Matteus Skrivet 18 april, 2006 Rapportera Share Skrivet 18 april, 2006 Det låter som norrländska du beskriver. Vad jag minns av den riktiga ölänskan jag hört så låter den som kalmaritiska fast mkt grovare. fast sen beror et på om man är på norra eller södra öland också Mja, det är mycket möjligt. Som sagt är jag faktiskt rätt kass på öländska, man hör det nästan aldrig. Bara om man pratar med männsikor runt 60+, mina föräldrar eller andra i deras ålder här omkring pratar inte med någon dialekt. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Frenzy Skrivet 19 april, 2006 Rapportera Share Skrivet 19 april, 2006 Vann. Krubb. Dom jag kan komma på nu, finns nog en hel del till. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
aKi Skrivet 19 april, 2006 Rapportera Share Skrivet 19 april, 2006 Jo det var unefär så jag menade... utryckte jag mig otydlig på något sätt? Wow! Det ser verkligen spydigt ut när man skriver utryckte jag mig otydligt på något sätt men det var inte menat så... Btw... har hört att balle är kuk på stockholmska... är det sant? För det är röv här nere i skåne iallfall. Har aldrig hört någon som har använt ordet Balle när dem har menat röv och jag bor i Skåne. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Cortez Skrivet 19 april, 2006 Rapportera Share Skrivet 19 april, 2006 Har aldrig fattat det där med La som ni Göteborgare har?! Vad tyckte du om filmen? Den var la bra! Vad betyder det? "Väl"? Hahahahaha, så jävla fult! Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Ceone Skrivet 19 april, 2006 Rapportera Share Skrivet 19 april, 2006 Fastlagsbulle Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
[B][O][T] Skrivet 19 april, 2006 Rapportera Share Skrivet 19 april, 2006 En ä la frå västergötland, dä va la rolit? BOT Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Bubbli Skrivet 19 april, 2006 Rapportera Share Skrivet 19 april, 2006 (redigerad) I gbg brukar många lägga till eller i slutet på meningen. Och använder ofta ö istället för o. Jag är från Göteborg. Skriver och säger "la" rätt som det är. Men det är något jag försöker vänja bort då jag är jävligt trött på den "trevliga och glada" göteborskan. Den är bara störig, irriterande + att man låter lite som ett fyllo. Jag är glad som in i helvete att jag inte pratar "riktig" göteborska. EDIT: Glömde bort att skriva något till det jag quotade. Jag fattar inte din första mening. Vad lägger vi till och i slutet av meningar? La? EDIT nummer två: Jag vill INTE dra igång ett "Skåne ska bort. Nej, det ska det inte Skåne äger. NEJEJEJEJEJEJEJE!1! Skåne suwger". Men varför är Skåne som hemskt? Varför kan det inte lika gärna vara typ... Blekinge som ska bort? Eller kanske till och med Stockholms län? Eller Gotland eller Öland? De öarna ligger ju inte ens "connected" till Sverige. Och GBSs svar till varför dom skulle gräva bort Skåne var för att det var bra mark att gräva på... Sedan tror jag att INGEN hade klagat så jävla mycket på Skåne om det inte var för den sidan. Redigerad 19 april, 2006 av Bubbli Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
P-C Skrivet 19 april, 2006 Rapportera Share Skrivet 19 april, 2006 De e som de e. Stockholmska. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Crice Skrivet 19 april, 2006 Rapportera Share Skrivet 19 april, 2006 De e som de e. Stockholmska. Typ så, ja. A dude in the parlance of our times. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
mikaelho Skrivet 19 april, 2006 Rapportera Share Skrivet 19 april, 2006 I norrbotten så faller ofta någon bokstav bort på slutet av ett ord. Sedan en del roliga uttryck som: de ä ba å åk. eller: ä kule rö så fö vi. jag har inget emot skåningar, men de har något emot mig som är från norrbottn. från lule. så fort jag har något att säga så gnäller de. många skåningar har nog fördomar om norrlänningar. jag har märkt att om en skåning som heter arne har samma åsikt som mig och pratar med en en skåning som heter kalle. då kan kalle hålla med arne. pratar jag med samma kalle och säger samma åsikt till arne, då börjar arne gnälla och håller inte med mig och börjar även tjaffsa. bara för att jag är norrlänning. jag har jobbat som datalärare en gång i tiden. sa åt en skåning som hade datalektion då. han höll på med biosinställningar och det gillade jag inte. sa med vänlig ton att jag får skit för det om något händer. då blev han skitsur och tyckte att jag inte hade någon rätt att lägga mig i. men en annan lärare som var skåning sa åt honom och då slutade han. så ett tips till er skåningar är att inte ha sådana fördomar om norrlänningar. det finns såklart undantag. tror faktiskt att ungdomar i skåne är bättre än de äldre. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Vice. Skrivet 19 april, 2006 Rapportera Share Skrivet 19 april, 2006 Det låter som norrländska du beskriver. Vad jag minns av den riktiga ölänskan jag hört så låter den som kalmaritiska fast mkt grovare. fast sen beror et på om man är på norra eller södra öland också Nja är det inte snarare Gotländska?! Va ska due? Jae ska ti skol. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
JMC Skrivet 19 april, 2006 Rapportera Share Skrivet 19 april, 2006 Suck, pust och stånk Kalle... Skall du till Göteborg i sommar borde du kunna lite Gôteborska Här har du dom vanligaste orden: Enjoy http://files.upl.silentwhisper.net/upload9/GBG_ord.PNG Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
xstreem Skrivet 19 april, 2006 Rapportera Share Skrivet 19 april, 2006 (redigerad) Vann. Krubb. Dom jag kan komma på nu, finns nog en hel del till. Lover - Pengar Släng upp loverna, brukar Barnell säga... Kan nog inte komma på så mycket... Vann - Vatten (Som Emil sa) Balle - Röv Klydda - Svårt att förklara... När man gör det svårt för sig själv... Väck - Borta Redigerad 19 april, 2006 av xstreem Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Vice. Skrivet 19 april, 2006 Rapportera Share Skrivet 19 april, 2006 Lover - Pengar Släng upp loverna, brukar Barnell säga... Kan nog inte komma på så mycket... Vann - Vatten (Som Emil sa) Balle - Röv Lover sa man på 80-talet. Stach heter det. Balle har man två av, i den nedre regionen. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Tackleberry Skrivet 19 april, 2006 Rapportera Share Skrivet 19 april, 2006 (redigerad) Jag pratar hälsingemål, och det vanligaste för oss är nog byter ut slutet på vissa ord från "ar" till "er" ibland. Exempel: "frågar - fråger", "hoppar - hopper". Vissa, som pratar tydligare hälsingemål än jag, använder ofta "sch-ljud". Exempel: "mycket - mysche", "orkar - öschker". En sak som är roligt med vår dialekt är att det låter som att vi pratar en sång, när vi pratar. Alltså att vi pratar lite sjungande. Jag hört det både från andra i Sverige och folk som inte talar svenska. Redigerad 19 april, 2006 av Tackleberry Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Bubbli Skrivet 19 april, 2006 Rapportera Share Skrivet 19 april, 2006 Lover sa man på 80-talet. Stach heter det. Balle har man två av, i den nedre regionen. Tekniskt sett så tillhör ju skinkorna den nedre regionen och man har två stycken. Så det är korrekt då enligt dig. Waaait, second... Är inte du från Lund? Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
P-C Skrivet 19 april, 2006 Rapportera Share Skrivet 19 april, 2006 Uttryck? Surt - Nånting dåligt/jobbigt Äg - Nånting grymt =) Värra/värsta - Hm? Fet(ing) - Nånting grymt Dom jag kommer på. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Frenzy Skrivet 19 april, 2006 Rapportera Share Skrivet 19 april, 2006 Lover - Pengar Ja lovor säger jag också. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
spajdermän Skrivet 19 april, 2006 Rapportera Share Skrivet 19 april, 2006 (redigerad) Alfta - Hälsigland Ööh int vet jae. typ: Huj - hej då läre - måste örskent - orkar inte myche - mycket pärer - potatis la mä - med nåt tackeralla - sädesärla kuse - insekt slög - slut i huve (lr nå, kom inte på nå bättre) bös - massa skit ( t.ex. ocket bösigt hår - vilket risigt hår)' Hänne/dänne bochti - här/där borta sen har endel väldigt tjocka "L" Redigerad 19 april, 2006 av spajdermän Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
samuelszon Skrivet 19 april, 2006 Rapportera Share Skrivet 19 april, 2006 Jo det var unefär så jag menade... utryckte jag mig otydlig på något sätt? Wow! Det ser verkligen spydigt ut när man skriver utryckte jag mig otydligt på något sätt men det var inte menat så... Btw... har hört att balle är kuk på stockholmska... är det sant? För det är röv här nere i skåne iallfall. Men döh, så långt efter ligger ni väl inte? Balle = Kuk Röv = Rumpa Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Recommended Posts