mr_tobbe Skrivet 11 juni, 2008 Rapportera Share Skrivet 11 juni, 2008 Aspertam och ascesulfam är knappast nyttigare än socker. Nyttigare från en kalorisynpunkt. Det är väl det de annonserar för? Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
RavenE Skrivet 11 juni, 2008 Rapportera Share Skrivet 11 juni, 2008 Nyttigare från en kalorisynpunkt. Det är väl det de annonserar för? Plus cancerframkallande. Oh noes. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Xazzi Skrivet 11 juni, 2008 Rapportera Share Skrivet 11 juni, 2008 Plus cancerframkallande. Oh noes. Sen kommer frågan. Vad är inte cancerframkallande idag? Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
mr_tobbe Skrivet 11 juni, 2008 Rapportera Share Skrivet 11 juni, 2008 Plus cancerframkallande. Oh noes. Råder det väldigt delade meningar om. "De articifiella sötningsmedlen aspartam och acesulfam är inte farliga eller cancerframkallande. Jag tror att orsaken till att dessa rykten har uppkommit är att aspartam bildar metanol, träsprit vid nedbrytningen i kroppen. Träsprit är förstås inte nyttigt, men det är faktiskt ett ämne som förekommer naturligt i många livsmedel. Den mängd träsprit som aspartamet i en burk light-läsk kan ge upphov till är faktiskt bara en tredjedel så stor som mängden träsprit i ett glas färskpressad apelsinjos. Inte heller verkar de kunna påverka frisättningen av insulin, men sista ordet är inte sagt i den debatten. Min slutsats är dock att det inte är farligt att äta dessa konstgjorda sötningsmedel." Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
RavenE Skrivet 11 juni, 2008 Rapportera Share Skrivet 11 juni, 2008 Sen kommer frågan. Vad är inte cancerframkallande idag? Precis. Råder det väldigt delade meningar om. "De articifiella sötningsmedlen aspartam och acesulfam är inte farliga eller cancerframkallande. Jag tror att orsaken till att dessa rykten har uppkommit är att aspartam bildar metanol, träsprit vid nedbrytningen i kroppen. Träsprit är förstås inte nyttigt, men det är faktiskt ett ämne som förekommer naturligt i många livsmedel. Den mängd träsprit som aspartamet i en burk light-läsk kan ge upphov till är faktiskt bara en tredjedel så stor som mängden träsprit i ett glas färskpressad apelsinjos. Inte heller verkar de kunna påverka frisättningen av insulin, men sista ordet är inte sagt i den debatten. Min slutsats är dock att det inte är farligt att äta dessa konstgjorda sötningsmedel." Jo, jag vet att det inte är så farligt. Men får jag välja så väljer jag definitivt vanlig Cola istället för Cola light. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
IceCandy Skrivet 11 juni, 2008 Rapportera Share Skrivet 11 juni, 2008 Coke Zero och Coke Light Den ena innehåller aspartam, den andra sukralos. Och Zero har dom försökt få att smaka mer exakt som den vanliga Coca Colan, medans Light bara är ett "sockerfritt alternativ." Det står så på wikipedia iallafall. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
emo Skrivet 11 juni, 2008 Rapportera Share Skrivet 11 juni, 2008 Den ena innehåller aspartam, den andra sukralos. Och Zero har dom försökt få att smaka mer exakt som den vanliga Coca Colan, medans Light bara är ett "sockerfritt alternativ." Det står så på wikipedia iallafall. Man ska inte ta Wiki som fakta Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Saleen Skrivet 11 juni, 2008 Rapportera Share Skrivet 11 juni, 2008 Den ena innehåller aspartam, den andra sukralos. Och Zero har dom försökt få att smaka mer exakt som den vanliga Coca Colan, medans Light bara är ett "sockerfritt alternativ." Det står så på wikipedia iallafall. Samt att Coca Cola Light har en fått en "tjej-stämpel". Det kanske inte är så här.. men i USA skulle jag gissa. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
mr_tobbe Skrivet 11 juni, 2008 Rapportera Share Skrivet 11 juni, 2008 Man ska inte ta Wiki som fakta Högstadieläraresnack i stil med "och"-regeln. Varför kan man inte ta seriösa Wikipedia-artiklar med källhänvisning som fakta? --- Så Light-colan har haft blandningar av olika olika sötningsmedel genom tiderna, både aspartam och sukralos. Zero använder aspartam. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
The Dude Skrivet 11 juni, 2008 Rapportera Share Skrivet 11 juni, 2008 Högstadieläraresnack i stil med "och"-regeln. Varför kan man inte ta seriösa Wikipedia-artiklar med källhänvisning som fakta? För att det som står där kan vara fel. Källan (om det finns någon) som wiki har länkat till kan vara oseriös även om någon har ägnat 10 timmar för att själva artikeln ska se seriös ut. Visst, har Science eller Nature eller nationalencyklopedin (eller dylika) angetts som källa är det good stuff men annars kan man knappast ta wiki för hundraprocentig fakta. Iofs så har man råd att ha fel på ett internetforum så här kan man ju använda wiki som källa, men har du inte kollat källhänvisningen noga ska du inte kunna använda artiklarna till en högstadielärare och definitivt inte på gymnasium eller universitet. Du vet såklart allt detta och jag skriver det bara för att verka smart Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
mr_tobbe Skrivet 11 juni, 2008 Rapportera Share Skrivet 11 juni, 2008 Du vet såklart allt detta och jag skriver det bara för att verka smart Och jag kom på att jag motsade mig själv lite smått eftersom att det jag främst ville understryka var hur pass bra källhänvisning seriösa artiklar ofta har. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Nik. Skrivet 11 juni, 2008 Rapportera Share Skrivet 11 juni, 2008 Aspertam och ascesulfam är knappast nyttigare än socker. MEN DET ÄR SOCKERFRITTTTTT!!!!!!!111oneoneone Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Jazz Skrivet 12 juni, 2008 Rapportera Share Skrivet 12 juni, 2008 Nyttigare från en kalorisynpunkt. Det är väl det de annonserar för? Det är i så fall väldigt subtilt. Vad blir det för konsekvenser i slutändan, alltså skillnaden mellan att dricka en deciliter vanlig Coke och en deciliter Coke Zero/Light? Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Complex Skrivet 12 juni, 2008 Rapportera Share Skrivet 12 juni, 2008 Och att dom visar det i sverige? WTF jaaaaaaa, så de kan bli Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Kebab Skrivet 15 juni, 2008 Rapportera Share Skrivet 15 juni, 2008 Åh, vad jag irriterar mig på hur vuxna är när de är stressade. De tror att de har rätt att göra och säga vad de vill. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Nik. Skrivet 15 juni, 2008 Rapportera Share Skrivet 15 juni, 2008 ÅÅh vad irriterad jag blir på vuxna som är överbevakande. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Mordos Skrivet 16 juni, 2008 Rapportera Share Skrivet 16 juni, 2008 Åh vad jag hatar föräldrar som inte betalar käk när man har lite pengar. 98kr och de ville att jag skulle betala för 142kr. "Det får du lösa själv." Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Troxie Skrivet 16 juni, 2008 Rapportera Share Skrivet 16 juni, 2008 Skrikiga skåningar på DH. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
yo.yo Skrivet 16 juni, 2008 Rapportera Share Skrivet 16 juni, 2008 Folk som på allvar tror att man kan bli mördad om man ger ut sitt efternamn på internet. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Illousion Skrivet 16 juni, 2008 Rapportera Share Skrivet 16 juni, 2008 Citroën. Usch vilka fula bilar dom gör. Och så när hydrauliksystemet går sönder blir det ju inte billigt precis. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Recommended Posts