dibel Skrivet 10 september, 2006 Rapportera Share Skrivet 10 september, 2006 Myten är död! Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Halo Skrivet 10 september, 2006 Rapportera Share Skrivet 10 september, 2006 Myten är död! Klockrena banderoller, cred för det. . Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
gizmo91 Skrivet 10 september, 2006 Rapportera Share Skrivet 10 september, 2006 Gah så kul med "VILL NI HA LUDER, RING 08-411111" Gissa vart numret går ? Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
eXotic Skrivet 10 september, 2006 Rapportera Share Skrivet 10 september, 2006 (redigerad) Gah så kul med "VILL NI HA LUDER, RING 08-411111" Gissa vart numret går ? Stoppa pressarna, här ska getingjäveln få, typ ? Redigerad 10 september, 2006 av x_simpa_x Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Halo Skrivet 10 september, 2006 Rapportera Share Skrivet 10 september, 2006 Gah så kul med "VILL NI HA LUDER, RING 08-411111" Gissa vart numret går ? Hmm hade en gissning i huvudet men vågar inte fråga ifall jag är helt fel ute, så please tell me Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
eXotic Skrivet 10 september, 2006 Rapportera Share Skrivet 10 september, 2006 Hmm hade en gissning i huvudet men vågar inte fråga ifall jag är helt fel ute, så please tell me Aftonbladet. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
gizmo91 Skrivet 10 september, 2006 Rapportera Share Skrivet 10 september, 2006 Stoppa pressarna, här ska getingjäveln få, typ ? Hmm förstår inte riktigt vad du menar. Men numret går till aftonbladet. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Halo Skrivet 10 september, 2006 Rapportera Share Skrivet 10 september, 2006 Aftonbladet. Nemen, jag var ju inne där och virrade runt, hittade inget nummer då . Men media var det jag syftade på iallafall . Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
eXotic Skrivet 10 september, 2006 Rapportera Share Skrivet 10 september, 2006 (redigerad) Hmm förstår inte riktigt vad du menar. Men numret går till aftonbladet. Det var det jag menade, geting är ju expressen, det var den som skulle få på läppen, alla vet ju att de två är konkurenter. Halo: Hitta.se ftw ^^ Redigerad 10 september, 2006 av x_simpa_x Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Halo Skrivet 10 september, 2006 Rapportera Share Skrivet 10 september, 2006 Det var det jag menade, geting är ju expressen, det var den som skulle få på läppen, alla vet ju att de två är konkurenter. Halo: Hitta.se ftw ^^ Eniro funkade iallafall inte till att hitta aftonbladet haha . Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
gizmo91 Skrivet 10 september, 2006 Rapportera Share Skrivet 10 september, 2006 Själv så ringde jag det, hade ingen aning om vart det gick innan, elr jag hade föraningar. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Ceone Skrivet 11 september, 2006 Rapportera Share Skrivet 11 september, 2006 Skåne derby imorgon rabarben! synd att man slutar sent imorgon. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Halo Skrivet 11 september, 2006 Rapportera Share Skrivet 11 september, 2006 Skåne derby imorgon rabarben! synd att man slutar sent imorgon. längtar efter att få följa snacket före och efter från era malmö respektive helsingborgs supportrar Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
rabarben Skrivet 11 september, 2006 Rapportera Share Skrivet 11 september, 2006 längtar efter att få följa snacket före och efter från era malmö respektive helsingborgs supportrar Matchen sänds på tv! Fast självklart är man där... fast jag har sittplats. Måste verkligen ha ståplats nästa år alltså... jag är ganska aktiv och vill sjunga. Typ... om jag ställer mig upp och skriker så kolalr alla på mig. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Halo Skrivet 11 september, 2006 Rapportera Share Skrivet 11 september, 2006 Matchen sänds på tv! Fast självklart är man där... fast jag har sittplats. Måste verkligen ha ståplats nästa år alltså... jag är ganska aktiv och vill sjunga. Typ... om jag ställer mig upp och skriker så kolalr alla på mig. Jo ska självklart se den, dock från TV, skulle aldrig falla mig in att åka ner dit för att se er spela derby , eller om jag blev bjuden så skulle jag nog det föressten haha . Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
rabarben Skrivet 11 september, 2006 Rapportera Share Skrivet 11 september, 2006 Jo ska självklart se den, dock från TV, skulle aldrig falla mig in att åka ner dit för att se er spela derby , eller om jag blev bjuden så skulle jag nog det föressten haha . Haha... det var inte så jag menade. Men det ska bli kul sen när dom ropar upp järdlers namn. Btw... lägger Järdler hörnor? HIF brukar hetsa och om det är järdler som lägger så kommer han inte leva länge. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Moroni_Family Skrivet 11 september, 2006 Rapportera Share Skrivet 11 september, 2006 ÖIS - Halmstad ikväll. Fan va jag e nervös. Vi måste vinna denna. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Ceone Skrivet 11 september, 2006 Rapportera Share Skrivet 11 september, 2006 Haha... det var inte så jag menade. Men det ska bli kul sen när dom ropar upp järdlers namn. Btw... lägger Järdler hörnor? HIF brukar hetsa och om det är järdler som lägger så kommer han inte leva länge. Nej, daniel andersson lägger hörnorna. Det är väl järdler som har spelat i HIF? Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
rabarben Skrivet 11 september, 2006 Rapportera Share Skrivet 11 september, 2006 (redigerad) Nej, daniel andersson lägger hörnorna. Det är väl järdler som har spelat i HIF? Duuh... det var därför jag frågade. Den jäveln kommer få ett helvete när han kommer till Olympia Av: LarsTommy Del 1: Årets match står för dörren. På tisdag kan säsongen räddas, den negativa derbytrenden vändas och taktpinnen tas tillbaka. För så mycket är det faktiskt som står på spel i matchen mot ärkefienden från söder. Du kanske frågar dig: Varför är denna match så speciell och så viktig då? Det är faktiskt en fråga som år både enkel och svår att besvara. Till att börja med så är MFF HIFs enda seriösa utmanare om makten i Skåneland. Varken Landskrona Bois, TFF, Mjällby, Halmstad eller Falkenberg kommer i närheten av det intresse och det engagemang som finns kring HIF men som även till viss del finns för MFF, och det har gjort Malmö FF och HIF till huvudkonkurrenter om den kaka som finns att fördelas. HIF slåss med 3 år yngre lillebror om allt! Om sponsorer, om unga talanger och om supportrar - och så har det varit ända sedan 1910 då MFF bildades. De tre åren som föregick måste ha varit fullkomligt underbara... Dessutom är HIF och MFF så oerhört olika som klubbar. Gemensamt för dem båda är att klubbarna upplevt olika storhetsperioder och olika svackor. HIFs stora svacka på senare tid varade i 24 år och 11 dagar (även om intresset för HIF vida översteg det för MFF under åren vi låg i division 1 södra). Vår senaste storhetsperiod inleddes med cupfinalen 1994 och höll i sig fram tills bankkontot blev ihåligt 2001. Under dessa år bjöds HIF-publiken antingen på Allsvenska medaljer, framgångsrikt europaspel (med storlag som Chelsea, Parma, Bayern munchen, PSG, Aston Villa Anderlecht mfl på besök) eller framgångar i Svenska Cupen. Efter detta har 4 bittre år följt, men nu känns det verkligen som om HIF är på väg att bounca tillbaka. MFF då? Ja, ser man till historien är Malmö tveklöst ett av skandinaviens främsta lag. MFFaren är stolt över en europacupfinal från 1979, då man förlorade mot ett annat lag som historien glömde, nämligen Nottingham Forest (idag hemmahörande i "Coca-Cola Football League 1"). MFF har samlat på sig imponerande 15 SM-guld och 14 cup-guld, men dessa hör hemma från den tid då fotbollen som bedrevs inom Sverige fortfarande var ren amatörfotboll (ni minns kanske hur det låg till, IFK Göteborg kunde med ett lag bestående av lagerarbetare och brandmän kamma hem europas största tävlingar...), men sedan fotbollen i europa och även här i Sverige har moderniserats och blivit professionell har MFF totalt marginaliserats. Malmö FF har vunnit en titel de senaste 17 åren, ett SM-guld som man köpte till sig tack vare de 85 miljoner som Zlatan indirekt skänkte till klubben. MFF har kort och gott varit en medioker klubb sedan proffsfotbollen infördes i Sverige. En annan sak som skiljer HIF och MFF åt är det starka stöd som HIF åtnjuter kring den egna klubben. HIF har alltid engagerat Helsingborgaren, och vårt publiksnitt har varit konstant kring 10 - 12 000. För HIFaren har hjärta och känner en oerhörd lojalitet för sin klubb. Malmö FF var under många, många år en klubb enbart för de närmast sörjande. Malmöbon i allmänhet brydde sig inte om MFF utan hade hjärta för sin kvartersklubb, för IFK Malmö eller för valfritt lag i Premier League. Redan under 1980-talet var det dåligt ställt med publiksiffrorna på Malmö stadion, på 1990-talet blev det ännu värre. Ingen ville se MFF harva runt på Stadion, publiksiffrorna pendlade oftast mellan 4 000- 5 000 åskådare. En härligt värdelös publiksiffra, som vi Helsingborgare ofta och gärna plockar fram är publiksiffran från 1994, när MFF mötte AIK på Malmö Stadion. Då kom 1 082 åskådare - och vi vet ju alla hur pass stora AIKs bortaföljen i Skåne är - så det är bara att konstatera: under 90-talet kom MFF alltså inte ens upp i 1 000 egna supportrar på sina egna hemmamatcher. Man kan bara skaka åt huvudet åt eländet! Under de sista åren på 1990-talet så var MFFs ledning så trött på att alltid spela inför tomma läktare att man funderade på att lämna Malmö Stadion för en betydligt mindre arena: Malmö IP med en publikkapacitet på 6 800 personer. Förhoppningen var att en mindre arena inte skulle kännas lika tom och övergiven som ett Malmö Stadion utan supportrar. Sedan vet ni alla vad som hände. MFF åkte ur allsvenskan och var i fritt fall. Då kom Sveriges kanske största talang någonsin fram i MFF (en klubb som Ibra för övrigt sagt sig aldrig vilja representera igen), plötsligt blev det hippt och inne med MFF. Hypen som följde lär aldrig kunna upprepas igen. Det var häftigt att gå fotboll och Malmöpubliken kom att ge ordet "medgångssupporter" ett ansikte. När MFF vann SM-guld 2004 så hade man ett publiksnitt på 20 000 åskådare - detta i klubben som 10 år tidigare alltså inte ens hade lockat 1 000 egna supportrar till en hemmamatch. Efter det har det varit lite upp och ner med MFFs publiksiffror. Eftersom MFFaren i gemen saknar hjärta för sitt lag blir effekten oftast att man stannar hemma om MFF spelar dålig för tillfället, eller om det är ett "tråkigt" lag som man möter. Vid såväl förra säsongen som denna har det vid flertalet matcher inträffat att ett par tusen av MFF säsongskorthållare helt enkelt valt att stanna hemma. Det säger egentligen allt... men in the words of Daniel Andersson: Pinsamt. 2 dagar kvar... 1 dag är allt som kvarstår till årets match på Olympia. Jag fortsätter min genomgång av motståndet, vår ärkerival, Malmö FF. Igår var fokus på det lilla engagemang och de dåliga publiksiffror som MFF under så många år uppvisade. Idag ligger fokus på MFFs historia, en historia som innehåller en del präktiga skandaler. Ni minns nog alla de senaste skamfläckarna som lillebror gjort sig skyldiga till: MFF som vägrar betala in sin skatteskuld i tid - värvar istället en viss brasse till klubben för pengarna man är skyldig staten. Malmö FF, vars supportrar på ett etiskt förkastligt vis drar igång en namninsamling för att få en dömd kvinnomisshandlare att fortsätta representera föreningen. Eller varför inte Bengt Madsens försök att övertala en viss kändisdomare att döma till MFFs fördel "då det är hemmalaget som betalar lönen". Dessa är tre pinsamma händelser som tar upp oegentligheter som ganska nyligen är begågna. Men regelbrott och bedrägeri är ingen ny företeelse i babyblått. Tvärtom, det är en del av MFFs klubbsjäl. 1934 blev Malmö FF den första klubb i skandinavien att tvångsnedflyttas på grund av medvetet fusk - en ganska tveksam titel att inneha. Helsingborgs IF var under slutet av 1920-talet och under hela 1930-talet den stora giganten inom svensk fotboll. Dominansen kröntes med SM-guld 1929, 1930, 1933 och 1934. Med spelare som Albin Dahl, Knut Kroon, Harry Lundahl, Torsten Bunke och Nils Rosén hade HIF ett lag som alltid var framme i den allsvenska toppen och som totalt dominerade den skånska fotbollen. Givetvis stack detta i ögonen på det 3 år yngre proletärlaget från söder. MFF, som vid detta tillfälle inte ens är störst i Malmö stad - det är nämligen IFK Malmö som är storlaget - bestämde sig för att fuska. Vid denna tid råder det ett strikt amatörförbud inom fotbollen i Sverige. Trots detta så börjar MFF använda sig om bonusar vid värvningar, men så småningom eskalerar regelbrotten och Malmö FFs styrelse hittar på nya, fantasifulla sätt att bryta mot regelverket. När skandalen tack och lov avslöjas - tack vare vaksamma ögon i gentlemannaföreningen IFK Malmö - har spelarna i MFF ersättningar som motsvarar ungefär en tredjedels årslön för en kommunalarbetare. Fusket som MFF har gjort sig skyldiga till har möjliggjorts genom grov ekonomisk brottslighet, någonting som i dagens läge hade renderat mångåriga fängelsestraff. Tidningarna i Sverige anklagar MFF för att vara anstiftare till moraliskt förfall - vilket de onekligen var - men straffet från Svenska Fotbollsförbundet blir ändå väl milt. Fuskarna degraderas en division, någonting som kan jämföras med det straff som drabbade Redbergslids IK något år tidigare: RIK uteslöts helt sonika från allt seriespel. MFF, som till skillnad från HIF inte var ett av de ursprungliga lagen i allsvenskan, spelar alltså 1934 i en lägre division, och har efter bara tre år i allsvenskan gjort bort sig så till den milda grad att övriga klubbar inte vill veta av dem. 10 år senare så inleds MFFs storhetsperiod när klubben vinner sina första titlar - dubbeln - 1944. Så när en MFFare talar om att deras förening är anrik kan du med berått mod skratta åt honom. Deras första SM-guld kom femton år efter HIFs första guld, och deras första titel kom 10 år efter deras första jätteskandal. För övrigt avgjordes det första svenska mästerskapet i fotboll redan 1896. Vem vann det? Jo, en Helsingborgskombination under namnet "Helsingborg/Skånska Husarregementet" som krossade Örgryte med 3-0. Men det hade ni själva kunnat räkna ut... Redigerad 11 september, 2006 av rabarben Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Halo Skrivet 11 september, 2006 Rapportera Share Skrivet 11 september, 2006 **låååång text** Då kom 1 082 åskådare - och vi vet ju alla hur pass stora AIKs bortaföljen i Skåne är. Bra skrivet, dock tycker jag det var lite väll mycket HIF är bäst snack, kanske stämmer det, vad vet jag, men man får inte glömma att MFF har rätt bra stöd från läktarsektionen (trotts alla medgångare som började sjunga efter SM-guldet). Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Recommended Posts