Esperanto Skrivet 18 maj, 2006 Rapportera Share Skrivet 18 maj, 2006 Är man inte delaktig om man inte gör någonting? Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Kebab Skrivet 18 maj, 2006 Rapportera Share Skrivet 18 maj, 2006 Är man inte delaktig om man inte gör någonting? Huh? Bara jag som inte hängde med där? Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
darkjak Skrivet 18 maj, 2006 Rapportera Share Skrivet 18 maj, 2006 Huh? Bara jag som inte hängde med där? Typ: om du är med ett gäng kompisar, och de kastar tegelstenar på ett hus, är du delaktig då? Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
kattälskaren Skrivet 18 maj, 2006 Rapportera Share Skrivet 18 maj, 2006 Ja. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Maimstream Skrivet 18 maj, 2006 Rapportera Share Skrivet 18 maj, 2006 Jag vart ju delaktig i ett grupparbete när jag inte var i närheten av gruppen nån gång. Så ja, det blir man nog. Men man kommer nog inte få så hårt straff o man berättar vilka det var om dom inte vet det... Eller bah... Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
aikjonas12 Skrivet 18 maj, 2006 Rapportera Share Skrivet 18 maj, 2006 Typ: om du är med ett gäng kompisar, och de kastar tegelstenar på ett hus, är du delaktig då? Om du var me på det så är du delaktig, men om du backade ur och liksom ;"nej jag tänker inte stå till svars för det här" så är du inte precis delaktig. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
epix Skrivet 18 maj, 2006 Rapportera Share Skrivet 18 maj, 2006 Om din kompis tillsammans med dig står inne i kiosken, och din kompis tar ett tuggummi och du bara står där så är du oskyldig om du lyckas bevisa/övertala det. Om din kompis tillsammans med dig står inne i kiosken och han tar ett tuggummi samtidigt som du tar kioskägarens uppmärksamhet så blir du skyldig till medhjälp till brott och sånt om kioskägaren lyckas bevisa det. Du vet nog själv om du är skyldig eller inte, handlar ju om bevis. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
The xD Skrivet 18 maj, 2006 Rapportera Share Skrivet 18 maj, 2006 Jag blev anklagad för att försökt bränna ner en skola för nån vecka sen Bara för att jag va där( och släckte elden) Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
aikjonas12 Skrivet 18 maj, 2006 Rapportera Share Skrivet 18 maj, 2006 Jag blev anklagad för att försökt bränna ner en skola för nån vecka sen Bara för att jag va där( och släckte elden) Fan vad rätt. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
FoxtroT Skrivet 18 maj, 2006 Rapportera Share Skrivet 18 maj, 2006 (redigerad) Jag blev anklagad för att försökt bränna ner en skola för nån vecka sen Bara för att jag va där( och släckte elden) Men men.. har man nån vätt i skallen så fattar man ju att man ska lägga benen på ryggen om nån nämner nått om att "bränna ner en skola". Redigerad 18 maj, 2006 av FoxtroT Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Officer Hernandez Skrivet 19 maj, 2006 Rapportera Share Skrivet 19 maj, 2006 Om du var me på det så är du delaktig, men om du backade ur och liksom ;"nej jag tänker inte stå till svars för det här" så är du inte precis delaktig. Precis. Skulle vilja kalla det "passiv åskådare" dvs. Man är där - men ingriper inte, utan låter det hända. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
I lol Skrivet 19 maj, 2006 Rapportera Share Skrivet 19 maj, 2006 - Om ens polare stjäl en bil, och man sätter sig i bilen. Då är man delaktig. - Om man står bredvid några tjuvrökare. Då är man delaktig. - Om ens polers rånar en bank och man följer med dom. Då är man delaktig. Man är delaktig så länge man följer med dom som gör något, eller gör något själv. Om man skulle vara förälder och ens barn skulle stjäla eller nåt, så är man ansvarig. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
ZcruweN Skrivet 20 maj, 2006 Rapportera Share Skrivet 20 maj, 2006 Hehum, då har jag nog vart delaktig till rätt många grejer. Vill inte nämna nått av det jag har vart delaktig till. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
aikjonas12 Skrivet 21 maj, 2006 Rapportera Share Skrivet 21 maj, 2006 Juridiskt sätt kanske man är delaktig då, men inte praktiskt sätt egentligen?! Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
ZcruweN Skrivet 21 maj, 2006 Rapportera Share Skrivet 21 maj, 2006 Men om vi säger såhär då? Om jag och en kompis går in i en affär, jag är lite orolig över en grej och frågar den person som står i kassan om saken, min kompis roffar åt sig så mycket som möljigt och jag köper saken senare. Sen efter man har kommit ut från affären och jag har fått reda på att kompisen snattat grejer, är jag delaktig i nått då? Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Matteus Skrivet 21 maj, 2006 Rapportera Share Skrivet 21 maj, 2006 (redigerad) Men om vi säger såhär då? Om jag och en kompis går in i en affär, jag är lite orolig över en grej och frågar den person som står i kassan om saken, min kompis roffar åt sig så mycket som möljigt och jag köper saken senare. Sen efter man har kommit ut från affären och jag har fått reda på att kompisen snattat grejer, är jag delaktig i nått då? Enligt min mening, nej. Om du inte är medveten om vad din kompis gjorde så ska du inte kunna kallas delaktig. Så länge du inte uppehöll kassörskan med flit så att kompisen kunde roffa åt sig förstås... Redigerad 21 maj, 2006 av Matteus Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
aikjonas12 Skrivet 21 maj, 2006 Rapportera Share Skrivet 21 maj, 2006 Enligt min mening, nej. Om du inte är medveten om vad din kompis gjorde så ska du inte kunna kallas delaktig. Så länge du inte uppehöll kassörskan med flit så att kompisen kunde roffa åt sig förstås... Precis. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
ZcruweN Skrivet 22 maj, 2006 Rapportera Share Skrivet 22 maj, 2006 Enligt min mening, nej. Om du inte är medveten om vad din kompis gjorde så ska du inte kunna kallas delaktig. Så länge du inte uppehöll kassörskan med flit så att kompisen kunde roffa åt sig förstås... Men om kassörskan sen skulle få reda på att min kompis roffat åt sig saker och anklagar mig för med brott för att jag uppehöll denna. Hur ska man göra dådå? Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
the-copy Skrivet 22 maj, 2006 Rapportera Share Skrivet 22 maj, 2006 Du går tillbaka innan detta upptäcks och åtgärdar problemet. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Recommended Posts