Pixiegnom Skrivet 27 april, 2010 Rapportera Share Skrivet 27 april, 2010 Vakna med The Voice på kanal 5. Känner ett starkt begär och skolkar ofta om mornarna. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
The Dude Skrivet 27 april, 2010 Rapportera Share Skrivet 27 april, 2010 Idioter som blinkar till vänster i rondeller ger jag inte mycket för.. Idioter? Körskolelärare lär ut detta beteende. Att blinka vänster har fördelen att om rondellen är bred så kan folk våga köra om ifall de vet att bilen framför inte kommer byta fil och svänga ut fören sista utfarten. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Adrian G Skrivet 27 april, 2010 Rapportera Share Skrivet 27 april, 2010 Idioter? Körskolelärare lär ut detta beteende. Att blinka vänster har fördelen att om rondellen är bred så kan folk våga köra om ifall de vet att bilen framför inte kommer byta fil och svänga ut fören sista utfarten. Då har vi inte samma körskolelärare. Kan du förklara för mig hur det hjälper de på andra sidan? Istället för att hinna ut måste man vänta, då visar det sig att man har fel, och hinner inte ut, så har man en kö till att vänta på ska köra förbi. .. Om man blinkar till vänster innan rondellen har jag inget emot det, bara man blinkar till höger när man ska svänga av. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Jacker Skrivet 27 april, 2010 Rapportera Share Skrivet 27 april, 2010 Idioter? Körskolelärare lär ut detta beteende. Att blinka vänster har fördelen att om rondellen är bred så kan folk våga köra om ifall de vet att bilen framför inte kommer byta fil och svänga ut fören sista utfarten. "När du kör ut ur cirkulationsplatsen ska du använda höger blinkers för att visa din avsikt" Så står det i min teoribok. Det är mer logiskt och bättre i.o.m. att det visar både dem som är bakom dig i rondellen att du ska svänga ur, samt att de som är på väg att köra in vet om de behöver väja eller ej. Det står också såhär angående körfälten i en dubbelfilig rondell: "Ska du åka rakt fram eller svänga till höger väljer du det högra körfältet. Ska du svänga till vänster väljer du det vänstra körfältet. I en cirkulationsplats med flera körfält kan du normalt också köra rakt fram i det vänstra körfältet". Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
eXotic Skrivet 27 april, 2010 Rapportera Share Skrivet 27 april, 2010 Då har vi inte samma körskolelärare. Kan du förklara för mig hur det hjälper de på andra sidan? Istället för att hinna ut måste man vänta, då visar det sig att man har fel, och hinner inte ut, så har man en kö till att vänta på ska köra förbi. .. Om man blinkar till vänster innan rondellen har jag inget emot det, bara man blinkar till höger när man ska svänga av. "När du kör ut ur cirkulationsplatsen ska du använda höger blinkers för att visa din avsikt" Så står det i min teoribok. Det är mer logiskt och bättre i.o.m. att det visar både dem som är bakom dig i rondellen att du ska svänga ur, samt att de som är på väg att köra in vet om de behöver väja eller ej. Det står också såhär angående körfälten i en dubbelfilig rondell: "Ska du åka rakt fram eller svänga till höger väljer du det högra körfältet. Ska du svänga till vänster väljer du det vänstra körfältet. I en cirkulationsplats med flera körfält kan du normalt också köra rakt fram i det vänstra körfältet". Ja, men man ska ju skifta till höger blinkers för att visa att man tänker svänga av vid nästa utfart såklart. Man blinkar ju inte vänster från det att man åker in i rondellen till dess att man svängt ut. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Plaisir Skrivet 28 april, 2010 Rapportera Share Skrivet 28 april, 2010 Man SKA INTE blinka åt vänster. En kompis körde lastbil i lumpen och fick således gå lite extra teori där de förklarade att man INTE ska blinka åt vänster i en rondell. Körskolelärare som lär ut detta lär ut fel. Dock är det förmodligen inte deras fel då det är rätt nytt (be mig inte förklara vad de menar med att det är nytt. Antar att vägverket bestämt det någonstans för någon). Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Karatemorfar Skrivet 28 april, 2010 Rapportera Share Skrivet 28 april, 2010 Man SKA INTE blinka åt vänster. En kompis körde lastbil i lumpen och fick således gå lite extra teori där de förklarade att man INTE ska blinka åt vänster i en rondell. Körskolelärare som lär ut detta lär ut fel. Dock är det förmodligen inte deras fel då det är rätt nytt (be mig inte förklara vad de menar med att det är nytt. Antar att vägverket bestämt det någonstans för någon). Men då kan jag berätta att olika län kan ha egna lagar ang. blinkning i rondell. Min körlärare lärde mig att i Värmland är det lag på att blinka i en rondell, vare sig du ska första höger eller sista vänster, medans i andra län behöver det inte vara lag på det. Nu är det ingen lag där du kan få böter eller liknande, utan om du skulle bli stannad av snuten så skulle det innebära en tillsägelse. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
RavenE Skrivet 28 april, 2010 Rapportera Share Skrivet 28 april, 2010 Passar väl bättre i bil/körkorts-tråden? Iaf, min körskolelärare sa att jag fick välja om jag ville blinka vänster eller inte, eftersom båda är lagligt. Hade redan börjat blinka vänster under den privata övningskörningen, så det var naturligt för mig att fortsätta. Hatar personer som inte blinkar höger när de ska svänga första höger i en rondell, så man själv får stå och vänta i onödan. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
RavenE Skrivet 28 april, 2010 Rapportera Share Skrivet 28 april, 2010 (redigerad) Whoops, dubbel. Redigerad 28 april, 2010 av RavenE Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
GiZmo Skrivet 28 april, 2010 Rapportera Share Skrivet 28 april, 2010 http://upl.gizgiz.nu/files/yes.gif Yes? Jag blinkar alltid vänster om jag ska till vänster, när jag passerat den andra utfarten (dvs, rakt fram) så slår jag om till höger för att visa att jag ska ut. Ska jag köra rakt fram så skippar jag att blinka vänster, jag blinkar enbart höger när jag passerat den första utfarten. Och ska jag till höger så blinkar jag såklart höger hela tiden. RavenE: +1 Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Karatemorfar Skrivet 28 april, 2010 Rapportera Share Skrivet 28 april, 2010 http://upl.gizgiz.nu/files/yes.gif Yes? Jag blinkar alltid vänster om jag ska till vänster, när jag passerat den andra utfarten (dvs, rakt fram) så slår jag om till höger för att visa att jag ska ut. Ska jag köra rakt fram så skippar jag att blinka vänster, jag blinkar enbart höger när jag passerat den första utfarten. Och ska jag till höger så blinkar jag såklart höger hela tiden. RavenE: +1 Exakt sådär. Jag vill klaga på personer som inte blinkar i rondell ska väl tilläggas. Hade glömt bort det pga. att jag inte kört bil på 6 månader. hmm? Hatar verkligen det. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Adrian G Skrivet 28 april, 2010 Rapportera Share Skrivet 28 april, 2010 Ja, men man ska ju skifta till höger blinkers för att visa att man tänker svänga av vid nästa utfart såklart. Man blinkar ju inte vänster från det att man åker in i rondellen till dess att man svängt ut. Exakt. Det finns så många blådårar här nere i Skåne som blinkar vänster hela tiden, vilket var det jag störde mig på. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Plaisir Skrivet 28 april, 2010 Rapportera Share Skrivet 28 april, 2010 Ja men folk som inte blinkar vart det än är, är ju det värsta som finns! Vare sig det gäller rondeller eller vanliga korsningar :S Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
GiZmo Skrivet 28 april, 2010 Rapportera Share Skrivet 28 april, 2010 (redigerad) Exakt. Det finns så många blådårar här nere i Skåne som blinkar vänster hela tiden, vilket var det jag störde mig på. Sånna kan jag knappt minnas att jag sett, måste vara ni där borta i sydvästra Skåne som är blådårar Edit: Jag vill klaga på att behöva vänta på att få min HTC Desire, det är olidligt! Redigerad 28 april, 2010 av GiZmo Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
spajdermän Skrivet 28 april, 2010 Rapportera Share Skrivet 28 april, 2010 Sånna kan jag knappt minnas att jag sett, måste vara ni där borta i sydvästra Skåne som är blådårar Edit: Jag vill klaga på att behöva vänta på att få min HTC Desire, det är olidligt! Min är min bästa vän, i hela världen. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Adrian G Skrivet 28 april, 2010 Rapportera Share Skrivet 28 april, 2010 Sånna kan jag knappt minnas att jag sett, måste vara ni där borta i sydvästra Skåne som är blådårar Enligt farsan så finns det inte sämre förare än de i södra Skåne, så förmodligen. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Jacker Skrivet 30 april, 2010 Rapportera Share Skrivet 30 april, 2010 Hur fan kan en skenande häst bli rubriker? Är det bara nyhetstorka, eller är dagens journalister helt obekanta med djur? Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Frusciante Skrivet 30 april, 2010 Rapportera Share Skrivet 30 april, 2010 Hur fan kan en skenande häst bli rubriker? Är det bara nyhetstorka, eller är dagens journalister helt obekanta med djur? NA:s Kumla-redaktion har två gånger haft artiklar om hur björkar har fått sågats ner på två ställen. Det händer inte mycket här... Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Jacker Skrivet 30 april, 2010 Rapportera Share Skrivet 30 april, 2010 NA:s Kumla-redaktion har två gånger haft artiklar om hur björkar har fått sågats ner på två ställen. Det händer inte mycket här... Haha, om man läser våra sidor kanske man har turen att få resultatet på den senaste bridge-turneringen för pensionärer på biblioteket. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Kebab Skrivet 30 april, 2010 Rapportera Share Skrivet 30 april, 2010 ja, de tänker nog äta den sen Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Recommended Posts