R2D2 Skrivet 17 juli, 2006 Rapportera Share Skrivet 17 juli, 2006 Var nyss nere i baren med pappa och hade ett litet lyssningstest. Jag sålde min gamla iPod till honom när han var på väg att göra kopior av över 100 cd-skivor för att ha i fjällstugan. Han är jättenöjd så och undrar hur han har stått ut med att byta skiva under alla år, men han är lite rädd för att inte ha 1:1-kvalitet. Han fick välja mellan Apple Loseless (där en låt brukar ta runt 30 mb) eller MP3, VBR med bitrate på runt 240 i snitt (ungefär samma som torrents brukar släppas i) där samma siffra är runt 7mb. MP3 var det självklara valet eftersom då gick hela skivsamlingen in. I alla fall, audiofil som han är så är han rädd för kvaliteten, så vi gjorde ett litet test bara. Tror att det var en skiva med Wille Crawfoord, en som brukar ha bra ljud på skivorna. Man hörde skillnad mellan dom, fretnoise (som kommer när man drar handen på gitarrhalsen) lät naturligare på CD, men ljudet var rundare och finare på MP3. Det är inte världens bästa rum att lyssna i (fusktegel och bardisk ivägen) men det är lite dyrare stereo (NAD-förstärkare och Audio Pro-högtalare), så det är bra nog för att ha en åsikt. Kanske är det som när man blurrar en bild. Bilden känns finare och är lättare att se på även om kvaliteten kanske egentligen borde vara sämre. Så...vad har ni för åsikter om MP3 vs CD? Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
L_Voll Skrivet 17 juli, 2006 Rapportera Share Skrivet 17 juli, 2006 Att ljudkvalitén blir sämre bryr jag mig inte om. Det är inget mina öron uppfattar. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
skribb Skrivet 17 juli, 2006 Rapportera Share Skrivet 17 juli, 2006 Var nyss nere i baren med pappa och hade ett litet lyssningstest. Jag sålde min gamla iPod till honom när han var på väg att göra kopior av över 100 cd-skivor för att ha i fjällstugan. Han är jättenöjd så och undrar hur han har stått ut med att byta skiva under alla år, men han är lite rädd för att inte ha 1:1-kvalitet. Han fick välja mellan Apple Loseless (där en låt brukar ta runt 30 mb) eller MP3, VBR med bitrate på runt 240 i snitt (ungefär samma som torrents brukar släppas i) där samma siffra är runt 7mb. MP3 var det självklara valet eftersom då gick hela skivsamlingen in. I alla fall, audiofil som han är så är han rädd för kvaliteten, så vi gjorde ett litet test bara. Tror att det var en skiva med Wille Crawfoord, en som brukar ha bra ljud på skivorna. Man hörde skillnad mellan dom, fretnoise (som kommer när man drar handen på gitarrhalsen) lät naturligare på CD, men ljudet var rundare och finare på MP3. Det är inte världens bästa rum att lyssna i (fusktegel och bardisk ivägen) men det är lite dyrare stereo (NAD-förstärkare och Audio Pro-högtalare), så det är bra nog för att ha en åsikt. Kanske är det som när man blurrar en bild. Bilden känns finare och är lättare att se på även om kvaliteten kanske egentligen borde vara sämre. Så...vad har ni för åsikter om MP3 vs CD? För det första beror det ju på hur man prioriterar, kvalitet eller kvantitet. Jag tycker inte att det spelar någon roll att ljudet är lite sämre. Om MP3-låtarna låter bra, men sämre än CD, vad gör det? Annat är det ju om mp3-låtarna låter DÅLIGT. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
I lol Skrivet 17 juli, 2006 Rapportera Share Skrivet 17 juli, 2006 CD{Aka Audio kvaliteten låter mäktigare. Och MPEG-1 Audio Layer 3 låter lite svagare och ger inte ifrån sig lika hårda smällar i Bas-lådan. Det är min uppfattning iaf. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
rabarben Skrivet 19 juli, 2006 Rapportera Share Skrivet 19 juli, 2006 Men mp3 är ju mycket smidigare att ha med sig i t.ex. en mp3 spelare. Sen att man kan lyssna på datorn t.ex. Eller det kanske inte var det du menade? Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
R2D2 Skrivet 19 juli, 2006 Skapat av Rapportera Share Skrivet 19 juli, 2006 Men mp3 är ju mycket smidigare att ha med sig i t.ex. en mp3 spelare. Sen att man kan lyssna på datorn t.ex. Eller det kanske inte var det du menade? Menande mer kvaliteten. Går ju att ha lossless om man ska ha cd-kvalitet och vara portabel. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Tux Skrivet 19 juli, 2006 Rapportera Share Skrivet 19 juli, 2006 Po vilken kvalite gor CD musiken?... ar det inte 128kps?. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
R2D2 Skrivet 19 juli, 2006 Skapat av Rapportera Share Skrivet 19 juli, 2006 Po vilken kvalite gor CD musiken?... ar det inte 128kps?. Nejdå. 1411 är det (ungefär, kan inte exakta siffran). Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
jaeger Skrivet 20 juli, 2006 Rapportera Share Skrivet 20 juli, 2006 Musik ska man höra live. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Tux Skrivet 20 juli, 2006 Rapportera Share Skrivet 20 juli, 2006 Nejdå. 1411 är det (ungefär, kan inte exakta siffran). Vah?... hur kan det vara mojligt?. 1411kbps? Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
I lol Skrivet 20 juli, 2006 Rapportera Share Skrivet 20 juli, 2006 (redigerad) MP3 är väl 128 kbps, när man överfört på lägsta MP3 kvalitet i Windows Media Player. Audio går väl inte någon kvalitet på förlust, så det blir väl ungefär som det låter i värkligheten? Hitta nåt på en sida. http://www.daisy.tpb.se/kursmaterial/mdl_d...udio/page7.html Redigerad 20 juli, 2006 av I lol Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Tux Skrivet 20 juli, 2006 Rapportera Share Skrivet 20 juli, 2006 MP3 är väl 128 kbps, när man överfört på lägsta MP3 kvalitet i Windows Media Player. mm... det moste vara so. Eftersom 128kbps er de vanligaste hos MP3. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Recommended Posts