kebabkurt Skrivet 3 april, 2006 Rapportera Share Skrivet 3 april, 2006 Jag har fått en liten najs hemuppgift i genetik och jag undrar om det finns någon vänlig själ här som kan hjälpa mig. 1. Berätta hur könsdelningen fungerar och vad är som avgör vilket kön vi får. 2.Förklara varför miljön och inte bara generna påverkar hur en individ blir. 3.Beskriv med ett korsningsschema och ord vad som krävs för att en flicka ska bli färgblind och varför. 4. Förklara med ett korsningsschema och med ord dominanta och recessiva gener. Skulle bli sjukt glad om någon kunde hjälpa mig med dessa. Hela mitt bestyg grundas på dessa och en hel del andra uppgifter som jag redan kan med dessa kan jag inte. Inget snack om annat i tråden, Tack. Tack på förhand MvH Kebabkurt One Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
pKz Skrivet 3 april, 2006 Rapportera Share Skrivet 3 april, 2006 Står nog i det där papperet ni fick i skolan. Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
kebabkurt Skrivet 3 april, 2006 Skapat av Rapportera Share Skrivet 3 april, 2006 Står nog i det där papperet ni fick i skolan. Inget onödigt, Tack. Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
.:Gurkan:. Skrivet 3 april, 2006 Rapportera Share Skrivet 3 april, 2006 Jag kan ettan: Om det blir 2 x kromosomer så blir det en tjej och blir det en Y och en X kromosomer så blir det kille Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Vice. Skrivet 3 april, 2006 Rapportera Share Skrivet 3 april, 2006 (redigerad) Jag kan ettan: Om det blir 2 x kromosomer så blir det en tjej och blir det en Y och en X kromosomer så blir det kille ...Och om det blir två Y kromosomer? Redigerad 3 april, 2006 av Vice. Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
.:Gurkan:. Skrivet 3 april, 2006 Rapportera Share Skrivet 3 april, 2006 ...Och om det blir två Y kromosoner? Juste, blir det två likadana blir det en tjej och två olika en kille Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
kebabkurt Skrivet 3 april, 2006 Skapat av Rapportera Share Skrivet 3 april, 2006 Juste, blir det två likadana blir det en tjej och två olika en kille Är X elelr Y Dominant ? Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Vice. Skrivet 3 april, 2006 Rapportera Share Skrivet 3 april, 2006 (redigerad) Juste, blir det två likadana blir det en tjej och två olika en kille Så du menar att det inte är 50/50 hur vida det blir en kille eller en tjej? Det är enligt din teori 2/3 chans att det blir en tjej i alla graviditeter och 1/3 chans att det blir en kille. XX= två lika = tjej YY= två lika = Tjej XY= Två olika = Kille hmm... ? Har för mig att det var anorlunda. Inte så påläst om detta ämne för tillfället men det låter ologiskt för mig... Redigerad 3 april, 2006 av Vice. Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
kebabkurt Skrivet 3 april, 2006 Skapat av Rapportera Share Skrivet 3 april, 2006 Celldelnig , meios och mitos sker det bara i en vanlig cell eller ere typ ensast meios i köncellerna ? Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
kebabkurt Skrivet 3 april, 2006 Skapat av Rapportera Share Skrivet 3 april, 2006 Så du menar att det inte är 50/50 hur vida det blir en kille eller en tjej? Det är enligt din teori 2/3 chans att det blir en tjej i alla graviditeter och 1/3 chans att det blir en kille. XX= två lika = tjej YY= två lika = Tjej XY= Två olika = Kille hmm... ? Har för mig att det var anorlunda. Inte så påläst om detta ämne för tillfället men det låter ologiskt för mig... Nej, X är anlag för kvinna och Y för man, X är dominant så XX - kvinna YY - Man XY - Kvinna Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Patrik Skrivet 3 april, 2006 Rapportera Share Skrivet 3 april, 2006 (redigerad) Jag har fått en liten najs hemuppgift i genetik och jag undrar om det finns någon vänlig själ här som kan hjälpa mig. 1. Berätta hur könsdelningen fungerar och vad är som avgör vilket kön vi får. 2.Förklara varför miljön och inte bara generna påverkar hur en individ blir. 3.Beskriv med ett korsningsschema och ord vad som krävs för att en flicka ska bli färgblind och varför. 4. Förklara med ett korsningsschema och med ord dominanta och recessiva gener. Skulle bli sjukt glad om någon kunde hjälpa mig med dessa. Hela mitt bestyg grundas på dessa och en hel del andra uppgifter som jag redan kan med dessa kan jag inte. Inget snack om annat i tråden, Tack. Tack på förhand MvH Kebabkurt One Det blir ju aldrig YY. 1. Varje ägg får en X, spermierna får antingen X eller Y. Sen smälter dom ju ihop och om man då får XX = Tjej XY = Kille 2. Man påverkas ju av miljön, t.ex. hudfärg, intelligens m.m, svårt att förklara. Orkar inte dom andra. Edit, jag antar att ni har fått en bok eller något papper, så varför inte kolla där? Redigerad 3 april, 2006 av Patrik Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
kebabkurt Skrivet 3 april, 2006 Skapat av Rapportera Share Skrivet 3 april, 2006 Det blir ju aldrig YY. 1. Varje ägg får en Y, spermierna får antingen X eller Y. Sen smälter dom ju ihop och om man då får XX = Tjej XY = Kille 2. Man påverkas ju av miljön, t.ex. hudfärg, intelligens m.m, svårt att förklara. Orkar inte dom andra. Edit, jag antar att ni har fått en bok eller något papper, så varför inte kolla där? Så var det ja... men fan är det ingen som kan alla ? Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
.:Gurkan:. Skrivet 3 april, 2006 Rapportera Share Skrivet 3 april, 2006 Det blir ju aldrig YY. 1. Varje ägg får en Y, spermierna får antingen X eller Y. Sen smälter dom ju ihop och om man då får XX = Tjej XY = Kille 2. Man påverkas ju av miljön, t.ex. hudfärg, intelligens m.m, svårt att förklara. Orkar inte dom andra. Edit, jag antar att ni har fått en bok eller något papper, så varför inte kolla där? Det var inte så länge sedan jag läste detta, men ändå sviker minnet mig Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Patrik Skrivet 3 april, 2006 Rapportera Share Skrivet 3 april, 2006 3. Får du göra själv, svårt att förklara. Enklare att förstå om man har ett korsningsshema framför sig. 4. B = bruna ögon, b = blå ögon. Bb = bruna BB = bruna bb = blåa Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
kebabkurt Skrivet 3 april, 2006 Skapat av Rapportera Share Skrivet 3 april, 2006 3. Får du göra själv, svårt att förklara. Enklare att förstå om man har ett korsningsshema framför sig. 4. B = bruna ögon, b = blå ögon. Bb = bruna BB = bruna bb = blåa Tack. Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Tackleberry Skrivet 3 april, 2006 Rapportera Share Skrivet 3 april, 2006 3. Färgblindhet sitter på X-kromosomen. *Xs = "smittad" X-kromosom. X-X = Kvinna (ej färgblind) Xs-X = Kvinna (ej färgblind) Xs-Xs = Kvinna (färgblind) X-Y = Man (ej färgblind) Xs-Y = Man (färgblind) Får att en kvinna krävs ska bli färgblind krävs alltså att hennes pappa är det + att hennes mamma är eller har anlag för färblindhet. En man som har anlag för färgblindhet är det, medan en kvinna måste ha båda kromosomerna smittade för att bli färgblind. (Orka rita upp ett korsningsschema här). Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
kebabkurt Skrivet 3 april, 2006 Skapat av Rapportera Share Skrivet 3 april, 2006 3. Färgblindhet sitter på X-kromosomen. *Xs = "smittad" X-kromosom. X-X = Kvinna (ej färgblind) Xs-X = Kvinna (ej färgblind) Xs-Xs = Kvinna (färgblind) X-Y = Man (ej färgblind) Xs-Y = Man (färgblind) Får att en kvinna krävs ska bli färgblind krävs alltså att hennes pappa är det + att hennes mamma är eller har anlag för färblindhet. En man som har anlag för färgblindhet är det, medan en kvinna måste ha båda kromosomerna smittade för att bli färgblind. (Orka rita upp ett korsningsschema här). Tack som fan, Äntligen en bildad kille. nån som kan länka till nån bra sida med korsningsscheman ? Jag har bara hittat gayiga katt sidor å skit.. Tack igen berryboy Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
kebabkurt Skrivet 3 april, 2006 Skapat av Rapportera Share Skrivet 3 april, 2006 (redigerad) Borta (dum fråga) Redigerad 3 april, 2006 av kebabkurt Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
kebabkurt Skrivet 3 april, 2006 Skapat av Rapportera Share Skrivet 3 april, 2006 3. Färgblindhet sitter på X-kromosomen. *Xs = "smittad" X-kromosom. X-X = Kvinna (ej färgblind) Xs-X = Kvinna (ej färgblind) Xs-Xs = Kvinna (färgblind) X-Y = Man (ej färgblind) Xs-Y = Man (färgblind) Får att en kvinna krävs ska bli färgblind krävs alltså att hennes pappa är det + att hennes mamma är eller har anlag för färblindhet. En man som har anlag för färgblindhet är det, medan en kvinna måste ha båda kromosomerna smittade för att bli färgblind. (Orka rita upp ett korsningsschema här). Snälla !!! Kan ingen ita upp ett korsningsschema på det !!!! jag fattar fan inte hur man gör ! Jävla anal biologi ! Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Patrik Skrivet 3 april, 2006 Rapportera Share Skrivet 3 april, 2006 Okej. S=inte färgblind, s=färgblind Höger sida är killar och vänster är flickor. SS är helt friska. Ss är friska men bär vidare på anlaget. S är frisk. s är färgblind. Alltså 25% chans att någon blir färgblind. ---------------------------------------------- Föräldrar: XX(Ss), XY(S) (ursäkta, ignorera punkterna) ---------------------------------------------- .............S......(...) ........__________ .S....|...SS...|...S....| .......|_____|_____| .s....|....Ss..|...s.....| .......|_____|_____| ...........XX.....XY............ ----------------------------------------------- För att en flicka ska bli färgblind krävs det att båda föräldrar bär på anlaget. ---------------------------------------------- Hmm, blev lite miffat. Jaja, hoppas du förstår. (något blev säkert fel ) Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Recommended Posts