Jump to content

Skolmaten

Mathias
 Share

Recommended Posts

Har sökt och vet att det finns trådar om skolmaten men de trådarna handlar om hur folk klagar på den. Det är inte det denna tråden är inriktad på utan istället om du betalar för den. Jag pratar om gymnasiet där maten fram till för 1 eller 2 år sedan varit gratis men nu iallafall här där jag bor har börjat kosta pengar, 750:- vill de ha för att man ska få i sig det som serveras.

Har varit mycket diskussioner om hur detta påverkar eleverna, många säger att de som inte har råd eller av annan anledning inte vill lägga pengar på skolmaten presterar sämre i skolan. Nu vill jag gärna höra era tankar om detta...Måste du betala för maten där du bor? gör du det? Tror du att detta kan påverka skolgången?

Jag tycker att det är tokigt att man ska behöva betala för den i många fall inte allt för goda maten man får. Det känns väldigt konstigt att behöva lägga dessa pengar med tanke på att inte alla (?) behöver göra det.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Själv har man precis gått ut nian, och där behlvde man såklart inte betala. Brorsan (Ebeeto, ja) har precis gått ut tvåan på gymnasiet, och han har inte behövt betala för sin skolmat.

Det gör dock min mamma som är mellanstadielärare. Femton spänn om dagen, som betalas i en klumpsumma inför varje månad.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

All mat betalas ju via skolpeng? Eller?

Nepp

____

Finns flera skolor som kör med det systemet... Inte i min skola men mina polare måste köpa ett kuponghäfte som de sedan river av ett klipp för varje gång dom käkar (lämnar in klippet till en kassörska)... Sen såg jag på tv att det var någon Lidingöskola som körde med att man fick köpa ett kort som man drog igenom en maskin som då släppte iväg en tallrik så man kunde äta...

Detta är väldigt mycket upp till kommunen själva att bestämma... Ena sidan kan dom lägga pengarna på annat som lärare på den andra sidan så finns ju det problemet att eleverna istället slutar att äta i skolan vilket gör de okoncentrerade och så vidare...

I min kommun får vi maten gratis...

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Ute i skogen, där jag bor, serveras och betalas skolmaten - i grundskolan åtminstone - av kommuntjockisarna. På gymnasiet, där jag börjar till hösten, vet jag inte hur det ser ut med skolmaten. Gissar ändå på att den är gratis. Om inte, stundar krig. Självklart ska skolmaten, och allt annat i skolan, vara alla förunnat. Oavsett om man heter Krösus eller Fattiglapp, så ska det finnas mat, läromedel, och likvärd respekt att ta del av.

Redigerad av Corleone
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Skolmaten betalas där jag bor.

Jag ångrar att jag betalade faktiskt. Hade varit mer givande att plocka med mig egna mackor hemifrån. Maten var så jädra vidrig på min skola att det minst en gång i månaden var det så att halva gymnasiet stack till en pytterestaurang hundra meter från skolan och betalade typ sextio spänn för att få äta annat!

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

På det gymnasium där jag ska börja finns ingen matsal, utan skolan betalar 45 kr per dag i matpengar som man kan använda på alla restauranger och dylikt, och på vissa utvalda ställen där det finns specialerbjudanden just för eleverna.
Då är det ju bara att ta med sig en macka hemifrån så har man tjänat 45 kr, eller kräver skolan kvitto/dylik konfirmation?
Länk till kommentar
Dela på andra sidor