Siana Skrivet 23 juni, 2006 Rapportera Share Skrivet 23 juni, 2006 Vi trodde faktiskt att vi skulle bli genomskådade ganska snart. Alla gick inte på det, som du själv kan läsa. Men jag tror att vissa här behöver läsa på lite mer om "spöken". Precis så är det i verkligheten. Någon kommer ut med en rätt billig lögn, en del är skeptiska men en del går faktiskt på det. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Corleone Skrivet 23 juni, 2006 Rapportera Share Skrivet 23 juni, 2006 Vad gör skillnaden om spöken finns eller inte? Och vad gör det för skillnad om ens gud finns? Vad är viktigt i livet, egentligen? Vad ger frid, nöje, glädje... bla bla bla? Död åt meningslös tro. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Jacker Skrivet 24 juni, 2006 Skapat av Rapportera Share Skrivet 24 juni, 2006 @ Jacker När dom är inne i något övergivet hus så tar han kameran och fotograferar tre bilder mot ett fönster någon våning upp och sedan när de framkallar bilderna ser dom ett spöke... Eller den där filminspelningen (?) eller vad de höll på att spela in, så ser dom en man i bakgrunden... --- Men jeez... din länk kan väl knappast räknas som "noterbara resultaten från seriös forskning"... --- Sökte däremot vidare på Lunds universitet... Och det stämde att de anställt någon där att behandla bl.a. det ämnet... Dock kunde jag inte hitta några resultat... --- Däremot hittade jag en svensk sida som tog upp ämnet lite mer där man kan läsa följande: "Parapsykologi är ett delområde inom psykologin, som behandlar hypotetiska psykologiska fenomen som inte låter sig förklaras i termer av kända naturlagar. Detta betyder emellertid inte att parapsykologin sysslar med ”övernaturliga” ting. Det är istället så att OM något parapsykologiskt fenomen klart skulle kunna bekräftas så skulle detta fenomen vara att betrakta som ett nytt naturfenomen, och detta skulle i sin tur betyda att den naturvetenskapliga världsbilden mer eller mindre skulle behöva förändras." http://www.psychology.su.se/units/cogn/par...k/parapsyk.html Slutsats: Ingenting hittills har bevisat att det verkligen på riktigt finns spöken, alltså har jag rätt... Dom där "experterna" man ser i dom knäppa spökfilmerna får säga vad dom vill... Men vetenskap går före... Men okej hypotetiskt... Om någon mot förmodan skulle hitta riktiga bevis för att spöken finns , lovar jag att acceptera det... Men tro mig... Jag kommer inte hålla andan till den dagen... Jag tror inte att allt som sägs och visas i dokumentären är 100% sant, men jag säger inte heller att det är falskt. Vad är det för fel på fenomenet jag länkade till? Det gjordes stor forskning ikring det, och än idag har man inte kunnat hittat en logiskt förklaring på det. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Diezl Skrivet 24 juni, 2006 Rapportera Share Skrivet 24 juni, 2006 Vad är det för fel på fenomenet jag länkade till? Det gjordes stor forskning ikring det, och än idag har man inte kunnat hittat en logiskt förklaring på det. Kanske för att det var en simpel html-sida med en häpnandsväckande historia men inte fan finns det något resultat ifrån någon seriös forskning vad jag kan se men rätta mig gärna om jag har fel... Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Maimstream Skrivet 24 juni, 2006 Rapportera Share Skrivet 24 juni, 2006 Den var ju läskig! Rosa Damen, gift med Rosa Pantern? Aj, oj, lebbigt med dom flesta saker, men oj vad man tyckte saker var fejk, går absolut inte på det där med gaset, skrivmaskinen, stolen och ytterdörren. Nepp säger jag. Men vi ser ju resultatet av att jag inte kan sova... Brrrr... Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Roller_Girl Skrivet 24 juni, 2006 Rapportera Share Skrivet 24 juni, 2006 En sak till, tänk på vad en trollkarl kan göra live inför ögonen på en publik. Så det behövs inte alltid avancerade program på datorn för att fejka sådant här. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Jacker Skrivet 24 juni, 2006 Skapat av Rapportera Share Skrivet 24 juni, 2006 Kanske för att det var en simpel html-sida med en häpnandsväckande historia men inte fan finns det något resultat ifrån någon seriös forskning vad jag kan se men rätta mig gärna om jag har fel... Jag sa inte att sidan var någon "forsknings-sida". Däremot är det ett känt fall som ingen lyckats förklara. En sak till, tänk på vad en trollkarl kan göra live inför ögonen på en publik. Så det behövs inte alltid avancerade program på datorn för att fejka sådant här. Tror fortfarande att amatörvideofilmare har svårt att fejka så väl. En trollkarlsshow kostar ju inte små summor precis. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Diezl Skrivet 24 juni, 2006 Rapportera Share Skrivet 24 juni, 2006 (redigerad) Jag sa inte att sidan var någon "forsknings-sida". Däremot är det ett känt fall som ingen lyckats förklara. Nej men i just det här fallet så skulle du ju kunnat länka en mycket seriösare sida eftersom det är allmänt kännt att det skrivs mycket skit på nätet... Och därför skulle jag inte hänga mig fast vid en sådan sida Sen tidigare skrev du att fallet var "för" väldokumenterat för att vara fejk... Det är ett ganska svagt argument... Tänk bara på alla dom som tror på Loch Ness odjuret... Folk tror ärligt att dom sett odjuret det finns dokumenterat ( http://www.nessie.co.uk/ ) ... Och Bigfoot varför kan vi inte säga att han också finns? ( http://home.clara.net/rfthomas/bigfoot.html )... Bara för att många har "sett" och tror på dessa fenomen betyder inte att de finns... Redigerad 24 juni, 2006 av Diezl Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Jacker Skrivet 24 juni, 2006 Skapat av Rapportera Share Skrivet 24 juni, 2006 Era argument är "... Äsch, det är bara internet!" Det är vad folk brukar säga när dem inte vill inse eller inte har något bättre att säga. Discovery Channel har skrivit om ansiktena. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Siana Skrivet 24 juni, 2006 Rapportera Share Skrivet 24 juni, 2006 Tror fortfarande att amatörvideofilmare har svårt att fejka så väl. En trollkarlsshow kostar ju inte små summor precis. Jag kan stoppa en spik i tungan utan att ha hål där, rakt framför ögonen på dig. Kostade inte mer än 60:- Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Jacker Skrivet 24 juni, 2006 Skapat av Rapportera Share Skrivet 24 juni, 2006 Hur relaterar du det till "spöken"? Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Siana Skrivet 24 juni, 2006 Rapportera Share Skrivet 24 juni, 2006 Hur relaterar du det till "spöken"? Det gör jag inte, jag relaterar det till dyra trollkarlsshower. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Jacker Skrivet 24 juni, 2006 Skapat av Rapportera Share Skrivet 24 juni, 2006 Skillnaden är att man vet att du har ett hål i tungan. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Roller_Girl Skrivet 24 juni, 2006 Rapportera Share Skrivet 24 juni, 2006 Jag sa inte att sidan var någon "forsknings-sida". Däremot är det ett känt fall som ingen lyckats förklara. Tror fortfarande att amatörvideofilmare har svårt att fejka så väl. En trollkarlsshow kostar ju inte små summor precis. Sådna här dokumentärer drar bra med tittare och kan säljas dyrt, därav kan det vara värt att lägga ner en slant på den. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Siana Skrivet 24 juni, 2006 Rapportera Share Skrivet 24 juni, 2006 Skillnaden är att man vet att du har ett hål i tungan. Va? Det har jag inte. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Diezl Skrivet 25 juni, 2006 Rapportera Share Skrivet 25 juni, 2006 Era argument är "... Äsch, det är bara internet!" Det är vad folk brukar säga när dem inte vill inse eller inte har något bättre att säga. Discovery Channel har skrivit om ansiktena. Men lol? Klart att du uppfattar våra argument som "...Äsch, det är bara internet!" Om du helt blank ignorerar vad t.ex. jag skriver... Men för att försäkra mig om att du ser följande ska jag skriva texten i fet stil: Jag tror också att det finns människor som helt skor sig på andras fantasi/tro/dumhet... Spöken är någonting som sägs ska finnas varför inte också tjäna pengar på det? Helt plötsligt kan en person bli "spökexpert", de kan snacka med spöken hjälpa familjer att få bort sina spökproblem och bli en vardagshjälte för alla tv-dinner-familjer vars vardag inte förhöjs till någon högre spänning en att just se några som springer runt och leker med spöken (whooptidoo!)... Ta Scientologin som exempel... Där har vi ett väldigt bra exempel på personer som skor sig på andras fantasi/tro/dumhet... Och förövrigt: Källkritik... I mean please... Den sidan du länkade till först (som jag refererade till som "en simpel html-sida") var trots allt en hobbysajt... Och tro det eller ej men det finns lögner på internet... Jag skulle däremot visat mer intresse om du faktiskt hade länkat till den seriösa forskningen (som uppenbarligen inte fanns ) eller till åtminstone en hyfsat seriös sida... Grattis nu har du hittat Discovery (du kunde ju faktiskt länkat den först men men)... Nu kan du kanske ha kantrat över några tvekande på din kant, men jag är fortfarande skeptisk... Bahhh Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Eudoros Skrivet 25 juni, 2006 Rapportera Share Skrivet 25 juni, 2006 Det där med gubben som fick typ en snara runt halsen var ju ganska skrämmande... ...men fränt! Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Recommended Posts