Pico Skrivet 27 april, 2006 Rapportera Share Skrivet 27 april, 2006 Hejsan. Tidigare idag när jag satt och tråkskissade på en mattelektion kom det upp för mig att jag borde ta itu med en gammal gräslig spelidé jag haft i bakhuvudet ett tag nu, men nu till frågan istället: Vilket program är bäst/mest användarvänligt att göra enkla 2D-spel i? Tänkte mig något labyrint-liknande, då, med patrullerande vakter, objekt man får plocka upp för att kunna ta sig till ställen man tidigare inte kunnat och spakar/knappar. Tacksam för svar om någon vet. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
I lol Skrivet 27 april, 2006 Rapportera Share Skrivet 27 april, 2006 Flashspel maybe Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Siana Skrivet 27 april, 2006 Rapportera Share Skrivet 27 april, 2006 The Games Factory från ClickTeam är alltid trevligt. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Mathias Skrivet 27 april, 2006 Rapportera Share Skrivet 27 april, 2006 Enklast, jag säger varken bra eller bäst men ENKLAST är väl ändå GameMaker (gamemaker.nl). Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Pico Skrivet 27 april, 2006 Skapat av Rapportera Share Skrivet 27 april, 2006 (redigerad) The Games Factory från ClickTeam är alltid trevligt. Den blir det till att prova på. Tack! Edit: och tack till Qouad också, ska ge mig i kast med båda två. Redigerad 27 april, 2006 av Pico Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Siana Skrivet 27 april, 2006 Rapportera Share Skrivet 27 april, 2006 Den blir det till att prova på. Tack! Edit: och tack till Qouad också, ska ge mig i kast med båda två. Jag minns att det var heta debatter där en del föredrog GM och en del föredrog TGF. Bland TGF- fansen fanns Stora_Tomtefar och bland BM- fansen fanns Blues (forne the_gamemaker). Men personligen tycker jag TGF slår GM på fingrarna. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Mathias Skrivet 27 april, 2006 Rapportera Share Skrivet 27 april, 2006 Jag minns att det var heta debatter där en del föredrog GM och en del föredrog TGF. Bland TGF- fansen fanns Stora_Tomtefar och bland BM- fansen fanns Blues (forne the_gamemaker). Men personligen tycker jag TGF slår GM på fingrarna. Okej...fungerar TGF på samma sätt som GM? (=klicka funktionen) eller kodar man? Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Patrik Skrivet 27 april, 2006 Rapportera Share Skrivet 27 april, 2006 Vet inte om det är enklast, men jag rekomenderar Flash. Din idé påminde om ett spel som jag gjorde för ett tag sen, GRAYcube, som går ut på att samla poäng, trycka på knappar och akta sig för fiender m.m. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Valle-Ball Skrivet 27 april, 2006 Rapportera Share Skrivet 27 april, 2006 Vet inte om det är enklast, men jag rekomenderar Flash. Din idé påminde om ett spel som jag gjorde för ett tag sen, GRAYcube, som går ut på att samla poäng, trycka på knappar och akta sig för fiender m.m. Det var rätt skoj, och bra gjort synd bara att det går äckligt segt Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Blues Skrivet 27 april, 2006 Rapportera Share Skrivet 27 april, 2006 Jag minns att det var heta debatter där en del föredrog GM och en del föredrog TGF. Bland TGF- fansen fanns Stora_Tomtefar och bland BM- fansen fanns Blues (forne the_gamemaker). Men personligen tycker jag TGF slår GM på fingrarna. Va?! Nån vet mitt namn?! Så jag är inte okänd alltså... GM är bäst... Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Siana Skrivet 28 april, 2006 Rapportera Share Skrivet 28 april, 2006 Okej...fungerar TGF på samma sätt som GM? (=klicka funktionen) eller kodar man? Nä, båda är lika simpla. Självklart Blues, glömmer inte dina uppkäftigheter om GM. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Pico Skrivet 28 april, 2006 Skapat av Rapportera Share Skrivet 28 april, 2006 Sluta tjafsa och ro hit med ett par ordentliga tutorials istället. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Pico Skrivet 28 april, 2006 Skapat av Rapportera Share Skrivet 28 april, 2006 Skit i det, nu behöver jag hjälp med Gamemaker här. Hur fan sätter man ut objekt? Allt är ju helt grått. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Blues Skrivet 28 april, 2006 Rapportera Share Skrivet 28 april, 2006 (redigerad) Skit i det, nu behöver jag hjälp med Gamemaker här. Hur fan sätter man ut objekt? Allt är ju helt grått. Högerklicka på "Rooms" och välj "Add Room". HÄR finns det en och annan Tutorial ifall du vill fördjupa dina kunskaper. Redigerad 28 april, 2006 av Blues Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Wild_hawk Skrivet 28 april, 2006 Rapportera Share Skrivet 28 april, 2006 The games factory är så mycket mycket bättre än gm... Håller just nu på med ett två spelare online spel med the games factory.. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
DrStupid Skrivet 29 april, 2006 Rapportera Share Skrivet 29 april, 2006 Skit i det, nu behöver jag hjälp med Gamemaker här. Hur fan sätter man ut objekt? Allt är ju helt grått. Tutorials my friend. Tutorials. Finns på officiella hemsidan. Annars kan du ju fråga mig någon gång när jag har tid, för jag är Game Maker användare! Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Blues Skrivet 29 april, 2006 Rapportera Share Skrivet 29 april, 2006 Tutorials my friend. Tutorials. Finns på officiella hemsidan. Annars kan du ju fråga mig någon gång när jag har tid, för jag är Game Maker användare! Jag visste det, folk ignorerar mig bara.. :'( Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
DrStupid Skrivet 30 april, 2006 Rapportera Share Skrivet 30 april, 2006 Jag visste det, folk ignorerar mig bara.. :'( Förlåt då... Jag glömde läsa. :'( Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Siana Skrivet 30 april, 2006 Rapportera Share Skrivet 30 april, 2006 The games factory är så mycket mycket bättre än gm... Håller just nu på med ett två spelare online spel med the games factory.. När är det klart? Får man se resultatet? Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Blues Skrivet 30 april, 2006 Rapportera Share Skrivet 30 april, 2006 The games factory är så mycket mycket bättre än gm... Håller just nu på med ett två spelare online spel med the games factory.. Vad är det som är så mycket bättre med TGF då? Vad kan man göra i det som man inte kan göra i GM? Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Recommended Posts