Jump to content

Din dialekt..

rabarben
 Share

Recommended Posts

Hejsan alla glada forumiter!

Vad har ni för speciella ord där ni bor. I din dialekt har ni några specilla uttryck eller ord. Som t.ex. skånskans rullebör! (Är det någon som vet vad vi menar med det? :D)

Jo jag bor vid Helsingborg och här har vi lite olika uttryck. De äldre eller typ 45-50 åringar säger oftast ett glas "vand" istället för vatten. Vi slutar ofta får ord på e.

Breve t.ex.

Skriv nu vad som är speciellt för era dialekter!

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

• Inlägg 98
  • Ålder
  • Senaste inlägg

Toppbidragare

Det är inga speciella ord som rabarben undrade över, utan bara att våran dialekt är så jävla ful.

Jo det var unefär så jag menade... utryckte jag mig otydlig på något sätt?

Wow! Det ser verkligen spydigt ut när man skriver utryckte jag mig otydligt på något sätt men det var inte menat så...

Btw... har hört att balle är kuk på stockholmska... är det sant? För det är röv här nere i skåne iallfall.

Redigerad av rabarben
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jo det var unefär så jag menade... utryckte jag mig otydlig på något sätt?

Wow! Det ser verkligen spydigt ut när man skriver utryckte jag mig otydligt på något sätt men det var inte menat så...

Btw... har hört att balle är kuk på stockholmska... är det sant? För det är röv här nere i skåne iallfall.

WTF!? Balle betyder kuk, jävla dansk! :D

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

WTF!? Balle betyder kuk, jävla dansk!  :D

Om du hade varit här framför mig nu hade du fått en fet jävel av mig...

Fan va konstigt att det kan skilja så mycket! Man får väl akta sig i sthlm så man inte säger något som betyder något helt annat på stockholmska :)

Coreleone: Vi säger också måndes... alltså typ jag var där i måndes..

Redigerad av rabarben
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

# Balle är en synonym för testikel (Även som synonym för penis). Kommer troligen från engelskans "ball" som betyder boll (och pungkula).

# Balle är dialektal synonym för skinka el. skinkhalva. (Förekommande i blandannat Skåne, se skånska ord/balle)

Haha danskjävel.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Om du hade varit här framför mig nu hade du fått en fet jävel av mig...

Fan va konstigt att det kan skilja så mycket! Man får väl akta sig i sthlm så man inte säger något som betyder något helt annat på stockholmska :D

Innan det har gar vidare sa maste jag saga en sak till dig rabarben.. du borde lara dig att beharska ditt humor! och lara dig att forsta nar folk skojar!

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Innan det har gar vidare sa maste jag saga en sak till dig rabarben.. du borde lara dig att beharska ditt humor! och lara dig att forsta nar folk skojar!

Men det som gör mig så jävla arg är att det har blevet rumsrent att förnedra skåningar. Men så fort man nämner något skit om stockholmare eller göteborgare då får man på fan av alla direkt. Så jag får väl hålla med om att jag är lite känslig där.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor