Jump to content

Formatera/ghosta datorn

Jacker
 Share

Recommended Posts

Satte mig och skulle formatera/ghosta datorn. Eftersom jag har en HP- dator brände jag ned medföljande återställningsprogram, körde skivan i datorn och rebootade - inget händer, datorn startar som vanligt. Hepp... Kollar om det finns en annan lösning. Hittade "HP PC systemåterställning" och körde igång det. Mycket riktigt återställdes datorn, men inte helt och hållet. Anledning till att jag formaterar är just för att få bort alla program och skit jag installerat. Eftersom jag har haft datorn sen September förra året och inte formaterat en enda gång började den bli lite seg, så därför formaterar jag.

Hur formaterar/ghostar/återställer/whatever (HP verkar inte kunna definera det) jag datorn till det skick den var när jag fick den? Och, ja, jag vet att märkesdatorn suger pung. Men det var att ta det eller ingen ny dator.

Redigerad av Jacker
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Du ska inte ghosta om du vill bli av med alla program, du ska formatera :unsure: För att åstakomma detta enklast behöver du ett operativsystem på en bootbar skiva. Detta kan du hitta i din lokala buske eller kan du köpa... eller kan du ladda hem ett gratis operativsystem.

När du väl har fått ditt operativsystem på skiva startar du om datorn med skivan i läsaren, och då startar datorn från skivan istället för operativsystemet som du har på datorn. I installationsprocessen får du välja om du vill formatera innan du installerar. Sen är det bara att följa instruktionerna.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Men halvate!!!!!11111

Jag lyckades bränna om skivorna (det var dem det var fel på), men eftersom HP's program som man använder för att skapa skivorna är värdelöst så lyckades det inte skapa CD2, trots att den var "klar". När jag nu stätter i CD2 så står det att det är fel CD. Eftersom att NTLDR är borta kan jag inte starta datorn, trots att brännde ned den från en annan dator och stack skivan i datorn. Den hittar inte ens filen på min externa hårddisk när jag kopierade den dit.

Vad fan-enda-in-i-helvete ska jag göra nu?

(Skriver det här på päronens dator om ni undrar, och det är skrivet slarvigt också)

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Men halvate!!!!!11111

Jag lyckades bränna om skivorna (det var dem det var fel på), men eftersom HP's program som man använder för att skapa skivorna är värdelöst så lyckades det inte skapa CD2, trots att den var "klar". När jag nu stätter i CD2 så står det att det är fel CD. Eftersom att NTLDR är borta kan jag inte starta datorn, trots att brännde ned den från en annan dator och stack skivan i datorn. Den hittar inte ens filen på min externa hårddisk när jag kopierade den dit.

Vad fan-enda-in-i-helvete ska jag göra nu?

(Skriver det här på päronens dator om ni undrar, och det är skrivet slarvigt också)

Du hara alltså bränt om skivorna från en annan dator, som då blivit korrekt brända, och det fungerar ändå inte?

Ajaj, i så fall. Lämna datorn till service, eller hör på typ Sweclockers. Tvivlar på att någon här vet hur du ska göra.

Redigerad av Siana
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Nu har jag visserligen bara läst igenom lite snabbt, men vad hindrar dig från att ta en vanlig skiva och inte HPs återställningsskit? Då får du ju massa skit installerat samtidigt.

Om NTDLR är borta kan du kopiera filerna ntdlr och boot.ini från C-rooten på en annan dator, kopiera till en diskett, ändra boot.ini för att matcha din HP-dator och sen starta från den så ska XP starta.

*edit*

Rättade stavfel. Tack Siana.

Redigerad av R2D2
Länk till kommentar
Dela på andra sidor