P1rsson Skrivet 1 juni, 2006 Rapportera Share Skrivet 1 juni, 2006 (redigerad) Bytte idag till mig ett begagnat PSP och skulle nu vilja ha lite information angående den. (1) Det är version 2.6 och det verkar som att det inte finns några emulatorer som fungerar på den versionen, stämmer det? (2) Finns det andra program jag kan använda eller är det helt kört bara för att jag har 2.6? (3) Vilket filformat ska spel osv vara i .iso? .bmp? .gif? . Ja, ni fattar.. (4) Vilka spel rekomenderar ni? (5) Finns det några "roliga" andra program man kan ladda hem och använda? EDIT: Hur kopplar man upp sig på internet? Redigerad 1 juni, 2006 av P1rsson Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Mr.Dumbom Skrivet 1 juni, 2006 Rapportera Share Skrivet 1 juni, 2006 Bytte idag till mig ett begagnat PSP och skulle nu vilja ha lite information angående den. (1) Det är version 2.6 och det verkar som att det inte finns några emulatorer som fungerar på den versionen, stämmer det? (2) Finns det andra program jag kan använda eller är det helt kört bara för att jag har 2.6? (3) Vilket filformat ska spel osv vara i? (4) Vilka spel rekomenderar ni? (5) Finns det några "roliga" andra program man kan ladda hem och använda? Det var väl allt just nu. (1.) (2.) Nej, De senare versionerna stödjer inte homebrew-program. Sen får du vara mer tydligare med fråga 3 och 4. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
alexzander Skrivet 1 juni, 2006 Rapportera Share Skrivet 1 juni, 2006 (redigerad) Bytte idag till mig ett begagnat PSP och skulle nu vilja ha lite information angående den. (1) Det är version 2.6 och det verkar som att det inte finns några emulatorer som fungerar på den versionen, stämmer det? (2) Finns det andra program jag kan använda eller är det helt kört bara för att jag har 2.6? (3) Vilket filformat ska spel osv vara i? (4) Vilka spel rekomenderar ni? (5) Finns det några "roliga" andra program man kan ladda hem och använda? Det var väl allt just nu. (1 och 2)har du gta lcs? då kan du annvända eloader som finns på http://www.noobz.eu/ då kan du köra Homebrew på ditt psp... uppgradera INTE till 2.7... Redigerad 1 juni, 2006 av alexzander Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
P1rsson Skrivet 1 juni, 2006 Skapat av Rapportera Share Skrivet 1 juni, 2006 Tack alexzander, ska köpa GTA imorn eller något hade jag tänkt. BTW finns det något sätt man kan lana på med bara ett spel? Läste att man kunde ta ut spelet samtidigt som PSP söker efter andra eller något sådant och sätta in det i kompisens och på så sätt linka dom. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
alexzander Skrivet 1 juni, 2006 Rapportera Share Skrivet 1 juni, 2006 Tack alexzander, ska köpa GTA imorn eller något hade jag tänkt. BTW finns det något sätt man kan lana på med bara ett spel? Läste att man kunde ta ut spelet samtidigt som PSP söker efter andra eller något sådant och sätta in det i kompisens och på så sätt linka dom. japp funktionen kom i fraimwere 2.5... varför för du inte ska uppgradera till 2.7 är att dom her blockerat alla hittills kända hål i "säkerheten"... Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
thotim Skrivet 1 juni, 2006 Rapportera Share Skrivet 1 juni, 2006 Jag har haft en PSP sen releasen och varit ganska inne i det såkallade "homebrew". Då jag köpte min var det version 2.0 och inga program gick att lägga in och köra på den versionen. Lite senare kom en downgrader som gjorde att jag nergraderade till 1.5 där allt gick att lira på. Har nu ett 1gig memory stick och byter spel nån gång varannan vecka. När det gäller 2.6 så tror jag inte att det går att få igång något "homebrew" program eller spel. Men programmerare kommer att göra det tillgängligt. maxconsole.com och pspbrew.comär enligt mig den bästa sidan för homebrew till PSP och andra konsoller. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Matteus Skrivet 1 juni, 2006 Rapportera Share Skrivet 1 juni, 2006 Tack thotim har letat efter en bra guide för hur man 'nergraderar'. Men en fråga! Programmet Sei PSP Tool som dom nämner, är den bara till för att föra över filer till PSP:n ner man väl nergraderat? Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
mr_tobbe Skrivet 1 juni, 2006 Rapportera Share Skrivet 1 juni, 2006 (redigerad) Jag har haft en PSP sen releasen och varit ganska inne i det såkallade "homebrew". Då jag köpte min var det version 2.0 och inga program gick att lägga in och köra på den versionen. Lite senare kom en downgrader som gjorde att jag nergraderade till 1.5 där allt gick att lira på. Har nu ett 1gig memory stick och byter spel nån gång varannan vecka. När det gäller 2.6 så tror jag inte att det går att få igång något "homebrew" program eller spel. Men programmerare kommer att göra det tillgängligt. maxconsole.com och pspbrew.comär enligt mig den bästa sidan för homebrew till PSP och andra konsoller. Du verkar verkligen inte insatt, det går alldeles utmärkt på 2.6 och liknande men inte 2.7 och 2.71. Nästan alla eboots fungerar förutom de riktiga kernelprogrammen (alltså du kan inte köra ISO-loader och det får vi inte ens prata om här). Läs de alledeles utmärkta guiderna på pspupdates forum, där står allt om homebrewprogram, all hjälp finns där. Och trådskaparen; det finns inga nedgraderare förutom till 2.0, alltså endast till 2.0 och därifrån tillbaka till 1.5. www.pspupdates.qj.net är den bästa. Redigerad 1 juni, 2006 av mr_tobbe Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Matteus Skrivet 1 juni, 2006 Rapportera Share Skrivet 1 juni, 2006 Du verkar verkligen inte insatt, det går alldeles utmärkt på 2.6 och liknande men inte 2.7 och 2.71. Nästan alla eboots fungerar förutom de riktiga kernelprogrammen (alltså du kan inte köra ISO-loader och det får vi inte ens prata om här). Läs de alledeles utmärkta guiderna på pspupdates forum, där står allt om homebrewprogram, all hjälp finns där. Och trådskaparen; det finns inga nedgraderare förutom till 2.0, alltså endast till 2.0 och därifrån tillbaka till 1.5. www.pspupdates.qj.net är den bästa. Så det går alltså att spela/fixa homebrew på 2.0? Jag har firmware 2.0, är det bäst att nergradera till 1.5 eller är det onödigt då? Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
P1rsson Skrivet 1 juni, 2006 Skapat av Rapportera Share Skrivet 1 juni, 2006 Du verkar verkligen inte insatt, det går alldeles utmärkt på 2.6 och liknande men inte 2.7 och 2.71. Nästan alla eboots fungerar förutom de riktiga kernelprogrammen (alltså du kan inte köra ISO-loader och det får vi inte ens prata om här). Läs de alledeles utmärkta guiderna på pspupdates forum, där står allt om homebrewprogram, all hjälp finns där. Och trådskaparen; det finns inga nedgraderare förutom till 2.0, alltså endast till 2.0 och därifrån tillbaka till 1.5. www.pspupdates.qj.net är den bästa. Nu hänger jag inte med här, går det spela/fixa med homebrew på 2.6? För det går väl inte nergradera därifrån? Dessutom är det väl så att garantin försvinner om man nergraderar? Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
mr_tobbe Skrivet 1 juni, 2006 Rapportera Share Skrivet 1 juni, 2006 (redigerad) Så det går alltså att spela/fixa homebrew på 2.0? Jag har firmware 2.0, är det bäst att nergradera till 1.5 eller är det onödigt då? Det har gått på 2.0 hur länge som helst, och det är mycket skönare på 2.0 också (snabbare att ladda in loadern). Man måste alltså använda en loader som har utvecklats utav många "hackers", till 2.0 använder man en exploit som innefattar ett säkerhetshål i bildvisningen, så du får ladda hem eLoader och installera, gå till bildmenyn och PSP:n kommer att krasha och woila! På 2.01+ får man använda en exploit i laddningsfunktionen i GTA, ladda hem eLoader där också, fast man måste ladda GTA och ladda saven. Jag ser bara fördelar med 1.5, funktionerna i 2.0 lockar mig inte, och som ett plus kan du köra alla eboots direkt från XBM, utan krångel, och självklart den enorma fördelen med kernel-access (ISO-loader i nästna allas ögon). Edit: P1rsson; Det kan aldrig bevisas, för om man nu skulle behöva garantin så uppgraderar man väl bara till orginalen och skickar verkligen inte med minneskort, och det är ju inga olagligheter vi snackar om, eftersom det är homebrew. Redigerad 1 juni, 2006 av mr_tobbe Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
P1rsson Skrivet 1 juni, 2006 Skapat av Rapportera Share Skrivet 1 juni, 2006 Edit: P1rsson; Det kan aldrig bevisas, för om man nu skulle behöva garantin så uppgraderar man väl bara till orginalen och skickar verkligen inte med minneskort, och det är ju inga olagligheter vi snackar om, eftersom det är homebrew. Okej okej, så jag behöver alltså GTA för att kunna köra hombrews? På 2.6 då. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Matteus Skrivet 1 juni, 2006 Rapportera Share Skrivet 1 juni, 2006 Jag ser bara fördelar med 1.5, funktionerna i 2.0 lockar mig inte, och som ett plus kan du köra alla eboots direkt från XBM, utan krångel, och självklart den enorma fördelen med kernel-access (ISO-loader i nästna allas ögon). Det blir nog till att nergradera till 1.5 då. Men blir det några övriga förändringar? Inga funktioner man förlorar eller liknande? Jag kollade en guide om hur man nergraderade och där skulle man tydligen föra över filer till Photo-mappen och lite annat, men man kan efter nergraderingen fortfarande se film/lyssna på musik etc? Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
mr_tobbe Skrivet 1 juni, 2006 Rapportera Share Skrivet 1 juni, 2006 (redigerad) Okej okej, så jag behöver alltså GTA för att kunna köra hombrews? På 2.6 då. Du behöver GTA för att kunna köra homebrew, på 2.01, 2.5, 2.6. Det går inte att nedgradera. Fast jag skulle nog intressera mig för det nya chippet istället i dagsläget Det blir nog till att nergradera till 1.5 då. Men blir det några övriga förändringar? Inga funktioner man förlorar eller liknande? Jag kollade en guide om hur man nergraderade och där skulle man tydligen föra över filer till Photo-mappen och lite annat, men man kan efter nergraderingen fortfarande se film/lyssna på musik etc? Ingen webläsare, nåt med videoformat osv. Allt kan du få homebrew på, men kom ihåg! Du kan nedgradera och uppgradera och nedgradera osv, gör inte för många gånger bara, det ska tydligen inte rekommenderas. Ja, det handlar om samma exploit som man kör med med loadern, fast man nu får access till flash0 och kan då modifiera denna. LÄS GUIDEN FRUKTANSVÄRT NOGGRANT! Finns på pspupdates.qj.net forum. Inga filer försvinner från memorystick eftersom det enda detta handlar är om flash0 (operativsystemet mm, viktiga filer alltså) och flash1 (en försäkring på flash0 som kan återställa flash0 om det blir fel), inget av detta ligger på MS. GÖR ALLT PÅ EGEN RISK MED FLASHRELATERADE SAKER! Dock har ingen rapporterat sin PSP brickad efter nedgradering. Redigerad 1 juni, 2006 av mr_tobbe Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
P1rsson Skrivet 1 juni, 2006 Skapat av Rapportera Share Skrivet 1 juni, 2006 Du behöver GTA för att kunna köra homebrew, på 2.01, 2.5, 2.6. Det går inte att nedgradera. Fast jag skulle nog intressera mig för det nya chippet istället i dagsläget Vad är det nya chippet, är jag helt ute å cyklar nu? Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
mr_tobbe Skrivet 1 juni, 2006 Rapportera Share Skrivet 1 juni, 2006 (redigerad) Vad är det nya chippet, är jag helt ute å cyklar nu? http://www.console.se/psp/pspchip/pspchipup.html Det handlar om att man har en dubbelsidig bootmöjlighet, orginalflash och annan flash, där man kan köra gamla firmwares eller hemmagjorda firmwares, det har inte smutskastats som fake på de riktiga pessimisterna på pspupdates och det verkar väldigt seriöst, lite dyrt dock. Man ska nog vänta och se hur det tar sig, förbestsäll inte. Detta är alltså helt banbrytande och egentligen "inte" möjligt, experter har inte kunnat tänka sig det här innan. Fast här snackar vi seriöst om att garantin försvinner. Edit: Woohoo, äntligen lite användning för mina kunskaper som jag har köttat från pspupdates.qj.net, kan nog nästan allt det grundläggande. Redigerad 1 juni, 2006 av mr_tobbe Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
P1rsson Skrivet 1 juni, 2006 Skapat av Rapportera Share Skrivet 1 juni, 2006 Edit: Woohoo, äntligen lite användning för mina kunskaper som jag har köttat från pspupdates.qj.net, kan nog nästan allt det grundläggande. Om du är så insatt i det där kanske du kunde förklara, gärna med en steg-för-steg lista, hur man gör med homebrew+GTA+2.6 på svenska? Då min engelska+teknik inte är det bästa. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
thotim Skrivet 2 juni, 2006 Rapportera Share Skrivet 2 juni, 2006 Du verkar verkligen inte insatt, det går alldeles utmärkt på 2.6 och liknande men inte 2.7 och 2.71. Nästan alla eboots fungerar förutom de riktiga kernelprogrammen (alltså du kan inte köra ISO-loader och det får vi inte ens prata om här). Läs de alledeles utmärkta guiderna på pspupdates forum, där står allt om homebrewprogram, all hjälp finns där. Och trådskaparen; det finns inga nedgraderare förutom till 2.0, alltså endast till 2.0 och därifrån tillbaka till 1.5. www.pspupdates.qj.net är den bästa. Så det går att köra homebrews på 2.6 nu? Det visste jag inte. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
mr_tobbe Skrivet 2 juni, 2006 Rapportera Share Skrivet 2 juni, 2006 (redigerad) Om du är så insatt i det där kanske du kunde förklara, gärna med en steg-för-steg lista, hur man gör med homebrew+GTA+2.6 på svenska? Då min engelska+teknik inte är det bästa. Kan väl göra det eftersom jag är så snäll. Det första du gör är att se till så att sparning 5 i GTA, alltså den femte i listan är ledig, för där kommer saveexploiten att installeras. Skaparen har varit smart och gjort en ren install av eLoadern nu, så att det ska vara så enkelt som möjligt. Börja med att tanka den senaste versionen av eLoadern här: eLoader 0.97 Sedan kopplar du in PSP i datorn, sätter igång installationen och följer instruktioner. Välj endast GTA för typen av installation i rullgardinsmenyn, eftersom vi inte behöver de andra grejerna. Förmodligen har du EU-version, checka detta genom att se att du har en 2:a på en glob längst ner på baksidan av spelboxen. När allt är klart kan du lägga in ditt första homebrew. Detta gör du genom att först kolla så att homebrewet överhuvudtaget KAN köras på loadern, alla program fungerar inte. Working EBOOTS on GTA När du valt ett homebrew där kan du följa länken och ladda hem det, alternativt tanka från här När du får hem homebrewet MÅSTE du nästan i alla fall läsa readme:n, så är det. T ex måste du ibland lägga till spelfiler från orginalspelet för att homebrewet inte ska bli olagligt, ett exempel är transport tycoon deluxe, du måste ha orginalfiler från datorn för att det ska fungera. Och ibland behöver ROMs till emulatorer ligga i en speciell mapp och på en speciell plats, läs alltid alltså. Brukar inte vara avancerad engelska. Ett tips är dock att alltid först välja en "optimerad" 2.01+-version, det brukar finnas olika för varje version eftersom nästan alla behöver olika metoder, t ex på 1.0 kunde man köra osignerad kod helt utan problem, men i 1.5 behövdes ett hack för att få det att fungera (det är därför det är en orginalmapp från spelet, sen ett till mapp med ett "%" efter) Men om det finns(brukar ligga i mappen bara, olika versioner; först 2.01+ - optimerat, sen om det inte finns ska man helst köra på en 1.0-fil. Så du ska alltså lägga över mappen med EBOOTen i till PSP/GAME, med rätt version, och checka readme:n. Så det går att köra homebrews på 2.6 nu? Det visste jag inte. Jo då, det utvecklades från Carter Edisons Cheat Device som använde just GTA-exploiten för att köras, och Fanjita utvecklade sin populära loader till 2.01+ också. Redigerad 2 juni, 2006 av mr_tobbe Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
P1rsson Skrivet 2 juni, 2006 Skapat av Rapportera Share Skrivet 2 juni, 2006 Kan väl göra det eftersom jag är så snäll. Det första du gör är att se till så att sparning 5 i GTA, alltså den femte i listan är ledig, för där kommer saveexploiten att installeras. Skaparen har varit smart och gjort en ren install av eLoadern nu, så att det ska vara så enkelt som möjligt. Börja med att tanka den senaste versionen av eLoadern här: eLoader 0.97 Sedan kopplar du in PSP i datorn, sätter igång installationen och följer instruktioner. Välj endast GTA för typen av installation i rullgardinsmenyn, eftersom vi inte behöver de andra grejerna. Förmodligen har du EU-version, checka detta genom att se att du har en 2:a på en glob längst ner på baksidan av spelboxen. När allt är klart kan du lägga in ditt första homebrew. Detta gör du genom att först kolla så att homebrewet överhuvudtaget KAN köras på loadern, alla program fungerar inte. Working EBOOTS on GTA När du valt ett homebrew där kan du följa länken och ladda hem det, alternativt tanka från här Tack, tack! Har fått igång det nu, dock laggar spelen väldigt mycket när jag vill spela snes eller GBA roms, vet du vad jag kan göra åt detta? Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Recommended Posts