Plaisir Skrivet 8 oktober, 2009 Rapportera Share Skrivet 8 oktober, 2009 75 000kr - moms - sociala avgifter =33 898.30kr https://static.flashback.info/img/smilies2/rant.gif What does sociala avgifter mean? Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Djingis Skrivet 8 oktober, 2009 Rapportera Share Skrivet 8 oktober, 2009 Jag vill klaga på att Astrid Lindgren aldrig får Nobelpriset. Hon är död. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Gof Skrivet 8 oktober, 2009 Rapportera Share Skrivet 8 oktober, 2009 Jag vill klaga på att Astrid Lindgren aldrig får Nobelpriset. Hon är död. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Renard Skrivet 8 oktober, 2009 Rapportera Share Skrivet 8 oktober, 2009 (redigerad) Hon är död. Man kan väl få Nobelpriset efter att man dött? Pengarna går till släkten? Så trodde jag att det funkade. Varför tycker annars så många andra människor samma sak som jag? Redigerad 8 oktober, 2009 av Renard Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Gof Skrivet 8 oktober, 2009 Rapportera Share Skrivet 8 oktober, 2009 Man kan väl få Nobelpriset efter att man dött? Pengarna går till släkten? Så trodde jag att det funkade. Varför tycker annars så många andra människor samma sak som jag? Ja, man kan. Men det känns ändå mer värt att ge det till en person som faktiskt vet om det. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Renard Skrivet 8 oktober, 2009 Rapportera Share Skrivet 8 oktober, 2009 (redigerad) Ja, man kan. Men det känns ändå mer värt att ge det till en person som faktiskt vet om det. Jag tror nog att hennes familjemedlemmar skulle bli väldigt stolta om hon fick det. Har aldrig hört talas om den där Herta Müller. Svenska akademin är så högfärdiga att de skiter på sig när de väljer sina vinnare. De bara måste välja en kultiverad och dramatisk författare. Hur många har hennes böcker påverkat om man jämför med Astrid Lindgrens? Redigerad 8 oktober, 2009 av Renard Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
DrStupid Skrivet 8 oktober, 2009 Rapportera Share Skrivet 8 oktober, 2009 Jag tror nog att hennes familjemedlemmar skulle bli väldigt stolta om hon fick det. Har aldrig hört talas om den där Herta Müller. Svenska akademin är så högfärdiga att de skiter på sig när de väljer sina vinnare. De bara måste välja en kultiverad och dramatisk författare. Hur många har hennes böcker påverkat om man jämför med Astrid Lindgrens? Grejen med nobelpriset är ju att de alltid ges ut till mindre kända/okända personer, Astrid Lindgren är ju faktiskt rätt gigantisk även utomlands. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
P-C Skrivet 8 oktober, 2009 Rapportera Share Skrivet 8 oktober, 2009 Grejen med nobelpriset är ju att de alltid ges ut till mindre kända/okända personer, Astrid Lindgren är ju faktiskt rätt gigantisk även utomlands. Exakt. Nobelpriset ska ju vara mer ett bidrag till fortsatt arbete än ett pris man vinner. T ex så ska ju pengarna en nobelpristagare i fysik får gå till vidare forskning och inte till ett nytt hus. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
FerkurZ Skrivet 8 oktober, 2009 Rapportera Share Skrivet 8 oktober, 2009 Jag tror nog att hennes familjemedlemmar skulle bli väldigt stolta om hon fick det. Har aldrig hört talas om den där Herta Müller. Svenska akademin är så högfärdiga att de skiter på sig när de väljer sina vinnare. De bara måste välja en kultiverad och dramatisk författare. Hur många har hennes böcker påverkat om man jämför med Astrid Lindgrens? Nu är du sådär dum igen.. f.ö tror jag astrids släkt och familj har endel kosing. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Renard Skrivet 8 oktober, 2009 Rapportera Share Skrivet 8 oktober, 2009 (redigerad) Nobelpriset handlar inte enbart om att pengarna ska gå till fortsatt arbete. Nobelpriset är en bekräftelse på att en person gjort en enastående prestation, vilket jag och många andra tycket att Astrid gjort. Nej FerkuZ, jag är inte dum igen, jag bara ser på saken ur en annan vinkel än den rent ekonomiska Redigerad 8 oktober, 2009 av Renard Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Plaisir Skrivet 8 oktober, 2009 Rapportera Share Skrivet 8 oktober, 2009 Nobelpriset handlar inte enbart om att pengarna ska gå till fortsatt arbete. Nobelpriset är en bekräftelse på att en person gjort en enastående prestation, vilket jag och många andra tycket att Astrid gjort. Vad sägs om ett hedersnobelpris? Inga pengar inblandade utan bara en slags bekräftelse på att man gjort något viktigt och stort som Nobelkommittén gillar Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Renard Skrivet 8 oktober, 2009 Rapportera Share Skrivet 8 oktober, 2009 (redigerad) Vad sägs om ett hedersnobelpris? Inga pengar inblandade utan bara en slags bekräftelse på att man gjort något viktigt och stort som Nobelkommittén gillar Tror inte att Svenska akademin skulle gilla den iden, gamalmodiga som de är. "Nobelpriset är ett pengapris, punkt slut" . Men det var en fin idé Redigerad 8 oktober, 2009 av Renard Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
AngryAxel Skrivet 8 oktober, 2009 Rapportera Share Skrivet 8 oktober, 2009 Nobelpriset handlar inte enbart om att pengarna ska gå till fortsatt arbete. Nobelpriset är en bekräftelse på att en person gjort en enastående prestation, vilket jag och många andra tycket att Astrid gjort. Hear, hear. Även om jag själv inte är en av de många som vill ge henne priset - inte för att jag tycker att hon är en oviktig eller dålig författare, men för att jag helt enkelt är illa bevandrad inom det litterära landskapet, och jag är ovetande ifall det finns folk som förtjänar det bättre - men det kan väl inte komma som en förvåning till er Renard-dissare att detta är en vanlig åsikt? Sist jag kollade (för ~tio sekunder sedan) tyckte 64% av Aftonbladets läsare att hon förtjänar att få priset. Vad sägs om ett hedersnobelpris? Inga pengar inblandade utan bara en slags bekräftelse på att man gjort något viktigt och stort som Nobelkommittén gillar Jag godkänner - skrid till verket, Patrik! Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
spajdermän Skrivet 8 oktober, 2009 Rapportera Share Skrivet 8 oktober, 2009 Kära nån, Astrid Lindgren skrev bra barnböcker, ja. Men hon var även väldigt ojämn och några framträdande böcker för vuxna producerade hon inte. Nu påstår inte jag att Herta Müller är någon superförfattare då jag inte läst något verk alls av henne, och just därför kan jag (och troligtvis inte heller någon av er) rätteligen uttala er. Enligt mig har Chinua Achebe varit värd ett nobelpris ett bra tag nu, inte minst för hans roman Things Fall Apart. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Jacker Skrivet 9 oktober, 2009 Rapportera Share Skrivet 9 oktober, 2009 Vad jag vet så delas inte Nobelpriset ut postumt. Dessutom är det tänkt att priset i litteratur ska gå till någon som skriver något nyskapande och för litteratur framåt. Barnböcker och sagor vad knappast Lindgrens egna skapelse. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
AngryAxel Skrivet 9 oktober, 2009 Rapportera Share Skrivet 9 oktober, 2009 Det stämmer, det finns stadgar och ett testamente som tydligen förklarar att det inte kan delas ut postumt. Det har hänt två gånger - till Erik Axel Karlfeldt i litteratur 1931 - och till Dag Hammarskjöld, 1961. "Två Nobelpris delades ut postumt med de regler som gällde fram till 1974, då en person som blivit nominerad och sedan avlidit under året kunde få det, vilket var fallet med dessa två" Nu kan man endast få priset postumt skulle det vara så att man avlider mellan det att man utnämns till pristagare, och själva prisceremonin. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Plaisir Skrivet 9 oktober, 2009 Rapportera Share Skrivet 9 oktober, 2009 Det stämmer, det finns stadgar och ett testamente som tydligen förklarar att det inte kan delas ut postumt. Det har hänt två gånger - till Erik Axel Karlfeldt i litteratur 1931 - och till Dag Hammarskjöld, 1961. "Två Nobelpris delades ut postumt med de regler som gällde fram till 1974, då en person som blivit nominerad och sedan avlidit under året kunde få det, vilket var fallet med dessa två" Nu kan man endast få priset postumt skulle det vara så att man avlider mellan det att man utnämns till pristagare, och själva prisceremonin. Men vet ni vad. Min idé kan funka ändå. Bara det att det självklart får heta Nobels hederspris (alltså ett helt annat pris än de andra) och som sagt vara penningfritt utan snarare en ära Jag gillar idén.. Men det ska ju självklart inte delas ut varje år för att bli något speciellt. Bara till någon som verkligen förtjänar det. Typ Björn Gustavsson? Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
GiZmo Skrivet 9 oktober, 2009 Rapportera Share Skrivet 9 oktober, 2009 Men vet ni vad. Min idé kan funka ändå. Bara det att det självklart får heta Nobels hederspris (alltså ett helt annat pris än de andra) och som sagt vara penningfritt utan snarare en ära Jag gillar idén.. Men det ska ju självklart inte delas ut varje år för att bli något speciellt. Bara till någon som verkligen förtjänar det. Typ Björn Gustavsson? Fast det är väll inte deras rätt att bestämma vad som ska delas ut, utan Alfred Nobel som bestämde det, och dom får hålla sig till det? Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Plaisir Skrivet 9 oktober, 2009 Rapportera Share Skrivet 9 oktober, 2009 Fast det är väll inte deras rätt att bestämma vad som ska delas ut, utan Alfred Nobel som bestämde det, och dom får hålla sig till det? kan de ändra regler kan de säkert införa ett hederspris som inte har med resten av nobelprisen att göra Det blir med andra ord inte samma pris på något sätt som nobelprisen utan ett helt nytt som delas ut samtidigt av samma folk Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
kobbe Skrivet 9 oktober, 2009 Rapportera Share Skrivet 9 oktober, 2009 Jag vill hylla fredagar! Den bästa dagen på hela veckan, då man har en myskänsla i hela kroppen hela dagen. Vill klaga att den kännslan uteblev idag, vet inte vad som kan ha förstört det! Kanske att jag har hemma 4 läxor... Ska försöka koppla av lite nu i alla fall Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Recommended Posts