Jump to content

Dokumentärdags - Worlds Scariests Ghosts

Jacker
 Share

Recommended Posts

Vi trodde faktiskt att vi skulle bli genomskådade ganska snart. Alla gick inte på det, som du själv kan läsa.

Men jag tror att vissa här behöver läsa på lite mer om "spöken".

Precis så är det i verkligheten.

Någon kommer ut med en rätt billig lögn, en del är skeptiska men en del går faktiskt på det.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

• Inlägg 76
  • Ålder
  • Senaste inlägg

Toppbidragare

@ Jacker

När dom är inne i något övergivet hus så tar han kameran och fotograferar tre bilder mot ett fönster någon våning upp och sedan när de framkallar bilderna ser dom ett spöke... Eller den där filminspelningen (?) eller vad de höll på att spela in, så ser dom en man i bakgrunden...

---

Men jeez... din länk kan väl knappast räknas som "noterbara resultaten från seriös forskning"...

---

Sökte däremot vidare på Lunds universitet... Och det stämde att de anställt någon där att behandla bl.a. det ämnet... Dock kunde jag inte hitta några resultat...

---

Däremot hittade jag en svensk sida som tog upp ämnet lite mer där man kan läsa följande:

"Parapsykologi är ett delområde inom psykologin, som behandlar hypotetiska psykologiska fenomen som inte låter sig förklaras i termer av kända naturlagar. Detta betyder emellertid inte att parapsykologin sysslar med ”övernaturliga” ting. Det är istället så att OM något parapsykologiskt fenomen klart skulle kunna bekräftas så skulle detta fenomen vara att betrakta som ett nytt naturfenomen, och detta skulle i sin tur betyda att den naturvetenskapliga världsbilden mer eller mindre skulle behöva förändras."

http://www.psychology.su.se/units/cogn/par...k/parapsyk.html

Slutsats: Ingenting hittills har bevisat att det verkligen på riktigt finns spöken, alltså har jag rätt... Dom där "experterna" man ser i dom knäppa spökfilmerna får säga vad dom vill... Men vetenskap går före... Men okej hypotetiskt... Om någon mot förmodan skulle hitta riktiga bevis för att spöken finns , lovar jag att acceptera det...

Men tro mig... Jag kommer inte hålla andan till den dagen... :blink:

Jag tror inte att allt som sägs och visas i dokumentären är 100% sant, men jag säger inte heller att det är falskt.

Vad är det för fel på fenomenet jag länkade till? Det gjordes stor forskning ikring det, och än idag har man inte kunnat hittat en logiskt förklaring på det.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Vad är det för fel på fenomenet jag länkade till? Det gjordes stor forskning ikring det, och än idag har man inte kunnat hittat en logiskt förklaring på det.

Kanske för att det var en simpel html-sida med en häpnandsväckande historia men inte fan finns det något resultat ifrån någon seriös forskning vad jag kan se men rätta mig gärna om jag har fel...

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Kanske för att det var en simpel html-sida med en häpnandsväckande historia men inte fan finns det något resultat ifrån någon seriös forskning vad jag kan se men rätta mig gärna om jag har fel...

Jag sa inte att sidan var någon "forsknings-sida". Däremot är det ett känt fall som ingen lyckats förklara.

En sak till, tänk på vad en trollkarl kan göra live inför ögonen på en publik. Så det behövs inte alltid avancerade program på datorn för att fejka sådant här.

Tror fortfarande att amatörvideofilmare har svårt att fejka så väl. En trollkarlsshow kostar ju inte små summor precis.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag sa inte att sidan var någon "forsknings-sida". Däremot är det ett känt fall som ingen lyckats förklara.

Nej men i just det här fallet så skulle du ju kunnat länka en mycket seriösare sida eftersom det är allmänt kännt att det skrivs mycket skit på nätet... Och därför skulle jag inte hänga mig fast vid en sådan sida

Sen tidigare skrev du att fallet var "för" väldokumenterat för att vara fejk... Det är ett ganska svagt argument... Tänk bara på alla dom som tror på Loch Ness odjuret... Folk tror ärligt att dom sett odjuret det finns dokumenterat ( http://www.nessie.co.uk/ ) ... Och Bigfoot varför kan vi inte säga att han också finns? ( http://home.clara.net/rfthomas/bigfoot.html )...

Bara för att många har "sett" och tror på dessa fenomen betyder inte att de finns...

Redigerad av Diezl
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Tror fortfarande att amatörvideofilmare har svårt att fejka så väl. En trollkarlsshow kostar ju inte små summor precis.

Sådna här dokumentärer drar bra med tittare och kan säljas dyrt, därav kan det vara värt att lägga ner en slant på den.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Era argument är "... Äsch, det är bara internet!" Det är vad folk brukar säga när dem inte vill inse eller inte har något bättre att säga.

Discovery Channel har skrivit om ansiktena.

Men lol? Klart att du uppfattar våra argument som "...Äsch, det är bara internet!" Om du helt blank ignorerar vad t.ex. jag skriver... Men för att försäkra mig om att du ser följande ska jag skriva texten i fet stil:

Jag tror också att det finns människor som helt skor sig på andras fantasi/tro/dumhet... Spöken är någonting som sägs ska finnas varför inte också tjäna pengar på det? Helt plötsligt kan en person bli "spökexpert", de kan snacka med spöken hjälpa familjer att få bort sina spökproblem och bli en vardagshjälte för alla tv-dinner-familjer vars vardag inte förhöjs till någon högre spänning en att just se några som springer runt och leker med spöken (whooptidoo!)...

Ta Scientologin som exempel... Där har vi ett väldigt bra exempel på personer som skor sig på andras fantasi/tro/dumhet...

Och förövrigt: Källkritik... I mean please... Den sidan du länkade till först (som jag refererade till som "en simpel html-sida") var trots allt en hobbysajt... Och tro det eller ej men det finns lögner på internet... Jag skulle däremot visat mer intresse om du faktiskt hade länkat till den seriösa forskningen (som uppenbarligen inte fanns :D ) eller till åtminstone en hyfsat seriös sida... Grattis nu har du hittat Discovery (du kunde ju faktiskt länkat den först men men)... Nu kan du kanske ha kantrat över några tvekande på din kant, men jag är fortfarande skeptisk... Bahhh

Länk till kommentar
Dela på andra sidor