Jump to content

Klardröm/Lucid dreaming

Roller_Girl
 Share

Recommended Posts

• Inlägg 312
  • Ålder
  • Senaste inlägg

Toppbidragare

I en 'vanlig' dröm har du ingen kontroll.

--

Inatt lyckades jag med en WILD, tror jag iallafall, det kan ha vart en dröm allting, faktiskt. :P Iallafall, så låg jag på ryggen i sängen och jag kände sömnparalys komma. Jag visste vad som skulle hända så jag bara fortsatte ligga där, efter en stund kunde jag se ett ljus, som jag försökte kliva in i. Det gick sådär, känslan i kroppen blev mycket starkare och jag hörde som ett dovt surrande ljud. Jag öppnade ögonen och gick ur sängen och ner i köket. Mamma gick in i som ett skafferi vi har, (där vi lägger alla tomma flaskor och så, och bredvid det ligger det riktiga skafferiet) som hon kom ut ur, jag tyckte det var helt omöjligt, så jag gick in i det skafferiet hon försvann ur och kollade om det fanns en gång till vårt riktiga matskafferi, men det fanns inte. Så jag gjorde en RC, (Reality Check) jag kunde andas när jag höll för näsan, så jag utbrast till mamma: Mamma, jag drömmer! ( :lol: ) Men då blev allting oklart, jag såg nästan ingenting, jag förlorade kontrollen och tillbaka till verkligheten, i min säng, jag låg på rygg. Jag vände mig så jag låg på magen och somnade om.

Undrar fortfarande om allting inte var en dubbeldröm eller nåt. :P Skriver in det i min drömjournal iallafall. :)

Grattis! Fast jag tycker inte det där låter som en lyckad WILD. När din kropp gick in i sömnparalys lyckades du hålla medvetandet vaket, men kort därefter somnade det med. Sedan blev det istället en DILD (man inser att man drömmer rent spontant utan teknik).

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Grattis! Fast jag tycker inte det där låter som en lyckad WILD. När din kropp gick in i sömnparalys lyckades du hålla medvetandet vaket, men kort därefter somnade det med. Sedan blev det istället en DILD (man inser att man drömmer rent spontant utan teknik).

Jo, det kan det ha vart, kanske, men jag kände att jag gick in i en dröm, hela kroppen skakade som fan kändes det som. Snacka okult, och sen så reste jag mig upp ur den positionen jag låg i, på rygg, och gick ner i köket.

Jag lyckades att WILDa, men drömmen började i ej medvetet tillstånd, eller vad man ska säga, tror jag iallafall. Ska nog testa inatt på lanet.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Hade min första LD iförrgår! >_< Och jag fick den inte med "flit", den bara kom.

Jag drömde att skolan började. När jag går in i skolan frågade min klasskompis varför jag inte kommit till sommarjobbet (vi jobbbar inte på samma ställe i verkligheten). Då kom jag på att jag helt och hållet glömt bort jobbet. Så i drömmen tänkte jag "Fan, fan, fan!! Helvete jävla skit!!" och slet mig i håret. Då tänkte jag, i drömmen, att "Jag tror fan jag drömmer...." och då kom jag på att jag faktiskt drömmer och tänkte "Det här är ju fan bara en dröm... Jag drömmer ju bara!!" Men eftersom det var en mardröm ville jag ta mig ur den, så jag slöt ögonen och tänkte att "Nu ska jag vakna!" så när jag öppnade ögonen vaknade jag med ett ryck. :)-_-

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Hade min första LD iförrgår! :unsure: Och jag fick den inte med "flit", den bara kom.

Jag drömde att skolan började. När jag går in i skolan frågade min klasskompis varför jag inte kommit till sommarjobbet (vi jobbbar inte på samma ställe i verkligheten). Då kom jag på att jag helt och hållet glömt bort jobbet. Så i drömmen tänkte jag "Fan, fan, fan!! Helvete jävla skit!!" och slet mig i håret. Då tänkte jag, i drömmen, att "Jag tror fan jag drömmer...." och då kom jag på att jag faktiskt drömmer och tänkte "Det här är ju fan bara en dröm... Jag drömmer ju bara!!" Men eftersom det var en mardröm ville jag ta mig ur den, så jag slöt ögonen och tänkte att "Nu ska jag vakna!" så när jag öppnade ögonen vaknade jag med ett ryck. ;):)

Grattis!

Fan att du bara slängde bort drömmen sådär! Du behöver aldrig vara rädd för en mardröm - glöm inte att det är du som kontrollerar allt.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag drömde en LD inatt. Jag typ skällde ut en lärare, som slog på mig i nacken med nån skitlång gren. Då började alla lärare hata mig typ. De ville få fast mig, så jag sprang därifrån.

Efter ett tag var jag vid utgången vid ett shoppingcenter här där jag bor, tanken bara slog mig att jag drömde, jag Tror jag gjorde en reality check. I vilket fall som helst var jag helt säker på att jag drömde. Jag kollade på mina händer, dem såg normala ut, förrutom att några fingrar var lite tjockare än dem andra, jag kollade också vilka kläder jag hade på mig. Jag hade en ljusblå t-shirt och svarta byxor, shorts tror jag det var. Jag gnuggade mina händer för att få drömmen längre och mer realistisk, det har jag läst ska funka. Jag sprang lite också, och allting kändes väldigt "välgjort" och realistiskt. Jag gick fram till en tant som satt vid ingången, typ invirad i en mörk filt och bara vilade. Jag skrek "Fire Blast!" ( :unsure: jag tänkte att drömmen skulle hjälpa till att få det realistiskt och att det faktiskt kom ett eldklot när jag skrek det) och gjorde världens gest med högerarmen mot henne, men inte kom det något eldklot, jag ville ju spränga kärringen. Jag har aldrig någon kontroll, det är skitsämst, och ändå drömmar jag LDs rätt ofta nu på senaste! Jag tror jag ska fråga nån i drömmen efter råd.

Redigerad av Panimala
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Kanske har du inte nått rätt level än? Eldkastning är kanske lite avancerat! Prova med andra superkrafter som typ göra dig osårbar och sen mucka gräl och sedan kasta dem hundra meter upp i luften och sen när de ramlar ner DÅ slänger du ett eldklot på dem.

Jag vet inte, men det bästa med LDs är att man kan leva lite science ficton.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Kanske har du inte nått rätt level än? Eldkastning är kanske lite avancerat! Prova med andra superkrafter som typ göra dig osårbar och sen mucka gräl och sedan kasta dem hundra meter upp i luften och sen när de ramlar ner DÅ slänger du ett eldklot på dem.

Jag vet inte, men det bästa med LDs är att man kan leva lite science ficton.

Tack, för tipset.

Jo, precis. :unsure:

Redigerad av Panimala
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag drömde en LD inatt. Jag typ skällde ut en lärare, som slog på mig i nacken med nån skitlång gren. Då började alla lärare hata mig typ. De ville få fast mig, så jag sprang därifrån.

Efter ett tag var jag vid utgången vid ett shoppingcenter här där jag bor, tanken bara slog mig att jag drömde, jag Tror jag gjorde en reality check. I vilket fall som helst var jag helt säker på att jag drömde. Jag kollade på mina händer, dem såg normala ut, förrutom att några fingrar var lite tjockare än dem andra, jag kollade också vilka kläder jag hade på mig. Jag hade en ljusblå t-shirt och svarta byxor, shorts tror jag det var. Jag gnuggade mina händer för att få drömmen längre och mer realistisk, det har jag läst ska funka. Jag sprang lite också, och allting kändes väldigt "välgjort" och realistiskt. Jag gick fram till en tant som satt vid ingången, typ invirad i en mörk filt och bara vilade. Jag skrek "Fire Blast!" ( :unsure: jag tänkte att drömmen skulle hjälpa till att få det realistiskt och att det faktiskt kom ett eldklot när jag skrek det) och gjorde världens gest med högerarmen mot henne, men inte kom det något eldklot, jag ville ju spränga kärringen. Jag har aldrig någon kontroll, det är skitsämst, och ändå drömmar jag LDs rätt ofta nu på senaste! Jag tror jag ska fråga nån i drömmen efter råd.

Går det inte att trolla fram saker genom att blunda (du pratade om det på MSN)? Isf skulle du kunna trolla fram något som gav dig eldkastaregenskaper, typ ett piller. :)

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Imorse drömde jag så jäkla mycket att hjärnan var helt uppfuckad när jag vaknade. Lyckades klardrömma också. Jag satt vid nåt middagsbord och försökte förvandla maten till risotto. Sedan drömde jag en till. Jag gick och drack läsk och var på väg in i en gympasal. Jag ställde läsken utanför för jag ville flyga. Sen sprang jag runt och hoppade och flög runt där inne. Efter det så försvann medvetandet lite och jag började typ räjsa med några på san andreas motorvägar.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Det hände mig en gång, men det var alldeles för mycket intryck för att jag skulle kunna styra drömmen så jag tog bart allt tills jag satt ensam i en slags tomhet, sedan så trollad ejag tillbaka världen förklarade mig själv som gud över världen och förstörde Jupiter för göra bokstäver av den som bildade orde t GOD

Efter det så gjorde jag massor med saker som att typ få folket att dyrka mig, tills jag kom på att jag skulle hålla ett tal dagen efter så jag slutade latja omkring och började öva på mitt tal i drömmen istället

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Hade faktiskt en till LD för ett par nätter sen. Men allt var väldigt oklart, och jag kommer ihåg väldigt lite. :)

Befann mig på en grusplan med berst grus. Jag gjorde en RC, vilket funkade så jag visste att jag drömde. Det stack upp en grön pelare snett ur marken, sen stod en pojk som såg ut att vara i 12-14- års åldern med röd t-shirt och jeans med ryggen mot mig. Sen försökte jag trolla fram något genom att blunda lite löst och önska något, men jag kommer inte ihåg vad jag önskade eller om jag lyckades. :/

Aja, jag ska läsa på lite mer om det här. Vilken metod är bäst om man har svårt att sova?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Hade faktiskt en till LD för ett par nätter sen. Men allt var väldigt oklart, och jag kommer ihåg väldigt lite. :)

Befann mig på en grusplan med berst grus. Jag gjorde en RC, vilket funkade så jag visste att jag drömde. Det stack upp en grön pelare snett ur marken, sen stod en pojk som såg ut att vara i 12-14- års åldern med röd t-shirt och jeans med ryggen mot mig. Sen försökte jag trolla fram något genom att blunda lite löst och önska något, men jag kommer inte ihåg vad jag önskade eller om jag lyckades. :/

Aja, jag ska läsa på lite mer om det här. Vilken metod är bäst om man har svårt att sova?

Om du har svårt att sova är det nog enklast om du lägger dig som vanligt och kör med WBTB, (Wake Back To Bed) och sedan vilken av metoderna som helst, som du tycker verkar bäst för dig. WBTB fungerar så att man sätter väckarklockan på 03:00, eller 05:00, då REM-sömnen är kraftigast (under REM-sömnen drömmer vi). När du blir väckt av väckarklockan, (OM du blir väckt :unsure: ) kör med någon av metoderna.

VILD

HILD

WILD

MILD

FILD

Redigerad av Panimala
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Råkat ut för det två gånger. Men det är rätt så svårt att styra drömmen.

Jag satt på en buss och plötsligt kom jag på att jag drömde. Jag ville prova att få fram något, så jag tänkte på en Viper. Då kom en hel parad med Vipers.

En annan gång befann jag mig i en stuga då jag upptäckte att jag drömde. Jag försökte flyga, men lyckades bara sväva upp till ovanvåningen.

Sen brukar jag upptäcka det när jag drömmer mardrömmar, men då blinkar jag för att vakna.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag försökte med en VILD inatt efter WBTB. Jag satte en veckarklocka vid 04.00, men jag tror inte den väckte mig. :) Förmodligen befann jag mig i djupsömnm, och inte REM- sömn så jag får nog ställa om klockan. Sen vaknade jag vid 06.30 och låg halvvaken, så då körde jag VILD. Men såfort jag var påväg att somna så förlorade kontrollen över tanken och vaknade på en gång. :unsure:

Gör ett nytt VILD- försök inatt, sen testar jag en annan teknik.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Siana: Precis, få kontroll över drömmen, spring fram till monstret och ge honom en varm kärleksfull kram eller något. :)

Jacker: Om det var första försöket så grattis.

Många lyckas inte på första försöket, keep ip up. :unsure:

Jag drömde en LD inatt, jag tror det, jag kommer ihåg allting. Mina kusiner var hemma hos mig, det var soligt och alla var på tomten. Vid utkanten av tomten stog det ett gäng byggarbetare och snackade om något, dem pratade mycket och plötsligt slog det mig att jag drömde. Jag sa "Tyst, tyst, tyst!" för jag skulle göra RC, yep, jag drömde. Jag ville testa att kasta eldklot som jag misslyckades med förra gången. Det fungerade, ett litet, brinnande eldklot skjöts iväg från mina händer. Jag skjöt iväg kanske fem stycken men då tappade jag kontrollen över min dröm när mina kusiner och min syster kom gående förbi mig, jag knäppte fingrarna och det flög iväg brinnande gnistor. Flera gnistor träffade min kusin i ögonen som la sig ner på gräsmattan och började grina. Jag frågade hur det gick, fick skuldkänslor och sprang in i huset. Jag var i hallen och kände att jag fick kontrollen igen, jag tänkte att jag måste försöka göra så att jag inte tappar greppet om drömmen igen. Jag gick ut igen och skulle försöka flyga. Jag ställde mig på trappen, och kastade mig utåt och försökte flyga, det gick inte. Min syster gick förbi och jag stannade upp hennne och sa "vänta, jag kan flyga, kolla!". Jag stog med händerna utsträckta, och försökte börja sväva, jag ramlade. Jag gick ut i trädgårdens stora del igen, och där kom en bil som kör in på vår tomt, en såndär utan tak, vad de nu heter. En kille på kanske 12 år åkte, han hade glasögon. Jag vände bilen uppochned, hans skalle rullade iväg livlöst, och en pöl med blod såg jag ligga under bilden. Sedan tog jag ett stort tag om hela bilen och slungade iväg den med all kraft ut från vår tomt, så den landade på vägen utanför. När den landade blev den mycket mindre.

Sen kommer jag inte ihåg något mer.

En del saker jag glömde göra under drömmen var nog att kolla på mina händer och min kropp, fokusera på hörseln och lägga märke till alla ljud, kanske äta något, trolla fram en glass eller vad som helst.

Redigerad av Panimala
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Har haft LD´s flera gånger, oftast när jag har legat och oroat mig för något när jag ska sova. :wub: Och då blir det alltid skit av drömmen och totalt kaos, och då "stänger" jag av drömmen och vaknar och försöker somna om igen...Ibland blir det en dröm till, ibland inte..

Häftigt som fan är det iallafall :unsure: Bara det att man ska ha kontroll över vad som sker, ibland har jag det, men då är det oftast barnförbjudna drömmar... :)

Länk till kommentar
Dela på andra sidor