamison Jones som spelade Scott Harper. Han var en sorts rollfigur som gav filmen en extra knuff om man så får säga. Men ja, mer kan man inte säga. Sevärd!

I... am not... a spoon.

Betyg:

7/10

The Big Lebowski

TRAILER

IMDB

Jeffrey Lebrowski är en arbetslös bohem som allmänt går under namnet The Dude, han tillbringar sina dagar i bowlinghallen. Det blir inbrott i hans lägenhet, han blir förväxlad med en rik affärsman vars flickvän blir kidnappad. Lösensumma skall överlämnas och det vill den rike affärsmannen ha hjälp med.

Jag har nog inte sett en bra komedi på år och da'r. Detta är en bra komedi till viss mån. Många gillar den och jag förnekar inte att den är bra, för det är den, men jag saknar mycket som jag inte ens vet vad det är. The Dude är ju bara älskvärd, likaså Walter. Mycket är roligt, men det känns som jag vuxit ifrån sådan humor. Finner det inte längre roligt. Men filmens koncept och handling är smart och det säger ju av sig själv då man ser att Coen-bröderna regisserat filmen. Finns många ställen där man brister ut i skratt, men mellan dessa ställen är det lång tid. Det tar runt 10 minuter innan man skrattar igen, men det kanska bara är jag. Men men, det är en bra film och mer går inte att säga. Ett måste i filmsamlingen? Enligt mig, hmm...nja. Låt er inte styras av min åsikt. Den är bra, det visar bara placeringen på IMDB:s lista. Så, se den! Många scener var i eftertanke mycket roliga faktiskt.

God damn you Walter! You fuckin' asshole! Everything's a fuckin' travesty with you, man! And what was all that shit about Vietnam? What the FUCK, has anything got to do with Vietnam? What the fuck are you talking about?

You want a toe? I can get you a toe, believe me. There are ways, Dude. You don't wanna know about it, believe me.

Yeah, but Walter...

Hell, I can get you a toe by 3 o'clock this afternoon... with nail polish. These fucking amateurs...

Betyg:

5/10

Elephant

TRAILER

IMDB

Detta är skildringen av en helt vanlig dag i en amerikansk high school. En dag som fylls med lektioner, fotbollsträning, hobbyverksamhet och skvaller i korridorerna.

Varje elev, som vi lär känna, har sin syn på skolan. Den upplevs vara allt från stimulerande till traumatisk...

Mmm. Jag har sett två filmer av Gus Van Sant denna helg. Mer om honom som regissör i nästa film som han gjort.

Elephant tar upp ett tyvärr känt fenomen i världen, nämligen skolskjutningar (Säger man så?). Filmen är bara 1.10 lång, men först vill jag nämna fotot för det är oerhört vackert. Tomma skolkorridorer, lyktstolpar, tomma klassrum, stämningen som är tyst. Allt är väldigt vackert gjort och nästan kusligt. Om man kan sin filmkunskap då är det första som slår en i denna film att det sker nästan ingen klippning alls. Alla scener är runt 5-10 minuter långa där kameran bara följer med personerna. Detta är något unikt då jag aldrig sett det tidigare. Måste varit svårt att ta om alla scener om något gått snett. Men det ger filmen en helt egen känsla. Det förekommer heller inte så mycket snack. Mycket är ljudlöst och vi får bara följa hur kameran åker fram och tillbaka. Även det är något oerhört fint, men segt. Hela första timmen är ja, precis så seg men vacker som den låter, men då själva skjutandet och action börjar så blir den spännande. Och för mig som har födjupat mig i Columbine-massakern väldigt mycket kändes det väldigt väldigt likt den massakern vid flera tillfällen. Man blev själv lite vajjig om man kan beskriva det så. Men Gus Van Sant har lyckats med denna film som tog hem guldpalmen i Cannes år 2003. En tråkig sak är dock skådespelarna. Man känner stundtals att 'Åh, herregud att dom inte kan bättre'. Jag förstog mig inte på vart han tagit dom tills jag läste att rollerna görs av vanliga high-school elever. Varför? Därför att känslan skulle bli mer realistisk. Själv tyckte jag det var ett mindre bra val, men aa, allt kan inte bli perfekt.

Eeney... Meeney... Meiny... Moe... Catch a... Tiger... By its... Toe ...

Betyg:

7/10

Sin City

TRAILER

IMDB

Den våldsamma staden där polisen är korrupt och gatorna dödligt farliga. I de tre sammanvävda historierna får vi möta huvudkaraktären Marv som letar efter den som mördade Goldie, en kvinna han tillbringade en kärleksnatt med och som han sedan fann död bredvid sig i sängen morgonen efter, Dwight som kallhjärtat utnyttjats av en manipulativ kvinna och söker hämnd och Hartigan en polisman som snart ska gå i pension och som är misstänkt för ett brott han inte begått.

Åh, en actionrulle som överträffade mina förväntningar helt bortom skyskrapor. Herregud så välgjord film. Jag förstår mig inte på hur dom har lyckats. Miljön, staden, karaktärerna - allt känns så ... fulländat. Det känns som film, det känns som action, det känns som Max Payne i filmformat. Och vad grov den är. Svordomar och slagsmål hit och dit. Döda kroppar hit och dit. Overklige rörelser hit och dit. Och som i He Was A Quiet Man finns det en sak som ger denna film en stor knuff. Skådespelarna. Jag har aldrig, aldrig sett en film med så många kända och bra skådespelare. Du finner allt från Michael Madsen till Jessica Alba, blandat med Benicio Del Toro och Clive Owen. Och det finns mer av dom, många mer.

Jag kommer ihåg när denna film släpptes, att det var inte något jag skulle gilla. Jag menar, det är/var? en serietidning. Men den ständigt återkommande stadsmiljön som är dyster, svart och korrupterad är så fantastiskt fint avbildad så man knappt kan tro sina ögon. Det enda som egentligen jag inte gillar så jättemycket är handlingen, men med tanke på hur snyggt det är gjort, så glömmer jag handlingen lätt. Full av råa citat och skjutningar. Mycket bra, sevärd!

Finns så många minnesvärda citat så jag kan inte välja. Ni kan läsa alla här!

Betyg:

9/10

Eternal Sunshine Of The Spotless Mind

TRAILER

IMDB

Historien handlar om ett par, Joel och Clementine, som inte längre älskar varandra. Samtidigt har någon uppfunnit en apparat, som gör att människor kan sudda ut vissa delar av sitt minne. I ett försök att mildra separationen, tar Joel och Clementine denna märkliga apparat till hjälp...

Handlingen som ovan är skriven skrämmer nästan bort mig. Känns inte alls som en bra film.

Ja, detta är ännu i en rad av långa krångliga filmer som nästan är äckligt svåra att förstå. Jim Carrey gör en mycket bättre roll än i The Number 23 och antagligen en av hans bästa roller genom sin karriär. Han spelar väldigt trovärdigt och Kate Winslet är inte heller så dålig. Vad hela filmen handlar om är egentligen att Joel vill radera ut Clementine ur sitt minne efter att hon själv gjort det mot honom, men inser snabbt att det han gör är helt fel och börjar göra allt han kan för att spara henne. Ja, visst låter det knäppt? Det är det också. Inte så verklighetstroget heller, men filmen är välgjord och skådespelarna bra. Gillar speciellt

snöstranden

i filmen, mycket fin är den. Ja, det är svårt att säga något mer om den. Jag själv gillade den ibland, men ogillade den ibland. En sorts blandning och trots att den var seg stundtals, så kändes den som en bra film. Det är svårt att betygsätta en sådan här film, men det får bli en femma.

I could die right now, Clem. I'm just... happy. I've never felt that before. I'm just exactly where I want to be.

---

My God, there's people coming out of your butt.

Betyg:

5/10

The Rock

TRAILER

IMDB

Alcatraz ockuperas av elitsoldater ledda av Överse Hummel. Med turister som gisslan riktar de raketer laddade med biologiska stridsmedel mot San Francisco. Mannen som kan rädda stadens invånare från en säker död är John Patrick Mason - den ende fånge som någonsin flytt från Alcatraz och överlevt. Mason måste leda polisen samma väg in i fängelset som han en gång tog sig ut.

The Rock, en actionfilm som har både blivit hyllad och kritiserad. Vad jag tyckte om den? Tråkig. Sean Connery och Nicholas Cage som radarpar hör bara inte ihop. De passar heller inte som det. Å andra sidan har filmen ett bra koncept, som gjorts fel. Cage går från en labbråtta till en actionhjälte på nästan en nollsekund och ja, Sean Connery ser ut att vara för gammal ut för att ha den rågan inom sig. Och när man dessutom suttit 30 år i ett fängelse? Hur kan han bli sådär på mindre än en dag. Plötsligt kan han slåss och skjuta vapen som ingen annan och inte minst åka en modern bil. Jag får det inte att gå ihop. Men i filmer så kan allt hända. Nja, jag själv blev tipsad om denna film men finner mig besviken. Om dom kastat in ett par andra skådespelare med lite trovärdigare handling och inte så mycket pang-pang så skulle den fungerat. Nu känns den bara...för mycket.

Are you sure you're ready for this?

I'll do my best.

Your "best"?? Losers always whine about their best. Winners go home and fuck the prom queen.

Betyg:

4/10

Paranoid Park

TRAILER

IMDB

En ung skejtare från Portland råkar i självförsvar döda en säkerhetsvakt med sin bräda under sitt första besök i obskyra Paranoid Park. Han hamnar i en ond spiral av skuldkänslor och rädsla och ställs inför ett moraliskt dilemma, ska han anmäla sig själv till polisen eller leva med sin hemlighet?

Gus Van Sant ja. Vilken regissör. Gillar honom verkligen mycket. Han gör sådana där filmer som jag själv hade velat göra dom. Det känns som han har samma tankegångar som mig. En av mina favoritregissörer, trots att han blandar dåliga filmer med bra. Men detta som hittills är en väldigt okänd film i Sverige är mycket bra. Precis som i Elephant kändes det som han tagit skådespelare bara ur tomma intet, men denna gång har han iaf dragit en lyckolott då skådespelarna är mer eller mindre bra, speciellt Gabe Nevins i huvudrollen som Alex. Filmen är fin och har olika miljöer att visa upp. En tonårings liv visas upp väldigt bra i denna film. En flickvän som bara vill ha sex, en kille som desperat letar efter en utväg, en polis som letar efter en mördare och skejtare som skejtar. Mycket finns med och det är rent filmiskt sett inte en sådär jättebra film och Gus Van Sant gör heller inte sådana filmer, men han gör dom ändå så bra så jag gillar dom enormt. Jag vet inte varför, men dom här filmerna drar mig på något sätt. Paranoid Park är mycket sevärd och jag hoppas flera här ser den. Mycket fint foto även i denna film! Se den!

Betyg:

8/10

Ser man på. Nu är allt recenserat och klart. Bättre än att ha gjort nio poster. Vad säger ni? Bra, dåligt? Jag är nöjd. Tog mig nästan två och en halv timme att göra allt detta, bara för er

:wacko:

Ursäkta om jag glömt några spoilers, säg till isåfall!

Redigerad av kicken
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag trodde efter filmen var över att Coleman egentligen var Bob, som ett alter ego, eller ja att Bob var Coleman

. Men så var det ju inte.

Kasta om bokstäverna av Coleman och vad får du? Jo, Maconel. :mf_doof: Så, ja du har typ rätt.

Coleman repesenterar en del av Maconel precis som psykiatrikern (hans logiska del), vaktmästaren (hans ensamma och sinnesjuka del) och fiskarna (hans vrede).

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Kasta om bokstäverna av Coleman och vad får du? Jo, Maconel. :mf_doof: Så, ja du har typ rätt.

Coleman repesenterar en del av Maconel precis som psykiatrikern (hans logiska del), vaktmästaren (hans ensamma och sinnesjuka del) och fiskarna (hans vrede).

Jaha. Jag visste att det var någonting med Coleman, men inte vad. Och ja, tack, nu förstår jag ännu bättre! En kanonfilm egentligen!

Edit: Har en massa stavfel och dåliga formuleringar, så ni får ursäkta mig för det under tiden jag editerar.

Redigerad av kicken
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Vart en till film ikväll.

Hitman

Agent 47 är den bäste i branschen. Han jobbar som yrkesmördare och har aldrig misslyckats - hittills. Under ett uppdrag går något snett och han finner sig plötsligt själv vara den jagade.

Som ren actionfilm var den ok, inget mer, rätt så tråkig egentligen.

Inget mer att säga om den faktiskt, funkar väl om man sitter ett gäng och ska ha filmkväll.

:mf_doof::teehee: X X X

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Well, jag har haft en filmhelg där jag sett hela nio filmer, ja, nio filmer. Tänker göra en lång post och recensera alla.

Både The Big Lebowski och Eternal sunshine of spotless mind är värda högre betyg IMO. Liksom, 5/10 är vad man brukar sätta på vilken romantisk komedi som helst... Men visst, det handlar ju om smak. :mf_doof:

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Både The Big Lebowski och Eternal sunshine of spotless mind är värda högre betyg IMO. Liksom, 5/10 är vad man brukar sätta på vilken romantisk komedi som helst... Men visst, det handlar ju om smak. :mf_doof:

Nja. Som sagt handlar mycket om smak, men jag tror även folk inte vågar ge dom mindre betyg. Förut använde jag 1-5 skalan och tyckte den blev för mycket i längden då en film som har 3 kan vara jättebra, men ändå inte bättre än en ännu bättre film om du förstår. Jag tycker även det är stor skandal att ge en så bra film som No Country For Old Men 5-6/10 som de flesta gett den här. Samtidigt kanske den som minst är värd en 8:a, men ESOTSM är ändå inte lika bra som den och jag skulle kunna ge den en sexa men inte mer. Det känns som 8-10 är bara jätte-jättebra filmer som man ger med vissa undantag. Men med TBL kan jag hålla med dig. Den är jättehyllad, men jag själv kan inte se mig gilla den mer än en femma. Och vilken romantisk komedi som helst skulle jag säkert sätta en 3:a eller 4:a på just nu. Jag själv är rädd att "försämra" filmens egentliga kvalitet/värde/egentliga betyg när jag sätter så låga betyg som 3-5, men samtidigt så är dom enligt min smak inte värda mer.

Så, det är nog bara jag, men ja, jag hoppas du förstår mig :teehee:

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Vad var det egentligen som hände när de

sjöng karaoke?

Var svårt att se.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor