Frenzy Skrivet 19 april, 2006 Rapportera Share Skrivet 19 april, 2006 Pantofler säger jag också kom jag på nu. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Siana Skrivet 19 april, 2006 Rapportera Share Skrivet 19 april, 2006 Suck, pust och stånk Kalle... Skall du till Göteborg i sommar borde du kunna lite Gôteborska Här har du dom vanligaste orden: Enjoy http://files.upl.silentwhisper.net/upload9/GBG_ord.PNG Hoho, ett par av dem framstår som helt normala för mig, såsom bamba, bröta, fippla, feppla, flö, go, gö/göra, himla, knö, kirra, la, läska, paff, môsa, skit, tjottaheiti, tyken och änna. Men de känner väl ni också till? (Jag är göteborgare). Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Mahalo Skrivet 19 april, 2006 Rapportera Share Skrivet 19 april, 2006 knö Haho! Knö. Dummare ord får man leta efter. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Tackleberry Skrivet 19 april, 2006 Rapportera Share Skrivet 19 april, 2006 Hänne/dänne bochti - här/där borta Är det inte vissa som säger "hittene/dittene" också? Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Crille_ Skrivet 19 april, 2006 Rapportera Share Skrivet 19 april, 2006 Jag bor i småland och jag pratar svenska utan dialekt. Staden jag bor i måste ligga på gränsen eller över gränsen. Dom som bor 1 km syd om staden pratar helt annorlunda, Dom pratar nämligen grov småländska. Fast vissa jag känner säger "la" istället för väll och det låter skitfult tycker jag Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Puslakan Skrivet 19 april, 2006 Rapportera Share Skrivet 19 april, 2006 Själv så kommer man ju ifrån Gotland Så det finns en rad olika ord, men kommer bara pa ett just nu pearstamp-potatismos Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Siana Skrivet 19 april, 2006 Rapportera Share Skrivet 19 april, 2006 Haho! Knö. Dummare ord får man leta efter. Det är ett vanligt ord, faktiskt. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Explosiv Anka Skrivet 19 april, 2006 Rapportera Share Skrivet 19 april, 2006 Nårf - används till allt =) Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Siana Skrivet 19 april, 2006 Rapportera Share Skrivet 19 april, 2006 Tihi, hemma i min skog brukar vi säga "Smurf" till allting. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
felshoe Skrivet 19 april, 2006 Rapportera Share Skrivet 19 april, 2006 (redigerad) Bamba-matsal (vi är väl dom enda i sverige som säger det) knö- flytta Bödig-Schysst grönt- lungt Gör- jätte (Görbra, Görmycket) så änna... -Läggs till efter varje mening om man inte kommer på nått bättre Diagnostisk språkövning: - Hallå så. - Aja hallå mannen. - Läget då? - Gubbgrönt - Haru pynt elle? Har änna inga alls. - E du go? Du får fan ta å kamma daj! - Aja så, men va lite bödig. - Okaj, då. - Hur va festen i lördags, va det fett? - Kef. Bängen kom å nåra torska direkt. Ett miffo va syratorsk å knasa rakt av, ble för svängt med alla snutar. - Låter rätt snöit, synd att man missa det. - Nä fan måste dra tillbak till 413. Nåt chero sjåla min hoj änna, blir å knata. - Vill du kamma en på rot? Ja har en hoj å kränga. - Vaffan de e ju min hoj, jävla buro! Borde nita daj. - Ska ja poppa daj elle? Ta hojen så e de lungt änna. - Aja så. - Vi ses mannen. - Tjabba. Redigerad 19 april, 2006 av felshoe Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
felshoe Skrivet 19 april, 2006 Rapportera Share Skrivet 19 april, 2006 Haho! Knö. Dummare ord får man leta efter. Knö är så klockrent ord. Älskar att bo i Göteborg, så man slipper framstå som en total idiot när man pratar Sry för dubbelpost Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
rabarben Skrivet 19 april, 2006 Skapat av Rapportera Share Skrivet 19 april, 2006 Är det bara vi i skåne (eller kanske bara i i bjuvs kommun) som säger shoo ibland när man ska säga hej typ? Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Moroni_Family Skrivet 19 april, 2006 Rapportera Share Skrivet 19 april, 2006 Diagnostisk språkövning: - Hallå så. - Aja hallå mannen. - Läget då? - Gubbgrönt - Haru pynt elle? Har änna inga alls. - E du go? Du får fan ta å kamma daj! - Aja så, men va lite bödig. - Okaj, då. - Hur va festen i lördags, va det fett? - Kef. Bängen kom å nåra torska direkt. Ett miffo va syratorsk å knasa rakt av, ble för svängt med alla snutar. - Låter rätt snöit, synd att man missa det. - Nä fan måste dra tillbak till 413. Nåt chero sjåla min hoj änna, blir å knata. - Vill du kamma en på rot? Ja har en hoj å kränga. - Vaffan de e ju min hoj, jävla buro! Borde nita daj. - Ska ja poppa daj elle? Ta hojen så e de lungt änna. - Aja så. - Vi ses mannen. - Tjabba. Mycket av det dära är ju förorts göteborgska. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Crille_ Skrivet 19 april, 2006 Rapportera Share Skrivet 19 april, 2006 (redigerad) - jävla buro! Buro = Icke resande Redigerad 19 april, 2006 av Crille_ Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Sir.Per Skrivet 19 april, 2006 Rapportera Share Skrivet 19 april, 2006 Bambatant Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Frenzy Skrivet 19 april, 2006 Rapportera Share Skrivet 19 april, 2006 Är det bara vi i skåne (eller kanske bara i i bjuvs kommun) som säger shoo ibland när man ska säga hej typ? Det är väl från götet från början tror jag? Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Everest Skrivet 19 april, 2006 Rapportera Share Skrivet 19 april, 2006 Är det bara vi i skåne (eller kanske bara i i bjuvs kommun) som säger shoo ibland när man ska säga hej typ? Nä, i Stockholms invandrartäta förorter används det jämt, nästan av alla. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Roxxy Skrivet 19 april, 2006 Rapportera Share Skrivet 19 april, 2006 Nä, i Stockholms invandrartäta förorter används det jämt, nästan av alla. Och det låter så fult...urghhh. Jag paratar samma dialekt som lille Rabarben gör Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
JMC Skrivet 19 april, 2006 Rapportera Share Skrivet 19 april, 2006 Tihi, hemma i min skog brukar vi säga "Smurf" till allting. Skog... Hmm bor du i Bergsjön? Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
C-J Skrivet 19 april, 2006 Rapportera Share Skrivet 19 april, 2006 Jag bor utanför Stockholm och här säger vi: fjöla - kissa "Jag måste dra en fjöl" lr " Jag måste fjöla" brukar ja säga. kommer inte på nånting just nu men ja säger en del ord som inte används av så många. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Recommended Posts