Jump to content

Boktips

P-C
 Share

Recommended Posts

• Inlägg 46
  • Ålder
  • Senaste inlägg

Toppbidragare

Bästa boken jag läst...Som också är ett tips då

Jurtjyrkogården (Djurkyrkogården) Av Stephen King..

Handlar om en familj som består av en mamma en pappa och två barn, en dotter och en son. Dom flyttar till ett hus nära djurkyrkogården och dom har en katt i familjen. Sen får dom reda på att den kyrkogården finns och vad den har för hemligheter..

Kan inte säga mer utan att avslöja faktiskt...Om någon vill läsa den det vill säga men det e skit bra och jag rekommenderar...finns även som film =)

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Robin Hobbs böcker kan jag rekommendera starkt. Hennes första trilogi heter "The Farseer Trilogy", den handlar om en snubbe som är en prins oäkting och hans kamp om att rädda riket så att säga. Skitbra böcker, välskrivna med otrolig story. Bland det bästa jag läst. En annan är Gridlinked om man gillar cyberpunk/Sci fi... Den är go som fan.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Hrm, jag vill inte yttra mig i den här tråden nu. Känner mig stämplad. Hmpf.

Kan dock säga lite snällt - utan att tipsa om några favoritböcker jag har (som ingen ändå skulle läsa) - att jag köpte Thomas Mann's bok Huset Buddenbrooks. Excitement, tror att den är fin.

Pico: jag står på din sida. H.s.T. var en jubelidiot. Bah! Huh! Hoh!

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

LOTR triologin är mycket bättre än filmerna.

Fast Silmarillion är bäst av de 9 böckerna.

Titel: Professorn och galningen

Författare: Simon Winchester

Genomdrag av handlingen:

W. C. Minor var en amerikansk militärläkare och miljonär som var bosatt på en liten ort på den engelska landsbygden. Han bidrog under många år till tusentals av de citat till den första upplagan av den legendariska Oxford English Dictionary vid slutet av 1800-talet.

Han blev flera gånger inbjuden till redaktionen för ordboksarbetet av huvudredaktören Murray, men tackade alltid nej.

När Murray till slut åker för att hälsa på Minor upptäcker han att han är sinnessjuk mördare, som är patient på en anstalt.

Intressant bok, men kan verka långtråkig för många.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Tipsar om en klassiker,

Författare: Agatha Christie

Titel: Ten little niggers/Övers. till pk-språk:And then there were none

Förlag: Harper Collins

Genré: Pusseldeckare

Genomdrag av handlingen:

Tio människor bjuds in till en isolerad ö och anländer fulla av förväntningar. De känner inte varandra men alla har en sak gemensamt: de har något att dölja och under vistelsen på ön verkar det som om deras mörka hemligheter i det förflutna börjar hinna upp dem.

En rad oförklarliga och kusliga händelser på ön minskar antalet gäster undan för undan, tills ramsan om de tio små negerpojkarna blivit kuslig verklighet.

Ni vet ramsan: "Ten little nigger boys went out to dine;. One choked his little self and then there were Nine" osv...

En förbannat trevlig bok må jag säga. Spännande och mästerligt berättad.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Plöjer just nu igenom Joseph Conrads "Heart of Darkness". Fantastisk bok om en flodkapten som under kolonialtiden reser upp för Kongofloden på en farlig färd för att möta Mr. Kurtz - och den innersta ondskan.

Muahahaha.

Jäkligt välskriven bok, dock. Tar väl cirka två sekunder att gräva fram ur valfri buske, också, så det är rekommenderat.

Hmm.. boken Apocalypse Now byggdes på?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Tipsar om en klassiker,

Författare: Agatha Christie

Titel: Ten little niggers/Övers. till pk-språk:And then there were none

Förlag: Harper Collins

Genré: Pusseldeckare

Genomdrag av handlingen:

Ni vet ramsan: "Ten little nigger boys went out to dine;. One choked his little self and then there were Nine" osv...

En förbannat trevlig bok må jag säga. Spännande och mästerligt berättad.

Mm den är riktigt spännande, jag gillar slutet. Fan, storyn påminner lite om Lost :o

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Författare: Erich Maria Remarque

Titel: På Västfronten Intet Nytt / Im Westen Nicht's Nues

Förlag: KiWi Bücher

Genré: Drama

Genomdrag av handlingen: En skildring av det första världskriget sett ur den nittonåriga soldaten Paul Baümers ögon. Den beskriver på ett fantastiskt sett den hemska vardag som skyttegravssoldater var utsatta för.

Läser den på tyska nu. Jäkligt bra.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

180px-Cover_scrooge_mcduck_693501_0.jpg

Författare:Don Rosa

Titel:The Life and Times of Scrooge McDuck (Joakims Liv)

Förlag:Gemstone Publishing

Genré:Serier

Genomdrag av handlingen:En storslagen bok om Joakim von Ankas liv. Boken är en nästan episk skildring av hur han blev världens rikaste anka, hur han kom till Ankeborg, hur han träffade Kalle och mycket mycket mer.

Teckningarna och humorn är på högsta nivå.

För alla seriefantaster är detta ett måste! En fantastisk bok!

250px-Hdl_rosa2_693501_1.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Tintin böckerna är rätt nice, även boken om "IT-detektiverna" eller nåt, sen min absoluta favorit, Två nötcréme och en moviebox av Filip och Fredrik, har nämts tror jag i 3 boktrådar, men den tål att nämnas igen <_<

En till sak, om "Maximum overdrive" av Stephen King finns som bok rekommenderar jag den också :)

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

180px-Cover_scrooge_mcduck_693501_0.jpg

Författare:Don Rosa

Titel:The Life and Times of Scrooge McDuck (Joakims Liv)

Förlag:Gemstone Publishing

Genré:Serier

Genomdrag av handlingen:En storslagen bok om Joakim von Ankas liv. Boken är en nästan episk skildring av hur han blev världens rikaste anka, hur han kom till Ankeborg, hur han träffade Kalle och mycket mycket mer.

Teckningarna och humorn är på högsta nivå.

För alla seriefantaster är detta ett måste! En fantastisk bok!

250px-Hdl_rosa2_693501_1.jpg

Har du den ska jag slå dig blodig.

Själv har jag letat fanatiskt efter den.

Har endast alla delarna (exkluderat de två första) i tidningsform i en liten pärm, heho.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Vad vill den mig, den där samhällskritiken Michael Moore predikar om? Den vill mig mycket. I "Korkade vita män" ledsagas man genom en otroligt välkomponerad satir- och ironimelodi, vars innehåll trycker motstånd mot diverse orättvisor och felaktigheter, som USA står ansvariga för i vår värld. Här undgår givetvis inte Blöjbush den andre att bli spankad på med hårda rapp, då han står till svars för mycket av dessa avföringsdoftande problem som vilar under den Amerikanska flaggan. På alla punkter som Moore tar till tals om är jag inte av lika åsikt som han själv, men mycket av hans kritik sitter rätt. ”Korkade vita män” är till för läsare, så… läs den.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Författare: Philip Pullman

Titel: Den mörka materian

Förlag: Natur och Kultur

Genré: Fantasy

Genomdrag av handlingen: Föräldralösa Lyra lyckas komma in i en annan värld (hon kommer faktiskt till vår värld!) där hon träffar Will, och tillsammans måste de rädda världen.

(Det var ett KORT genomdrag...)

Det är en triologi, och den är skitbra!!! :o

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Författare: Stephen King

Titel: Köplust

Genomdrag av handlingen:

Castle Rock i Maine är en typisk amerikansk småstad – nästan en idyll, där alla känner alla. Men en dag kommer en främling dit. På huvudgatan öppnar Leland Gaunt sin butik Oumbärliga Ting. Där kan folk köpa just det de alltid har drömt om. En het våg av köplust drar genom staden. Och först när våldet exploderar i husen och på gatorna och ondskan har Castle Rock helt i sitt grepp, står det klart att det pris som kunderna betalat hos mr Gaunt är betydligt högre än vad de räknat med.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor