Jump to content

Senast sedda film

okka
 Share

Recommended Posts

The Assassination of Jessie James by the Coward Robert Redford

Bra film, lite lång och halvseg vid sina ställen och ibland lite svår att förstå med deras otydliga-gammaldags-jobbigadialekt-engelska, men om det inte hade varit det så hade nog filmen inte varit lika trovärdig och filmen hade inte haft en lika bra atmosfär. Brad Pitt är skitbra och känns bara så jävla cool. :P

Ja, vad ska man säga, har ni 3 timmar över och inget annat för er, se den! :P

4/5

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Beowulf

Beowulf är en krigare, monsters skräck :) och han har kommit till danmark för att hjälpa en stad med ett monster som terroriserar dem. Kan inte skriva mer för det skulle vara spoileraktigt, för storyn är så tunn att man nästan kunde föutse allt som skulle hända.

Stela animationer, tråkig story och allmänt pinsamt hur beowulf är stolt över sitt eget namn

5/10

(skulle få en mindre score om inte angelina jolie bidrog med sina kurvor :doh:)

Redigerad av emo
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Beowulf

Beowulf är en krigare, monsters skräck :) och han har kommit till danmark för att hjälpa en stad med ett monster som terroriserar dem. Kan inte skriva mer för det skulle vara spoileraktigt, för storyn är så tunn att man nästan kunde föutse allt som skulle hända.

Stela animationer, tråkig story och allmänt pinsamt hur beowulf är stolt över sitt eget namn

5/10

(skulle få en mindre score om inte angelina jolie bidrog med sina kurvor :doh: )

Stela animationer säger du? Var god och kolla på filmen igen.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Fan vad du glor på film. Se på Once Upon a Time in America, min absoluta favoritfilm. 3h 43min lång. :)

I new one time, this would come, and yesterday, it came.

---

Once Upon A Time In America

En återblick till 20- och 30-talets New York och två fattiga judiska invandrarpojkar. Den amerikanska drömmen inom gangstervärlden. Det börjar med småstölder och slutar med betydligt grövre brott.

Ja, det är svårt att börja, men okej.

Jag får väl börja med att säga att Robert De Niro har nog aldrig varit bättre, han glänser varenda tillfälle i denna film.

Som sagt, det börjar väldigt konstigt. Man förstår ingenting (I allfall inte jag) och det hela är bara ett stort " :doh: ".

(

Den tjutande telefonen

i början av filmen fick jag även slag på eftersom jag inte visste att det kom från filmen. Så jag blev så arg när det visade sig att Gof. hade skrivit någonting till mig på msn så jag svor och la ner konversationen då jag trodde han ringde mig över msn då ljudet var identiskt med det i filmen. Sedan så fortsatte det och jag trodde fortfarande det inte kom från filmen, så jag blev smått hysterisk)

Iaf, de första 20 minuterna är nästan fri från dialoger, men ack vad fint det är. Om man hade bakgrunden till hela storyn i början skulle man säkert hinna bli tårögd. Men filmen har egentligen ingen början, utan skiftar tillbaka och framåt i tiden lite här och där. Jag gillar dock alla scener med dessa pojkar. Trots att skådespeleriet från några av dessa är lite ifrågasättande, så kan man inte begära så mycket av dom heller.

Det finns inga små saker man stör sig på egentligen och då filmen är näst intill 4 timmar så ska den ju hålla kvar en och dra till sig publiken, utan att dom blir för tråkade och det var just det den gjorde. Jag kände aldrig för mig att stänga av och kolla någon annan dag eller skippa den. Dialogerna och miljön kändes mycket Godfather-stil i vissa stunder.

Slutet var något överraskande, men bra. Inte alltför bra, men ändå. Och dialogen i slutet, WOW! Så himla underbar så den knappt är sann. Men det känns ändå som den saknar något som skulle ge den en femma. Den är betydligt bättre än alla "s.k bra" filmer nu på 2000-talet, men ändå. Det är bara en personlig åsikt, Den är riktigt bra, så om du/ni/vi/han/hon/StellHell/dom har 3,43 timmar som de vill göra något värdefullt av så är detta en mjukt rekommenderad film. Vill inte betygsätta den, skulle inte ge den ett värt omdöme (eller vad det kallas).

Redigerad av kicken
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Snakes on a plane

Kanske inte så tight story, och desto mindre fokus på den. Men scenariot är genialt och ibland riktigt kryper det längst ryggraden på än. Och ingen, och då menar jag ingen, skulle kunna göra agentrollen bättre än Samuel L. Jackson. Så, ingen film för den som vill ha bra skräckstory, men dessto bättre för den som gillar riktigt slemmiga situationer i film.

@@@@@

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Sweeney Todd: The Demon Barber of Fleet Street

Sweeney Todd anländer tillbaka till ett London där hans fru togs ifrån honom femton år tidigare. Åldrad, sårad och likblek efter åratal i fängelse på falska grunder, har han bara hämnd på hjärnan. Den gamle barberaren har tappat all tro på mänsklighetens goda, och planerar att åter ta till sina rakblad, inte bara för att korta polisonger.

Oj, vad jag har längtat efter den här filmen. Tim Burton är en av mina favoritregissörer och jag tyckte storyn lätt spännande. Sen fick jag reda på att det var en musikalfilm, vilket ledde till svalare förväntningar. Nu har jag sett den och jag känner mig smått besviken. Filmen är alldeles för musikalinriktad och storyn hamnar i skymundan. Dessutom så sjunger de repliker de lika gärna kunde ha pratat, så det kändes lite fånigt. Dock så har Burton lyckats med scenografin. 1800-talets, mörka, dystra London känns läckert och genuint. Scener, bl.a. den scenen då Todd för

första gången ska mörda domaren och de sjunger tillsammans

är riktigt snygg. Johnny Depp och Helena Bonham Carter, de ständigt återkommande skådisarna i Burtons filmer, spelar bra som vanligt - särskilt Bonham Carter. Kul att se Sacha Baron Cohen (a.k.a. Borat) och Alan Rickman i biroller. Hela idéen med att

baka pajer på hals-avskurna medborgare

känns bisarr och smått komisk. Hade mer fokus lagts på storyn och inte på musikalkänslan hade det här kunnat bli ett riktigt mästerverk, men nu når filmen inte riktigt fram.

7/10

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Rumble in the Bronx

Keong reser från sitt hemland Hong Kong till New York för att vara med på sin farbrors bröllop.Farbrodern driver en marknad i Bronx och Keong erbjuder sig att driva marknaden medan farbrodern är på bröllopsresa.Keong blir kompis med en kille i grannskapet och ger på käften åt några bråkstakar som orsaker problem på marknaden. En av killarna i området får problem med en kriminell liga och plötsligt är även Keong indragen i ett dödligt slagsmål.Skådespelare: Anita Mui, Bill Tung, Francoise Yip, Jackie Chan, Regissör: Stanley Tong. Producerat år 1995

Gick på TV6 kl 21:35 - 23:15 idag.

Jag tyckte att det var en ganska skön film.

X X X X x

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Rumble in the Bronx

Keong reser från sitt hemland Hong Kong till New York för att vara med på sin farbrors bröllop.Farbrodern driver en marknad i Bronx och Keong erbjuder sig att driva marknaden medan farbrodern är på bröllopsresa.Keong blir kompis med en kille i grannskapet och ger på käften åt några bråkstakar som orsaker problem på marknaden. En av killarna i området får problem med en kriminell liga och plötsligt är även Keong indragen i ett dödligt slagsmål.Skådespelare: Anita Mui, Bill Tung, Francoise Yip, Jackie Chan, Regissör: Stanley Tong. Producerat år 1995

Gick på TV6 kl 21:35 - 23:15 idag.

Jag tyckte att det var en ganska skön film.

X X X X x

Sitt hemland Hong Kong? :confused:

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Bra film, lite lång och halvseg vid sina ställen och ibland lite svår att förstå med deras otydliga-gammaldags-jobbigadialekt-engelska, men om det inte hade varit det så hade nog filmen inte varit lika trovärdig och filmen hade inte haft en lika bra atmosfär. Brad Pitt är skitbra och känns bara så jävla cool. :confused:

Ja, vad ska man säga, har ni 3 timmar över och inget annat för er, se den! :)

4/5

Hur kan du INTE nämna Casey Affleck. Brad Pitt var bra, men vilken roll av Affleck, den var bedårande bra.

--

För det första, wow. Jag kände mig helt tom när filmen slutade, ville att det skulle komma något mer, men ändå inte. Den fängslade hela min själ och jag stog kvar stirrandes in i skärmen och lyssnade på musiken som kom ur högtalarna.

Vilken film, det är kärlek detta. Det börjar med ett tågrån och massor av annat och svårt att förstå, men pga det oerhört vackra fotot så är det bara bedårande. Dom har lyckats skapa en 1800-tals känsla och bara det är en prestation.

Men det är inte föräns sista timmen som den riktigt tar tag i mig. Men då den gör det, så gör det nästan ont så bra den är. Okej, Brad Pitt kändes stundtals som fel person att gestalta Jesse, men då det handlade om att uttrycka sig genom känslor och dialoger så ville jag nästan ta tillbaka det jag tänkte. Men wow, de 40 sista minuterna är så hjärtskärande. All musik och allt drama i eftersvängen. Det är så vackert så det inte är sant. När filmen tog slut, såg jag igenom den sista timmen igen och det kommer jag säkert göra ännu en gång. Men åh, vilken fantastisk film. Se den!

5/5

Vill även editera in en sista fras från Punkt SE:s recension av den. Den beskriver exakt hur jag kände mig.

Sen minns jag att det var exakt så det kändes när jag satt fastnaglad i biofåtöljen och svalde tårar medan en döende eftertext rullade över duken.

Sist kvar. Överkörd, förlamad och alldeles tom. Som om Casey Affleck och Brad Pitt klättrat upp till sista bänkraden och tungkysst mig. Onödigt hårt. I etthundrasextio minuter.

Det är en stor känsla. Jag vet inte vad den kallas, men den är bra. Ovanligt bra.

Redigerad av kicken
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Haft en sorts filmdag/kväll idag då jag sett fyra långfilmer :lol:

Två är dessutom oscarnominerade. Börjar i kronologisk ordning vilka jag såg först...

Gone Baby Gone

IMDB

[youtube-old]f99Ep0koG84[/youtube-old]

Det finns två saker som värmer mitt hjärta mer än allt annat. Det är drama och det är Casey Affleck. Det är en kombination som är fantastisk. Filmen handlar om en liten flicka som blir kidnappad då två privatdetektiver kliver in i handlingen och försöker hitta henne. Det är ett drama där deras relation, jobb och vänskap sätts på spel. Där inget får stå ivägen för rättvisa och där det bara finns en god människa.

Vilket drama, verkligen. Början är bra, storyn är bra, slutet är bra. Allt är bra. Casey Affleck är underbar och jag har till slut hittat mig en personlig favorit. Verkligen. Se den!

9/10

From Hell

IMDB

[youtube-old]yw8US3gS37w[/youtube-old]

Lätt att beskriva. Handligen utspelar sig kring Jack The Ripper, mer än så behöver man inte säga.

Well, det är ständigt en mycket seg handling. Språket är delvis svårt att förstå och miljöerna känns ibland ifrågasatta.

Nja, storyn är också lite tveksam. Det finns egentligen bara en sak jag gillade och det var skådespeleriet som var fullständigt fulländat. Det var ljuspunkten. Annars kändes hela filmen som en film med ett bra koncept men med en misslyckad gestaltning (?). Sevärd? Njae.

3/10

SAW III

IMDB

[youtube-old]9eDnfI0wH0s[/youtube-old]

Ja, det finns fyra Saw. Jag har sett tre nu. Handlingen är säkert känd för er och

är tillbaka.

Saw 1 var bra, Saw 2 ännu bättre. Saw 3? Godkänd. Början och mitten kändes mycket klichéfyllt och det enda jag gillade var han(vad han nu hette) som var

tvungen hitta en väg ut ur huset

. Det var faktiskt spännande att följa. Men annars kändes det som sagt mycket likt Saw. Man förväntade sig det. Men det som då gjorde ljuset i mörkret var slutet. Det kändes verkligen som ett bra slut och vi bjöds på en rätt stor cliffhanger. Annars var den rätt okej. Jämfört med From Hell är den här sevärd tycker jag.

5/10

Michael Clayton

IMDB

[youtube-old]9l12IQe98vE[/youtube-old]

Också en oscarnominerad film. Ja, jag hade höga förväntningar, men oj så tråkig den här var. Från punkt ett så kändes den redan seg. Visst fanns det ljusa punkter i det hela, men i sin helhet var den så oerhörd svår att förstå och himla seg.

Början var dock bra och jag gillade både fotot och början av handlingen, men sedan vek det ner sig direkt. Jag tror mycket ligger i att man måste vara intresserad och insatt i det här ämnet och något äldre än jag är att verkligen leva in sig i den här miljön och förstå allting. Vill inte betygsätta den här filmen, skulle bara ge den ett orättvist betyg då.

?/10

Jigsaw

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

From Hell

Lätt att beskriva. Handligen utspelar sig kring Jack The Ripper, mer än så behöver man inte säga.

Well, det är ständigt en mycket seg handling. Språket är delvis svårt att förstå och miljöerna känns ibland ifrågasatta.

Nja, storyn är också lite tveksam. Det finns egentligen bara en sak jag gillade och det var skådespeleriet som var fullständigt fulländat. Det var ljuspunkten. Annars kändes hela filmen som en film med ett bra koncept men med en misslyckad gestaltning (?). Sevärd? Njae.

Denna film är minst värd en 6:a enligt mig.

+ Storyn, stämningen, absinthen, Johnny Depp, tiden (London sent 1800-tal).

Sen är den lite seg ibland, det håller jag med om. Men miljöerna anser jag är hyfsat korrekta och språket bra, gillar speciellt Depps dialekt.

---

Senaste film jag drog upp på projektorn var Insider med Al Pacino. Älskar hans roll som Lowell Bergman. Han säger precis det man vill att han ska säga, det man själv hade sagt till alla idioter han får tampas med, fast 10x bättre då. Väldigt genomtänkt dialog och tar upp ett intressant och skrämmande ämne.

Stört lång också, fast jag hade aldrig tråkigt iaf. Ja juste, Russell Crowe är med också och även han spelar stört bra.

Redigerad av The Dude
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Nej, fyfan. Jag blev faktiskt riktigt arg i slutet. Det förstörde hela filmen för mig. :lol:

Vilket menar du.

Det när han ringer efter poliserna för att ta iväg barnet eller det att hon inte tar hand om barnet och att det slutar med att dom sitter i soffan?

Det att han ringer och tar ifrån dom barnet är väl från person till person hur man tycker, men säg inte att det inte skulle blivit klichéfyllt om han hade låtit barnet stanna kvar. Det är drama och jag älskar det.

@TheDude: Ja, du fick mig nästan tveka lite. Okej, det är nog ingen 3:a, men jag kan inte ge den ett högre betyg än 4.5 trots allt.

Redigerad av kicken
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Har sett många bra filmer den senaste tiden. I förrgår såg jag en till: Into the Wild, med Emile Hirsch i huvudrollen. En stillsam, gripande och väldigt vacker film om en ung man som tröttnar på samhället och "rymmer" från sin familj ut till Alaskas vildmark. Där bor han i en gammal övergiven buss som gjorts om till jaktstuga eller liknande. Genom hela filmen får man, genom tillbakablickar, följa hans resa till Alaska. Under resans gång träffar han människor som berörs mycket av lära känna honom. Filmen ska tydligen basera sig på en sann historia.

Rekommenderas.

IMDB

Redigerad av L_Voll
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

På rättskunskapen har vi sett The Life of David Gale http://www.imdb.com/title/tt0289992/

En högt uppsatt professor är dömd till döden för våldtäkt och mord på en av hans närmaste kollegor och vänner. Tre dagar innan hans avrättning ber han att få bli intervjuad av reportern Bitsey Bloom. Han hävdar att han är oskyldig och att hon måste hjälpa honom.

Mycket bra film, även fast min lilla summering inte gör storyn riktigt rättvisa. Hur som helst, kan inte säga så mycket mer än att det var en väldigt bra film och att slutet var både väntat och oväntat på samma gång.. :)

Länk till kommentar
Dela på andra sidor