Jump to content

Krigstråden

darkjak
 Share

Recommended Posts

Du tror fortfarande att Rysslnd vill anfalla Sverige??

Du vet att det finns ett hot av terrorism i världen och därför de rustar upp sig, och hur vet du ens hur det e i Ryska armen?

Krig idag sker nästan bara i fattiga länder, och USA vs Irak, Afghanistan är krig mot terror, inte att ha territorium, som du tror att Ryssland vill ha Sverige.

Finns inget i Sverige som de har i Ryssland förutom järnmalm.

NEJ, jag tror inte att Ryssland i dagsläget har planer på att göra någonting farligt mot oss. Men kom ihåg att mycket kan hända på nära 30 år.

Och yes, sånna här behöver ryssarna för att slå ut terrorister:

su_47_846232_0.jpg

För att inte tala om hur bra kärnvapen kan vara. Osama kommer inte ha en chans.

@Pixiegenom

Självklart ska krig inte behöva hända. I den bästa av världar hade det varit evig fred. Men nu är inte detta den bästa av världar. Risken för krig finns fortfarande. På grund av denna risk måste man se till att vara kapabel att försvara sig i fall av att det sämsta skulle hända.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

• Inlägg 299
  • Ålder
  • Senaste inlägg

Toppbidragare

NEJ, jag tror inte att Ryssland i dagsläget har planer på att göra någonting farligt mot oss. Men kom ihåg att mycket kan hända på nära 30 år.

Och yes, sånna här behöver ryssarna för att slå ut terrorister:

su_47_846232_0.jpg

För att inte tala om hur bra kärnvapen kan vara. Osama kommer inte ha en chans.

@Pixiegenom

Självklart ska krig inte behöva hända. I den bästa av världar hade det varit evig fred. Men nu är inte detta den bästa av världar. Risken för krig finns fortfarande. På grund av denna risk måste man se till att vara kapabel att försvara sig i fall av att det sämsta skulle hända.

Men om du nu går i armen eller wtf du går i, så borde du veta att flyg är det bästa i dagens teknik mot just terrorister och annat hot!'

Dagens flyg kan träffa en jävla råtta från Japan, medans de sitter i Island och petar sig i näsan, och varför skulle Ryssland anfalla oss om 30 år?

De har haft ca 300 år på sig och inget har hänt.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Dagens flyg kan träffa en jävla råtta från Japan, medans de sitter i Island och petar sig i näsan, och varför skulle Ryssland anfalla oss om 30 år?

Det kan man lika gärna göra med en långdistansmissil, då man bara behöver sitta i en bunker och med ett enkelt knapptryck och kan genomföra något sådant.

varför skulle Ryssland anfalla oss om 30 år?

För att det är nu på 2000-talet som deras budget och liknande har ökat väldigt kraftigt, så att dom har råd med en större satsning på den militäradelen. Något som dom inte haft resurser till tidigare.

Och Sovjet hade väldigt starka och framskridna planer på att attackera Sverige redan under WWII, finns t.o.m kartor kvar där dom markerar vart dom skulle landstiga och liknande. :wub:

Dock var det inte bara Sovjet som hade dom planerna då.

Redigerad av Eudoros
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Men om du nu går i armen eller wtf du går i, så borde du veta att flyg är det bästa i dagens teknik mot just terrorister och annat hot!'

Varför skulle ryssarna anfalla oss om 30 år? Ja du, vem vet? Vad får dig att tro att det just är Ryssarna?

Orsaken till att Ryssarna inte anföll oss under kalla kriget var att det slutade för tidigt. Hade soviet funnits idag hade de med stor sannolikhet anfallit redan. Ryssarna hade på den tiden exakta ritningar och en massa foton över vår kust, där de planerat exakt vart som är lämpligt att landstiga. Denna data samlades in under 80-talet.

I alla fall kan jag dra några scenarion just specifikt till varför ryssarna kan starta krig:

1) Ryssarna hamnar i otakt med EU, och bestämmer

2) Ryssarna vill komma åt Norges olja, och eftersom att det är näst intill omöjligt att förflytta en armé över fjällen och in genom Rysk-Norska gränsen tar de vägen igenom oss, och tar över våra malmgruvor och börjar ta skatt från Svenska företag.

3) Någonting händer med rysslands ack-så älskade gasledning, och anfaller som utlovat med kryssare.

4) Svenskar utför terrordåd i Ryssland, och Sverige vägrar utlämna diverse personer Ryssarna kallar terrorister.

Orsakerna jag listat ovan har jag tänkt ihop nu på tio minuter, och är kanske inte så hemskt sannolika. Det väsentliga är som sagt att vi inte på något vis har garanterad fred de närmsta 30 åren som du verkar envisas med.

@T-bone

Idag är vi hyfsat vänner med dom, men vi var mer vänner för några månader sedan, innan ryssarna bestämde att "nu drar vi en gasledning strax bredvid/innanför er gräns, säger ni nej skickar vi in stridsfartyg".

Redigerad av darkjak
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Har de nån sorts tidsgräns på sig? "Om ni inte går i krig med oss inom 200 år får ni INTE gå i krig med oss mer"? :wub:

Varför dem skulle vilja anfalla oss om 30 år? Ptcha, som jag tidigare sa:

Jämför världsläget mellan de här åren:

1913 - 1920 - 1935 - 1950 - 1970 - 1990 - 2000 och idag.

Tror ni afghanerna den 10 september 2001 satt och trodde "Om mindre än två månader kommer NATO och bombar oss"? Världen kan förändras med en handvändning, det tror jag vi fått bevisat för oss.

Ryssland är förmodligen det enda poteniella framtida hotet. Chanserna att vi hamnar i krig med NATO är näst intill icke befintliga, då vi trots vårat utanförskap samarbetar med dem. Skulle det bli krig eller om risken för krig eller andra hot ökade dramatiskt skulle vi förmodligen gå med i NATO. Ungefär så var iallafall planen ifall vi skulle hamna i krig med Sovjet under Kalla Kriget; Flygvapnet och Marinen skulle anfalla de sovjetiska styrkorna ute på Östersjön, sedan skulle Armén tillsammans med NATO vänta vid kusterna på vad som, mer eller mindre, var kvar av de sovjetiska trupperna.

Ryssland som framtida hot låter ganska överdrivet, jag är själv medveten om det. Men tänk på möjliga framtida energikriser (transportleder i Östersjön, möjliga pipelines i Östersjön, osv), Rysslands planerade upprustning, den minskande demokratin i det ryska samhället och den växande ryska ekonomin.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har en fråga, och det finns väl ingen annan tråd som passar bättre än den här.

Är det någon som har lust att säga namnen på olika helikoptertyper som användes i Vietnamkriget?

Jacker, jag vet att jag frågade dig om det här förut, men det var ett tag sedan och jag kommer inte ihåg ett dugg av det.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Ok, vi säger så att Ryssland kommer och anfalla Sverige, men före det så går nog också Finland, Estland, Litauen och Lettland och då är nog de flesta länder i världen mot Ryssland(som har arbetat i 10 år att förbättra relationen med Väst världen) och FN kommer nog också sicka en fredstyrka.

Så vi säger att Ryssland kommer om några år.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Ang. Ryssland: I dagsläget är Ryssland inte ett hot men man bör komma ihåg att landet är en mycket instabil "demokrati" med enorma inrikesproblem, regelrätta brott mot mänskliga rättigheter och yttrandefrihet. När som helst kan Ryssland återgå till ett autokratiskt styrelseskick och då vet man aldrig vad som händer...

Varför skulle de anfalla Europa och Sverige? Ptja.. olja, vatten, ren luft, ren natur och högre levnadsstandarder är några potentiella orsaker.

Men personligen tror jag ändå inte att Ryssland är det främsta hotet-

Framtidens (och dagens) krig utkämpas inte mellan stater utan mellan samhällsgrupper, ideologier, åsiktsgrupperingar, religioner, paramilitära styrkor m.m.

Man mot man, broder mot broder. :(

War is a continuation of politics by other means.

-von Clausewitz

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

F.d försvarsminister?! Låter som han tror att Sverige är leder något sorts illasinnat minikrig i de länder som behöver våran hjälp.

Jag har en fråga, och det finns väl ingen annan tråd som passar bättre än den här.

Är det någon som har lust att säga namnen på olika helikoptertyper som användes i Vietnamkriget?

Jacker, jag vet att jag frågade dig om det här förut, men det var ett tag sedan och jag kommer inte ihåg ett dugg av det.

Det här är dem jag känner till:

Amerikanska/Sydvietnamesiska:

http://en.wikipedia.org/wiki/UH-1_Iroquois

http://en.wikipedia.org/wiki/AH-1_Cobra

http://en.wikipedia.org/wiki/CH-47_Chinook

http://en.wikipedia.org/wiki/CH-54_Tarhe

http://en.wikipedia.org/wiki/CH-37_Mojave

http://en.wikipedia.org/wiki/Hughes_H-6

Nordvietnamesiska:

http://en.wikipedia.org/wiki/Mil_Mi-8

Ok, vi säger så att Ryssland kommer och anfalla Sverige, men före det så går nog också Finland, Estland, Litauen och Lettland och då är nog de flesta länder i världen mot Ryssland(som har arbetat i 10 år att förbättra relationen med Väst världen) och FN kommer nog också sicka en fredstyrka.

Så vi säger att Ryssland kommer om några år.

FN skickar bara sina trupper på fredsbevarande uppdrag, d.v.s. till områden där det finns risk för att stridigheter bryter ut eller bryter ut igen, och aldrig till områden där fullt krig pågår. Skulle vi nu hamna i krig med Ivan är det förmodligen för att dem:

A - vill skydda egna intressen.

B - vill säkra ett brohuvud till Atlanten, för att inte bli instängda i Östersjön.

Äh, var bara glada sålänge Kina väljer att inte starta krig med oss, eller något annat land för den delen. USA skulle ju kunna slänga sig i väggen.

Den dagen Kina kommer lär det vara ett sjuhelsikes krig. :(

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Försvaret vill skicka Gripen till Afghanistan och Afrika

Även om jag bara tycker det är rätt att gå i krig då man själv blir anfallen (territorialförsvar) tycker jag det låter som en okej idé. Nu är det iofs inte krig Gripen ska sättas in i, men tanken är ju att det ska kunna delta stridsuppdrag i form av luftunderstöd och även utföra spaningsuppdrag.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

jag kan föreställa mig Kinas strategi - skicka miljontals av soldater i vågor mot fienden. :lol:

Något som dom säkert har råd med, med tanke på deras folkmängd. :)

Yeah, det finns ett "skämt" om att om man utrustar varje kines med en gaffel och skickar dom mot Sverige skulle vi förlora. Har ingen aning om hur mycket sanning det ligger i det men jag tvivlar på det.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Yeah, det finns ett "skämt" om att om man utrustar varje kines med en gaffel och skickar dom mot Sverige skulle vi förlora. Har ingen aning om hur mycket sanning det ligger i det men jag tvivlar på det.

De som har påstått detta har räknat med att Kina kommer anfalla Sverige och ENDAST Sverige. De har alltså inte räknat med att de först skulle vara tvugna att anfalla Ryssland (som just fyrdubblat sin militärbudget), och därefter baltstaterna. Vid detta lag skulle EU bli rätt sura, och förklara krig mot Kina. De skulle alltså ha en front utmed hela europeisk-asiatiska gränsen (dessutom är det högst osannolikt att de skulle ge sig fan på att invadera endast Sverige). Sedan skulle de vara tvugna att ta sig över östersjön. Först skulle de stöta på våra militärfartyg, och våra ubåtar. Sedan skulle vi anfalla deras flotta med Gripenplan, och då de väl lyckats komma nära land nog att sjösätta landstigningsbåtar skulle våra soldater börja beskjuta dem med sjövärnsrobotar. Alltså skulle Kina förlora enorma mängder soldater innan de ens skulle landsstiga. Sen har Kina underlägsen utrustning, och troligtvis inte alltför bra militär utbildning, plus att de fortfarande blir tvugna att utföra OFFENSIVA drag på i förhållanden de inte är alltför väl tränade i. Visste ni att Sverige har en form av modultunnlar som går att gräva ner? Vi skulle alltså kunna sätta ut rena Maginotlinjen på några veckor.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

De som har påstått detta har räknat med att Kina kommer anfalla Sverige och ENDAST Sverige. De har alltså inte räknat med att de först skulle vara tvugna att anfalla Ryssland (som just fyrdubblat sin militärbudget), och därefter baltstaterna. Vid detta lag skulle EU bli rätt sura, och förklara krig mot Kina. De skulle alltså ha en front utmed hela europeisk-asiatiska gränsen (dessutom är det högst osannolikt att de skulle ge sig fan på att invadera endast Sverige). Sedan skulle de vara tvugna att ta sig över östersjön. Först skulle de stöta på våra militärfartyg, och våra ubåtar. Sedan skulle vi anfalla deras flotta med Gripenplan, och då de väl lyckats komma nära land nog att sjösätta landstigningsbåtar skulle våra soldater börja beskjuta dem med sjövärnsrobotar. Alltså skulle Kina förlora enorma mängder soldater innan de ens skulle landsstiga. Sen har Kina underlägsen utrustning, och troligtvis inte alltför bra militär utbildning, plus att de fortfarande blir tvugna att utföra OFFENSIVA drag på i förhållanden de inte är alltför väl tränade i. Visste ni att Sverige har en form av modultunnlar som går att gräva ner? Vi skulle alltså kunna sätta ut rena Maginotlinjen på några veckor.

Hmm.. Tar man med det i skämtet blir det inte lika roligt längre..

Länk till kommentar
Dela på andra sidor