Mathias Skrivet 15 juli, 2006 Rapportera Share Skrivet 15 juli, 2006 Har sökt och vet att det finns trådar om skolmaten men de trådarna handlar om hur folk klagar på den. Det är inte det denna tråden är inriktad på utan istället om du betalar för den. Jag pratar om gymnasiet där maten fram till för 1 eller 2 år sedan varit gratis men nu iallafall här där jag bor har börjat kosta pengar, 750:- vill de ha för att man ska få i sig det som serveras. Har varit mycket diskussioner om hur detta påverkar eleverna, många säger att de som inte har råd eller av annan anledning inte vill lägga pengar på skolmaten presterar sämre i skolan. Nu vill jag gärna höra era tankar om detta...Måste du betala för maten där du bor? gör du det? Tror du att detta kan påverka skolgången? Jag tycker att det är tokigt att man ska behöva betala för den i många fall inte allt för goda maten man får. Det känns väldigt konstigt att behöva lägga dessa pengar med tanke på att inte alla (?) behöver göra det. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Tija Skrivet 15 juli, 2006 Rapportera Share Skrivet 15 juli, 2006 Själv har man precis gått ut nian, och där behlvde man såklart inte betala. Brorsan (Ebeeto, ja) har precis gått ut tvåan på gymnasiet, och han har inte behövt betala för sin skolmat. Det gör dock min mamma som är mellanstadielärare. Femton spänn om dagen, som betalas i en klumpsumma inför varje månad. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
skribb Skrivet 15 juli, 2006 Rapportera Share Skrivet 15 juli, 2006 All mat betalas ju via skolpeng? Eller? Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Mathias Skrivet 15 juli, 2006 Skapat av Rapportera Share Skrivet 15 juli, 2006 (redigerad) Här har ni en artikel om gymnasieskolan i min kommun. http://vimmerbytidning.se/article/articleview/10216/1/72 Från 2004 men situationen är fortfarande densamma. Redigerad 15 juli, 2006 av Qouad Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Diezl Skrivet 15 juli, 2006 Rapportera Share Skrivet 15 juli, 2006 All mat betalas ju via skolpeng? Eller? Nepp ____ Finns flera skolor som kör med det systemet... Inte i min skola men mina polare måste köpa ett kuponghäfte som de sedan river av ett klipp för varje gång dom käkar (lämnar in klippet till en kassörska)... Sen såg jag på tv att det var någon Lidingöskola som körde med att man fick köpa ett kort som man drog igenom en maskin som då släppte iväg en tallrik så man kunde äta... Detta är väldigt mycket upp till kommunen själva att bestämma... Ena sidan kan dom lägga pengarna på annat som lärare på den andra sidan så finns ju det problemet att eleverna istället slutar att äta i skolan vilket gör de okoncentrerade och så vidare... I min kommun får vi maten gratis... Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Corleone Skrivet 15 juli, 2006 Rapportera Share Skrivet 15 juli, 2006 (redigerad) Ute i skogen, där jag bor, serveras och betalas skolmaten - i grundskolan åtminstone - av kommuntjockisarna. På gymnasiet, där jag börjar till hösten, vet jag inte hur det ser ut med skolmaten. Gissar ändå på att den är gratis. Om inte, stundar krig. Självklart ska skolmaten, och allt annat i skolan, vara alla förunnat. Oavsett om man heter Krösus eller Fattiglapp, så ska det finnas mat, läromedel, och likvärd respekt att ta del av. Redigerad 15 juli, 2006 av Corleone Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
alexzander Skrivet 15 juli, 2006 Rapportera Share Skrivet 15 juli, 2006 (redigerad) Jag tror inte att man måste betala för skomaten där jag ska börja till hösten men om man måste det så går jag och käkar nån annanstans... @Corleone:Ord... Redigerad 15 juli, 2006 av alexzander Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
darkjak Skrivet 15 juli, 2006 Rapportera Share Skrivet 15 juli, 2006 Skolmaten betalas där jag bor. Jag ångrar att jag betalade faktiskt. Hade varit mer givande att plocka med mig egna mackor hemifrån. Maten var så jädra vidrig på min skola att det minst en gång i månaden var det så att halva gymnasiet stack till en pytterestaurang hundra meter från skolan och betalade typ sextio spänn för att få äta annat! Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
mr_tobbe Skrivet 15 juli, 2006 Rapportera Share Skrivet 15 juli, 2006 På det gymnasium där jag ska börja finns ingen matsal, utan skolan betalar 45 kr per dag i matpengar som man kan använda på alla restauranger och dylikt, och på vissa utvalda ställen där det finns specialerbjudanden just för eleverna. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Spam Snuten Skrivet 15 juli, 2006 Rapportera Share Skrivet 15 juli, 2006 På det gymnasium där jag ska börja finns ingen matsal, utan skolan betalar 45 kr per dag i matpengar som man kan använda på alla restauranger och dylikt, och på vissa utvalda ställen där det finns specialerbjudanden just för eleverna.Då är det ju bara att ta med sig en macka hemifrån så har man tjänat 45 kr, eller kräver skolan kvitto/dylik konfirmation? Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Tija Skrivet 15 juli, 2006 Rapportera Share Skrivet 15 juli, 2006 Då är det ju bara att ta med sig en macka hemifrån så har man tjänat 45 kr, eller kräver skolan kvitto/dylik konfirmation? Det funkar väl som presentkort? Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Spam Snuten Skrivet 15 juli, 2006 Rapportera Share Skrivet 15 juli, 2006 Det funkar väl som presentkort?Ja, det var det jag undrade, om man fick pengar i handen eller ej. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Tija Skrivet 15 juli, 2006 Rapportera Share Skrivet 15 juli, 2006 Ja, det var det jag undrade, om man fick pengar i handen eller ej. Det hade varit jobbigt för skolan att dela ut kontanter, och samla in kvitton. Det går ju ofta en hel del elever på en skola... Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Spam Snuten Skrivet 15 juli, 2006 Rapportera Share Skrivet 15 juli, 2006 Det hade varit jobbigt för skolan att dela ut kontanter, och samla in kvitton. Det går ju ofta en hel del elever på en skola...Jo, du har rätt Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
mr_tobbe Skrivet 15 juli, 2006 Rapportera Share Skrivet 15 juli, 2006 Ja, det är någon slags rikskupong eller elektroniskt kort, men om jag inte har fått fel information kan man spara pengar som man inte äter upp, slå till med megaluncher på fredagar eller nåt Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Ceone Skrivet 15 juli, 2006 Rapportera Share Skrivet 15 juli, 2006 Den skolan jag ska börja på har också sånt system man får kupong att köpa för. Men vilka restauranger det funkar på vet jag inte.... Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Officer Hernandez Skrivet 15 juli, 2006 Rapportera Share Skrivet 15 juli, 2006 I så fall tas det från skatten, för jag måste inte betala för att få min lunch. Det är bara att ta för sig. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Gof Skrivet 16 juli, 2006 Rapportera Share Skrivet 16 juli, 2006 Päronen betalar 15 kr per dag. För vedervärdig älgavföring Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
rabarben Skrivet 16 juli, 2006 Rapportera Share Skrivet 16 juli, 2006 Betalar inte nånting! Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Matteus Skrivet 16 juli, 2006 Rapportera Share Skrivet 16 juli, 2006 Har aldrig behövt betala för min skolmat, varken på låg- och mellanstadiet, högstadiet eller nu på gymnasiet. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Recommended Posts