rabarben Skrivet 18 april, 2006 Skapat av Rapportera Share Skrivet 18 april, 2006 Alla fjortisar i hela Sverige menar du?? Fast i Skåne säger dom nog inte så, dom är ju lite konstiga ,jävla danskar. Det gör vi... fast inte så jävla mycket. Vi kör mer med "O ja ba" fast det kanske är det ni menar... OCH SNART BLER JA ARG! Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Everest Skrivet 18 april, 2006 Rapportera Share Skrivet 18 april, 2006 Ja, kanske inte jag, men många där jag bor slangar ju ganska mycket. Typ som Dogge i Latin Kings, samma stil. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
AntiClimax Skrivet 18 april, 2006 Rapportera Share Skrivet 18 april, 2006 Ja, kanske inte jag, men många där jag bor slangar ju ganska mycket. Typ som Dogge i Latin Kings, samma stil. "Cykel på köpet" eller?? Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Jazz Skrivet 18 april, 2006 Rapportera Share Skrivet 18 april, 2006 Om du hade varit här framför mig nu hade du fått en fet jävel av mig... Fan va konstigt att det kan skilja så mycket! Man får väl akta sig i sthlm så man inte säger något som betyder något helt annat på stockholmska Coreleone: Vi säger också måndes... alltså typ jag var där i måndes.. Been there, done that. När jag var liten sa jag typ, Ciiiooooolllttt istället för Coolt. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Cyper Skrivet 18 april, 2006 Rapportera Share Skrivet 18 april, 2006 Många personer här säger "la" istället för "väl" eller "nog". En del vrider även orden för veckodagarna som följande exempel visar: "måndes, tisdes, onsdes" istället för att säga "måndags, tisdags, onsdags". Annars vet jag inte. Du får mig att tänka på fiskläppen, en lärare på skolan. - ''Jaha.. Jag vill atth era läxor ska vara klara på... Mååååndah.'' Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Corleone Skrivet 18 april, 2006 Rapportera Share Skrivet 18 april, 2006 Du får mig att tänka på fiskläppen, en lärare på skolan. - ''Jaha.. Jag vill atth era läxor ska vara klara på... Mååååndah.'' Likt Göran Persson, menar du? Han lägger på en tung "h-suckning" efter nästan varje mening. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
I lol Skrivet 18 april, 2006 Rapportera Share Skrivet 18 april, 2006 Ja väit itt! Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
DimpZ Skrivet 18 april, 2006 Rapportera Share Skrivet 18 april, 2006 (redigerad) Schuoo! Sägs med en inandning, betyder typ ja, japp, jå Redigerad 18 april, 2006 av DimpZ Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
SlewME Skrivet 18 april, 2006 Rapportera Share Skrivet 18 april, 2006 (redigerad) I och med att vi stockholmare pratar helt klart och korrekt - borsätt från fjortisar och småbarn - så har vi inga konstiga uttryck. Simple. Redigerad 18 april, 2006 av SlewME Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Vice. Skrivet 18 april, 2006 Rapportera Share Skrivet 18 april, 2006 (redigerad) En dialekt/slang topic, kul tänkte på det för några dagar sedan. Det är bara bönner som säger van och rullebör. Slang: Penta = korkad brud Jäsa: = chilla = ta det lungt Flippa = Skoja Fett = coolt Stach = pengar fyller på när jag kommer på mer Slew: vad är simple? Redigerad 18 april, 2006 av Vice. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Wallemart Skrivet 18 april, 2006 Rapportera Share Skrivet 18 april, 2006 Hmm, hur pratar man i förorten? Är ju mkt "Shoo" "Yao" Annrs säger jag ofta "Ska vi DRA en kebab", "Ska vi DRA ett lan i helgen" och i dom flesta andra meningar där man ska göra nånting läggar jag till ett "dra" Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Moroni_Family Skrivet 18 april, 2006 Rapportera Share Skrivet 18 april, 2006 I gbg brukar många lägga till eller i slutet på meningen. Och använder ofta ö istället för o. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
SlewME Skrivet 18 april, 2006 Rapportera Share Skrivet 18 april, 2006 (redigerad) Hmm, hur pratar man i förorten? Är ju mkt "Shoo" "Yao" Annrs säger jag ofta "Ska vi DRA en kebab", "Ska vi DRA ett lan i helgen" och i dom flesta andra meningar där man ska göra nånting läggar jag till ett "dra" De förstnämnda Shoo bla bla är invandrarstockholmska. De sistnämna måste vara något nytt, aldrig hör förut men ungdomen kommer på så mycket skit. En grej jag sade och säger fortfarande är, "Kom så gick vi" istället för "Kom så går vi". Redigerad 18 april, 2006 av SlewME Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Vice. Skrivet 18 april, 2006 Rapportera Share Skrivet 18 april, 2006 Har aldrig fattat det där med La som ni Göteborgare har?! Vad tyckte du om filmen? Den var la bra! Vad betyder det? "Väl"? Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
SlewME Skrivet 18 april, 2006 Rapportera Share Skrivet 18 april, 2006 Har aldrig fattat det där med La som ni Göteborgare har?! Vad tyckte du om filmen? Den var la bra! Vad betyder det? "Väl"? Helt korrekt, det vet jag även fast jag är stockholmare. Har släkt neråt i landet, inte i skåne och därtill men vid GBG. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Moroni_Family Skrivet 18 april, 2006 Rapportera Share Skrivet 18 april, 2006 Har aldrig fattat det där med La som ni Göteborgare har?! Vad tyckte du om filmen? Den var la bra! Vad betyder det? "Väl"? Japp det stämmer. La e slang för väl. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Matteus Skrivet 18 april, 2006 Rapportera Share Skrivet 18 april, 2006 Vad jag märkt när man pratar öländska, jag själv är rätt kass på att prata öländska =/, så tar man det riktiga ordet och ja, kapar det med en bokstav eller två. T.ex: Int = Inte Hem = Hemma Börj = Börja Åk = Åka/åker (resande) Skol = Skola Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Wallemart Skrivet 18 april, 2006 Rapportera Share Skrivet 18 april, 2006 (redigerad) De förstnämnda Shoo bla bla är invandrarstockholmska. De sistnämna måste vara något nytt, aldrig hör förut men ungdomen kommer på så mycket skit. En grej jag sade och säger fortfarande är, "Kom så gick vi" istället för "Kom så går vi". Tror bara det är jag och några av mina polare som använder det. så det är inget "förortiskt" mer sociolektiskt. Tänkte till lite och tror att det kommer från Graffitins "Dra" som betyder måla/tagga, alltså "Ska vi dra en här?" som utvecklades till "Undrar om man ska dra sig här en här?" och sen flöt det ihop med mitt everyday-talking. Redigerad 18 april, 2006 av Wallemart Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
KalleR Skrivet 18 april, 2006 Rapportera Share Skrivet 18 april, 2006 Vad jag märkt när man pratar öländska, jag själv är rätt kass på att prata öländska =/, så tar man det riktiga ordet och ja, kapar det med en bokstav eller två. T.ex: Int = Inte Hem = Hemma Börj = Börja Åk = Åka/åker (resande) Skol = Skola Det låter som norrländska du beskriver. Vad jag minns av den riktiga ölänskan jag hört så låter den som kalmaritiska fast mkt grovare. fast sen beror et på om man är på norra eller södra öland också Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
okka Skrivet 18 april, 2006 Rapportera Share Skrivet 18 april, 2006 Luleå. Wie. Jag talar dock inte särskilt mycket dialekt. Jag är inte särskilt lantig av mig. Eller, jo. Snus. Brännvin. Skoter. okka. okka? Nej. Snarare. Davidoff Slim. Whiskey. Spark. Heho, hrm. okka! Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Recommended Posts