Jump to content

PSP

P1rsson
 Share

Recommended Posts

Tack, tack!

Har fått igång det nu, dock laggar spelen väldigt mycket när jag vill spela snes eller GBA roms, vet du vad jag kan göra åt detta?

GBA kan du ge upp, för PSP:s hårdvara är så pass olik GBA:s så att det aldrig kommer att flyta bra, N64-emulatorn flyter nästan bättre.

SNES däremot kan du mixtra lite med inställningarna, testa lite olika emulatorer, vissa är snabbare än andra.

Frameskip kan hjälpa mycket!

Härligt att du fick igång det! Kom ihåg att den senaste versionen har wifi-stöd också ;) (PSPRadio, Quake2-multiplayer osv.)

Redigerad av mr_tobbe
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

• Inlägg 50
  • Ålder
  • Senaste inlägg

Toppbidragare

GBA kan du ge upp, för PSP:s hårdvara är så pass olik GBA:s så att det aldrig kommer att flyta bra, N64-emulatorn flyter nästan bättre.

SNES däremot kan du mixtra lite med inställningarna, testa lite olika emulatorer, vissa är snabbare än andra.

Frameskip kan hjälpa mycket!

Härligt att du fick igång det! Kom ihåg att den senaste versionen har wifi-stöd också (w00t) (PSPRadio, Quake2-multiplayer osv.)

Okej okej, en sista sak nu då ;) vilken snes emulator kan vara den bästa? Vilken kör du med? Har just nu någon som heter s9xTYL-0.4.2 och den flyter på ganska bra. ;)

Tack för all hjälp hur som helst!

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Okej okej, en sista sak nu då ;) vilken snes emulator kan vara den bästa? Vilken kör du med? Har just nu någon som heter s9xTYL-0.4.2 och den flyter på ganska bra. ;)

Tack för all hjälp hur som helst!

Kör samma som du, men skilladen mellan vissa är oftast övervägande med vilka funktioner man vill ha, vissa är jättestabila på att spara och så, men är inte lika snabba som en annan som kanske inte ens kan spara osv. Testa olika, finns bara runt 3-4 olika "tillverkare".

Inga problem för hjälpen, fråga mer bara om du får problem.

Redigerad av mr_tobbe
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Kör samma som du, men skilladen mellan vissa är oftast övervägande med vilka funktioner man vill ha, vissa är jättestabila på att spara och så, men är inte lika snabba som en annan som kanske inte ens kan spara osv. Testa olika, finns bara runt 3-4 olika "tillverkare".

Inga problem för hjälpen, fråga mer bara om du får problem.

Jodå det flyter på skit bra nu! ;)

Okej en till då, finns det något program som gör att man kan "linka" supernintendo spel så att den uppfattar det som vanligt 2 player? Eller kan man linka 64 spel ännu?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jodå det flyter på skit bra nu! ;)

Okej en till då, finns det något program som gör att man kan "linka" supernintendo spel så att den uppfattar det som vanligt 2 player? Eller kan man linka 64 spel ännu?

Inte riktigt säker, men det SKA finnas multiplayerstöd tror jag, på snes alltså.

På N64 (om du nu menar det) så finns det ingen mening än, den kör max på 6 FPS, men det tar sig!

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Inte riktigt säker, men det SKA finnas multiplayerstöd tror jag, på snes alltså.

På N64 (om du nu menar det) så finns det ingen mening än, den kör max på 6 FPS, men det tar sig!

Okej okej, låter myckte bra, ska leta efter multiplayer stöd då så du får säga till om du skulle råka komma över något. ;)

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Förresten, hur spelar jag GTA nu när jag har eloader?

Laddas den automatiskt? Då får du gå in på memory stick, lokalisera din riktiga savegame, dra över den till skrivbordet och dra tillbaka den.

GTA laddar alltså efter den fil som är senast ändrad kan man säga. Fast min laddar GTA varje gång.

Redigerad av mr_tobbe
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Skrivet (redigerad)
Laddas den automatiskt? Då får du gå in på memory stick, lokalisera din riktiga savegame, dra över den till skrivbordet och dra tillbaka den.

GTA laddar alltså efter den fil som är senast ändrad kan man säga. Fast min laddar GTA varje gång.

Ja varje gång jag går in på GTA så laddas emulator menyn.

Men hur gör du då, för att växla mellan gta och homebrew? Jag tror jag använde en annan version av eLoader..

Har btw ingen vanlig gta sparfil, kanske bara det som behövs?

Redigerad av P1rsson
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Kan väl göra det eftersom jag är så snäll.

Det första du gör är att se till så att sparning 5 i GTA, alltså den femte i listan är ledig, för där kommer saveexploiten att installeras.

Skaparen har varit smart och gjort en ren install av eLoadern nu, så att det ska vara så enkelt som möjligt.

Börja med att tanka den senaste versionen av eLoadern här: eLoader 0.97

Sedan kopplar du in PSP i datorn, sätter igång installationen och följer instruktioner. Välj endast GTA för typen av installation i rullgardinsmenyn, eftersom vi inte behöver de andra grejerna.

Förmodligen har du EU-version, checka detta genom att se att du har en 2:a på en glob längst ner på baksidan av spelboxen.

När allt är klart kan du lägga in ditt första homebrew.

Detta gör du genom att först kolla så att homebrewet överhuvudtaget KAN köras på loadern, alla program fungerar inte.

Working EBOOTS on GTA

När du valt ett homebrew där kan du följa länken och ladda hem det, alternativt tanka från här

När du får hem homebrewet MÅSTE du nästan i alla fall läsa readme:n, så är det. T ex måste du ibland lägga till spelfiler från orginalspelet för att homebrewet inte ska bli olagligt, ett exempel är transport tycoon deluxe, du måste ha orginalfiler från datorn för att det ska fungera.

Och ibland behöver ROMs till emulatorer ligga i en speciell mapp och på en speciell plats, läs alltid alltså. Brukar inte vara avancerad engelska.

Ett tips är dock att alltid först välja en "optimerad" 2.01+-version, det brukar finnas olika för varje version eftersom nästan alla behöver olika metoder, t ex på 1.0 kunde man köra osignerad kod helt utan problem, men i 1.5 behövdes ett hack för att få det att fungera (det är därför det är en orginalmapp från spelet, sen ett till mapp med ett "%" efter)

Men om det finns(brukar ligga i mappen bara, olika versioner; först 2.01+ - optimerat, sen om det inte finns ska man helst köra på en 1.0-fil.

Så du ska alltså lägga över mappen med EBOOTen i till PSP/GAME, med rätt version, och checka readme:n.

Jo då, det utvecklades från Carter Edisons Cheat Device som använde just GTA-exploiten för att köras, och Fanjita utvecklade sin populära loader till 2.01+ också.

eLoader 0.97 fungerar inte på vissa psp så fungrear inte eLoader 0.97 så ta eLoader 0.96. Samma sak typ...

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Har ett litet problem nu. Kör med eLoadern som mr tobbe länkade till och kör då genom GTA.

Men, jag har en savefil för GTA ch det är den första av dom 6-8 olika "slotsen" och eLoadern är väl på sjätte eller något. Först fungerade allt bra och gta startade upp och ville jag köra homebrew så gick jag bar in på load game och vidare därifrån. Men nu startar eLoadern med en gång så jag har ingen chans att komma in i GTA, och som jag fattat det ska GTA automatiskt ladda första savefilen men nu laddar den ju sjätte, vet någon vad jag kan göra för att eLoadern INTE ska starta med en gång utan så jag kan välja mellan att spela GTA eller homebrews?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Har ett litet problem nu. Kör med eLoadern som mr tobbe länkade till och kör då genom GTA.

Men, jag har en savefil för GTA ch det är den första av dom 6-8 olika "slotsen" och eLoadern är väl på sjätte eller något. Först fungerade allt bra och gta startade upp och ville jag köra homebrew så gick jag bar in på load game och vidare därifrån. Men nu startar eLoadern med en gång så jag har ingen chans att komma in i GTA, och som jag fattat det ska GTA automatiskt ladda första savefilen men nu laddar den ju sjätte, vet någon vad jag kan göra för att eLoadern INTE ska starta med en gång utan så jag kan välja mellan att spela GTA eller homebrews?

Nej, den laddar den som är senast använd, eller det SKA iallafall vara så. För mig laddar vanliga GTA varje gång.

Det du kan göra är att ta bort installera om hela eLoadern och kryssa bort "Load automatic" eller vad det nu står i installationen.

Funkade inte mitt tips förut? Om att dra över din riktiga GTA-save och dra tillbaka den, då ska den ladda först.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Nej, den laddar den som är senast använd, eller det SKA iallafall vara så. För mig laddar vanliga GTA varje gång.

Det du kan göra är att ta bort installera om hela eLoadern och kryssa bort "Load automatic" eller vad det nu står i installationen.

Funkade inte mitt tips förut? Om att dra över din riktiga GTA-save och dra tillbaka den, då ska den ladda först.

Jodå det fungerade men det blir jobbigt att göra så när jag inte har tillgång till någon dator, men jag får installera om och fixa som du skrev här.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Nej för femte gången så kan man inte nedgradera något annat än 2.0-1.5.

Jag antar att du har ett nytt memory stick, och det du då behöver göra är att gå till systeminställningarna på PSP:n och välja att formatera minneskortet, då kommer det skapas mappar där du ska lägga in grejer.

Så när du har gjort det så kopplar du in PSP:n till datorn och går in i mappen PSP, och där ligger MUSIC. Filmerna däremot lägger man in i i en grundmapp som heter MP_ROOT där mappen 100MNV01 finns, där lägger du dina konverterade .mp4-filmer (du kan automatiskt lägga över filmer och så med PSP video 9, utan krångel)

Länk till kommentar
Dela på andra sidor