darkjak Skrivet 4 mars, 2007 Skapat av Rapportera Share Skrivet 4 mars, 2007 Förresten, funderar på att gå med i Hemvärnet.... Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Jacker Skrivet 4 mars, 2007 Rapportera Share Skrivet 4 mars, 2007 Förresten, funderar på att gå med i Hemvärnet.... Undra om det är så kul... Verkar ju mest vara 60+ gubbar. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Jacker Skrivet 6 mars, 2007 Rapportera Share Skrivet 6 mars, 2007 I Kalla Fakta på Torsdag granskas den svenska insatsen i Aghanistan. http://www.tv4.se/nyheter/kallafakta/ Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Panimala Skrivet 8 mars, 2007 Rapportera Share Skrivet 8 mars, 2007 I Kalla Fakta på Torsdag granskas den svenska insatsen i Aghanistan. http://www.tv4.se/nyheter/kallafakta/ Ska nog se det, verkar väldigt intressant! Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
L_Voll Skrivet 8 mars, 2007 Rapportera Share Skrivet 8 mars, 2007 På krogen i Lördags. Jag och min polare sitter vid ett bord. En söt tjej kommer fram och presenterar sig. Hon frågar vad vi sysslar med. Jag säger att jag jobbar på dagis. Min kompis som gör lumpen säger att han studerar till civilingengör. "Man kan ju inte säga att man gör lumpen.." Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Matteus Skrivet 8 mars, 2007 Rapportera Share Skrivet 8 mars, 2007 Fick ett brev i höstas där jag fick fylla i lite saker om mig själv och skicka in det till Pliktverket, fick några veckor senare ett brev där det stod att jag skulle kallas in för mönstring någon gång under 2007. Fick nu i början av veckan ett brev där de meddelade att jag inte ska mönstra. Har varit ganska öppen för att göra lumpen, men jaja. Stod också att beslutet inte kan överklagas men det har jag inte tänkt föra ändå. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
The Dude Skrivet 8 mars, 2007 Rapportera Share Skrivet 8 mars, 2007 Jag slapp också det där utan att ens mönstra, jävligt gutt. Tycker synd om vissa av mina vänner som är ute 15 månader och inte ens är sugna... Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Jacker Skrivet 8 mars, 2007 Rapportera Share Skrivet 8 mars, 2007 (redigerad) Fyfan, det där måste varit ett av de sämsta och mest vinklade inslag Kalla Fakta sänt hitills. Varför överhuvudtaget göra ett repotage om något man inte vet något om? Utlandsstyrkorna har inte som uppdrag att anfalla byar och nedkämpa "mål". Vad jag läste på Soldf var det tydligen så att ISAF- patrullen anlände till byn och blev beskjutna. De amerikanare som deltog i patrullen tog initiativet att ta mark därifrån beskjutningen kom, och helt enligt reglerna gav svenskarna vapenunderstöd (skulle dem riskera att de amerikanska soldaterna blev skjutna, eller?). När striden sedan var över hade en person omkommit - ledaren för den lokala terroriststyrkan, samt hade två andra terroristsoldater blivit skadade. Vad är felet? Och så alla dessa rubriker som "Svenska soldater på människojakt" och "Svenska trupper deltar i dödliga strider"... Vilken idiot som helst borde kunna skilja på anfall och anfallskrig. Redigerad 8 mars, 2007 av Jacker Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
T-Bone Mendez Skrivet 8 mars, 2007 Rapportera Share Skrivet 8 mars, 2007 Jacker du verkar vara en vis man, har du krig och sånt som intresse? Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Jacker Skrivet 9 mars, 2007 Rapportera Share Skrivet 9 mars, 2007 Jacker du verkar vara en vis man, har du krig och sånt som intresse? Beror väl på vad du menar med "krig". Jag har alltid varit intresserad av modern historia, speciellt krigshistoria. Fast, ja, jag har ett visst intresse för militär verksamhet. Observera att det inte betyder att jag hurrar över krig. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
darkjak Skrivet 15 mars, 2007 Skapat av Rapportera Share Skrivet 15 mars, 2007 Fick ett brev i höstas där jag fick fylla i lite saker om mig själv och skicka in det till Pliktverket, fick några veckor senare ett brev där det stod att jag skulle kallas in för mönstring någon gång under 2007. Fick nu i början av veckan ett brev där de meddelade att jag inte ska mönstra. Har varit ganska öppen för att göra lumpen, men jaja. Stod också att beslutet inte kan överklagas men det har jag inte tänkt föra ändå. Det beror på att man har strukturerat om. Den som påbörjar sin värnplikt i år (man behöver inte mönstra, alltså kan man slippa) kan tvingas göra utlandstjänst. Sorgligt nog har försvaret fått utlandstjänstemani. ÖB förväntar sig att t ex en fjärdedel av min pluton (vi är den enda av vårt slag, och det finns t ex över 20st ledningsplutoner och 50 skytteplutoner) ska söka utlandstjänst inom vår plutons verksamhet. Fem personer av plutonens 50 har sökt utlandstjänst varav minst en vill göra något annat. Ang. Kalla Fakta Som en skribent skrev i aftonbladet förra veckan: I Bosnien till exempel blev svenska FN-trupper beskjutna. Till skillnad från andra FN-styrkor skjöt svenskarna tillbaka, vilket gjorde att ingen vågade störa freden i den svenska delen av landet, medan övriga länders delar fortsatte vara oroliga. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Jacker Skrivet 15 mars, 2007 Rapportera Share Skrivet 15 mars, 2007 Det beror på att man har strukturerat om. Den som påbörjar sin värnplikt i år (man behöver inte mönstra, alltså kan man slippa) kan tvingas göra utlandstjänst. Sorgligt nog har försvaret fått utlandstjänstemani. ÖB förväntar sig att t ex en fjärdedel av min pluton (vi är den enda av vårt slag, och det finns t ex över 20st ledningsplutoner och 50 skytteplutoner) ska söka utlandstjänst inom vår plutons verksamhet. Fem personer av plutonens 50 har sökt utlandstjänst varav minst en vill göra något annat. Ang. Kalla Fakta Som en skribent skrev i aftonbladet förra veckan: I Bosnien till exempel blev svenska FN-trupper beskjutna. Till skillnad från andra FN-styrkor skjöt svenskarna tillbaka, vilket gjorde att ingen vågade störa freden i den svenska delen av landet, medan övriga länders delar fortsatte vara oroliga. darkjak, vilken tjänst har du/vad utbildas du till? Funderar själv på att kanske göra utlandstjänst förutsatt att jag för göra lumpen, vilket jag vill. Är väldigt intresserad av luftvärnet... Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
darkjak Skrivet 15 mars, 2007 Skapat av Rapportera Share Skrivet 15 mars, 2007 darkjak, vilken tjänst har du/vad utbildas du till? Funderar själv på att kanske göra utlandstjänst förutsatt att jag för göra lumpen, vilket jag vill. Är väldigt intresserad av luftvärnet... Jag är sambandsman. Sysslar med radio och sånt. En i min klass höll på med luftvärn, men han kastades ut för att hans öron strulade och han ansågs vara en säkerhetsrisk för resten av plutonen... Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Jacker Skrivet 15 mars, 2007 Rapportera Share Skrivet 15 mars, 2007 Jag är sambandsman. Sysslar med radio och sånt. En i min klass höll på med luftvärn, men han kastades ut för att hans öron strulade och han ansågs vara en säkerhetsrisk för resten av plutonen... Blev han hörselskadad under lumpen? Min praktikledare, som jag hade på praktiken i höstas, fick nedsatt hörsel i lumpen när han sköt pansarskott. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
darkjak Skrivet 16 mars, 2007 Skapat av Rapportera Share Skrivet 16 mars, 2007 Blev han hörselskadad under lumpen? Min praktikledare, som jag hade på praktiken i höstas, fick nedsatt hörsel i lumpen när han sköt pansarskott. Nä, han har haft en sjuhelsikkes många öroninflamationer i sitt liv. Skadan upptäcktes under en övning. I försvaret använder man numera hörselskydd... En gång i tiden använde man "imunitetsövningar", alltså att man pangade på utav bara den för att man skulle vänja sig... Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Jacker Skrivet 28 mars, 2007 Rapportera Share Skrivet 28 mars, 2007 Brittiska soldater i strid i Afghanistan Rätt intressant med sådant här foto, finns ingen som verkligen lyckats med att fånga en strid på "nära håll" med en kamera. Men det här är väldigt bra filmat. Undra hur det skulle kännas att ligga där i det öppna och bli beskjuten... Tror knappast dem klarade sig på tur, det var nog erfarenhet och träning som tog dem ur den där situationen. Måste kännits rätt surt för dem att dra sig tillbaka utan att kunna bränna opiumfälten. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Eudoros Skrivet 28 mars, 2007 Rapportera Share Skrivet 28 mars, 2007 Brittiska soldater i strid i Afghanistan Rätt intressant med sådant här foto, finns ingen som verkligen lyckats med att fånga en strid på "nära håll" med en kamera. Men det här är väldigt bra filmat. Undra hur det skulle kännas att ligga där i det öppna och bli beskjuten... Tror knappast dem klarade sig på tur, det var nog erfarenhet och träning som tog dem ur den där situationen. Måste kännits rätt surt för dem att dra sig tillbaka utan att kunna bränna opiumfälten. Håller med, tycker det är grymt intressant att titta på sånt där. Jäklar vad läbbigt det måste vara att höra artilleriskotten vina över huvudet... Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
I lol Skrivet 2 april, 2007 Rapportera Share Skrivet 2 april, 2007 (redigerad) Funderade över en sak... Nu ska jag visa en karta över Nazi-riket 1942 och EU. Ser ni någon likhet? Nazi EU ... Tyskarna fick som de ville till sist, inget av länderna inom EU är ett fritt land inom min synvinkel. Varför krigades det egentligen när det ändå förr eller senare skulle bli såhär? Redigerad 2 april, 2007 av I lol Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Zack Skrivet 2 april, 2007 Rapportera Share Skrivet 2 april, 2007 Funderade över en sak... Nu ska jag visa en karta över Nazi-riket 1942 och EU. Ser ni någon likhet? Nazi EU ... Tyskarna fick som de ville till sist, inget av länderna inom EU är ett fritt land inom min synvinkel. Varför krigades det egentligen när det ändå förr eller senare skulle bli såhär? Det går väl ändå inte att jämföra. Herregud. Jag är redigt trött och orkar inte skriva något smart. Tror du man var fri i naziländerna? Kunde man gå ut och pilla med vad det nu var man kände för att pilla med? Kan du pilla med dina pilligheter idag? Blä. Sova. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
I lol Skrivet 3 april, 2007 Rapportera Share Skrivet 3 april, 2007 Det går väl ändå inte att jämföra. Herregud. Jag är redigt trött och orkar inte skriva något smart. Tror du man var fri i naziländerna? Kunde man gå ut och pilla med vad det nu var man kände för att pilla med? Kan du pilla med dina pilligheter idag? Blä. Sova. Klart det går att gemföra, Nazisternas mål var att skapa den perfekta världen, är det inte det EU håller på med idag? Fri? Nej, visst finns det en viss frihet. Men känslan av äkta frihet finns inte där. Vi styrs ändå av en större makt, står det något i EUs grundlag så måste vi följa det, annars handlar det om stora skadestånd till EU. Om ni inte har märkt det här så höjs skatterna och priserna lite grand hela tiden, eftersom vårt land också betalar en viss skatt till EU och den skatten handlar inte om några små belopp. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Recommended Posts