Jump to content

Nytt spel av mig

Stora_tomtefar
 Share

Recommended Posts

Hokaj, för några månader sedan började jag på ett spel, gjorde klart det men orkade inte göra klart några finjusteringar vilket resultarat i att ingen fått spela det. Nu gjorde jag klart dessa och tänkte att "nu kanske jag skall ge ut det så att folk kan få testa det".

Dessutom är det "open-source", så .dba-filerna innehåller källkoden till spelet om någon är intresserad. Jag har gjort spelet i DarkBasic, så det är inte något så avancerat som de riktigt seriösa språken som t.ex C++.

BOX'D heter då spelet och är, enligt mig, ett slags pallform-hoppa-spel. Man styr sin lille gubbe ur tredje personsperspektiv med musen och skall springa runt på en bana bestående av välplacerade lådor för att innan tiden rinner ut fånga alla de nycklar som är utplacerade. Gör man det kommer man givetvis till nästa bana som är lite svårare än den första, om inte så får man försöka igen. Sammalagt finns det nio banor, inklusive den första tutorial-banan.

Styrningen tycker jag själv är rätt smart. Man svänger som sagt med musen, men man både hoppar och springer med musnkapparna. Höger musknapp används för att springa och den vänstra används för att hoppa. Trycker man ned båda hoppar och springer man givetis samtidigt, vilket är bra när man skall hoppa över hål. Det gäller dock att få in tekniken så att man kan hoppa när man bör.

Och när jag satt och gjorde banorna så snickrade jag ihop en liten level-editor. Den inkluderas i den här .zip-filen, men eftersom jag först inte tänkte inkludera den så är den inte helt användarvänlig då det inte behövdes. För att kompensera detta har jag skrivigt några tutorialer i .html-format. -_-

Nu räknar jag givetvis inte med att någon faktiskt GÖR banor till spelet, eftersom det är rätt trist. Men om du nu gör en banan som du tycker är fin så får du gärna skicka den till mig eftersom jag tycker att det är så in i helvetes tråkigt att göra banor, men ändå vill ha jättemånga i spelet. Bara en sak att ha i åtanke.

Språket i spelet är tyvärr engelska, men det är inte för att jag försöker få spelet att framstå som "coolare", det är helt enkelt för att jag ger ut spelet på ett engelskt forum där en massa andra trevligt folk lägger ut sina spel, och jag orkade inte göra en engelsk och en svensk version av det här spelet som jag gjorde med mitt förra spel Bawnzie. Men jag antar att ni är förstår det som skrivs och sägs :wub:

Lite credits dock:

Jag står för programmering, några banor och modellerna.

Min bror står för musken och ljuden.

Min syster står för rösten i tutorialen (och hon läspar inte, vi fick lägga på ett filter så att S-ljuden inte skulle låta fult)

Och min vän som heter Alex står för texturerna och de banor som inte jag gjort.

Eftersom min trevlige webmaster (Alex) är på semster så kan jag inte lägga upp spelet på min hemsida, så jag lägger upp den på Rapidshare så länge. :ermm:

Box'd - 7 Mb

SÅ! Nu sticker jag iväg på teaterrepetition, så jag kanske inte svarar på några timmar. Hoppas det skall smaka iallafall :ermm:

*EDIT*

Nu kom min fina Alex och laddade upp spelet. Nu är kan ni ladda ned det

här.

post-844-1154014289_thumb.jpg

Redigerad av Stora_tomtefar
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Tankar det nu, ska bli intressant att se vad tomtefabriken har fixat fram nu -_-

Ädit: Kul var det :ermm: Men skulle vara kulare om det skulle vara mer strategiskt :ermm:

eller blir det det senare, har bara klarat första leveln.

Redigerad av I lol
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Haha, vilket nice spel :lol:.

Bra gjort.

Ah, tack. Så trevligt att du tycker om det. Jag tycker om när folk gör det -_-

Tankar det nu, ska bli intressant att se vad tomtefabriken har fixat fram nu :ermm:

Ädit: Kul var det :ermm: Men skulle vara kulare om det skulle vara mer strategiskt :lol:

eller blir det det senare, har bara klarat första leveln.

Skoj att du tycker om det med :wub:

Jo, det blir lite svårare senare. Det blir många nycklar att hämta och mycket längre att hoppa :wub:

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Ritkigt bra gjort, förstår bara inte va man ska göra i början men men :)

Blanksteg = hopp

Vänsterpil = sväng vänster

Högerpil = sväng höger

Neråtpil = bakåt

Uppåtpil = frammåt

Så ska du hoppa mellan blocken och ta nycklarna, och diamanterna förlänger tiden :)

Jag kom till level 7, tror jag det var och sen föll jag bara :)

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Skrivet (redigerad)
Blanksteg = hopp

Vänsterpil = sväng vänster

Högerpil = sväng höger

Neråtpil = bakåt

Uppåtpil = frammåt

Så ska du hoppa mellan blocken och ta nycklarna, och diamanterna förlänger tiden :)

Jag kom till level 7, tror jag det var och sen föll jag bara :)

Man kan även använda musen till att svänga, höger musknapp för att springa och vänster musknapp för att hoppa :)

*EDIT*

Man kan inte backa isåfall, dock :)

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Man kan även använda musen till att svänga, höger musknapp för att springa och vänster musknapp för att hoppa :)

*EDIT*

Man kan inte backa isåfall, dock :)

Ok :)

Hade ett frågetecken på Bakåt före jag postade, men ändrade av någon orsak.

Får man modda spelet om jag får fråga? :)

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Ok :)

Hade ett frågetecken på Bakåt före jag postade, men ändrade av någon orsak.

Får man modda spelet om jag får fråga? :)

Ja, jag kan väl inte hindra dig? :)

Det enda jag bryr mig om är ifall folk säger att det är de som har gjort spelet och inte jag. Då blir jag lite ledsen, vilket jag antar att alla förstår? :)

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Ja, jag kan väl inte hindra dig? :D

Det enda jag bryr mig om är ifall folk säger att det är de som har gjort spelet och inte jag. Då blir jag lite ledsen, vilket jag antar att alla förstår? :)

Yeey, moddade lite nu de senaste minuterna :)

Ja, det är nog en mardröm att någon annan får beröm för sin produkt.

Maiden Tema :)

Skuggan ^^ om någon ser den :)

Musiken: Iron Maiden - Transylvania

Och start screenerna ändrade jag, Men flyttade ner Tomte Far lite längre ner i bilden så lade dit en maiden bild

och skrev Modded by I lol ^^ inte för att jag tänker lägga ut den på nätet eller nåt sånt,

blev faktist lite fulare än före :P

post-9958-1154038693_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Yeey, moddade lite nu de senaste minuterna :)

Ja, det är nog en mardröm att någon annan får beröm för sin produkt.

Maiden Tema :)

Skuggan ^^ om någon ser den :)

Musiken: Iron Maiden - Transylvania

Och start screenerna ändrade jag, Men flyttade ner Tomte Far lite längre ner i bilden så lade dit en maiden bild

och skrev Modded by I lol ^^ inte för att jag tänker lägga ut den på nätet eller nåt sånt,

blev faktist lite fulare än före :)

Ja, du :D

Det blev ju intresant, kan man säga :P

Rätt skojigt ändå. Man ser i vilket fall verkligen formen på skyboxen :P

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Skrivet (redigerad)

@ZcruweN

Fint att du tycker om det också. Det gläder mig :)

@I lol

I forget nothing :)

Men jag föredrar faktiskt min egen version, hur självgod jag än må låta :P

@Umberto

Jo, du har en poäng där faktiskt. Fan att jag inte lade till det :)

TaDiamant- och TaNyckelLjud känns lite som att det är tvunget att ha, åtminstånde. Tusan. Nåja, viktigt lärdom :)

Mycket skoj att du tyckte om det också :D

Länk till kommentar
Dela på andra sidor