Jump to content

Krigstråden

darkjak
 Share

Recommended Posts

Sa jag 300 plan?

200 bör vi ha, men vi ha sålt typ 20 stycken till Tjeckien. Sen borde vi som sagt kunna producera ett näst intill oändligt antal av det simplare planet. Gripen ska vara de creme de la creme av det svenska flygvapnet, som SSG är för infanteriet så att säga.

Och attackhelikoptrar har försvaret kollat på, men Hind och Apache dög inte, och Cobra är för gammal. Nu har jag för mig att de skulle testa sydaffrikanska AH-2 Rooivalk:

http://worldweapon.ru/images/vertuski/ah2/ah2_02.jpg

Och det är en sak till, ni har ofta klagat på att Sverige tillverkar eget. Orsaken till detta är

1) Det utländska duger inte. Sverige fick till exempel Galten specialtillverkad därför att de ryska militärbilarna har för små och har svaga motorer, är för dåligt bestyckade och bepansrade, och rent allmänt gammalmodiga, och för att Hummer var för stor och hade dålig terrängframkomlighet.

2) Vid krig kan vi tillverka mer av allting.

Rooivalk skulle kunna bli ett motköp till JAS. Apache bemötte inte flygvapnets krav på användbarhet i vinteförhållanden, och Hind daterar enda tillbaka till 60- talet. Eurocopter ska vi nog inte ens tala om för tillfället, då den är svindyr.

Det brukar vara så att man tillverkar samma sak fast olika beroende på köparens krav, eller så bygger inköpsländerna om dem. T.ex. köper Sverige Leopard 2A5 av Tyskland och bygger om dem, för att bemöta våra krav, till Strv 122.

Redigerad av Jacker
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

• Inlägg 299
  • Ålder
  • Senaste inlägg

Toppbidragare

Om jag skulle vara arbetsgivare skulle jag se vapenvägring som en större merit än millitärtjänstgöring. Anledning är att jag inte vill ha sånna som Darkjak på min arbetsplats (dömer inte dig som person, men den sidan du visar upp här på forumet är enligt mig den otrevligaste människotyp man kan ha att göra med (edit: finns lite undantag såklart, men av de människor man stöter på))

Redigerad av The Dude
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Om jag skulle vara arbetsgivare skulle jag se vapenvägring som en större merit än millitärtjänstgöring. Anledning är att jag inte vill ha sånna som Darkjak på min arbetsplats (dömer inte dig som person, men den sidan du visar upp här på forumet är enligt mig den otrevligaste människotyp man kan ha att göra med (edit: finns lite undantag såklart, men av de människor man stöter på))

För att han inte delar dina åsikter? Vad är det för merit att vägra, det är väl nåt som alla kan?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

För att han inte delar dina åsikter? Vad är det för merit att vägra, det är väl nåt som alla kan?

Jag talar mer om väpenvägrare som det var förr i tiden, de som alltså antingen fick göra vapenfri tjänst eller sitta i fängelse. Det är en bra inställning och jag tror att vederbörande generellt sett är schystare individer, medan det finns många darkjaks i lumpen.

Det handlar inte om att tycka olika i vissa sakfrågor, utan att det inte finns något i hela hans livsåskådning som jag sympatiserar med för fem öre.

Redigerad av The Dude
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag talar mer om väpenvägrare som det var förr i tiden, de som alltså antingen fick göra vapenfri tjänst eller sitta i fängelse. Det är en bra inställning och jag tror att vederbörande generellt sett är schystare individer, medan det finns många darkjaks i lumpen.

Det handlar inte om att tycka olika i vissa sakfrågor, utan att det inte finns något i hela hans livsåskådning som jag sympatiserar med för fem öre.

Du generaliserar ju bara, snacka med folk som gjort lumpen istället för att ta darkjak som praktexemplar. Jag tror inte darkjak gillar det du skriver om honom, jag tror heller inte du känner honom såväl att du kan säga att du känner till hans "livsåskådning". Gör det inte så himmla personligt...

Aja, nu får vi ta detta över PM, eller liknande, innan det spårår ur till off-topic.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Du generaliserar ju bara, snacka med folk som gjort lumpen istället för att ta darkjak som praktexemplar. Jag tror inte darkjak gillar det du skriver om honom, jag tror heller inte du känner honom såväl att du kan säga att du känner till hans "livsåskådning". Gör det inte så himmla personligt...

Aja, nu får vi ta detta över PM, eller liknande, innan det spårår ur till off-topic.

Nej, det är intressant. Fortsätt här.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Hehe, jo många av mina bästa vänner ska göra lumpen, jag förstår såklart att de flesta är helt vanligt folk. Varför jag skrev något här från första början är för jag ville påpeka att jag inte tycker lumpen är en bra merit!

Och vet du något otroligt? Jag struntar i om Darkjak gillar det jag skriver, iofs tror jag han inte bryr sig. Jag tycker inte man behöver vara så finkänslig på internetforum.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Hehe, jo många av mina bästa vänner ska göra lumpen, jag förstår såklart att de flesta är helt vanligt folk. Varför jag skrev något här från första början är för jag ville påpeka att jag inte tycker lumpen är en bra merit!

Och vet du något otroligt? Jag struntar i om Darkjak gillar det jag skriver, iofs tror jag han inte bryr sig. Jag tycker inte man behöver vara så finkänslig på internetforum.

Exakt vad är inte bra med lumpen tycker du? Ganska underligt att du anser att man inte behöver vara finkänslig när det börjar bli mer eller mindre kontroversiellt...

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Man kan även säga att jag alltså har:

-Fått förbättrad kroppslig styrka och kondition

-Fått minnen för livet

-VARIT militär

-Blajat i PLASTHINK(med helt vanlig toasits, fattades bara spolknapp)

-Drastiskt ökat mina chanser att överleva vid krig

-Fått ännu en grej på mitt CV som många saknar och som ger mig en fördel på arbetsmarknaden.

-Fått vänner för livet

Du har noll koll på vad lumpen innebär, inte heller på hotet mot vårt land, ja antagligen vet du inte ens vad ett förlorat krig skulle kunna innebära.

Om jag ska vara ärlig känns det som att man lär sig mer på en månad i lumpen än på ett halvår i gymnasiet. Har övervägt att ta ett års utbildning för att bli reservofficer. Så kul, lärorikt och bra är lumpen.

Jag har stor koll på vad lumpen innebär, och har en finfin inblick i lumpenlivet.

Själv har jag valt att jobba, vilket ger mig riktiga meriter och rikiga pengar. ^_^

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Irakier i USA lever vanligt. Dummer

Ja förutom dom som får sina telefoner buggade, 24/7 skuggning och förutom dom som blir skickade till olika fångläger ^_^

Och hur jag menar: T.ex, nu när det blivit oroligheter nere i somalia åker tusentals svenskar dit och krigar m.m. Om vi då hamnade i krig med somalia, tror ni inte dom skulle hjälpa sitt folk istället för oss i form utav terroristdåd m.m? Med tanke på hur t.ex. muslimer gör allt för sin religion lär dom ju inte direkt hjälpa Sverige i krig mot deras religion. MÖK ;)

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har stor koll på vad lumpen innebär, och har en finfin inblick i lumpenlivet.

Själv har jag valt att jobba, vilket ger mig riktiga meriter och rikiga pengar. ^_^

Faktum är att lumpen är en mycket större merit än att jobba, om man ska tro arbetsgivarna (alltså, de som bestämmer vilken merit som väger tyngst). I lumpen är du tvungen att ta ansvar för dina handlingar. Du tvingas samarbeta med andra du inte tvungetvis tycker om under extrema omständigheter Du måste jobba hårt, och hjälpa till, termen "orkar inte" existerar inte. Du måste ta hänsyn till dina medarbetares begränsingar på ett vis man inte gör på gymnasiet eller högskolan.

Och riktiga pengar tjänar jag också. 56 000 skattefritt. Inte jättemycket, men ändå.

@the dude

Jag skiter fullständigt i vad du tycker om min livsåskådning. Undrar dock hur du kan påstå att de som inte gör lumpen är sjystare personer? Jag kan i alla fall säga att de flesta som gör lumpen är sjysta. De djävligaste har fått avgå, eller så har dom blivit mildare. Du har nu i denna tråd spottat ur dig påståenden du totalt saknar belägg för. Allt du har skrivit om både mig och försvaret har varit antagelser, spekulationer och stereotyper.Jag säger så som jag sagt så många gånger förr: du talar om att skrota försvaret, utan den blekaste aning, ja, tydligen utan ens möjligheten att gissa vad som skulle hända vid förlorat krig.

Jag undviker att börja slänga dissar som du, eftersom att om alla skulle göra det skulle hela forumet spammas sönder.

*Edit*

Då går vi ontopic igen, och fortsätter diskutera rysslands upprustning, och det därigenom ökade hotet mot Sverige.

Redigerad av darkjak
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Faktum är att lumpen är en mycket större merit än att jobba, om man ska tro arbetsgivarna (alltså, de som bestämmer vilken merit som väger tyngst). I lumpen är du tvungen att ta ansvar för dina handlingar. Du tvingas samarbeta med andra du inte tvungetvis tycker om under extrema omständigheter Du måste jobba hårt, och hjälpa till, termen "orkar inte" existerar inte. Du måste ta hänsyn till dina medarbetares begränsingar på ett vis man inte gör på gymnasiet eller högskolan.

Och riktiga pengar tjänar jag också. 56 000 skattefritt. Inte jättemycket, men ändå.

@the dude

Jag skiter fullständigt i vad du tycker om min livsåskådning. Undrar dock hur du kan påstå att de som inte gör lumpen är sjystare personer? Jag kan i alla fall säga att de flesta som gör lumpen är sjysta. De djävligaste har fått avgå, eller så har dom blivit mildare. Du har nu i denna tråd spottat ur dig påståenden du totalt saknar belägg för. Allt du har skrivit om både mig och försvaret har varit antagelser, spekulationer och stereotyper.Jag säger så som jag sagt så många gånger förr: du talar om att skrota försvaret, utan den blekaste aning, ja, tydligen utan ens möjligheten att gissa vad som skulle hända vid förlorat krig.

Jag undviker att börja slänga dissar som du, eftersom att om alla skulle göra det skulle hela forumet spammas sönder.

*Edit*

Då går vi ontopic igen, och fortsätter diskutera rysslands upprustning, och det därigenom ökade hotet mot Sverige.

Du tror fortfarande att Rysslnd vill anfalla Sverige??

Du vet att det finns ett hot av terrorism i världen och därför de rustar upp sig, och hur vet du ens hur det e i Ryska armen?

Krig idag sker nästan bara i fattiga länder, och USA vs Irak, Afghanistan är krig mot terror, inte att ha territorium, som du tror att Ryssland vill ha Sverige.

Finns inget i Sverige som de har i Ryssland förutom järnmalm.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

GAAAH!!! åt det andra, och Snälla nån, det han menade var att det är så det brukar bli på det här idiotiskt enfaldiga forumet, och speciellt i trådar som mer eller mindre handlar om politik, åt det andra. Och det här vet du om. Kanske inte GAAAH!!!-et åt det andra, men, ehm, det var en sådan otroligt onödig sak att säga så jag blev lite smått störd på - utöver själva grejen att någon ens kan säga något sådant som om det vore en smart slutsats - ditt "faktiskt".

Ah, Darkjak, du har fel, bör jag tillägga. Tihi!

Mycket passande när du har en unge i Armé kläder som avatar ^_^

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tycker krig utreds på fel sätt.

Varför ska oskylda människor behöva dö?

Varför kan inte bara presidenterna mötas och den som lyckas döda den andra vinner?

Istället för att dom ska sitta vid en dator och bestämma vart dom ska släppa en bomb?

Nu är jag ju inte helt insatt i det här men... ^_^

Haha självklart är det där ett omöjligt scenario men jag har ändå tänkt tanken hur det skulle se ut ifall till exempel Bush och Kim Jong Il möttes i sume-brottning eller CS ;)

Doonkey ^_^

Redigerad av Tweak
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

@the dude

Undrar dock hur du kan påstå att de som inte gör lumpen är sjystare personer?
Jag har redan påpekat för Jacker att jag talade om aktiva vapenvägrare som de var förr, typ 70-talet (idag är det ju ingen konst att slippa lumpen)

Jag kan i alla fall säga att de flesta som gör lumpen är sjysta

Hehe, jo många av mina bästa vänner ska göra lumpen, jag förstår såklart att de flesta är helt vanligt folk.

du talar om att skrota försvaret, utan den blekaste aning, ja, tydligen utan ens möjligheten att gissa vad som skulle hända vid förlorat krig.

Det var inte vad jag talade om nu, men jag tror jag har uttryckt mina åsikter ganska klart om det för länge sen och känner inte att vi behöver ta upp det igen.

Du har nu i denna tråd spottat ur dig påståenden du totalt saknar belägg för

Det är inte faktapåståenden jag har spottat ut, utan personliga åsikter som jag har om dig. Vi har varit medlemmar på samma forum i många år, det är väl "belägg" nog att bilda en uppfattning?

Redigerad av The Dude
Länk till kommentar
Dela på andra sidor