felshoe Skrivet 19 april, 2006 Rapportera Share Skrivet 19 april, 2006 Jag bor utanför Stockholm och här säger vi: fjöla - kissa "Jag måste dra en fjöl" lr " Jag måste fjöla" brukar ja säga. kommer inte på nånting just nu men ja säger en del ord som inte används av så många. Vi säger typ slå en drill, dra en båge Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Everest Skrivet 19 april, 2006 Rapportera Share Skrivet 19 april, 2006 Vi säger typ slå en drill, dra en båge "Vädra slipsen", eller "slå en sjua" har man ju hört också.. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Roxxy Skrivet 19 april, 2006 Rapportera Share Skrivet 19 april, 2006 Jag bor utanför Stockholm och här säger vi: fjöla - kissa "Jag måste dra en fjöl" lr " Jag måste fjöla" brukar ja säga. kommer inte på nånting just nu men ja säger en del ord som inte används av så många. Eller så säger du ba' pissa istället ''fjölla'' lixom Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Revenger Skrivet 19 april, 2006 Rapportera Share Skrivet 19 april, 2006 Bor man i Flen, så bor man på gränsen mellan gnälliga Eskilstuna och släpiga Stockholmskan. Finns väl några speciella ord och uttryck såsom: Karta = Klättra "Ja´ karta över staketet" och gröpper = gropar "En grop, flera gröpper", dock är det inte många som säger det senare. Men med en far som är gotlänning så kan man ju inte annat än älska den dialekten! http://svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=45294&a=504902 Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
P-C Skrivet 19 april, 2006 Rapportera Share Skrivet 19 april, 2006 'Soft' är ett uttryck jag använder ganska flitigt. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
rabarben Skrivet 19 april, 2006 Skapat av Rapportera Share Skrivet 19 april, 2006 'Soft' är ett uttryck jag använder ganska flitigt. Det gör jag med Ska vi starta klubb? Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
GTA3 freak Skrivet 19 april, 2006 Rapportera Share Skrivet 19 april, 2006 Jo det var unefär så jag menade... utryckte jag mig otydlig på något sätt? Wow! Det ser verkligen spydigt ut när man skriver utryckte jag mig otydligt på något sätt men det var inte menat så... Btw... har hört att balle är kuk på stockholmska... är det sant? För det är röv här nere i skåne iallfall. Blir danskar smiskade på ballen som små? Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Siana Skrivet 19 april, 2006 Rapportera Share Skrivet 19 april, 2006 Skog... Hmm bor du i Bergsjön? Haha, nä, jag syftar på smurfeland. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Random Skrivet 19 april, 2006 Rapportera Share Skrivet 19 april, 2006 Rend mig i roven sven-bjanre!! kors i roven!! Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
spajdermän Skrivet 19 april, 2006 Rapportera Share Skrivet 19 april, 2006 (redigerad) "Vädra slipsen", eller "slå en sjua" har man ju hört också.. Vi säger typ: "ja läre pesa" lr nåt liknande @tackleberry: hitne/ditne, jo det används nog ganska ofta de också. Vart ä ru från då? Eftrsom du kan så myche menar jag. Redigerad 19 april, 2006 av spajdermän Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Officer Hernandez Skrivet 19 april, 2006 Rapportera Share Skrivet 19 april, 2006 (redigerad) Norrländska! Prima Skelleftemål ska're va', pajkar små! Finare dialekt får man leta efter... Det "tuffaste" tyck' ja' ä' utta'n i ord som typ... Glass ("Brett L") Skellefte' Ume' Mjölk ("Brett L") Klä'r ("Brett L") Ell'r de' klassiska "Schtaaa'n" Exempel på meningar: Ja' dra' ne' te' schtaaan å' handla' Kan 'u kö'öp' glass pah hemväg'n? Ha'ru sett'n nya bil'n som polisen skaffa' te' station'? Var ä' plånbok'n min, dåh? ("Brett" L i 'Plånbok') Vars jer syltburk'n? Ma' må'åst ju ha sylt te' pannkakern'! Kolla in CD-Spelar'n ja' kö'öpt nä' ja' va' u'ut å' handla'! En fin dialekt, som sagt... :P Redigerad 20 april, 2006 av Officer Hernandez Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
JMC Skrivet 20 april, 2006 Rapportera Share Skrivet 20 april, 2006 Haha, nä, jag syftar på smurfeland. Ok, det är bra de Bergsjön är ett skämtland fan. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Tackleberry Skrivet 20 april, 2006 Rapportera Share Skrivet 20 april, 2006 Vi säger typ: "ja läre pesa" lr nåt liknande @tackleberry: hitne/ditne, jo det används nog ganska ofta de också. Vart ä ru från då? Eftrsom du kan så myche menar jag. Alldeles utanför Bollnäs, åt Alfta hållet. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Kalan Skrivet 20 april, 2006 Rapportera Share Skrivet 20 april, 2006 Däven används flitigt här. Det är väll nån blandning av besviken och full, haha Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Explosiv Anka Skrivet 20 april, 2006 Rapportera Share Skrivet 20 april, 2006 Alldeles utanför Bollnäs, åt Alfta hållet. Då är vi ju nästan grannar =) Bor i bollnäs jag. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
virre cool Skrivet 20 april, 2006 Rapportera Share Skrivet 20 april, 2006 Bor så långt ner i skåne man kan komma, snackar med rätt grov skånska http://www.jonasblanck.com/skane/ Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
MiRRe Skrivet 20 april, 2006 Rapportera Share Skrivet 20 april, 2006 Bor så långt ner i skåne man kan komma, snackar med rätt grov skånska http://www.jonasblanck.com/skane/ Bor också i skåne..i trelleborg längst ner faktiskt...Pallar inte skriva nårra ord iaf =P Men men det e skånska som snackas ja..=P Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
xstreem Skrivet 20 april, 2006 Rapportera Share Skrivet 20 april, 2006 Folk får allt ta och passa sig för mig när jag pratar! Jag använder Skånska "R"! Huu! Folk säger att det låter som ett gurglande ljud... Passa er alla som inte pratar som jag! Ni kan bli smittade! Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
virre cool Skrivet 20 april, 2006 Rapportera Share Skrivet 20 april, 2006 Bor också i skåne..i trelleborg längst ner faktiskt...Pallar inte skriva nårra ord iaf =P Men men det e skånska som snackas ja..=P Jag bor en bit utanför trellehulla Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Recommended Posts